روش های خانگی بهبود مشکلات گوارشی

کار دستگاه گوارش در بدن کمک به هضم غذاست. هضم صحیح غذا اصلی مهم برای داشتن بدنی سالم است. وقتی غذا وارد دستگاه گوارش می شود این دستگاه بلافاصله شروع به خرد کردن و آماده کردن مواد مفید آن برای جذب، توسط سیستم گردش خون می کند و سپس این مواد غذایی مفید توسط خون به تمام نقاط بدن می رسند. پس سلامت دستگاه گوارش نقش اساسی در حیات موجودات زنده دارد و اگر مشکلی در گوارش به وجود آید بدن برای جذب مواد غذایی دچار مشکل شده و سلامت فرد به خطر خواهد افتاد. این مشکلات ممکن است شامل مشکلات هورمونی، بیماری های تیروئید، کمبود انرژی، مسائل روحی و هم چنین مشکل در سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن ، باشند. امروز در مجله سلامت ماه نظر داریم تا برخی روش های خانگی بهبود مشکلات گوارشی را برای بکارگیری درمان سریع دردها، شرح دهیم.

برخی روش های خانگی بهبود مشکلات گوارشی

سلامت گوارش شما به طور مستقیم با غذایی که می خورید و سبک زندگی تان ارتباط دارد. راه هایی وجود دارند که با توجه کردن و عمل به آنها می توانید به بهبود سیستم گوارش خود و در نتیجه بالا بردن سطح سلامت عمومی بدن کمک کنید. در این مقاله سعی داریم تا با برشمردن نکاتی به شما در این امر کمک کنیم. توجه داشته باشید که مطالب این مقاله بر اساس منابع معتبر علمی است اما به کار بردن آن ها با توجه شرایط و وضعیت جسمانی و سلامت هر فرد، متفاوت است.

مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر

رژیم غذایی غنی از فیبر شامل میوه و سبزیجات، حبوبات و انواع غلات می توانند در سلامت دستگاه گوارش موثر باشند. این مواد غذایی باعث می شوند که غذا در دستگاه گوارش به راحتی حرکت کند و درصد ابتلا به یبوست را در فرد کاهش می دهند. این مواد هم چنین مانع از بیماری هایی نظیر دیورتیکولار ( بیماری ناشی از یبوست های طولانی مدت)، هموروئید و سندرم روده تحریک پذیر می شوند. مصرف مواد غذایی فیبردار علاوه بر اینکه جزو روش های خانگی بهبود مشکلات گوارشی به حساب می آید، به کنترل وزن نیز کمک می کند.

بهترین کار این است که مواد غذایی حاوی فیبر را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید و کم کم میزان آبی را که در طول روز می نوشید نیز بالا ببرید. آب بهترین دوست فیبر است و به اصطلاح باعث خیس خوردن فیبر و در نتیجه مانع بروز گرفتگی و درد شکم یا گاز معده می شود.

چربی های مفید برای دستگاه گوارش

بدن برای انجام فعالیت های خود از جمله عمل گوارش غذا به چربی نیاز دارد. همچنین به منظور راحت شدن جذب غذا توسط بدن به چربی نیاز است. در مبحث روش های خانگی بهبود مشکلات گوارشی اینچنین ذکر می شود، غذاهایی که دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند می توانند خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده مانند کولیت زخمی را کاهش داده و در نتیجه به بهبود گوارش کمک کنند. غذاهایی مانند دانه کتان، آجیل به ویژه گردو و چربی ماهی هایی مثل ماهی سالمون، ماهی خال مخالی و ماهی ساردین منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 می باشند.

پیشنهاد میکنم حتما لیست غذاهای حاوی امگا 3 رو بخونید!

