درد و گرفتگی پا در حاملگی

بررسی ها نشان می دهد که دلیل بروز درد و گرفتگی پا در حاملگی معمولا افزایش وزنی است که در فرد ایجاد می شود. در نتیجه فشار زیادی بر عضلات پا وارد شده و دردهای نسبتا شدیدی در آن بروز پیدا می کند. ورم و گرفتگی عضلات پا و صاف شدن کف پا و قوس زانو، از جمله مشکلاتی است که در اثر افزایش وزن حاملگی و فشار بر روی پا ایجاد می شود که البته با نزدیک شدن به اواخر بارداری، مقدار این فشارها نیز افزایش می یابد.

اگر چه این مشکلات درد پا در دوران بارداری چندان راهکار جدی برای درمان ندارد اما دست کم می توان علت آن را به گونه ای مدیریت کرد تا پس از زایمان نیز ادامه پیدا نکرده و فرد را درگیر مسائل پس از آن نکند. کارشناسان مجله سلامت ماه در مورد این وضعیت، یعنی درد و گرفتگی پا در حاملگی و روش های درمان و پیشگیری از آن مطالبی تهیه کرده اند که در ادامه ارائه خواهد شد.

دلیل درد و گرفتگی پا در حاملگی

در سه ماهه سوم حاملگی ، به دلیل افزایش وزن بسیاری که اتفاق می افتد( تا حدود 16 کیلوگرم) فشار زیادی بر روی پاها ایجاد می شود که نهایتا موجبپ درد و گرفتگی پا و گاهی تغییر در شکل ظاهری آن می شود. فشار وارد شده بر عضلات پا، به تدریج کف پا را صاف کرده، موجب ورم عضلات زانو شده و قوس آن را تا حدودی تغییر می دهد.

به دلیل افزایش جریان گردش خونی که در دوران بارداری در بدن نیاز است، اغلب قسمت ها دچار ورم شده و پا به دلیل اینکه تحت فشار نیز هست، بیشتر این ورم را تجربه می کند. در مواردی حتی پشت پا و انگشتان نیز دچار ورم می شود. اگرچه این وضعیت تقریبا موقتی بوده و در اغلب موارد پس از حاملگی و زایمان از بین می رود، اما بهتر است آن را تا حد امکان کنترل کرده و به فکر درمان آن بود.

شاید برای شما هم گرفتگی عضلات کمر در بارداری اتفاق بیافتد، حتما مطالعه کنید!

پیشگیری و درمان پا درد حاملگی

اگر شما و یا نزدیکانتان دچار درد و گرفتگی پا در حاملگی هستید، انجام برخی حرکات ورزشی به این دلیل که به عادی شدن جریان خون در پا کمک کرده و مانع از ورم پا می شود، بسیار مفید است. بهتر است به منظور کاهش درد و ناراحتی در پا در دوران بارداری، از کفش های راحتی استفاده کرده و تا حد امکان مدلهایی انتخاب کنید که از ساق پا و کناره های آن در برابر آسیب های احتمالی، محافظت می کند. همچنین هر چه مقدار تحرک در این دوران بیشتر باشد، گردش خون عادی تر شده و ورم پا کمتر اتفاق می افتد.

دیگر راهکار برای درمان درد و گرفتگی پا در حاملگی نوشیدن آب زیاد است؛ چرا که باعث می شود تا با دفع مایعات اضافی، ورم عضلات کاهش یابد. البته باید توجه داشت تا مقدار مصرف نمک را نیز کاهش دهید تا همزمان با دفع آب اضافی، مصرف نمک منجر به افزایش مقدار مایعات بدن نشود.

زمانی که پا دچار ورم شد، از کمپرس آب سرد استفاده کرده و یا آن را از جایی آویزان کنید. باید بدانید که فشار زیاد بر روی پا، درد و ورم آن را افزایش می دهد و نشستن به مدت طولانی یا ایستادن طولانی مدت، برای زنان باردار چندان مناسب نیست.

دلیل درد و گرفتگی عضلات پا زنان باردار

معمولا زنان باردار زیاد دچار گرفتگی و درد در عضلات پا می شوند که البته علت اصلی آن دقیق مشخص نیست. به گفته محققان، فشار زیاد بر روی پا در اثر افزایش وزن، عدم تعادل کلسیم در بدن و فشار سیستم اعصاب در پا می تواند از علل بروز درد و گرفتگی پا در حاملگی و عوارض ناشی از آن باشد. معمولا این وضعیت در سه ماهه دوم بیشتر شده و اگرچه ممکن است در طول روز نیز فرد را درگیر کند، اما اغلب شب ها فرد را آزار داده و موجب اختلال در خواب می شود.

بهتر است برای پیشگیری از درد و گرفتگی پا در حاملگی ، مدام آن را ماساژ داده و با حرکات ورزشی مناسب، آنها را به کشش وادارید. پیاده روی نیز از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در زنان باردار است. حمام آب گرم یا قرار دادن کیسه آب گرم نیز، توصیه ای است که اغلب مادربزرگ ها برای کاهش گرفتگی و درد عضلات پا در دوران حاملگی ارائه می دهند. اما فراموش نکنید که زیاد آب بنوشید و در مورد مصرف مکمل های کلسیم با پزشک خود مشورت کنید.

