روش هایی برای تقویت حافظه بلند مدت

حافظه، طی فرآیندی پیچیده از ارتباط چند فعالیت مغزی ایجاد می شود. مغز ما سیگنال هایی بین نورون های عصبی ایجاد می کند که سیناپس نام دارد. مرحله بعد تثبیت حافظه است. اطلاعات جدید اگر پس از ورود تثبیت نشوند، به راحتی فراموش می شوند. این اطلاعات برای تثبیت به حافظه بلند مدت فرستاده می شوند و در صورت نیاز، فرد مجددا آن ها را به یاد می آورد. مرحله نهایی به یاد آوردن خاطرات است. این همان بخشی است ک ما آن را حافظه می نامیم. اگر خاطرات به خوبی ثبت شده باشند به راحتی یادآوری می شوند و پس از هر یادآوری تثبیت آن ها کامل تر می شود. از دست دادن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت امری کاملا طبیعی است اما با این وجود، تکنیک هایی برای تقویت حافظه بلند مدت و کوتاه مدت وجود دارد. که مجله ماه در ادامه به آن پرداخته است.

الزاماتی برای تقویت حافظه بلند مدت

حافظه مانند دفترچه یادداشتی است که در آن اطلاعات به صورت موقت نگهداری می شوند. وقتی آدرس جایی را می پرسید و یا نام فردی را می فهمید، تا وقتی دوباره آن فرد را ببینید و یا به مکانی که آدرس آن را دارید بروید اطلاعات در حافظه کوتاه مدت می ماند و با دیدن فرد و یا رفتن به آن مکان، اطلاعات به حافظه بلند مدت منتقل شده و با هر بار یادآوری تثبیت می شود. بنابراین تفکر از تکنیک هایی برای تقویت حافظه بلند مدت می باشد.

داشتن خواب مناسب برای تثبیت حافظه

داشتن خواب مناسب تاثیر زیادی در تقویت حافظه دارد. طی تحقیقاتی برای سنجیدین میزان تاثیر خواب، به دو گروه فلش کارت هایی می دهند و پس از دیدن فلش کارت ها به آنان ۴۰ دقیقه وقت استراحت داده می شود، گروهی در وقت استراحت خوابیده اند و گروهی دیگر بیدار مانده اند و در آخر شاهد تاثیر خواب گرچه اندک در تقویت حافظه بوده اند.

ورزش کردن حافظه بلند مدت را تقویت می کند

ورزش باعث تقویت حافظه می شود . تناسب اندام در بزرگسالان نیز باعث کاهش احتمال از دست دادن حافظه می شود. اگر به صورت منظم ورزش کنید سلول های یادگیری مغز شما تقویت شده و توانایی شناخت مغز بالا می رود.

نوشیدن قهوه مساوی با افزایش قدرت حافظه

بیشتر محققان می گویند خوردن قهوه قبل از یادگیری اطلاعات جدید تاثیر چندان زیادی در تقویت حافظه بلند مدت نخواهد داشت اما خوردن قهوه پس از یادگیری نکات جدید، باعث افزایش قدرت حافظه تا ۲۴ ساعت خواهد شد.

خوردن انواع توت ها برای مقابله با از دست دادن حافظه

خوردن انواع توت ها در به تعویق انداختن کاهش حافظه تاثیر بسزایی دارد. محققان طی تحقیقات انجام شده روی زنانی که بیش از ۷۰ سال سن داشته اند شاهد تاثیر خوردن انواع توت ها بر کاهش سرعت از دست دادن حافظه بوده اند. در میان انواع توت ها، بلک بری ها بیشترین تاثیر را بر تقویت حافظه دارند.

آدامس جویدن راهی ساده در تقویت حافظه بلند مدت

یکی از راه های آسان برای تقویت حافظه آدامس جویدن حین یادگیری مطالب جدید است. از دلایل این تاثیر، می توان به کار افتادن بخشی از مغز (هیپوکامپ) که در حافظه و بازیابی اطلاعات نقش دارد را ذکر کرد. از دیگر دلایل، می توان به اکسیژن رسانی بیشتر به مغز و افزایش تمرکز حین جویدن آدامس اشاره نمود. دلیل دیگری نیز برای این کار آورده شده که آن افزایش جریان خون و در نتیجه ارسال اکسیژن بیشتر به مغز است.

