درمان رینیت آلرژیک یا تب یونجه

حساسیت یا آلرژی، در واقع پاسخ غیر معمول دستگاه ایمنی بدن به موادی است که به طور کلی برای بدن مضر نیستند. آلرژی انواع مختلفی از جمله غذایی و پوستی دارد که رینیت یا تب یونجه از این دسته اند. رینیت آلرژیک (Allergic rhinitis ) یا تب یونجه زمانی رخ می دهد که دستگاه ایمنی نسبت به ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار یا گرده گیاهان واکنش بیش از حد نشان داده و باعث بروز خارش، آبریزش بینی و عطسه می شود. شدت این مشکل اغلب در فصول بهار و تابستان بیشتر است. اما سایر انواع آلرژی از جمله آلرژی به گرد و غبار یا پرندگان و حیوانات خانگی در تمام فصول سال امکان پذیر هستند. در این مقاله از مجله سلامت ماه قصد داریم برخی از راه های پیشگیری یا کنترل و درمان رینیت آلرژیک یا تب یونجه را برای شما شرح دهیم.

درمان خانگی رینیت آلرژیک یا تب یونجه

آلرژی به گرده گیاهان معمولا تب یونجه نامیده می شود و افراد زیادی در جهان از آن رنج می برند. استفاده از محلول آب و نمک برای تمیز کردن بینی از انواع گرده ها و دیگر محرک ها بهترین روش طبیعی برای مبارزه با عوامل حساسیت زاست. تاثیر این کار بر درمان رینیت آلرژیک یا تب یونجه می تواند از استفاده اسپری های تجاری مثل اسپری سالین نیز بیشتر باشد.

همچنین علاوه بر این مطمئنا باز کردن پنجره ها در فصول گرم و خاموش ماندن دستگاه های تهویه هوا از نظر اقتصادی به صرفه است. اما اگر موادی که به آنها حساسیت دارید در هوای آزاد هستند، بهترین کار بستن پنجره ها و روشن کردن وسیله ای برای تهویه هواست. به عنوان مثال، اگر فصل شکوفه دادن درخت بلوط است و شما می دانید که به گرده آن حساسیت دارید و جلوی این حساسیت را نگیرید، قطعا دچار مشکل خواهید شد. زیرا شما عملا در حال اجازه دادن به مواد حساسیت زا برای فعالیت هستید و در نتیجه مجبور به استفاده از دارو خواهید شد.

درمان های غذایی رینیت آلرژیک یا تب یونجه

آلرژی واکنش افراطی بدن به ماده ای است که از نظر او خطرناک است و آبریزش بینی و چشمان خیس شما در واقع تلاش بدن برای شکست دادن اثر ماده حساسیت زاست. بدیهی است که شما نمی توانید به بدن بگویید که فلان ماده مثلا گرده گیاهان بد است اما می توانید به بدن یاد بدهید که برخی عادات کشنده نیستند و می توانید بدون مشکل میزان کمی از مواد تحریک کننده را وارد بدن کنید. عسل محلی یکی از موادی است که در این مواقع کاربرد دارد.

زنبورها عسل را از موادی که در اطراف محیط هستند، تهیه می کنند لذا احتمالا مقدار کمی از آن گرده گیاهی که شما را می آزارد در این عسل وجود دارد. اگرچه میزان یک یا دو قاشق سوپ خوری عسل محلی نمی تواند فورا مشکل شما را حل کند، اما در یک دوره زمانی تا حد زیادی از علائم آلرژی در بدن می کاهد و درمان رینیت آلرژیک یا تب یونجه تاثیر می گذارد. پس اگر از آلرژی رنج می برید، فورا مصرف عسل را شروع کنید تا شاهد تاثیرات فوق العاده آن باشید.

باید خاطرنشان کرد که آب یک ماده ضروری برای بدن است. جالب است بدانید که کمبود آب در بدن عوارض فراوانی از جمله احساس کسالت و خستگی و گرسنگی مداوم، سردرد، نفخ شکم و عوارض بسیار دیگری دارد. خشکی بدن که در اثر کمبود آب است، می تواند باعث تشدید نشانه ها و حتی بروز بیماری آنافیلاکسی یا شوک آلرژی در شما باشد. در یک کلام آب عامل بزرگی در حفظ سلامتی شماست، هر چه بیشتر آب بنوشید احساس بهتری خواهید داشت.

درمان تب یونجه با گیاه باتربور و عوارض آن

باتربور ( Butterbur ( Petasites hybridus گیاه درختچه مانندی است که عصاره آن در طب سنتی برای درمان امراضی چون میگرن، گرفتگی معده، سرفه ، آلرژی و آسم استفاده می شود. این گیاه به عنوان یک درمان طبیعی برای آلرژی شناخته می شود، اگر چه هنوز مکانیسم عمل این گیاه در بدن کاملا شناخته نشده است، اما با جلوگیری از فعالیت هیستامین و پیشگیری از ایجاد التهاب مانند یک دارو برای آلرژی عمل می کند. گیاه باتربور همچنین در درمان رینیت آلرژیک یا تب یونجه بسیار موثر است و علائمی چون خس خس سینه، گرفتگی بینی و خارش چشم و دیگر علائم را بهبود می بخشد.

