خواص روغن سیاه دانه

این روغن از دانه های ریز گیاه سیاه دانه ( Nigella sativa )، گیاه بومی جنوب غربی آسیا استخراج می شود. این روغن در آشپزی استفاده های زیادی دارد و به گفته ی کارشناسان برای سلامت بدن بسیار مفید است. یکی از اجزای اصلی روغن دانه سیاه دانه، یک ترکیب با خواص آنتی اکسیدانی می باشد. در مقاله مجله ماه کاربرد، مزایا و خواص روغن سیاه دانه برای علاقمندان به سلامت بدن مورد بررسی قرار می گیرد. اگر تمایل به آشنایی با خواص مواد خوراکی از جمله خواص بادام زمینی دارید پیشنهاد می کنیم مقالات موجود در سایت را مطالعه نمایید.

مزایا و خواص روغن سیاه دانه

از جمله خواص روغن سیاه دانه استفاده به عنوان دارو برای درمان بیماری هایی از جمله: آلرژی، آسم، دیابت، سردرد، فشار خون بالا، اختلالات گوارشی، آرتروز، روماتیسم، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و مبارزه با عفونت ها تجویز می شود. از این روغن همچنین برای تقویت مو، رفع خشکی مو و رشد مو، لطافت و درمان بیماری های پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و خشکی پوست استفاده می شود.

علاوه بر این، روغن سیاه دانه با طعمی تلخ به عنوان یک طعم دهنده یا ادویه در غذا ها و حتی گاهی اوقات بر روی کباب، نان یا شیرینی های مناطق مختلف خاورمیانه و هند استفاده می شود. مصرف روزانه روغن سیاه دانه  برای دو ماهه نشان داده است که فشار خون بالا را در افرادی مبتلا به بیماری فشار خون تا حدی زیادی درمان کرده است.

همچنین خوردن سیاه دانه یا استفاده از روغن آن باعث کاهش درد، ورم معده، کاهش گاز و نفخ معده می شود. طبق تحقیقات مصرف این روغن حتی از بروز زخم معده نیز جلوگیری می کند. اگر چه تحقیق در مورد اثرات روغن سیاه دانه بر روی سلامت بدن نسبتا کم و محدود است، اما ما در اینجا به برخی از خواص روغن سیاه دانه اشاره می کنیم

درمان آرتروز و روماتیسم با روغن سیاه دانه

طبق  مطالعات انجام شده در تحقیقات ایمونولوژیک در سال 2016، روغن سیاه دانه ممکن است در درمان آرتروز و روماتیسم کمک کند. مطالعه بر روی 43 زن مبتلا به بیماری آرتروز و روماتیسم ضعیف و متوسط، نشان داد که استفاده هر روز یک کپسول از روغن سیاه به مدت یک ماه باعث کاهش درد و تورم مفاصل شده است.

درمان آلرژی با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه در درمان آلرژی ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقاتی در سال 2011 توسط مجله آمریکایی  Otolaryngology منتشر شد؛ در این تحقیقات بیان شده بود که استفاده از روغن سیاه دانه به مدت دو هفته به دلیل کاهش تراکم سلول های بینی، خارش، آبریزش و عطسه را به طور چشم گیری کاهش می دهد.

تاثیر روغن سیاه دانه بر دیابت

طبق بررسی های انجام شده در درمان بیماری دیابت در سال 2015، مشخص شد که خواص روغن سیاه دانه برای افراد مبتلا به دیابت به عنوان یک مکمل دارویی می تواند بسیار مفید باشد. پژوهشگران در طی تحقیقاتی از روغن دانه های سیاه دانه برای درمان دیابت استفاده کردند و نتیجه گرفتند که این روغن می تواند تا حد زیادی باعث کاهش سطح قند خون و کلسترول خون شود.

مصرف روغن سیاه دانه به دلیل وجود اسید های چرب در آن می تواند به شما در حفظ سطح کلسترول خون کمک زیادی کند. نمونه هایی از این اسید های چرب شامل اسید لینولئیک و اسید اولئیک است. میزان کاهش سطوح کلسترول بسته به نوع دانه ممکن است متفاوت باشد.

