خواص فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای بر خلاف نامش، به خانواده فلفل ها تعلق ندارد. اما اغلب به عنوان یک گیاه پرطرفدار و پر خاصیت شناخته شده که هم به صورت خام، هم به صورت پخته، مورد مصرف قرار می گیرد. چیلی، یکی از هم خانواده های فلفل دلمه ای است. در برخی موارد، علاوه بر نمونه تازه این گیاه، از پودر فلفل دلمه ای که به عنوان پودر پاپریکا شناخته می شود نیز میتوان استفاده کرد. امروز در مجله سلامت ماه ، قصد داریم تا در مورد خواص بی نظیر این گیاه خوشمزه و پرطرفدار، اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم؛ پس با ما در بررسی خواص فلفل دلمه ای همراه باشید.

فواید و خواص فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای تازه و خام دارای 92 درصد آب است. مقدار باقی مانده نیز، کربوهیدرات ها ، پروتئین و درصدی چربی است. 100 گرم فلفل دلمه ای خام، دارای:

  • 31 واحد کالری
  • 92 درصد آب
  • 1 گرم پروتئین
  • 6 گرم کربوهیدرات
  • 4،2 گرم شکر
  • 2،1 گرم فیبر
  • 0،3 گرم چربی
  • 0،3 گرم امگا 3
  • 0،5 گرم امگا 6
  • و مقداری چربی اشباع

قند موجود در فلفل دلمه ای از نوع لاکتوز و فروکتوز است که طعم شیرین آن به دلیل وجود همین مقدار قند است. فیبر موجود در آن نیز علی رغم کم بودن مقدارش، ولی از نوع فیبر عالی است و همین ماده، خواص فلفل دلمه ای را افزوده می کند.

خواص فلفل دلمه ای برای کاهش وزن

راه های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد که بسته به مقدار کالری کسر شده و مدت زمان تاثیر گذاری، متفاوت هستند. اما توجه به مصرف میان وعده ها و تهیه غذا در منزل، دو نکته اساسی است که در فرآیند کاهش وزن از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از خواص فلفل دلمه ای در تهیه غذاها و هم چنین میان وعده ها، راه حلی مناسب در زمینه کاهش وزن مطمئن و سریع است.

فلفل دلمه ای مقدار فیبر دارد که مصرف آن، تا زمان زیادی معده را پر نگه داشته و از دریافت کالری اضافه جلوگیری می کند. از طرفی مقدار کالری موجود در آن کم است و همین دو مورد در کمک به کاهش وزن و بروز خواص این گیاه، بسیار موثر خواهد بود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی با خوردن فلفل دلمه ای

خواص فلفل دلمه ای نیز همانند خواص موجود در هر ماده غذایی سالم دیگر، نقش به سزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان دارد. البته در صورتی که آن را به طور منظم در رژیم غذایی مورد استفاده دهید. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه، با فرایند اکسید شدن سلول ها مبارزه کرده و مانع از رشد سلول ها سرطانی می شود.

نوع قرمز رنگ این گیاه، مقداری بتاکاروتن دارد که وجود آن به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند. یکی از روش هایی که وجود آنتی اکسیدان را در گیاهانی مثل فلفل دلمه ای طی فرایند پخت، حفظ می کند، بخار پز کردن غذاست که علاوه بر حفظ طعم، خواص آن را نیز نگه می دارد.

تقویت سلامت چشم

آنتی اکسیدان موجود در فلفل دلمه ای ، از نوع خاصی آنتی اکسیدان است که وجود آن به حفظ سلامت چشم ها و پیشگیری از پیرچشمی کمک بسزایی می کند.

تقویت سیستم ایمنی به کمک خواص فلفل دلمه ای

ویتامین آ و ویتامین سی از جمله ترکیبات بی نظیر موجود در خواص فلفل دلمه ای هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و مانع از فعالیت عوامل بیماری زا در بدن می شوند. تحقیقات نشان داده که مصرف ویتامین آ در کودکان، عامل مهمی جهت پیشگیری از مرگ و میر آنها در کشورهای در حال توسعه بر اثر بروز بیماری های متعدد است.

