راه های درمان بیماری دیابت

دیابت یا همان بیماری قند خون ، یکی از انواع بیماری های ارثی است که به دو دسته دیابت نوع اول و دیابت نوع دوم تقسیم می شود. در کنار تنوع در نوع بیماری، روش های درمان آن نیز متفاوت است. هر گروه از این بیماران، با توجه به شرایط خود از یک روش درمانی خاص استفاده می کنند. پس اتخاذ یک روش درمانی مناسب، بستگی به نیاز فرد دارد. مجله ماه راه های درمان بیماری دیابت ویژه هر کدام از گروه های دیابتی را مورد بررسی قرار داده است. با بخش سلامت وب سایت ما همراه باشید.

راه های درمان بیماری دیابت نوع یک و دو

اگر فردی مبتلا به دیابت نوع یک است، پس بدن وی جهت بهبود وضعیت قند خون، نیاز به تزریق انسولین دارد. اما اگر دیابت، از نوع دوم است علاوه بر تزریق انسولین، می بایست داروهای دیگری نیز به شکل قرص، مصرف کند. اما در این افراد قبل از مصرف هر نوع دارویی، تغذیه سالم و فعالیت بدنی نقش اساسی در فرآیند درمان دارد. دیگر انواع دیابت نیز روش های درمانی خاص خود را دارد، اما از آن جایی که دیابت نوع اول و دوم، شایع ترین نوع بیماری قند است اغلب روش های درمانی مربوط به آنها مد نظر قرار می گیرد.

درمان دیابت با انسولین

تزریق انسولین یکی از راه های درمان بیماری دیابت است. بیماران مبتلا به دیابت نوع اول و برخی از مبتلایان دیابت نوع دوم، جهت تنظیم سطح گلوکز در بدن نیازمند تزریق انسولین هستند. زیرا بدن آنها در اغلب موارد انسولین تولید نمی کند. تزریق انسولین کار چندان مشکلی نیست، چون معمولا تزریق در زیر پوست انجام می شود. بیمار پس از چند جلسه آموزش قادر است تا خود این کار را انجام دهد.

پمپ انسولین وسیله ای است کوچک، مجهز به یک لوله انعطاف پذیر بسیار باریک که به زیر پوست متصل شده و در طول روز، به طور مداوم و در فواصل زمانی منظم، انسولین به شما تزریق می کند. این دستگاه دارای یک نمایشگر کوچک نیز هست که در هر لحظه میزان قند خون را نمایش داده و در صورت نیاز، به شما اعلام می کند که نیاز به تزریق انسولین دارید. لوله تزریق در این دستگاه باید هر 3 روز یکبار تعویض شود و هر بار، باید جای تزریق را عوض کرد. کار با این پمپ بسیار آسان بوده و حتی خود فرد نیز می تواند بدون نیاز به مراجعه به پزشک، لوله را در زیر پوست قرار دهد.

تزریق هورمون incretin در افراد دیابتی

در بدن همه ما هورمونی به نام incretin ترشح می شود که این هورمون ترشح زیاد از حد انسولین را کنترل کرده و در مواقعی که مقدار گلوکز تولید شده زیاد باشد، پانکراس را به تولید انسولین بیشتر تحریک می کند. در افراد دیابتی، ترشح این هورمون با اختلال مواجه می شود، پس تزریق مقدار مشخصی از این هورمون که به انسولین در انجام وظایف خود کمک می کند، یکی از راه های درمان بیماری دیابت می باشد.

پیوند سلول islet برای ترشح انسولین

عضو ترشح کننده انسولین در بدن، پانکراس است که از طریق سلول هایی با عنوان islet اقدام به ترشح انسولین کرده تا از تجمع گلوکز در خون جلوگیری شود. در افرادی که مبتلا به دیابت نوع اول هستند، پانکراس به دلیل اختلال در این سلول ها توانایی ترشح انسولین ندارد. پزشکان در این موارد سلول های islet را از فردی سالم گرفته و در پانکراس پیوند می کند. در اغلب موارد این نوع عمل موفقیت آمیز خواهد بود. اما انجام آن در شرایط خاصی صورت می گیرد. برای مثال عمل پیوند سلول های istel فقط برای بیماران دیابتی که بیش از 15 سال سابقه دیابت نوع اول باشند، انجام می شود.