تاثیرات شگفت انگیز تکرار در تثبیت اطلاعات و تقویت حافظه بلند مدت

 تکرار، تاثیر بسیار زیادی در یادگیری و به خاطر سپردن مطالب و نکات جدید دارد. فعالیت های ساده در دوران بچگی مانند دوچرخه سواری و پدال زدن های مداوم و تکرار تمرین ها و گره زدن بند کفش از این نمونه ها هستند. تکرار کردن اصلی ترین راه به خاطر سپردن و تقویت حافظه بلند مدت است. انجام بازی های فکری نیز تاثیر شگفت آوری بر تقویت حافظه دارد، بازی های فکری باعث به یاد آوردن و بازیابی اطلاعاتی شده که با وجود فرستادن به حافظه بلند مدت به دلیل عدم استفاده به فراموشی سپرده شده اند می شود. تکرار کردن باعث به خاطر سپردن نام و چهره افراد می شود و با هر بار ملاقات مجدد نام فرد را به خاطر خواهید آورد. حافظه می تواند با افزایش سن همچنان قوی باقی بماند زیرا با یادگیری مطالب جدید تقویت می شود.

تکنیک هایی برای تقویت حافظه دانش آموزان

تصور کنید در حال یادگیری زبانی جدید یا مسئله ای پیچیده در ریاضی و یا فیزیک هستید. چه چیزی باعث یادآوری نکات آموخته شده می شود؟ چه روش مطالعه ای در کسب اهداف درسی شما موثر است؟ اگر شما هم مانند سایر دانش آموزان تنها به تند خوانی و حفظ کردن مطالب بسنده می کنید بهتر است روش خواندن و تمرین با فاصله را جایگزین روش های مطالعه همیشگی خود کنید. تمرین با فاصله یکی از روش های یادگیری است.

تمرین با فاصله به چه روشی گفته می شود؟

شاید شما گمان می کنید تمامی مطالب درسی را به خوبی فرا گرفته اید اما در جلسات امتحان متوجه شوید مطالب را به یاد نمی آورید. یادگیری نکات جدید در چندین نوبت باعث یادآوری بهتر مطالب در دراز مدت می شود. بنابراین به جای یادگیری مطالب در یک جلسه، بهتر است طی چند جلسه در هفته به مطالعه بپردازید. زبان آموزان می توانند از این روش در یادگیری لغات به وسیله فلش کارت ها استفاده کنند. در این روش لغات خارجی را در یک طرف کارت نوشته و در طرف دیگر معنای کلمه به زبان مادری را نوشته می شود. هر چه تعداد کارت ها بیشتر باشد فاصله زمانی بیشتری برای به خاطر سپردن کلمات در یک نوبت نیاز است.

در نوعی دیگر از تمرین با فاصله می توانید در چند روز در هفته به یادگیری لغات نوشته شده روی فلش کارت ها بپردازید. با این تفاوت که در روش قبل فاصله زمانی میان آموزش کلمات در یک روز بود اما در این روش، فاصله زمانی آموزش لغات به چند روز در هفته خواهد رسید. اما اگر به یادگیری زبان با فلش کارت علاقه ای ندارید می توانید از طریق آزمون ها و تست هایی که فاصله زمانی دارند این لغات را یاد بگیرید.

نتیجه گیری مجله ماه

آموزش از طریق بازی در یادگیری برخی مطالب و دروس بسیار تاثیر گذار خواهد بود. شرکت در سرگرمی های لذت بخشی که باعث فعالیت ذهنی می شوند به تقویت حافظه بلند مدت کمک می کنید. ناامید نشوید! از مهم ترین نکات در یادگیری و تقویت حافظه، مصمم بودن و ناامید نشدن است. تلاش مداوم و منظم شاید در کوتاه مدت نتیجه ای دلخواه نداشته باشد، اما قطعا در بلند مدت تاثیر خود را نشان خواهد داد. برای اطلاع از روش های تقویت حافظه کوتاه مدت نیز مطالب مفیدی در مجله علمی اینترنتی ماه وجود دارد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthmindحافظهسلامت
Comments (1)
Add Comment
  • Samira

    یکی از چیزای که برا تقویت حافظه خیلی معروفه خوردنه کندر هس ولی تو مقاله چیزی راجع بهش نبود