درد و گرفتگی پا در حاملگی نشانه واریس

واریس ، عروقی است که در اثر ایجاد فشار بر روی عضلات پا، متورم و بزرگ شده و از روی پوست، کاملا مشخص است. تغییرات هورمونی در دوران حاملگی و همچنین تغییر در میزان مایعات بدن و افزایش گردش خون، باعث تغیر شکل ظاهری این عروق می شود. علاوه بر این موارد، بزرگ شدن رحم و جنین، موجب افزایش فشار بر روی پاها شده در نتیجه عروق واریس ، متورم می شوند. این عروق اغلب در پا دیده شده و در صورت وجود فشار، بیشتر در این نواحی خود را نشان می دهند.

بهتر است به منظور جلوگیری از ایجاد این وضعیت، زنان باردار برای مدت طولانی سرپا نایستند چرا که ایستادن طولانی مدت، این عروق را تحریک می کند. البته پیاده روی نیز بسیار مناسب است، زیرا به تنظیم و تقویت سیستم گردش خون کمک می کند.

در صورتی که برای مدت طولانی در حال رانندگی هستید و یا به عنوان مسافر در اتومبیل در حال حرکت هستید، هر چند دقیقه یکبار، بایستید و پاها را کمی استراحت دهید تا کمی گردش خون در آن عادی شود. برای جلوگیری از درد و گرفتگی پا در حاملگی از نشستن چهار زانو برای مدت طولانی بپرهیزید، زیرا گردش خون را مختل می کند. اگر در رابطه با موارد بالا شکی دارید، حتما در مورد افزایش تورم عروق واریس با پزشک خود مشورت کنید.

روشهای خانگی برای کاهش ورم و درد پا در حاملگی

از آنجایی که معمولا نمی توان از داروهای خاصی برای کاهش درد و گرفتگی پا در حاملگی استفاده کرد، بهتر است از چند روش ساده خانگی بهره مند شوید.

  • پاها را بالاتر از سطح زمین قرار دهید : قرار دادن پا بالاتر از سطح بدن کمک می کند تا ضمن تنظیم جریان گردش خون، ورم و درد پا کاهش یابد.
  • مصرف زیاد آب : نوشیدن آب به مقدار کافی علاوه بر کاهش خشکی بدن، مقدار مایعات بدن را تنظیم کرده و گردش خون را تسهیل می کند.
  • مصرف کم کافئین : کافئین، خشکی بدن را افزایش داده و موجب می شود تا کلیه ها سیستم گردش خون را در اثر خشکی بدن، مختل کنند.
  • مقدار الکترولیت های بدن را تنظیم کنید : سدیم، منیزیم، پتاسیم و کلسیم، از جمله مهم ترین الکترولیت های بدن است که در صورت تنظیم بودن، مایعات بدن نیز متعادل خواهد شد، در نتیجه ورم و درد ناشی از آن نیز کاهش خواهد یافت.
  • ورزش منظم : ورزش و داشتن تحرک، باعث می شود تا عضلات بیشتر حرکت داشته و عملکرد بهتری داشته باشند. هنگامی که فرد به طور منظم تحرک داشته باشد، وزن اضافی ایجاد نخواهد شد، در نتیجه فشار زیادی بر عضلات پا وارد نمی آید و درد و گرفتگی پا در حاملگی نیز بروز نمی کند.
  • شنا و آب گرم : راه رفتن در آب گرم نیز تاثیر به سزایی در کاهش درد و ورم ناشی از بارداری دارد. شنا علاوه بر اینکه از تجمع چربی در بدن جلوگیری و به تعادل وزن کمک می کند، می تواند ورم عضلات پا را نیز از بین ببرد.

خواص درمانی سرکه سیب

سرکه سیب سرشار از پتاسیم است که موجب از بین رفتن آب اضافی در بدن شده و از ایجاد فشار بر پاها جلوگیری می کند. ثابت شده که سرکه سیب مقدار حساسیت سلول ها به انسولین را نیز کاهش می دهد. برای افزایش میزان تاثیرگذاری سرکه بر قند خون در کنار توجه به مقدار مصرف کربوهیدرات ها ، می توان یک فنجان سرکه و آب را پیش از هر وعده غذایی میل کرد. 

مقاله ای را که در مجله اینترنتی ماه مطالعه کردید در رابطه با درد و گرفتگی پا در حاملگی بود که قصد داشتیم مهمترین نکات مربوط به مراقبت های لازم در دوران بارداری را در رابطه با سلامت پاها ارائه دهیم. در صورتی که مطلب دیگری مد نظر دارید و یا نکات مهمی را از قلم انداخته ایم، با ما در تماس باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
pregnancytreatmentبارداریحاملگیدرمان
Comments (3)
Add Comment
  • عسل بانو

    سیاتیک در بارداری ممکنه ماندگار باشه؟

    • سردبیر

      سلام خیر.
      البته مقاله راجع به سیاتیک نیست ولی توضیح مختصری خدمت شما ارائه می دهیم؛
      اگر در طول بارداری ، سیاتیک را تجربه می کنید، سعی کنید تا می توانید استراحت کنید و از برداشتن چیزهای سنگین خودداری کنید.
      درد سیاتیک در طول بارداری یک بیماری بسیار رایج می باشد. البته برخی روش های دیگر هم وجود دارد که به کاهش درد کمک می کنند مثل ماساژ دادن

  • zahra

    مطالب قابل توجه بود ..