درمان کم فشاری خون

تا کنون اغلب در مورد خطرات فشار خون بالا و بیماری فشار خون بحث شده بود و در بسیاری از مقالات، در مورد علائم و روش های درمان و البته پیشگیری پرفشاری خون بحث کردیم. اما باید بدانید که فشار خون پایین نیز به همان اندازه خطرات خاص خود را دارد و ممکن است با بروز علائمی خاص، سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در مجله سلامت ماه امروز در مورد خطرات و درمان کم فشاری خون، اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهیم.

به گفته پزشکان، فشار خون نرمال و طبیعی، 12 بر روی 8 است. بالاتر از این میزان، فشار خون بالا و پایین تر از آن، فشار خون پایین تلقی می شود. فشار خون پایین همیشه نشانی از وجود یک بیماری خاص نیست. در صورتی که دارای علائم کم فشاری خون باشید، پزشک با بررسی آنها، وجود بیماری را در شما تشخیص خواهد داد. از مشخص ترین علائم کم فشاری خون، تاری دید و سبکی سر هنگام برخاستن است. البته هر فردی ممکن است علائم متعددی در مواجه با کم فشاری خون داشته باشد. مسئله مهم، تشخیص علت کم فشاری است.

علائم و درمان کم فشاری خون

به فشاری که خون هنگام عبور از رگ ها ایجاد می کند، فشار خون گفته می شود. همانطور که اشاره شد، فشار خون، یک مرز طبیعی دارد که افزایش یا کاهش آن، مشکل ساز خواهد بود. به گفته محققان، فشار خون در صورتی که از عدد 9 بر روی 6 کمتر باشد، پایین بوده و باید درمان شود. البته بسیاری از افراد، اصولا فشار خون پایینی دارند و این مسئله علامتی خاص در پی ندارد. در این صورت، یعنی عدم وجود علامت خاص، فشار خون پایین، نگران کننده نیست.

اگر کم فشاری خون، موجب بروز نشانه هایی در فرد شد، یعنی بدن در حال هشدار است که خون به اندازه کافی به تمامی ارگان ها نمی رسد. اگر به موقع و به درستی برای درمان کم فشاری خون، اقدام نشود می تواند منجر به شوک، سکته قلبی، سکته مغزی و بیماری های کلیوی شود.

روش های تشخیص فشار خون، انجام آزمایش خون برای اندازه گیری مقدار قند، انجام معاینات فیزیکی و در مواردی، معاینه قلب است تا مشخص شود که آیا علت کم فشاری خون، عدم پمپاژ نامناسب قلب است یا خیر.

درمان فشار خون پایین

در مواردی ممکن است کم فشاری خون به دلیل ابتلا به برخی بیماری های زمینه ای ایجاد شده باشد که در این صورت، باید ابتدا نوع بیماری را تشخیص داده و اقدام به درمان آن نمایید. در صورت مشاهده هر گونه علامتی مبنی بر پایین بودن فشار خون مثل گیجی، تاری دید، سبکی سر، سردرد، تهوع، مشکل در تنفس و بینایی و احساس ضعف، سریعا با پزشک در مورد روش های درمان کم فشاری خون مشورت کنید. برخی از روش های درمان، در زیر آورده شده است.

درمان فشار خون پایین با داشتن فعالیت بدنی 

یکی از راه های درمان کم فشاری خون این است که هرگز برای مدت طولانی، یکجا ساکن نباشید. هر چند دقیقه یکبار ایستاده و با انجام فعالیت های سبک، ضربان قلب را افزایش دهید تا به این ترتیب، خون بیشتری به اندام ها پمپاژ شود. از طرفی، زیاد ایستادن نیز، خود یکی از علل کاهش فشار خون است. پس حفظ تعادل در انجام فعالیت و استراحت در تنظیم فشار خون موثر است.

یکی از موارد مربوط به دلیل پایین آمدن فشار خون این است که، گاهی اوقات فرد در هر حالتی که هست، به طور ناگهانی موقعیت بدنی خود را تغییر می دهد. در این وضعیت، حتی اگر مشکل کم فشاری خون نیز نداشته باشد، دچار گیجی، تاری دید و سبکی سر می شود. بهتر است از ایستادن زیاد و یا نشستن طولانی مدت پرهیز کنید و اگر قصد تغییر موقعیت دارید، این کار را به آرامی انجام دهید.

