خواص نمک دریا برای سلامتی

نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می شود که بیشتر در آشپزی و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا از لحاظ قیمتی نیز نمک دریا گران تر از نمک های تصفیه شده است. در گذشته این نوع نمک ها ید دار نبودند و ناخالصی های فراوانی در ترکیب آن ها وجود داشت، اما بعد ها با توجه به استقبال مردم از مصرف این نوع نمک ها کارخانه هایی برای تصفیه آن راه اندازی شد. نمک دریا با نمک های عادی هم از لحاظ نوع فراوری و هم خواص، تفاوت هایی دارند. برای شناخت بیشتر تفاوت نمک دریا و نمک تصفیه شده و خواص نمک دریا برای سلامتی و اثرات آن بر بدن مثل تاثیر نمک بر فشار خون و غیره با بخش سلامت مجله ماه همراه باشید.

فواید و خواص نمک دریا برای سلامتی

نمک به عنوان یک طعم دهنده از قدیمی ترین چاشنی هایی می باشد که منبع آن طبیعت است. از هزاران سال پیش مردم برای تغییر طعم مواد غذایی از این ماده معدنی استفاده می کرده اند. اما بعد ها مشخص شد که مصرف بیش از اندازه این چاشنی خطراتی برای سلامتی خواهد داشت. سپس مردم به مصرف نمک دریا روی آورده و آن را مطلقا مفید معرفی کردند، در حالی که مقدار استاندارد مصرف نمک ( نمک دریا یا نمک طعام ) مشخص می باشد. علی رغم فواید زیادی که نمک دریا دارد، باید به مقدار سدیم موجود در آن توجه داشت و در خوردن آن اعتدال را رعایت نمود. از جمله خواص نمک دریا برای سلامتی در ادامه توضیح داده شده است.

  • نگه داشتن رطوبت بدن از مهم ترین خواص نمک دریا برای سلامتی ؛ نمک دریا به دلیل داشتن ترکیبات معدنی خاص بدن را مرطوب نگه داشته و فرد را برای مدت طولانی از نوشیدن آب بی نیاز می سازد، در حالی که نمک طعام موجب تشنگی زیاد شده و با هر بار نوشیدن آب و دفع آن، مواد معدنی و تغذیه ای زیادی از بدن خارج می شود.
  • نمک دریا موثر بر کاهش دفع مایعات از بدن؛ عده ای معتقدند که مصرف غذا های شور و پرنمک موجب تکرر ادرار شده و آب زیادی را از بدن خارج می کند. این مطلب صحت دارد، اما نه در مورد نمک دریا. در واقع نمک دریا به دلیل دارا بودن مواد معدنی و مقدار سدیم و پتاسیم استاندارد از خروج آب و املاح ضروری از بدن آن هم به مقدار زیاد جلوگیری می کند.

تامین الکترولیت مورد نیاز بدن با نمک دریا

  • از دیگر خواص نمک دریا برای سلامتی می توان به وجود الکترولیت های مورد نیاز بدن در این نمک اشاره کرد. نمک دریا سرشار از انواع الکترولیت ها مثل سدیم، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که وجود آن ها برای حفظ سلامت قلب، ماهیچه ها و سلول های مغزی ضروری است. مصرف نمک دریا موجب تامین این میزان الکترولیت مورد نیاز بدن می شود.
  • مناسب برای پوست؛ مواد معدنی موجود در نمک دریا موجب حفظ رطوبت پوست شده و از خشکی های موضعی جلوگیری می کند. بر اساس تحقیقات قرار دادن نمک دریا بر روی پوست، بسیاری از عفونت های پوستی را از بین برده و سطح آن را صاف و براق می کند. دلیل عمده این خاصیت ضد میکروبی نیز وجود ماده معدنی منیزیم در نمک دریا می باشد. مصرف خوراکی این نوع نمک، سموم موجود در پوست را از طریق روزنه های آن دفع کرده و موجب بهبود گردش خون در پوست می شود.
  • کمک به داشتن خواب راحت؛ مواد معدنی موجود در نمک دریا به فرد کمک می کند تا خواب راحت تر و عمیق تری داشته باشد. به علاوه الکترولیت های نمک دریا موجب می شود تا فرد در طول خواب دچار کمبود اکسیژن نشده و دهان خود را بسته نگه دارد تا از این طریق رطوبت زیادی از بدن خارج نشود.