با معده خالی آب بنوشید، اول صبح

صبح ها به محض بیدار شدن از خواب دو فنجان آب بنوشید. فنجان اول متابولیسم را تحریک کرده و به اصطلاح موتور بدن را برای انجام فعالیت های روزمره روشن می کند. فنجان دوم نیز با لمس اندام و غده گوارشی به دستگاه گوارش در، از بین بردن سموم و اسیدهای مضری که در هنگام خواب در بدن جمع شده اند، کمک می کند. با اضافه کردن آب نصف لیمو به آب می توانید به فرآیند نابود کردن اسیدهای تولید شده در معده و مسیر روده کمک کنید به طوری که بیشتر اسیدهای بد حذف شده و به بهبود فعالیت های بیوشیمیایی و گوارش صحیح غذا در بدن شما در طول روز کمک می کند. این روش از پرکاربردترین روش های خانگی بهبود مشکلات گوارشی است که توسط طب های مختلف، توصیه شده است.

خوب جویدن غذا بهترین درمان مشکلات گوارشی

عمل گوارش از دهان شما آغاز می شود. دندان ها غذا را به تکه های کوچک تقسیم می کنند و آنزیم های موجود در دستگاه گوارش نیز به نحو بهتری همین کار را ادامه می دهند. اگر غذا به خوبی جویده نشود بدن در جذب مواد مغذی آن با مشکل مواجه خواهد شد. وقتی غذا به خوبی جویده شود معده به کار کمتری برای تبدیل مواد جامد به ترکیبات مایع برای فرستادن به روده کوچک نیاز دارد. در هنگام جویدن غذا بزاق تولید می شود و هر چه غذا بیشتر جویده شود بزاق بیشتری تولید می شود.

بزاق به شروع گوارش غذا در دهان با شکستن کربوهیدرات ها و چربی ها کمک می کند. در معده نیز بزاق با مواد غذایی جامد ترکیب شده و به هضم غذا کمک می کند. با خوب جویدن غذا بزاق کافی برای انجام عمل گوارش تولید می شود و از بروز مشکلاتی مانند سوزش معده و سوء هاضمه جلوگیری می شود. نکته مهم دیگر این که خوب جویدن غذا، استرس که خود عامل بروز مشکلات گوارشی است را کاهش می دهد. پس اگر به دنبال روش های خانگی بهبود مشکلات گوارشی هستید، یاد بگیریم که مهم تر از همه، غذا را خوب بجویم تا کار معده را آسان تر کنیم.

ورزش راه طبیعی بهبود مشکلات گوارشی

انجام تمرینات ورزشی به طور منظم به حرکات صحیح غذا در دستگاه گوارش کمک کرده و همچنین مانع از بروز مشکلاتی مانند یبوست در فرد می شود. ورزش همچنین به داشتن وزنی متعادل که برای سلامتی دستگاه گوارش لازم است کمک می کند. ورزش کردن را جدی بگیرید و آن را در برنامه هفتگی خود بگنجانید. دقت کنید هیچ گاه بلافاصله بعد از خوردن غذا ورزش نکنید. زیرا این کار سبب بروز سوء هاضمه در بسیاری از افراد می شود. برنامه خود را طوری تنظیم کنید که تمرینات را قبل از غذا یا حداقل یک ساعت بعد از خوردن غذا انجام دهید. ورزش کردن از جمله روش های خانگی بهبود مشکلات گوارشی است که می توانید صبح ها قبل از رفتن به محل کار یا در طول مسیر نیز آن را انجام دهید.

آیا برای شما جالب نیست که فواید ورزش یوگا را از نظر علم بدانید؟ این مطلب را از دست ندهید.

جلوگیری از مشکلات گوارشی با کنترل استرس

استرس قادر است سیستم گوارش فرد را نابود کند. داشتن استرس ارتباطی مستقیم با زخم معده، اسهال، یبوست و سندرم روده تحریک پذیر دارد. هورمون های استرس بر گوارش اثر می گذارند. وقتی بدن شما در حال مبارزه و گریز های ناشی از استرس است دیگر زمانی برای استراحت و گوارش غذا باقی نمی ماند و نیروی بدن برای گوارش غذا از بین می رود. به علاوه مغز و روده ها به طرز پیچیده ای به هم مربوطند.