عوارض جانبی این گیاه شامل سردرد، سوء هاضمه، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست می باشد. زنان باردار و شیرده، کودکان و افرادی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند باید از مصرف خودسرانه این گیاه بپرهیزند.

درمان آلرژی یا حساسیت با امگا 3

این اسید ها، اسیدهای مهمی هستند که باید از طریق رژیم غذایی تامین شوند و واکنش های التهابی در بدن را کاهش می دهند. به همین دلیل، میزان بالای امگا 3 در سلول های خون می تواند خطر ابتلا به تب یونجه را تا حد زیادی کاهش دهد. منابع عمده امگا 3 ازین قرار هستند:

  • کپسول روغن ماهی که مصرف آن به صورت روزانه یک تا یک و دو دهم گرم است. این کپسول عوارضی چون سوء هاضمه و رقیق شدن خون دارد. اگر وارفارین یا هپارین مصرف می کنید یا در معرض خونریزی هستید بدون مشورت با پزشک این کپسول را مصرف نکنید. همچنین، اگر قصد اعمال جراحی دارید تا دو هفته قبل و بعد از جراحی از مصرف آن خودداری کنید.
  • روغن کتان به میزان یک قاشق سوپ خوری دو تا سه بار در روز مصرف شود.
  • گردو به میزان هفت عدد در روز مصرف شود.

داروی درمان تب یونجه یا رینیت آلرژیک و عوارض آن

قبل از شروع درمان رینیت آلرژیک یا تب یونجه باید یک نکته را در نظر داشته باشید و آن این است  که اگر فردی نیستید که به درمان های روزانه پایبند باشید، باید به استفاده از انواع آنتی هیستامین ها بیاندیشید.

اسپری های استروئیدی بینی ؛ استفاده از اسپری های بینی یکی از موثرترین روش ها در مقابله با محرک های آلرژی زاست. این اسپری ها مسیر بینی را باز و تنفس را آسان می کنند. این اسپری ها در درمان بیماری های غیر آلرژیک و کسانی که تنها حساسیت چشمی دارند نیز موثرند. برخی از پرکاربردترین انواع این اسپری ها بکلومتازون، فلوتیکسون، تریامسینولون و ممتازون می باشند که در درمان موارد ابتلا به آسم در اثر آلرژی نیز گاها کاربرد دارند.

البته این اسپری ها درمان اساسی آلرژی و تب یونجه محسوب نمی شوند و تنها تسکین دهنده می باشند. اما دقت داشته باشید که برای موثرتر واقع شدن مصرف این اسپری ها باید آنها را به صورت روزانه مصرف کرد. عوارض جانبی این اسپری ها شامل سردرد، گلودرد، سرفه، خشکی بینی، حالت تهوع و درد عضلات و مفاصل می باشد.

آنتی هیستامین های خوراکی ؛ آنتی هیستامین های خوراکی داروهای موثری در درمان تمام انواع آلرژی محسوب می شوند. این داروها علاوه بر تسکین بیماری، به از بین بردن هیستامین هایی که محرک های آلرژی یا حساسیت زا را فعال می کنند، می پردازد. امروزه، آنتی هیستامین های قدیمی مثل دیفن هیدرامین کمتر تجویز می شوند اما در عوض فکسوفنادین، لوراتادین، دس لوراتادین و سیتریزین، نسل جدید آنتی هیستامین ها می باشند.

به منظور درمان رینیت آلرژیک یا تب یونجه ، آنتی هیستامین ها سریعا و اغلب در عرض یک ساعت عمل می کنند. عوارض جانبی این داروها شامل خشکی دهان، خواب آلودگی، سرگیجه، مشکل ادرار کردن، تاری دید، حالت تهوع، استفراغ و گیجی می باشد.

درمان های تزریقی برای بهبود تب یونجه

داروهای تزریقی بخش دیگری از درمان های آلرژیک هستند، که به ویژه برای افرادی که به دیگر درمان های عمومی پاسخ نداده اند، استفاده می شوند. در این روش ها در طول یک دوره خاص، میزان کمی از مواد آلرژی زایی که بدن به آنها حساس است، به طور منظم به بدن تزریق می شود. هدف از این کار تحریک سیستم ایمنی و کمک به بدن برای کاهش حساسیت به مواد آلرژی زاست.

شایان ذکر است که این روش به صبر و شکیبایی نیاز داشته و برای حاصل شدن نتیجه دلخواه باید به مدت چند سال، تزریقات به صورت هفتگی یا ماهانه صورت گیرند. درمان رینیت آلرژیک یا تب یونجه نیز امروز به گفته کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه ، با این روش امکان پذیر است و خود نوعی واکسیناسیون محسوب می شود که تاثیرات بسزایی نیز دارد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
allergytreatmentآلرژیدرمان
Comments (1)
Add Comment
  • dara

    تو کشور ما بااین همه آلودگی ومواد شیمیایی فکر نکنم اصلا آلرڗی درمانی داشته باشه