درمان سرفه با آب آناناس

سرفه یکی از علائم مشخص بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا است که معمولا یا در حین بیماری یا کمی پس از آن ظاهر می شود و علت اصلی آن نیز، وجود عفونت در مجاری تنفسی است که مانع از عبور کامل هوا و تردد آن می شود. علاوه بر سرماخوردگی ، سرفه ممکن است در شرایط دیگری مثل وجود برخی حساسیت ها نیز خود را نشان دهد. معمولا برای درمان این علائم، روش های درمان خانگی بیش از روش های پزشکی جوابگو است، زیرا نتیجه زودتری خواهد داشت. بسیاری از وبسایت ها و مراکز اطلاعاتی علمی نیز برای راهنمایی جهت درمان سرفه از روش های سنتی استفاده می کنند. درمان سرفه با آب آناناس یکی از راهکارهای خانگی درمانی است که در مقاله مجله سلامت ماه در مورد تاثیر آن بر بهبود سرفه و روش استفاده، بیشتر توضیح می دهیم.

پیشگیری و درمان سرفه با آب آناناس

درمان های خانگی گرچه زیاد از نظر علمی مورد بررسی قرار نگرفته و هنوز محققان در مورد تاثیر گذاری آنها چندان اطمینانی ندارند، اما به نظر می رسد در یک سری موارد بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است. اغلب افراد بر این باورند که این گونه روش های درمانی حتی اگر نتیجه قابل ملاحظه ای نیز نداشته باشند، دست کم ضرری برای بدن ندارند و به اندازه داروهای شیمیایی مضر نیستند.

از گذشته های دور، برخی از مردمان آسیا برای درمان سرفه های شدید ناشی از بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا، از آناناس و آب آن استفاده می کرده اند. در سال های اخیر، درمان سرفه با آب آناناس مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و برخی از مردم معتقدند که میزان تاثیر گذاری آن در درمان سرفه، 5 برابر بیش از دارو های درمان علائم سرماخوردگی است. اما آیا این ادعا حقیقتا صحیح است؟

آیا آب آناناس سرفه را درمان می کند

علی رغم تحقیقات متعددی که در مورد خواص آب آناناس صورت گرفته، اما در مورد تاثیرگذاری آن بر درمان سرفه ، نیاز به بررسی های بیشتری است. از آن جایی که این شربت، به راحتی می تواند خلط گلو را برطرف کند، پس حتما می تواند در بهبود سرفه های خشک موثر باشد. در تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفت، مشخص شد که ترکیب آب آناناس با نمک، فلفل و کمی عسل، مخاط عفونی موجود در ریه را از بین برده و روشی مناسب برای درمان بیماری سل است.

با وجود شبهاتی که در زمینه درمان سرفه با آب آناناس و میزان تاثیر گذاری آن بر درمان سرفه وجود دارد، بررسی بیشتر خواص این میوه نشان می دهد که با توجه به ترکیبات وجود در آن، این احتمال دور از ذهن نیست. آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که خواص ضد التهابی داشته و درد ناشی از التهاب را کاهش می دهد. بروملین علائم بیماری آسم را نیز در فرد کاهش داده و با کاهش میزان خلط گلو، زمینه را برای جلوگیری از ایجاد التهاب و سرفه ، آماده می کند.

از طرفی، این نکته به اثبات رسیده که بروملین ترکیبی است که خواص ضد سرطانی داشته در پیشگیری از ابتلا به سرطان و مبارزه با سلول های سرطانی بسیار موثر است. در مورد تاثیر این ماده ( بروملین ) بر کاهش سرفه و درمان سرفه با آب آناناس ، باید گفت که درصد تاثیر گذاری تا حد زیادی به نوع سرفه و علت اصلی آن بستگی دارد.

روش استفاده از آب آناناس برای درمان سرفه

یکی از بهترین و پر استفاده ترین روش ها برای درمان سرفه با آب آناناس ، همان روشی است که اغلب محققان هندی بر آن تاکید دارند. ترکیب 1 فنجان آب آناناس، نمک، فلفل و عسل. این محلول را باید 3 بار در روز میل نمایید. البته توصیه شده که در زمان مصرف این محلول، مصرف آب زیاد فراموش نشود. زیرا نوشیدن آب می تواند به کاهش خشکی گلو و جلوگیری از بروز سرفه کمک کند.

