رژیم غذایی پگان

رژیم های غذایی متعدد و شناخته شده ای در دنیا وجود دارد که برخی از آن ها از معروف ترین رژیم های غذایی هستند و البته همه آنها دارای معایب و مزایای مختلف می باشند. بر اساس نتیجه گیری های مجله سلامت ماه هدف اغلب این رژیم ها، کنترل میزان دریافت کالری، سوزاندن چربی های اضافی و رسیدن به وزن دلخواه است، اما هر کدام به روشی این هدف را دنبال می کنند. رژیم غذایی پگان ، یکی از رژیم های معروف و شناخته شده ای است که طرفداران خاص خود را داشته و در کنار انواع دیگر برنامه های غذایی مثل رژیم اتکینز ، آلکین و رژیم مدیترانه ای ، توانسته نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

رژیم غذایی پگان چیست

رژیم پگان ، در واقع ترکیبی از رژیم گوشتخواری و گیاهخواری است و می تواند جزء بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن باشد. شاید در اولین برخورد، جای شگفتی است که چطور طرفداران گیاه خواری با طرفداران گوشت خواری در یک دسته در کنار هم جای گرفته اند. گیاه خواران کسانی هستند که به طور کلی مخالف مصرف گوشت و هر فرآورده حیوانی می باشند، در مقابل گوشت خواران بر مصرف پروتئین و منابع حیوانی تاکید بسیار داشته و مصرف سبزیجات را در رژیم غذایی خود کاهش داده اند.

در هر حال، رژیم غذایی پگان که مورد تاکید بسیاری از محققان و کارشناسان قرار دارد، رژیمی است تقریبا کامل که با دربرداشتن انواع گروه های غذایی، می تواند به حفظ سلامت کلی بدن کمک کند. در اولین قدم از این رژیم مصرف لبنیات، شکر، روغن های گیاهی، برخی از انواع حبوبات و سبزیجات نشاسته ای در کنار الکل، کاهش می یابد. در عوض، سبزیجات سالم و بدون نشاسته، میوه، پروتئین و منابع متعدد آن به اضافه چربی های سالم، به دستور غذایی اضافه می شود.

غذاهای مجاز در رژیم پگان

بیشترین تمرکز در رژیم غذایی پگان بر مصرف غذاهای کامل، سالم و طبیعی است و تا حد ممکن، فرآورده های فرآوری شده و غذاهای آماده حذف شده اند.

  •  سبزیجات به مقدار زیاد: اولین و بیشترین گروه غذایی که 75 درصد از نیاز روزانه فرد در این رژیم را تامین می کند، سبزیجات است. میوه های تازه و سبزیجات فاقد نشاسته، بیش از دیگران در اولویت قرار دارند. البته برای افرادی که قبل از پیروی از رژیم غذایی از نظر قند خون تحت کنترل قرار داشته اند، اوایل، مصرف میوه های شیرین یا سبزیجات نشسته ای مشکلی ایجاد نمی کند. اما باید به تدریج آن را کاهش داد.
  • انتخاب بهترین منابع پروتئینی: اگرچه گزینه اول انتخاب غذا در رژیم غذایی پگان ، منابع سبزیجات است، اما پروتئین ها نیز به همان اندازه دارای اهمیت هستند. در واقع 75 درصد سبزیجات و 25 درصد باقی مانده را منابع پروتئینی تشکیل می دهند. بنابراین مصرف گوشت در این رژیم، نسبتا بالاست. ماکیان و غذاهای دریایی نیز جز گروه پروتئین ها دسته بندی شده و مصرف آن در رژیم پگان، مانعی ندارد.

مصرف چه غذاهایی در رژیم پگان ممنوع است

رژیم غذایی پگان با وجود تمامی بایدها و نبایدهایی که دارد، به نسبت بسیاری دیگر از رژیم ها، کمی انعطاف پذیر تر است. زیرا تنوع غذایی در آن بالاست. اغلب گروه های غذایی را می توان در خلال این رژیم مصرف کرد، تنها یک سری مواد خاص ممنوعیت مصرف دارند که البته به دلیل ناسالم بودن نه تنها در رژیم پگان، بلکه در هر رژیم دیگری نیز این مواد چندان مورد تایید نیست. غذاهایی مانند:

  • لبنیات: هر لبنیات تهیه شده از شیر گاو در رژیم پگان ممنوع است. در عوض شیر و لبنیات گوسفند بیشتر مورد تاکید کارشناسان قرار دارد.
  • حبوبات: به گفته طراحان رژیم غذایی پگان ، اغلب حبوبات به دلیل تاثیری که بر میزان قند خون دارند، نباید زیاد مصرف شوند. تنها عدس ممکن است در برخی موارد اجازه مصرف داشته باشد.
  • شکر: هیچ نوع قندی، چه فرآوری شده و چه طبیعی در این رژیم اجازه مصرف ندارد. البته اگرچه ممکن است در مواردی مورد مصرف قرار گیرد، اما در هر حال ممنوع است.
  • مصرف غذاهای فرآوری شده ممنوع: هرگونه روغن فرآوری شده در این رژیم، ممنوعیت مصرف دارد. برای تامین چربی مورد نیاز بدن، باید از روغن آووکادو، روغن نارگیل و روغن دانه های سالم استفاده کرد.

به جز این مواد غذایی، هر ماده دیگری که بر مقدار قند خون تاثیر گذار باشد، نباید در این رژیم مصرف کرد.

فواید رژیم پگان

در کنار تمامی انتقاداتی که نسبت به این رژیم وجود دارد، باید گفت برای برخی افراد این برنامه غذایی بسیار مناسب است. رژیم پگان موجب کاهش وزن، بهبود عملکرد سیستم گوارش و سلامت کلی بدن شده است. برای آن دسته از افرادی که قادر به مصرف پروتئین موجود در حبوبات نیستند، رژیم غذایی پگان خوردن پروتئین های حیوانی را پیشنهاد میدهد. از طرفی، با کاهش مقدار قند، از افزایش قند خون و ابتلا به بیماری قند خون جلوگیری می کند.

مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها در این رژیم، به هضم بهتر غذا کمک کرده و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد. ممانعت از مصرف چربی های فرآوری شده، موجب پیشگیری از بروز بیماری های قلبی شده و به کاهش وزن کمک می کند. در کنار غذا، نوشیدنی ها نیز در این برنامه غذایی، محدودیت مصرف دارد. الکل به طور کلی حذف شده و هر گونه نوشیدنی دارای قند نیز نباید زیاد مصرف شود. آب بهترین گزینه برای نوشیدنی است و در مواردی نیز، آبمیوه ای طبیعی و تازه مناسب به نظر می رسد.

رژیم پگان نیز همانند هر رژیم غذایی دیگری، معایب و محاسن خود را دارد و برای گروهی از افراد، مناسب است. به نظر می رسد افرادی که دچار مشکلات مربوط به قند خون هستند، از طرفداران این رژیم باشند، زیرا در آن بر مصرف کم کربوهیدرات ها و قندها تاکید بسیار شده است. به علاوه، تجربه ثابت کرده این رژیم تاثیر به سزایی نیز در کاهش وزن دارد.

ترکیب دو رژیم گیاه خواری و گوشت خواری، مطمئنا یک برنامه غذایی کامل است که می تواند اغلب نیازهای بدن را تامین کند. شاید تنها مشکل این رژیم، محدودیت در مصرف حبوبات است که مطمئنا راهکارهایی برای جایگزین کردن ترکیبات خاص آنها وجود دارد و کارشناسان در مورد آن تصمیم گیری های لازم را انجام داده اند.

معایب رژیم غذایی پگان

اگرچه این رژیم برنامه ای دارد که در اغلب رژیم های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، اما برخی کارشناسان آن را چندان مناسب نمی دانند. برخلاف عده ای که رژیم غذایی پگان را روشی مناسب برای تغییر سبک زندگی و تغییر ذائقه به گیاه خواری دانسته و فوایدی برای آن در نظر می گیرند، عده ای دیگر معتقدند که نه تنها این رژیم، بلکه هر برنامه غذایی که محدود کننده باشد، نباید مورد توجه قرار گیرد، زیرا بدن به همه گروه های غذایی نیاز داشته و باید از همه انواع مواد استفاده کرد. با مجله اینترنتی ماه همراه باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
dietرژیمرژیم غذایی
Comments (2)
Add Comment
  • احسان

    لطفاً راجع به معایب این رژیم بیشتر توضیح بدید

  • sara338

    تقریبا مثل رژیم ۱۴روزه خورشتی یا همون رژیم سم زدایی بدن هست