دلیل آبریزش بینی اول صبح

آبریزش بینی زمانی اتفاق می افتد که فضای داخل بینی با مایعات مخاطی پر شود. این حالت می تواند دلایل مختلفی از جمله بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا یا آلرژی داشته باشد. این حالت اکثرا در فصل هایی که هوا سرد است شیوع بیشتری دارد. برخی افراد نیز بدون این که سرما خورده باشند صبح خود را با آبریزش بینی آغاز می کنند. دلیل آبریزش بینی اول صبح غالبا مایت ها هستند.

 بسیاری از شما ممکن است صبح ها با آبریزش بینی از خواب بیدار شوید یا برخی اوقات نیز با بینی گرفته روز خود را آغاز کنید، همچنین ممکن است به محض بیدار شدن از خواب شروع به عطسه کنید. در این مواقع اولین چیزی که به ذهن شما می رسد سرما خوردگی است. اما کم کم علائم شروع به ازبین رفتن کرده تا جایی که در نزدیکی ظهر کاملا آبریزش بینی خود را فراموش خواهید کرد.

دلیل آبریزش بینی اول صبح چیست

همانطور که گفته شد دلیل آبریزش بینی اول صبح مایت ها هستند. مایت ها یا هیره ها ( از عوامل ایجاد آلرژی ) موجودات میکروسکوپی و ریزی هستند که تنها با میکروسکوپ های بسیار قوی می توان آنها را مشاهده کرد. اعضای بدن یا صورت این موجودات از نوعی پروتئین درست شده که می تواند با ایجاد آلرژی مانع از استراحت افراد در شب شده و همچنین دلیل آبریزش بینی اول صبح در افراد باشد.

مایت ها مکان های گرم، تاریک و مرطوب را دوست دارند. اتاق خواب و تختخواب های شما بهترین مکان برای این موجودات مینیاتوری دردسر ساز است. معمولا لباس ها بعد از هر بار استفاده شسته می شود اما تشک ها، ملافه ها و پتو هایتان پس از هر بار استفاده شسته نمی شوند. بنابراین، این وسایل به مکان خوبی برای تجمع این موجودات تبدیل خواهند شد.

وقتی می خوابید در اثر نقل و انتقال هوا، این ذرات ریز وارد ریه ها می شوند و در آن جا زنجیره واکنش های آلرژیک شروع به فعالیت می کنند. وقتی به زمان بیدار شدن نزدیک می شوید این ذرات را به مدت حداقل 6 یا 9 ساعت در ریه خود نگه داشته و اینک زمان بروز علائم و شروع آبریزش یا گرفتگی بینی یا عطسه در صبح است. پس این ذرات آلرژی زا می توانند دلیل آبریزش بینی اول صبح در شما باشند.

مقابله با عامل آلرژی زای مایت

توصیه متخصصین آلرژی استفاده از تشک ها و بالش های مخصوص ضد مایت است. یک راه دیگر شستن وسایل اتاق خواب با آب دمای 170 درجه سانتی گراد هر هفت روز یک بار می باشد. اگر امکان گرم کردن آب تا این درجه وجود ندارد ( چون اغلب دستگاه های گرم کننده آب نهایتا 120 درجه سانتی گراد آب را گرم می کنند ) می توانید از برخی مواد مخصوص که ضد مایت هستند استفاده کرده و آن ها را به شوینده خود اضافه کنید. تمیز کردن مرتب اتاق خواب به وسیله جارو برقی نیز حائز اهمیت است. اکنون که ریشه مشکل و دلیل آبریزش بینی اول صبح را دانستید، سوال بعدی این است که چگونه باید در جهت رفع مشکل و بهبود خود قدم برداشته و جلوی آبریزش بینی بگیریم .

راهکارهای بهبود آبریزش بینی اول صبح

تجویز داروهایی مانند آنتی بیوتیک برای درمان آبریزش هایی که خود به خود خوب می شوند یا ذراتی که دلیل آبریزش بینی اول صبح هستند، لازم نیست. گاهی مصرف برخی داروهای قوی ضد آلرژی مانند دکونژستان ها ( داروهای ضد انعقاد ) می تواند در افراد بزرگسال تاثیر گذار باشد. البته در مصرف این دارو ها نیز باید شرایط خاصی رعایت شود و دقت شود که با داروهای دیگری که فرد ممکن است استفاده کند تداخل نداشته باشند. بهترین کار، مشورت با پزشک قبل از مصرف هر کدام از این داروهاست. معمولا بهترین درمان ها برای آبریزش بینی شامل موارد زیر است:

  • تا حد امکان استراحت کنید.
  • مقدار زیادی مایعات مخصوصا آب بنوشید.
  • برای بهبود علائم از اسپری بینی استفاده کنید. استفاده از اسپری های بینی دکونژستان ( ضد انعقاد ) را کاهش دهید و بیشتر از چند روز از آنها استفاده نکنید.
  • از یک دستگاه مرطوب کننده هوا که با احتقان حاصل از خشکی و سرمای هوا مبارزه می کند در کنار تختخواب خود استفاده کنید.

پیشگیری از آبریزش بینی

رعایت بهداشت در پیشگیری از آبریزش بینی بسیار مهم است و غالبا مانع از انتشار میکروب ها خواهد شد. در این مورد رعایت برخی از نکات که در ادامه ذکر می کنیم می تواند کمک کننده باشد.

  • دست های خود را به طور مرتب بشویید.
  • بعد از تمیز کردن بینی دستمال را دور بیاندازید.
  • از افرادی که سرما خورده اند یا از عفونت های ویروسی رنج می برند، دوری کنید.
  • برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن خود هر روز ورزش کنید و از یک رژیم غذایی مفید و مناسب استفاده نمایید.
  • داخل آرنج سرفه یا عطسه کنید نه کف دست ها.
  • وسایل و سطوحی که زیاد استفاده می کنید مانند میز ناهارخوری، میز آشپزخانه، اسباب بازی ها و وسایل ثابت حمام را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.

درمان آبریزش بینی ناشی از آلرژی

به منظور کمک به درمان آبریزش بینی خود که ناشی از مواد آلرژی زاست به نکات زیر توجه کنید:

  • در زمان هایی که گرد و غبار هوا زیاد است مانند اول صبح یا در هوای بادی از منزل خارج نشوید.
  • در فصولی که آلرژی بیشتر تحریک می شود، پنجره ها را بسته و از سیستم های تهویه هوا استفاده کنید.
  • خارج از منزل از ماسک های مخصوص استفاده کنید . پس از بازگشت به منزل لباس های خود را تعویض کرده و دوش بگیرید.
  • از تماس با حیواناتی مانند سگ و گربه اجتناب کنید.
  • به علاوه داروهای بدون نسخه فراوانی مثل اسپرهای استروئیدی بینی و آنتی هیستامین های خوراکی در دسترس هستند که به کنترل علائم آلرژی کمک می کنند. اگر آلرژی شما شدید باشد پزشک داروهای دیگری را تجویز کرده یا برای انجام آزمایشات خاص و درمان های هدفمند شما را به یک آلرژیست ارجاع خواهد داد.

افراد با یکدیگر متفاوت هستند و داروهای بدون نسخه یا تجویز نشده توسط پزشک ممکن است بر روی فردی موثر باشد و بر دیگری خیر. بهترین درمان کلی برای افراد خوردن مایعات فراوان، استراحت کردن و داشتن بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن است. هیچ گاه برای کودکانی ( به ویژه زیر 4 ساله ها ) که از آلرژی رنج می برند از داروهای بدون نسخه استفاده نکنید. داروهای کودکان فقط باید با تجویز پزشک تهیه شوند.

هشت دلیل کلی برای آبریزش بینی

اگرچه دلیل آبریزش بینی اول صبح اغلب عوامل آلرژی زایی است که از آنها یاد کردیم، اما بر اساس مطالعات مجله اینترنتی ماه به طور کلی آبریزش بینی 8 دلیل اصلی دارد که شامل سرماخوردگی ، آلرژی ها ، هوای سرد، خوردن غذاهای تند، برخی از هورمون ها، ورزش کردن، برخی از داروها و گریه کردن می باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
allergyfluآلرژیحساسیتسرماخوردگی
Comments (2)
Add Comment
  • yalda.g

    جلوگیری از ابریزش بینی بوسیله انتی هستامین ها باعث عفونت مجاری تنفسی نمیشود؟

    • سردبیر

      سلام وقت بخیر باعث عفونت نمی شوند.
      قرص آنتی هیستامین با خنثی‌کردن عمل هیستامین باعث می‌شود که خارش و آبریزش بینی و عطسه‌کردن تسکین یابد.