علاوه بر ترکیب گفته شده، محلول دیگری نیز با استفاده از آناناس تهیه می شود که آن هم جز ترکیبات درمانی به شمار می آید. آب آناناس، نمک، فلفل، عسل، زنجبیل، آب لیموی تازه و مقداری پودر دارچین را باهم مخلوط کنید و آن را در یک لیوان و در درون یخچال نگهداری کنید. خوردن 3 فنجان از این ترکیب در روز، کمک می کند تا مخاط گلو از بین رفته و سرفه بهبود یابد.

برخی از بهترین راه های های درمان سرفه

در کنار درمان سرفه با آب آناناس که به نظر می رسد ترکیبی منحصر به فرد برای درمان این بیماری است، روش های دیگری نیز وجود دارد که در اغلب موارد، کارآمد بوده است. مواردی مثل:

  • غذاهای تند: غذاهای تند معمولا به دلیل داشتن یک سری ترکیبات خاص، مخاط گلو را از بین برده و مانع از ایجاد سرفه های متعدد می شوند.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین C: بروکلی، فلفل دلمه ای و کیوی از بهترین منابع تامین ویتامین C هستند که سیستم ایمنی را تقویت کرده و موجب از بین رفتن عفونت های موجود می شوند.
  • سوپ گرم: به طور کلی هر غذا یا نوشیدنی گرمی که در زمان سرماخوردگی مصرف شود، علاوه بر ایجاد حس شادابی، موجب نرم شدن گلو و کاهش التهاب آن شده و در درمان سرفه موثر خواهد بود.
  • چای زنجبیل : زنجبیل گلو را نرم کرده، خلط گلو را از بین می برد و خواص ضد التهابی دارد.

بهتر است برای جلوگیری از افزایش شدت سرفه، از مصرف غذاهایی مثل لبنیات، کافئین، غذاهای سرخ شده و غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید. زیرا به دلیل داشتن چربی و نمک زیاد، خلط گلو را افزایش داده و سرفه را تشدید می کنند.

خواص آناناس

آناناس حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است، فیبر بالایی دارد که به تقویت سیستم گوارشی کمک می کند، حاوی منگنز است که از سلول ها و بافت های بدن محافظت می کند، بتاکاروتن، زینک، آهن و مس دارد که به تقویت سیستم تولید مثل کمک می کند و دارای خواص ضد التهابی است. آناناس دارای ویتامین ها و املاح متعددی است. از طرفی مقدار کالری بسیار کمی نیز دارد، البته نمونه تازه آن. به همین دلیل گزینه مناسبی برای افرادی است که در رژیم های غذایی سخت به سر می برند. آناناس در کنار کالری کم، فیبر فراوانی دارد که می تواند به تقویت سیستم گوارش کمک کند. این میوه گرمسیری، آنتی اکسیدان زیادی نیز دارد که در گردش خون و ایجاد طراوت در خون، بسیار موثر است.

ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های گروه B، منگنز، مس، زینک و پتاسیم از دیگر ترکیبات بسیار مغزی این میوه است که وجود هر کدام از آنها برای حفظ سلامت کلی، سلامت پوست، مو و سیستم تنفسی ضروری است. نکته قابل توجه در مورد درمان سرفه با آب آناناس این است که به دلیل داشتن ماده ای به نام بروملین، اگر به مقدار زیاد در زنان حامله مصرف شود، می تواند منجر به خونریزی های غیر عادی گردد. توصیه مجله اینترنتی ماه این است که در مصرف این میوه دقت لازم را داشته باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
coughtreatmentدرمانسرفه
Comments (2)
Add Comment
  • ماماگلی

    واقعا اناناس عالیه ومعجزه میکنه من بارها امتحانش کردم

  • Yasi

    ممنون از مطالب مفیدی که میذارید من اصلا فکر نمی‌کردم آناناس مفید باشه برای سرماخوردگی