رژیم غذایی مناسب برای فشار خون

عوامل زیادی در ابتلا به بیماری فشار خون بالا دخیل هستند که برخی از آنها اختیاری و بقیه خارج از دخالت فرد هستند. برای مثال آن دسته از افرادی که به دلیل داشتن سابقه خانوادگی دچار پرفشاری خون هستند، خود در بروز این بیماری تقریبا هیچ دخالتی نداشته اند. اما در بسیاری از موارد سبک زندگی و تغذیه ناسالم یکی از علل ایجاد این بیماری است. اگر تلاشی برای کنترل رژیم غذایی و انتخاب مواد غذایی مناسب صورت نگیرد، فشار خون به تدریج افزایش یافته و می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی گردد. اینکه مصرف چه غذاهایی برای بیماران فشار خون مجاز بوده و چه غذاهایی غیر مجاز و رژیم غذایی مناسب برای فشار خون موضوعی است که کارشناسان مجله سلامت ماه آن را مورد بررسی قرار داده و مثال هایی را در این زمینه در قالب مقاله ای آماده و خدمت شما ارائه خواهند داد.

معرفی رژیم غذایی مناسب برای فشار خون

نوع تغذیه تاثیر مستقیمی بر فشار خون و سلامت عمومی بدن دارد. مصرف زیاد چربی های اشباع به تدریج موجب باریک شدن عروق و افزایش فشار خون می شود. مصرف زیاد شکر و کربوهیدرات و هر گونه غذاهای پر کالری، موجب اضافه وزن و چاقی شده و این خود خطر پر فشاری خون را بالا می برد. تاثیر نمک بر فشار خون بسیار زیاد است و عمده ترین عامل پرفشاری خون مصرف نمک زیاد است که به دلیل داشتن سدیم فراوان، سطح فشار خون را بالا می برد. در مقابل، پتاسیم که نوع دیگری از مواد معدنی است، می تواند میزان سدیم اضافی در بدن را از بین برده و آن را تنظیم کند.

داشتن وزنی متعادل نه تنها موجب سلامت عمومی بدن شده، بلکه از بالا رفتن فشار خون و بروز مشکلات ناشی از آن نیز جلوگیری می کند. مصرف غذاهای حاوی پتاسیم، منیزیم و فیبر برای کاهش فشار خون بالا بسیار موثر است. سبزیجات و میوه های تازه، حبوبات و غلات سبوس دار، از گزینه هایی هستند که در رژیم غذایی مناسب برای فشار خون باید گنجانده شود. در برخی موارد که بیماری شخص حاد نمی باشد به جای استفاده از داروهای کاهش فشار خون می توان از مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه ها و غیره استفاده کرد.

بهترین غذاها برای کاهش فشار خون

  • سبزیجات برگی و سبز رنگ: این نوع سبزیجات سرشار از پتاسیم هستند که به دفع مقادیر قابل توجهی سدیم از طریق ادرار کمک می کند. کلم، اسفناج، جعفری، ریحان، خیار و دیگر انواع سبزیجات سبز رنگ از جمله مواد غذایی مناسب از لحاظ وجود پتاسیم هستند. اگر امکان دسترسی به سبزیجات تازه را ندارید، می توانید آنها را به صورت فریز شده استفاده کنید. نمونه کنسروی این سبزیجات معمولا مقدار زیادی نمک دارد که نه تنها در کاهش فشار خون موثر نیست، بلکه می تواند وضعیت را در فرد تشدید کند.
  • انواع توت ها: توت ها حاوی ماده ای به نام فلاونوئید هستند که از ترکیبات عالی جهت کاهش فشار خون به حساب می آید. این میوه پرطرفدار را می توان در فریزر نگهداری و در مواقع نیاز از آن استفاده کرد. در یک رژیم غذایی مناسب برای فشار خون انواع میوه ها از جمله توت وجود دارد.
  • کاهش فشار خون و درمان کم خونی با لبو: چغندر قند مقادیر زیادی نیتریک اسید دارد که موجب گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون می شود. چغندر از جمله موادی است که باید به صورت پخته مصرف کرد. علاوه بر خواصی که برای درمان کم خونی دارد، برای پیشگیری از بروز بیماری های قلبی در اثر افزایش فشار خون نیز بسیار موثر است.
  • شکلات تلخ: شکلات تلخ که از کاکائوی طبیعی ساخته می شود، از ترکیبات معجزه آسا برای حفظ سلامت قلب به شمار می آید. هر چه درصد تلخی شکلات بیشتر باشد، میزان کاکائو آن بیشتر و مقدار شکر اضافه شده کمتر است. تحقیقات انجام شده ثابت می کند که شکلات می تواند خطر ابتلا به سکته های قلبی در اثر لخته شدن خون یا گرفتگی عروق را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

