درمان خانگی کلسترول بالا

کلسترول یا چربی های موجود در خون به دو دسته کلسترول خوب خون (HDL ) و کلسترول بد خون ( LDL ) تقسیم می شود. برای داشتن بدنی سالم باید بین این دو توازن وجود داشته باشد. افزایش میزان LDL خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. طبق آخرین تحقیقات مجله سلامت ماه حدود یک و سه دهم افراد بزرگسال باید برای پایین نگه داشتن چربی خون خود از داروی استاتین استفاده کنند. مصرف این دارو ممکن است عوارض جدی به دنبال داشته باشد به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به روش های درمان خانگی کلسترول بالا بدون مصرف دارو بپردازیم. شایان ذکر است که در حدود 50 درصد از افرادی که در اثر حمله قلبی می میرند به چربی خون بالا مبتلا نبوده اند.

درمان خانگی کلسترول بالا با ویتامین ها و مواد معدنی

منیزیم در بدن به صورت یک استاتین طبیعی عمل می کند. مواد غذایی سرشار از این ماده معدنی برای درمان خانگی کلسترول بالا شامل موارد زیر می باشند:

سبوس گندم، جوانه گندم، بادام هندی، گندم سیاه، آجیل برزیلی، فندق، بادام زمینی، ارزن، شکلات تلخ.  برخی گیاهان وحشی مانند ریشه بابا آدم، قاصدک و گزنه نیز از منابع غنی منیزیم می باشند. ممکن برای برخی افراد به دست آوردن منیزیم از طریق رژیم غذایی مشکل باشد. در این صورت می توان روغن منیزیم را به صورت موضعی به کار برد.

ویتامین سی موثر در کاهش کلسترول بالا

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان در پایین آوردن میزان کلسترول LDL و تری گلیسیرید خون موثر است. منابع عمده این ویتامین از این قرارند: انواع مرکبات شامل پرتقال، لیمو و گریپ فروت، کیوی، توت فرنگی، آناناس، طالبی، فلفل شیرین و سبز و قرمز، کلم، کلم بروکلی، سیب زمینی.

کاهش چربی خون با غذاهای فیبردار

فیبر ماده ای است که علاوه بر درمان خانگی کلسترول بالا در هضم مواد غذایی نیز بسیار تاثیر دارد. مصرف غذاهای حاوی فیبر از روش های کاهش کلسترول است. فیبر محلول، چربی خون را پایین می آورد و فیبر نامحلول نیز در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر است. فیبر محلول در بلغور جو دو سر به میزان فراوان وجود دارد. دیگر منابع غنی فیبر محلول شامل انواع میوه ها، سبزیجات و حبوباتی مانند لوبیا و نخود فرنگی می باشد. هم چنین مصرف انواع غلات و پاستاها نیز می تواند مفید باشد.

میوه های موثر در درمان چربی خون بالا

  • سیب : تحقیقات در آمریکا  نشان داده اند که زنان بزرگسالی که روزانه یک عدد سیب مصرف می کرده اند، موفق شده اند در عرض 6 ماه 23 درصد از کلسترول بد خون را کاهش داده و 4 در صد بر کلسترول خوب خون خود بیفزایند. هم چنین این افراد تا حد مناسبی نیز وزن خود را کاهش داده اند. پس برای درمان خانگی کلسترول بالا سیب بسیار موثر است.
  • زالزالک : برخی مطالعات نشان داده است که میوه زالزالک در کاهش کلسترول بد خون بسیار موثر است. برگ ها، میوه و گل این گیاه از صد ها سال پیش مصرف دارویی داشته و در کاهش چربی خون و درمان سایر امراض قلبی استفاده می شدند. اگرچه زالزالک گیاه موثری است، اما قبل از مصرف آن باید حتما با پزشک مشورت کرد، زیرا ممکن است با برخی از داروهای قلبی تجویز شده تداخل داشته باشد.

