خواص شکلات برای مغز

اگر به سلامت مغز و سیستم عصبی خود اهمیت می دهید، از خواص شکلات برای مغز غافل نشوید. مصرف متعادل و متناسب شکلات تلخ می تواند فواید بسیاری برای سلامت کلی بدن، به ویژه مغز و سیستم عصبی داشته باشد. به گفته محققان، شکلات تلخ یک ماده موثر ضد پیری ، ضد افسردگی و ضد تنش است. این خوراکی محبوب و مورد علاقه علاوه بر مغز، سیستم گردش خون و قلب و عروق را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب ایجاد نشاط و تعادل در آنها می شود. همچنین خوردن شکلات یکی از روش های کاهش کلسترول می باشد. در ادامه در مورد خواص شگفت انگیز شکلات و هم چنین استاندارد مصرف آن به تفصیل بحث خواهیم کرد. با بخش سلامت مجله ماه همراه باشید.

تاثیر شکلات بر سلامت مغز

ماده اولیه تهیه شکلات، در واقع تئوبرومین دریافت شده از درخت کاکائو است. یک تکه شکلات تلخ 70 درصد، در واقع حاوی 70 درصد کاکائو خالص و 30 درصد شکر است. از جمله خواص شکلات برای مغز و تاثیرات آن بر سلامت مغز  شامل موارد زیر می باشد:

  • آنتی اکسیدان
  • ضد تنش
  • جلوگیری از لخته شدن خون
  • جلوگیری از ورم عروق و رگ ها
  • محافظت از سلول های عصبی
  • کاهش میزان حساسیت سلول ها به انسولین
  • افزایش جریان خون در مغز
  • ایجاد نظم و ترتیب در ژن هایی که مسئول کنترل وزن هستند.
  • جلوگیری از رشد سلول های سرطانی

شکلات علاوه بر درمان بسیاری از آسیب های قلبی و ترمیم آنها، می تواند در پیشگیری از برخی بیماری ها نیز موثر باشد.

خواص شکلات برای مغز و سیستم عصبی

از جمله فواید شکلات برای مغز، می توان به بهبود وضعیت روحی اشاره کرد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف شکلات می تواند استرس، عصبانیت و افسردگی را از بین برده و موجب ایجاد حس آرامش و راحتی در فرد شود. بر اساس تحقیقاتی که اخیرا درمورد خواص شکلات برای مغز انجام شده، ثابت شد که شکلات تلخ تاثیر بسیار مستقیم و قابل توجهی بر عملکرد سیستم مغزی داشته باشد. نه تنها خود شکلات، بلکه نوشیدنی های حاوی شکلات نیز، همین تاثیر را خواهد داشت. هر چه میزان فلاوانول در شکلات بیشتر باشد، اثر بخشی آن در ارتقای حالت روحی فرد و کاهش استرس و اضطراب، بیشتر خواهد بود.

به گفته محققان، فلاوانول موجود در شکلات، سریعا با خون ترکیب شده و موجب تقویت سیستم گردش خون در مغز می شود. طبعا هرچقدر که میزان گردش خون در مغز بیشتر باشد، به همان میزان نورون های جدید تشکیل شده و عملکرد آنها بهبود یافته و ارتباطشان با یکدیگر بیشتر خواهد شد. به طور کلی، مواد موجود در شکلات ، از نابودی سلول های عصبی جلوگیری و حتی در تولید بیشتر آنها نیز دخیل است.

از دیگر فواید شکلات و کاکائو، بهبود عملکرد مغز است. بر اساس تحقیقات انجام شده در رابطه با خواص شکلات برای مغز ، محققان به این نتیجه رسیدند که ضعف قدرت ذهنی در افراد سالخورده ای که توانایی تشخیص یک سری مسائل را نداشتند، با مصرف مدام شکلات و خوراکی های حاوی کاکائو ، تا حد زیادی بر طرف شده است. در واقع مصرف شکلات ، به ویژه در مواردی که دارای درصد بالای فلاوانول هستند، موجب تقویت عملکرد شناختی ذهن می شود. این مزیت شکلات نه تنها در مورد افراد سالخورده، بلکه در دیگر گروه های سنی نیز کارساز است.

شکلات چگونه بر مغز تاثیر می گذارد

برای بهره مندی از فواید شکلات و پودر کاکائو ، می بایست به مرغوبیت و میزان مصرف آن توجه داشت. انواع مختلف شکلات ها بر اساس نوع شرکت سازنده، ممکن است فرآیند تولید و درصد فلاوانول متفاوتی داشته باشند. شکلات های با درصد کاکائو بالا، به دلیل داشتن شکر کمتر خواص غذایی بالاتری دارند و از آن جایی که مستقیما وارد خون شده و سیستم گردش خون را بهبود می بخشد، خون رسانی به مغز را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. مطمئنا هر چه خون تازه تر و اکسیژن بیشتری به مغز برسد، عملکرد آن نیز بهتر خواهد بود.