افزایش مصرف مایعات و نمک

نوشیدن مایعات زیاد، جریان گردش خون در بدن را تنظیم کرده و خون را به تمام اندام ها به مقدار مشخص، انتقال می دهد. از طرفی، از جمله تاثیر نمک بر فشار خون این است که در بالا بردن فشار خون تا حد طبیعی، موثر باشد. البته از آن جایی که مصرف زیاد نمک خطرات ویژه خود را دارد، بهتر است قبل از هر گونه اقدام به مصرف، با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

داروهای خانگی درمان کم فشاری خون

چای سبز: چای سبز با ترکیبات بی نظیر خود، زمینه را برای تنظیم فشار خون در بدن فراهم می آورد. در واقع ترکیبات این چای به گونه ای است که هم در درمان کم فشاری خون موثر است و روش درمانی مناسبی برای افراد مبتلا به پرفشاری است و هم این امکان را دارد تا افراد مبتلا به کم فشاری خون را نیز درمان کرده و سطح فشار را در آنان افزایش دهد.

انجیر: انجیر یکی از پر خاصیت ترین میوه های تابستانی است که سرشار از پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان هاست و در تنظیم فشار خون بسیار موثر است. برای استفاده بهتر و موثرتر از این میوه، پوست آن را جدا کرده و گوشته میوه را با مقداری عسل مخلوط و میل نمایید.

داروهای درمان کننده کم فشاری خون

گاهی اوقات پزشک در کنار رژیم غذایی و ارائه یک سری توصیه ها، داروهایی را به منظور درمان کم فشاری خون تجویز می کند که شامل:

  • فلودروکورتیزون که به نظر می رسد دارویی موثر در درمان بسیاری از موارد کم فشاری خون است. این دارو با تحریک فرآیند استفاده از سدیم توسط کلیه ها، به تنظیم فشار خون کمک می کند. اما نکته مهم اینکه، استفاده از این دارو، بدن را با کمبود پتاسیم مواجه می کند که باید هنگام مصرف این دارو، به مصرف منابع پتاسیم توجه بیشتری داشت.
  • میدودرین نیز دارویی دیگر است که فعالیت عروق و رگ های کوچک تر و فرعی را تحت تاثیر قرار داده و از این طریق، به افزایش فشار خون کمک می کند. از این دارو بیشتر برای درمان کم فشاری خون در افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که به دلیل مشکلات عصبی با این اختلال مواجه شده اند.

تاثیر وعده غذایی بر فشار خون

به جای 3 وعده غذایی اصلی، 6 وعده غذایی داشته باشید، اما حجم خوراک را در هر وعده کاهش دهید. زیرا این کار کمک می کند تا طی ساعات مشخصی، با مصرف مواد مغذی، فشار خون بهتر تحت کنترل درآید.

کارشناسان مجله اینترنتی ماه بر این باورند که امروزه الکل، یکی از موادی است که منجر به ایجاد خشکی در بدن شده و نهایتا فشار خون را پایین می آورد. مصرف هر گونه کافئین به ویژه شب هنگام، با ایجاد خشکی، منجر به کاهش فشار خون و بروز مشکلات بعدی در فرد خواهد شد. پس یکی از راه های درمان کم فشاری خون عدم مصرف الکل است. شما می توانید با تجویز پزشک از داروهای کاهش فشار خون برای تنظیم آن استفاده کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
blood pressuresicknesstreatmentبیماریدرمانفشار خون
Comments (4)
Add Comment
  • sara338

    دستگاهای فشار خون دیجیتال نسبت به قدیمی ها دقت بالاتری دارند؟

  • شمسی خانم

    کم فشاری معذل نیست پرفشاریو چکارش کنیم

  • سهیلا

    من قبلا درخواست داده بودم راجع به این موضوع مطلب بگذارید! ممنونم ازتون

    • سردبیر

      خواهش می کنم، اولویت ما، رفع نیاز شما مخاطبان عزیز از نظر اطلاعات است.
      تشکر از حسن توجه شما