روش های خانگی برای کاهش فشار خون

پر فشاری خون، جزء آن دسته از اختلالاتی است که معمولا مختص سنین بالاست. اما متاسفانه در سال های اخیر، موارد بسیاری مشاهده شده که حتی در سن 30 یا 40 سالگی نیز، خطر ابتلا به افزایش فشار خون وجود دارد، چنان چه بر اساس آمار، درصد قابل توجهی از مبتلایان به بیماری های قلبی که ناشی ازبیماری فشار خون بوده، مربوط به جوانان است. در کنار اقدامات پزشکی و مصرف مداوم داروهای کاهش فشار خون ، روش های خانگی متعددی نیز وجود دارد که می توان با کمک آنها، در زمانی کوتاه و بدون عوارض جانبی، فشار خون را به حد نرمال رساند. کارشناسان مجله سلامت ماه ، ضمن مشورت با چند پزشک متخصص قلب و عروق، برخی از این روش های خانگی برای کاهش فشار خون را در قالب مقاله ای، به شما ارائه خواهند داد.

بهترین روش های خانگی برای کاهش فشار خون

زمانی که خون در حال حرکت از عروق است، فشاری به دیواره ها وارد می نماید. در واقع انبساط و انقباض عروق، موجب حرکت خون در عروق می شود. این فشار که در برخی قسمت های بدن با عنوان نبض، کاملا قابل حس است را فشار خون می نامیم. این فشار در حالت عادی، مقیاس مشخصی دارد. بر اساس معیاری که پزشکان برای اندازه گیری فشار خون در نظر گرفته اند، فشار در حالت عادی، 12 بر روی 8 میلی متر جیوه است. بالاتر از این مقدار را، پزشکان فشار خون بالا دانسته و این اختلال را، پرفشاری خون می نامند.

پر فشاری خون را باید کنترل کرد. در واقع در صورتی که پرفشاری کنترل نشود، فرد علاوه بر درگیری با علائم خاص این بیماری، در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار می گیرد. در کنار داروهای کنترل کننده فشار خون که پزشک تجویز می کند، در منزل نیز می توان در زمان کمی، فشار خون را کاهش داد. از جمله موثرترین روش های خانگی برای کاهش فشار خون می توان به مواردی چون، فعالیت بدنی، کاهش میزان نمک، مصرف چای زنجبیل و…. اشاره نمود که در ادامه به آن می پردازیم.

فعالیت بدنی و کاهش فشار خون

ورزش و فعالیت بدنی، یکی از موثرترین روش های خانگی برای کاهش فشار خون است که نه تنها این اختلال را کنترل می کند، بلکه خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با آن را نیز به حداقل می رساند. داشتن دست کم 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز، برای همه افراد ضروری است. در صورتی که مبتلا به پر فشاری خون هستید، نیاز است تا دست کم 60 دقیقه در روز، پیاده روی کنید. اگر رفتن به باشگاه یا انجام حرکات سنگین را دوست ندارید، می توانید به راحتی دوچرخه سواری کرده یا شنا کنید.

رابطه مستقیم مصرف نمک و فشار خون

تاثیر نمک بر فشار خون بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی، افزایش سدیم در خون، از علل اصلی ابتلا به پر فشاری خون است. در صورتی که به این اختلال مبتلا هستید، استفاده از نمکدان را بر سر سفره، مطلقا ممنوع کرده و مقدار نمک مصرفی در غذا را به حداقل برسانید. کاهش مصرف سدیم، از مهم ترین نکاتی است که در مبحث روش های خانگی برای کاهش فشار خون مورد توجه قرار گرفته و بسیار به آن تاکید می شود.

 تنظیم فشار خون با مصرف هندوانه

هندوانه از آن دسته میوه های خنک تابستانی است که ضمن کاهش عطش ناشی از گرما، در کاهش فشار خون نیز موثر است. نوشیدن یک لیوان آب هندوانه هر روز صبح، به کنترل هر چه بهتر فشار خون کمک می کند. ماده اصلی و موثر این میوه، نیتریک اسید است که با آرام کردن عروق، از ایجاد فشار اضافی در آن پیشگیری کرده و از این طریق، فشار خون را کنترل می کند. مصرف میوه های تابستانی به ویژه هندوانه، یکی از موثرترین روش های خانگی برای کاهش فشار خون هستند.