کاهش سریع فشار خون با مواد غذایی

  • تنظیم ضربان قلب با پسته: پسته از جمله مغزهایی است که می توان با تنظیم ضربان قلب، فشار خون را در فرد کنترل نماید. پسته را می توان در رژیم غذایی مناسب برای فشار خون قرار داد و به صورت یک میان وعده مغذی یا به عنوان یک افزودنی به سالاد یا سس مصرف نمود.
  • لبنیات: یکی از نکاتی که مبتلایان به فشار خون در مورد مصرف لبنیات باید مد نظر قرار دهند، مصرف لبنیات کم چرب است و منظور از لبنیات، بیشتر شیر و ماست است؛ زیرا انواع دیگری مثل دوغ یا پنیر، دارای نمک فراوان بوده و خود می تواند عاملی در افزایش فشار خون باشد.
  • تخم کتان: طبق تحقیقات انجام شده توسط متخصصان، مصرف بذر کتان به مدت 6 ماه می تواند فشار خون را تا حد زیادی درمان کند. تخم کتان را می توان در انواع غذاها مورد استفاده قرار داد و از مواردی است که در رژیم غذایی مناسب برای فشار خون قرار داده شده است.
  • کاهش فشار خون در زنان با مصرف روغن زیتون: نتایج تحقیقات که توسط گروهی از متخصصان فرانسوی انجام شده نشان می دهد که مصرف روغن زیتون می تواند در درمان فشار خون به ویژه در زنانی که به تازگی دچار این بیماری شده اند بسیار موثر باشد.
  • انار: محققان انگلیسی اخیرا تحقیقی را آغاز کرده اند تا تاثیر مصرف انار بر کاهش فشار خون را مورد بررسی قرار دهند. نتایج اولیه نشان می دهد که مصرف یک لیوان آب نار طبیعی در هر روز، به مدت 4 هفته، می تواند چند درجه فشار سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد. البته هنوز علت اینکه دقیقا چه چیزی موجب این تاثیر گذاری می شود، مشخص نیست. اما محققان گمان می کنند که شاید وجود پتاسیم زیاد در انار موجب کاهش فشار خون و خنثی شدن اثر سدیم در بدن می شود.

کاهش فشار خون بدون مصرف دارو

به کمک چند روش تقریبا ساده می توان از افزایش فشار خون به طور طبیعی پیشگیری کرد. روش هایی مثل:

  • ترک سیگار: یکی از بهترین روش های کنترل فشار خون ترک سیگار است. هر یک نخ سیگار به تنهایی می تواند فشار خون را تا حد قابل توجهی بالا ببرد. با ترک سیگار علاوه بر کنترل فشار خون می توان از بروز انواع بیماری های قلبی جلوگیری کرد.
  • مصرف کم الکل: مصرف الکل در صورتی که به اندازه و در حد طبیعی باشد می تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کند. منظور از مصرف متوسط،1 بار در روز برای زنان و 3 بار در روز برای مردان است. اما مصرف بیش از این مقدار نه تنها در درمان فشار خون موثر نیست، بلکه خود عاملی در افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری های قلبی نیز هست.
  • کنترل و اندازه گیری فشار خون: فرد مبتلا به فشار خون باید به طور روزانه تحت مراقبت و کنترل قرار گرفته و میزان فشار خون را چک کند. کاپ فشار خون دستگاهی است که از آن برای اندازه گیری فشار خون استفاده می شود. کار با آن بسیار راحت بوده و به آسانی می توان از آن استفاده کرد. در صورتی که فرد به طور ناگهانی با کاهش یا افزایش شدید فشار خون رو به رو شد، باید سریعا مراتب را با پزشک در میان گذارد.

رابطه مستقیم استرس و بیماری فشار خون

 استرس در صورتی که با تغذیه ناسالم و مصرف زیاد غذاهای فراوری شده و نمک همراه باشد و یک رژیم غذایی مناسب برای فشار خون در نظر گرفته نشده باشد، می تواند از فاکتورهای ابتلا به پرفشاری خون باشد. در بسیاری از موارد دلیل عمده بالا رفتن فشار در فرد به ویژه در میان زنان فشارهای عصبی است. بر خلاف دیگر فاکتورها که تحت کنترل درآورن آنها کمی مشکل به نظر می رسد، استرس از عواملی است که به راحتی می توان آن را اداره کرد. تمرکز بر روی فعالیت های روزانه، بی توجهی به عوامل استرس زا، یوگا، نوشیدن آب به اندازه کافی، تغییر طرز تفکر، دوری از محیط های پرتنش و صحبت با دوستان و نزدیکان از روش های کنترل فشار خون است که می تواند میزان استرس در فرد را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

 

در این مقاله سعی شده یک رژیم غذایی مناسب برای فشار خون را ارائه دهیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش های درمان بیماری فشار خون مانند کاهش فشار خون با چای سبز ، و یا تاثیر مواد غذایی مختلف بر فشار خون مثل تاثیر قهوه بر فشار خون می توانید به مجله اینترنتی ماه سر بزنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
blood pressuredietرژیمرژیم غذاییفشار خون
Comments (1)
Add Comment
  • مهین

    متاسفانه فشارخون کاملا عصبی هست ومهار نمیشه