گیاهانی که باعث کاهش چربی خون بالا می شوند

  • سیر : مصرف سیر نقش مهمی در کاهش کلسترول خون و تری گلیسیرید دارد. این گیاه هم چنین آنتی ویروس، آنتی باکتریال و ضد قارچ است و به کاهش فشار خون و عملکرد بهتر کبد نیز کمک می کند. سیر تازه خواص بیشتری نسبت به سیر طبخ شده دارد.
  • عصاره برنج قرمز : مصرف این ماده یکی از روش های درمان خانگی کلسترول بالا است که در عرض هشت هفته میزان کلسترول کلی خون را تا 15 درصد و میزان LDL خون را تا 22 درصد کاهش می دهد.
  • جینسینگ : گیاه جینسینگ قرن ها در قاره آسیا به عنوان دارویی برای درمان بسیار از بیماری ها استفاده شده است. در طب سنتی نیز برای سلامت قلب و پیشگیری از سکته قلبی از و درمان برخی بیماری های دیگر از این گیاه استفاده می شود. ریشه گیاه جینسینگ را می توانید به صورت انواع کپسول ها و فراورده های دیگر و حتی نوشیدنی های انرژی زا تهیه برای درمان خانگی کلسترول بالا مصرف کنید.
  • چای سبز : علاوه بر کاهش فشار خون با چای سبز برای درمان خانگی کلسترول بالا نیز می توان از آن استفاده کرد. چای سبز به دلیل داشتن پلی فنول می تواند چربی مضر خون را کاهش داده و میزان کلسترول مفید خون را افزایش دهد. علاوه بر این چای سبز خاصیت ضد ویروسی داشته و در تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن موثر است.

درمان خانگی کلسترول بالا با روغن نارگیل و روغن ماهی

از روغن نارگیل برای کاهش چربی خون استفاده کنید. مصرف روزانه دو قاشق سوپ خوری روغن نارگیل تاثیر زیادی در کاهش کلسترول خون و کاهش وزن به ویژه در ناحیه دور کمر دارد. روغن ماهی نیز یک ماده غذایی سرشار از امگا 3 برای درمان خانگی کلسترول بالا است  که در کاهش تری گلیسیرید و افزایش کلسترول مفید خون و جلوگیری از التهابات و لخته شدن خون در قلب موثر است.

تاثیر ورزش بر کاهش کلسترول

فعالیت های فیزیکی روش مناسبی برای درمان خانگی کلسترول بالا است. ورزش کردن تاثیر بسیار زیادی بر گلیسیرید خون و افزایش HDL دارد. اثر ورزش کردن بر روی کاهش کلسترول بد خون ( LDL ) تنها زمانی است که با رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن همراه باشد. به طور کلی، هر فرد باید پنج روز در هفته، هر روز به مدت سی دقیقه ورزش کند. هر مقدار که بتوانید ورزش کنید، برای سلامتی شما مفید است.

غذاهایی که کلسترول را افزایش می دهند

  • چربی های اشباع شده که در فرآورده های حیوانی از جمله گوشت قرمز، لبنیات و برخی روغن های گیاهی مثل روغن پالم یافت می شوند. نقش این نوع چربی در بروز بیماری های قلبی هنوز به طور کاملا شناخته شده نیست، اما بهتر است از مصرف مواد غذایی حاوی این چربی ها تا حد امکان پرهیز کرد.
  • چربی های ترانس که محصول جانبی واکنش شیمیایی برخی روغن های گیاهی با روغن های جامد مارگارین هستند. این چربی ها هیچ گونه ارزش غذایی ندارند. این چربی ها میزان تری گلیسیرید و LDL  را افزایش و میزان HDL را کاهش می دهند.

افراد برای اطمینان از ایمنی و موثر بودن این روش های درمان خانگی کلسترول بالا باید با پزشک مشورت کنند. فهرستی که در بالا ارائه شد، فهرستی از داروها و مکمل های خانگی برای درمان چربی خون بود که بهتر است با تایید پزشک مصرف شوند. بعضی از روش های درمان گیاهی چربی خون ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته و عوارض ناخواسته و خطراتی را در برخی افراد ایجاد کنند. بنابراین کارشناسان مجله اینترنتی ماه توصیه می کنند که در به کارگیری آنها نهایت دقت را داشته باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
cholesteroltreatmentدرمانکلسترول
Comments (1)
Add Comment
  • مهتاب

    کلسترول بد میتونه قند روهم بالا ببره؟