از این رو هر مشکلی که مغز را تحت تاثیر قرار دهد گوارش را نیز گرفتار خواهد کرد. مدیریت استرس، مدیتیشن و تمدد اعصاب در بهبود علائم بیماری در افرادی که به سندرم روده تحریک پذیر دچارند، تاثیر زیادی دارد و به درمان مشکلات گوارشی کمک میکند. رفتار درمانی-شناختی، طب سوزنی و یوگا نیز در بهبود سیستم گوارش تاثیر زیادی دارند. بنابراین انجام تکنیک های مدیریت استرس مانند کشیدن نفس های عمیق، تاثیر مدیتیشن بر استرس ، یوگا و موارد دیگر نه تنها ذهن را آرام می کنند، بلکه در بهبود گوارش نیز موثرند.

صحیح غذا خوردن از بهترین راهکارهای بهبود مشکلات گوارشی

تند غذا خوردن و پرخوری کار آسانی است. اما متاسفانه این کار می تواند منجر به نفخ و سوء هاضمه در فرد شود. در زمان غذا خوردن باید به تمام جنبه های مفید آن دقت و توجه کرد. عدم توجه به این جنبه ها باعث بروز مشکلات گوارشی در افراد می شوند. برای جلوگیری از تاثیر مضرات تند غذا خوردن این نکات مهم باید مورد توجه قرار گیرند:

  • آهسته غذا بخورید.
  • با خاموش کردن تلویزیون و دور از دسترس گذاشتن گوشی تلفن بر غذا خوردن خود تمرکز کنید.
  • به شکل غذایی که در حال خوردن آن هستید و بوی غذا توجه کنید.
  • لقمه های غذا را با دقت انتخاب کنید.
  • به محتویات غذا، دما و طعم آن توجه کنید.

عادت های غذایی مضر برای بدن

کشیدن سیگار خطر ابتلا به مشکلات گوارشی از جمله رفلاکس معده را تا دو برابر افزایش می دهد. الکل نیز اسید معده را افزایش داده و سبب بروز مشکلاتی چون زخم معده می شود. همچنین دقت داشته باشید که طبق یافته های کارشناس مجله اینترنتی ماه ، دیر غذا خوردن در شب و یا غذا خوردن بلافاصله قبل از خواب باعث می شود سیستم گوارش زمان کافی برای هضم غذا را نداشته و فرد دچار مشکلاتی در معده به خصوص سوزش معده گردد. مقاله ای که مطالعه کردید از جمله روش های خانگی بهبود مشکلات گوارشی را برایتان لیست کرد. پیشنهاد می شود در صورتی که مشکلات گوارش شما را اذیت می کند، حتما به پزشکی مراجعه کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
gastrictreatmentدرمانمعده
Comments (6)
Add Comment
  • sara888

    بدترین زمان برای مصرف ماست ونوشابه وسالاد زمان خوردن غذاست همزمان با وعده غذایی ازمصرف ماست ونوشیدنی اجتناب کنید وسالاد را قبل ازغذا مصرف کنید نه با معده پر

  • Yavar

    مطالب بسیار مفید و عالی .

  • Samira4587

    عرق نعنا یا جوشنده برا مشکلات گوارشی معجزه میکنه واقعا حتما امتحان کنید

  • Hedie

    آیا زخم معده و ترشح زیاد اسید معده از سیستم گوارش هست؟ با رعایت کردن مواردی که در بالا گفتید زخم معده خوب میشه؟

    • سردبیر

      سلام وقت بخیر
      در گذشته زخم معده را مشکلی گوارشی در اثر ازدیاد اسید معده تلقی میکردند اما امروزه این بیماری دلیل علمی تر با عنوان رشد و تکثیر بی رویه باکتری های هلیکوباکتر پیلوری دارد.
      برخی از موارد ذکر شده در مقاله، به درمان این بیماری کمک می کند.

  • زهرا

    قطعا روش غذا خوردن تاثیر زیادی روی هضم بهتر غذا دارد.