کاهش فشار خون با مصرف پیاز

پیاز، حاوی بهترین نوع آنتی اکسیدان هاست که به تقویت عروق کمک کرده و در کاهش فشار خون بسیار موثر است. پیاز خام، آنزیم های ویژه ای دارد که از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کرده و مانع از ایجاد لخته در عروق می شود.

آب چغندر دشمن پرفشاری خون

مصرف چغندر از جمله روش های خانگی برای کاهش فشار خون است که تقریبا فراموش شده. در گذشته از این میوه بیشتر استفاده می شد، هم به صورت خام و هم به صورت پخته. چغندر حاوی مواد معدنی بسیاری است که طی فرآیند گوارش، به گازهای مفید در بدن تبدیل شده و با کاهش التهاب عروق و کنترل فعالیت آنها، به کاهش فشار خون کمک می کند. از طرفی به دلیل داشتن مقادیر زیادی پتاسیم، تاثیر سدیم بر فشار را، کاهش می دهد.

کاهش استرس و تاثیر آن بر کاهش فشار خون

استرس از جهات گوناگون می تواند بر پرفشاری خون تاثیر گذار باشد. زمانی که فرد دچار فشار عصبی باشد، به تدریج ترشح هورمون های مرتبط با اعصاب، فعالیت عروق را تحت تاثیر قرار داده و منجر به پرفشاری خون می گردد. از طرفی، استرس برخی از عادات غلط مثل بی خوابی، پر خوری، مصرف الکل، مصرف سیگار و تنبلی را در فرد اشاعه داده و از این طریق به افزایش فشار خون کمک می کند.

خوشبختانه روش های متعددی وجود دارد که می تواند با کاهش استرس به شکل غیر مستقیم به کنترل فشار خون کمک کند. در حقیقت، کنترل استرس و فشار عصبی، خود یکی از روش های خانگی برای کاهش فشار خون است، چه بسا که علت اصلی بسیاری از پرفشاری ها، اختلالات عصبی و استرس است.

مصرف نوشیدنی های گیاهی برای کاهش فشار خون

کاهش فشار خون با چای سبز  :  بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخی محققان بر این باورند که اگر مردم با خوص چای سبز آشنا بودند، حتما آن را جایگزین چای سیاه می کردند. زیرا دارای ترکیبات بی نظیری است که موجب شده به یکی از شناخته شده ترین روش های خانگی برای کاهش فشار خون تبدیل شود. البته این تنها یکی از هزاران خواص این دمنوش گوارا است.

درمان فشار خون بالا با مصرف زنجبیل و هل : زنجبیل، از جمله گیاهان دارویی است که وجود آن در هر خانه ای ضروری است، زیرا خواص بی نظیری دارد که می تواند به تنهایی، کار یک داروخانه را انجام دهد. به گفته محققان، مصرف یک فنجان چای زنجبیل و هل، یکی از بهترین روش های خانگی برای کاهش فشار خون است. آنتی اکسیدان موجود در این دو گیاه، گردش خون را تنظیم کرده و پتاسیم موجود در آن، اثر سدیم را در بدن تا حدودی خنثی می کند.

کاهش فشار خون با سرکه سیب

سرکه سیب نیز جز آن دسته از آنتی اکسیدان هایی است که فعالیت برخی آنزیم ها در بدن را کنترل کرده و از این طریق به کاهش فشار خون کمک می کند. کافی است هر شب قبل از خواب یا قبل از غذا، مقدارسرکه سیب را با کمی آب مخلوط کرده و بنوشید. آن چه که در مقاله تهیه شده توسط کارشناسان مجله اینترنی ماه مطالعه کردید، نشان می دهد که روش های خانگی برای کاهش فشار خون در زمان کم، تاثیری بسیار بیش از داروهای شیمیایی دارد و پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی با تغییر سبک زندگی امکان پذیر می باشد. اما این بدان معنا نیست که فرد مبتلا به پرفشاری خون، نیازی به مصرف دارو ندارد، بلکه به طور هم زمان و با مشورت پزشک، مصرف این مواد طبیعی و روش های مفید نیز، کارساز خواهد بود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
blood pressurehealthtreatmentدرمانسلامتفشار خون
Comments (1)
Add Comment
  • zahra

    عالی