کمک به بهبود عملکرد مغز

فلفل دلمه ای حاوی نوع خاصی از ویتامین های گروه ب ، یعنی ویتامین ب6 است که موجب ترشح هرچه بیشتر سروتونین، معروف به هورمون خوشحالی در فرد می شود. در واقع وجود این ویتامین، عملکرد مغز را در زمینه حالات روحی بهبود بخشیده و به افزایش انرژی در فرد کمک می کند.

سلامت پوست را تضمین می کند

ویتامین سی نه تنها در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است، بلکه به حفظ سلامت پوست نیز کمک می کند. ویتامین سی موجود در خواص فلفل دلمه ای ، فرآیند کلاژن سازی در پوست را تحریک کرده و موجب شادابی هر چه بیشتر پوست و کمک به بهبود چین و چروک های پوستی می شود. از طرفی، پیری پوست را به دلیل حضور مواد غذایی موثر در سلامت پوست ، به تعویق می اندازد.

پیشگیری از کم خونی با فلفل دلمه ای

کم خونی فقر آهن، یکی از شایع ترین انواع کم خونی است که در آن، تعداد گلبول های قرمز خون، کاهش می یابد. آهن، ماده ای است که مسئولیت انتقال اکسیژن در بدن را بر عهده داشته و مصرف منابع آن، به بهبود سیستم گردش خون کمک می کند. خواص فلفل دلمه ای ، با وجود منابع غنی آهن و منابع غنی ویتامین سی در کاهش کم خونی در بدن، تاثیر گذار است. فلفل دلمه ای زرد و سبز به نسبت نمونه قرمز رنگ آن، آهن بیشتری دارد.

فشار خون بالا، یکی از عللی است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به ویژه در زنان افزایش می دهد. داشتن یک رژیم غذایی حاوی پتاسیم زیاد و سدیم کم، به کاهش و تنظیم فشار خون، کمک می کند. فلفل دلمه ای منبعی مناسب برای تامین پتاسیم مورد نیاز بدن است.

خاصیت فلفل دلمه ای برای زنان باردار

زنان باردار بیش از هر زمان دیگری به فولیک اسید نیاز دارند، زیرا تشکیل سیستم عصبی جنین، وابسته به مصرف این ترکیب است که در صورت کمبود آن در بدن، امکان بروز آسیب های عصبی در کودک افزایش می یابد. خواص فلفل دلمه ای ، سرشار از فولیک اسید نیز می باشد.

انتخاب و نگهداری فلفل دلمه ای

در انتخاب فلفل دلمه ای سالم، باید دقت زیادی داشت. یک فلفل دلمه ای سالم، رنگی براق، کلاهکی سبز رنگ، پوسته ای سفت و تازه دارد و پررنگ است و همچنین فاقد هر گونه لکه های سفید یا سیاه رنگ است. انتهای فلفل دلمه ای ، یا 3 قسمتی است و یا 4 چهار قسمتی که این مسئله در کیفیت فلفل و خواص آن، تاثیری ندارد. حتی کمی تغییر در ظاهر آن نیز، چندان اهمیت ندارد، مگر اینکه برای دستورهای غذایی خاص، شکل فلفل، مد نظر باشد.

اشاره کردیم که 92 درصد از حجم فلفل دلمه ای را آب تشکیل می دهد. پس هنگام خرید باید توجه داشت که فلفل تازه، دارای آب فراوان است. خواص فلفل دلمه ای اگر در یخچال نگهداری شود، ثابت می ماند و بین 7 تا 10 روز امکان مصرف آن وجود دارد. در واقع تا 10 روز، همچنان تازه مانده و قابل مصرف خواهد بود.

معمولا فرآیند نگهداری سبزیجات بسته به نوع ترکیبات آن متفاوت است. برای مثال، ویتامین سی و ویتامین ب معمولا مدت زیادی قابل نگهداری هستند، به شرطی که زیاد حرارت به آنها نرسد. این مسئله طی فرآیند پخت و تهیه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اما دقت داشته باشید طبق آنچه در مجله اینترنتی ماه متوجه شدیم، حرارت بالا، خواص مواد را از بین می برند لذا خواص فلفل دلمه ای نیز در این شرایط در امان نخواهند بود. پس همان طور که اشاره کردیم، بخار پز کردن بهترین روش برای حفظ خواص و ارزش غذایی فلفل دلمه ای است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
dietfruitpropertiseخواصرژیمرژیم غذاییمیوه
Comments (1)
Add Comment
  • dara

    مطلب جالبی بود ،ممنون