آنتی اکسیدان موجود در شکلات

آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد بر اثر دریافت خواص شکلات برای مغز ، ختثی می شوند. مغز برای فعالیت بهتر، نیاز به اکسیژن بیشتری دارد. در واقع 20 درصد از اکسیژن وارد شده به بدن ، توسط مغز مصرف می شود. همین مقدار مصرف اکسیژن باعث شده تا حساسیت این عضو به رادیکال های آزاد بیشتر شود. رادیکال های آزاد ، مولکول های غیر متصل اکسیژن هستند که به سلول ها حمله کرده و همانند تاثیری که بر روی آهن دارند، می توانند موجب آسیب به سلول شوند.

در واقع رادیکال آزاد همان عاملی است که موجب قهوه ای شدن سیب در اثر گذشت زمان می شود. که اینچنین تغییراتی در مغز و بر روی سلول های مغزی نیز، روی می دهد.  شکلات سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند از سلول های مغزی در برابر اثر مخرب رادیکال های آزاد ، محافظت کند. چای سبزو قهوه نیز همین خاصیت را دارد.

شکلات تلخ باعث تقویت حافظه می شود

کاکائو حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین است. همان طور که می دانید، کافئین ماده ای است که ضمن تقویت حافظه ، درصد هوشیاری فرد را بالا برده و قدرت تمرکز را در وی، افزایش می دهد. البته مواد دیگری مثل چای و قهوه نیز، به دلیل داشتن کافئین، همین خواص را دارند. حتی درصد کافئین موجود در قهوه بیش از کاکائو است، اما مزیتی که موجب محبوبیت بیشتر کاکائو و شکلات تلخ شده ، این است که کافئین موجود در آن مثل قهوه، باعث بی خوابی فرد نمی شود. منیزیم موجود در شکلات، استرس را کاهش می دهد. منیزیم یکی از انواع مواد معدنی است که با با کاهش ترشح هورمون کورتیزول ، باعث کاهش استرس در فرد می شود. شکلات های دارای درصد بالای کاکائو، سرشار از منیزیم هستند.

میزان مجاز مصرف شکلات

به گفته محققان، هر فرد روزانه مجاز به مصرف 30 تا 60 گرم شکلات تلخ است ‌و مصرف بیش از حد مجاز، موجب اضافه شدن کالری بیشتر به بدن می شود. به طور کلی، هر تکه شکلات 75 تا 80 درصد، دارای این میزان ارزش غذایی است:

  • 170 واحد کالری
  • 12 گرم چربی
  • 13 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم فیبر
  • 8 گرم شکر
  • 2 گرم پروتئین
  • 7 گرم کلسیم
  • 203 میلی گرم پتاسیم

انرژی حاصل از سوختن 170 کالری از شکلات می تواند معادل 44 دقیقه پیاده روی، 19 دقیقه پیاده روی سریع، 14 دقیقه شنا و 23 دقیقه دوچرخه سواری باشد.  در هنگام تهیه شکلات، به چند نکته باید توجه داشت. اول اینکه شکلات تلخ و تیره ، در مقایسه با شکلات سفید ، دارای درصد چربی و شکر کمتری است. در نتیجه کالری کمتری خواهد داشت. دوم اینکه از بسته بندی هایی استفاده کنید که در آن شکلات ها به صورت تکه تکه، جدا شده اند. در این حالت میزان مصرف استاندارد رعایت شده و دیگر نگرانی از جهت مصرف کالری بیشتر ندارید.

نکته آخر اینکه، حتی شکلات های تلخ و فاقد شکر نیز، میزان مصرف استانداردی دارند که باید حتما مورد توجه قرار گیرد. مصرف شکلات در مقابل فواید دارد ضرر هایی نیز دارد  که یکی از آن ها تشدید بیماری میگرن است. مطالب فوق در رابطه با خواص شکلات برای مغز به تلاش کارشناسان سلامت مجله اینترنتی ماه برای شما آماده شده است که امید داریم مطالب مفیدی بوده باشد. درصورت نیاز به دانستن موضوعی خاص با ما در ارتباط باشید و نظرات خود را اعلام نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
braindietرژیمرژیم غذاییمغز
Comments (0)
Add Comment