تاثیر دریا درمانی برای سلامت بدن

  • یکی از خواص نمک دریا برای سلامتی پیشگیری از گرفتگی عضلات می باشد. زمانی که میزان الکترولیت ها در بدن کم باشد، فرد دچار گرفتگی عضلات شده و حرکت برای وی کمی مشکل خواهد بود. به همین دلیل است که به افراد توصیه می شود که در آب دریا که حاوی مقادیر زیادی نمک است، نشسته یا شنا کنند. زیرا املاح معدنی موجود در نمک دریا موجب حفظ تعادل در اندام ها شده و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.
  • جلوگیری از ورم مفاصل؛ مطالعات محققان در زمینه بررسی خواص نمک دریا برای سلامتی نشان می دهد که بسیاری از بیماران مبتلا به ورم مفاصل به خصوص در زانو پس از مصرف نمک دریا و درمان با این ماده علائم بهبودی را در خود نشان داده و تا حد زیادی این آسیب کم رنگ تر شده. گذشته از مصرف خوراکی نمک دریا حمام با این نمک یعنی قرار دادن موضعی نمک بر روی پا نیز بسیار چاره ساز است.
  • تنظیم قند خون؛ مصرف نمک دریا سطح قند خون در بدن را کاهش می دهد و می تواند تا حدودی بیماری قند خون را درمان کند. علاوه بر این، میزان وابستگی به تزریق انسولین در افراد مبتلا به بیماری دیابت را نیز کمتر می کند.
  • تنظیم ضربان قلب؛ ترکیبات موجود در نمک دریا به تنظیم فشار خون و ضربان قلب کمک کرده و می تواند بیماری فشار خون را کنترل کند. همچنین در بسیاری از موارد از بروز سکته های قلبی و دیگر آسیب های عروقی پیشگیری می کند.

به شامپو هایتان نمک دریا اضافه کنید

  • منیزیم موجود در نمک دریا مانع از ریزش مو می باشد و به دلیل تقویت خونرسانی به پوست سر، ریشه موها را تقویت می کند و موجب پر پشت شدن آن ها می شود.
  • نمک دریا جایگزین کرم دور چشم؛ املاح نمک دریا ورم اطراف چشم دراثر بی خوابی و خستگی را از بین برده و با کاهش استرس و فشار روحی در فرد، نوار تیره رنگ اطراف چشم را نیز کم رنگ تر می کند.
  • تنظیم پی اچ بدن با نمک دریا؛ سدیم به طور طبیعی موجب افزایش مایعات در بدن می شود و با افزایش حجم مایعات نیز فرد نیاز به دفع آن دارد. با هر بار ادرار مقادیر زیادی اسید از بدن دفع می شود. مصرف نمک دریا موجب خروج بیشتر اسیدهای اضافی از بدن می شود. در واقع با جهش پی اچ بدن به سمت اسیدی شدن، تعادل در بدن به هم ریخته و ممکن است بیماری هایی مثل آلزایمر گریبان گیر فرد شود.
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان به کمک محلول آب و نمک دریا؛ یکی از مفید ترین خواص نمک دریا برای سلامتی ، حفظ سلامت دهان و دندان می باشد. نمک دریا حاوی مقادیری فلوراید است که به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند. فلوراید باعث می شود تا دندان ها در برابر مواد اسیدی مقاومت داشته باشند و پوسیده نشوند. علاوه بر این، محلول آب و نمک دریا گلودرد، آبسه و حساسیت های لثه را درمان می کند و تا حدودی موجب ضد عفونی شدن لثه ها می شود.

تفاوت نمک دریا و نمک طعام

تفاوت میان نمک دریا و نمک طعام؛ به طور کلی میان طعم، بافت و فرایند تهیه نمک طعام و نمک دریا تفاوت هایی وجود دارد. نمک دریا در نتیجه تبخیر آب دریا یا دریاچه ها به وجود می آید. این نوع نمک دارای املاح و مواد معدنی متنوعی است که هر کدام از آن ها طعم و رنگ خاصی به نمک می دهند. تنوع املاح موجود در نمک به نوع آب بستگی دارد. نمک طعام از منابع نمک زیرزمینی استخراج شده و به دلیل فرایند سنگینی که فراوری آن دارد، بسیاری از املاح خود را از دست می دهد. اما نمک طعام حاوی نوعی ماده معدنی مفید به نام ید است که خواص تغذیه ای زیادی دارد.

مزایا و معایب نمک دریا و نمک طعام

معایب و مزایای نمک طعام و نمک دریا هر دو به یک اندازه است؛ بر خلاف تصور عموم که گمان می کنند نمک دریا به دلیل فرایند آماده سازی طبیعی که دارد، ارزش غذایی بیشتری نیز خواهد داشت. هر دو نوع نمک دارای مقادیر مشخصی سدیم هستند که مصرف زیاد از حد آن موجب ابتلای فرد به بیماری فشاری خون شده و مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد. مطالب ذکر شده بیشتر در رابطه با خواص نمک دریا برای سلامتی می باشد؛ بنابراین برای اطلاع بیشتر درباره نمک ها خصوصا مضررات استفاده از نمک، مثل تاثیر نمک بر بیماری های قلبی که امروزه افراد زیادی را درگیر کرده است؛ می توانید مقالات مجله اینترنتی سلامت ماه را مطالعه کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthsaltسلامتنمک
Comments (0)
Add Comment