مصرف دارو در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند، در اغلب موارد نیازمند مصرف داروهای شیمیایی می باشند. این دارو ها یا به پانکراس جهت ترشح انسولین کمک می کنند یا در صورتی که فرد دچار اضافه وزن باشد، موجب تعادل وزن فرد می شود تا از این طریق حساسیت سلول ها به انسولین کاهش یابد.

ورزش و کاهش وزن موثر در درمان دیابت

از آنجایی که یکی از دلایل اصلی بروز دیابت نوع دو در افراد، چاقی است، بیماران متعددی جهت کاهش وزن باید تحت عمل جراحی قرار گیرد، زیرا امکان از بین بردن چربی های اضافی با رژیم های غذایی نیست. در کنار مصرف دارو، فرد دیابتی باید به تغذیه خود نیز توجه داشته باشد. علاوه بر این، انجام فعالیت های ورزشی متناسب نیز یکی دیگر از راه های درمان بیماری دیابت است.

چگونه قند خون را به طور طبیعی کاهش دهیم

  • داشتن خواب کافی: خواب کافی یکی از ملاک های اصلی حفظ سلامت عمومی بدن است. خواب کافی از افزایش وزن که عامل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو است، جلوگیری می کند و ترشح میزان هورمون های بدن را تحت کنترل در می آورد. خواب علاوه بر کمیت، باید از نظر کیفی نیز استاندارد باشد.
  • کنترل استرس: هنگامی که فرد در حالت روحی مناسبی قرار ندارد و دچار استرس می شود، ترشح هورمون هایی مثل کورتیزول افزایش می یابد. این هورمون ها بر عملکرد بدن در جذب قند و استفاده از آن در سوخت و ساز بدن تاثیر گذار بوده و موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع اول می شود.
  • نوشیدن آب: یکی از توصیه های اصلی پزشکان به بیماران دیابتی، مصرف به اندازه آب و نگه داشتن رطوبت بدن است. مصرف آب علاوه بر پایین آوردن سطح قند موجود در خون، موجب دفع مقدار زیادی از آن از طریق ادرار می شود. علاوه بر آب، نوشیدن انواع مایعات بدون قند نیز می تواند کمک کننده باشد.

آنچه در رژیم غذایی افراد دیابتی باید رعایت شود

  • کاهش مصرف کربوهیدراتها: کربوهیدرات ها در بدن به مواد مختلفی تبدیل می شوند که یکی از آنها، گروه قندها هستند. با کنترل مصرف کربوهیدرات ها و رعایت رژیم های شامل غذاهای کم کربوهیدرات ، می توانید از بالا رفتن سطح قند در بدن جلوگیری کنید.
  • مصرف بیشتر فیبرها: فیبرها که اغلب در سبزیجات، میوه ها و غلات کامل دیده می شود، یکی از انواع مواد غذایی است مصرف آنها از راه های درمان بیماری دیابت نوع اول می باشد و به کاهش سطح قند در خون، کمک می کند. بر اساس توصیه پزشکان، زنان روزانه 25 گرم و مردان 38 گرم فیبر نیاز دارند.
  • کنترل مصرف پروتئین: پروتئین علاوه بر نقشی که در پایین آوردن سطح قند خون دارد، می تواند به مبتلایان به دیابت نوع دو، در کاهش وزن کمک کند. برای کنترل کردن میزان مصرف پروتئین می بایست برچسب مواد غذایی را مطالعه کرده، میزان کالری دریافتی در هر روز را محاسبه کرده، تا حد ممکن از صرف غذا در رستوران ها جلوگیری شود، غذا را با عجله مصرف نکنید و وعده های غذایی کمتر و سبکتر استفاده شود.

طبق مطالعات مجله اینترنتی سلامت ماه سرکه سیب از جمله مواد غذایی است که فواید بسیار فراوان و سودمندی دارد . سرکه سیب حساسیت بدن به انسولین را کنترل کرده و موجب کنترل قند موجود در خون می شود. افراد مبتلا به بیماری دیابت می توانند از سرکه سیب به همراه انواع سبزیجات یا به عنوان چاشنی، استفاده کنند. اما توجه به این نکته ضروری است که اگر در حال مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون هستید، در مورد مصرف سرکه باید با پزشک خود مشورت کنید. امیدواریم راه های درمان بیماری دیابت که در این مقاله ذکر شد برای شما سودمند باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diabetestreatmentدرماندیابتقند خون
Comments (0)
Add Comment