بهبود بیماری آسم با روغن سیاه دانه

تحقیقات اولیه نشان داده است که خواص روغن سیاه دانه برای افراد مبتلا به آسم مفید است. طبق یک تحقیق فیتوتراپی منتشر شده در سال 2017 مشخص شد که مصرف روغن سیاه دانه در افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند، نسبت به آن هایی که از این روغن استفاده نکرده اند، بهبود بیشتری حاصل شده است.

خواص روغن سیاه دانه در کاهش وزن

طبق مطالعه انجام شده، خواص روغن سیاه دانه ممکن است عوامل خطر چاقی زنان را کاهش دهد. در این تحقیق، زنان چاق در طول رژیم کم کالری به مدت هشت هفته روغن سیاه دانه مصرف کردند. نتیجه بسیار شگفت انگیز بود، این زنان با کاهش وزن، دورکمر کم تر و سطح تری گلیسرید پایین تری نسبت به کسانی که این روغن را استفاده نکرده بودند مواجه شدند.

خواص ضد سرطانی روغن سیاه دانه

همچنین روغن دانه های سیاه نیز خواص ضد سرطانی دارد. تحقیقات انجام شده بر روی این روغن نشان می دهد که می تواند تا حد زیادی به مبارزه با سرطان پوست کمک کند. در روغن سیاه دانه ماده ای به نام تيموكينون وجو دارد که قادر به كاهش رشد تومور ها در موش های آزمایشگاهی بودند.

مصرف این روغن همچنین به کاهش اثرات آسیب رسان از تابش اشعه های سرطانی کمک زیادی می کند. نکته ی قابل توجه این که مطالعات در سطح آزمایشگاه مانده و هنوز بر روی انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین نمی توان از این روغن به عنوان یک جایگزین برای درمان سرطان استفاده کنید. فواید روغن سیاه دانه در سلامت پوست

فواید روغن سیاه دانه در سلامت پوست

 همان طور که در بالا اشاره شد روغن سیاه دانه دارای مزایایی برای رفع مشکلات پوست و مو است و می تواند جزء مواد غذایی موثر در سلامت پوست باشد. این روغن را می توان در بسیاری از فروشگاه های بهداشتی و آرایشی پیدا کنید. در این جا به چند مورد از خواص روغن سیاه دانه برای پوست و مو اشاره می کنیم:

آکنه: طبق مطالعه ای که برای مجله پوست انجام شد، مشخص شد که استفاده روزانه از لوسیونی با 10 درصد روغن سیاه دانه، میزان آکنه را پس از دو ماه کاهش می دهد. 67 درصد از کسانی که در تحقیق این شرکت کردند، رضایت خود را اعلام کردند.

رطوبت مو: روغن دانه ی سیاه را می توان به مو های سر بزنید تا آن را نرم و لطیف نگه دارد.

نرم کننده پوست: در بسیاری از مواد آرایشی روغن سیاه دانه به کرم های مرطوب کننده اضافه شده است تا رطوبت پوست را حفظ کند و پوستی نرم و لطیف برای شما به ارمغان آورد.

التیام زخم: استفاده از روغن سیاه دانه باعث کاهش التهاب و حضور باکتری ها در بهبود زخم ها می شود. با این حال به نظر نمی رسد در رشد کلاژن های جدید مفید باشد در عوض دیگر عوامل رشد پوست را تحریک می کند تا به بدن در ایجاد پوست جدید و سالم کمک کند.

عوارض جانبی روغن سیاه دانه

 استفاده طولانی مدت از روغن سیاه دانه در مقادیر بالا در غذا ممکن است باعث اختلالاتی از جمله خارش پوستی و آلرژی، کاهش قدرت لخته شدن و افزایش خطر خونریزی از زخم ها شود. بنابراین اگر اختلال خونریزی دارید یا دارویی مصرف می کنید که بر لخته شدن خون تاثیر گذار است، نباید از این روغن مصرف کنید. مصرف مقادیر زیاد یک نوع از روغن سیاه دانه به نام ملتانین ممکن است سمی باشد و باعث مسمومیت های خطرناکی شود. این نگرانی نیز وجود دارد که مصرف بیش از حد روغن دانه سیاه ممکن است به کبد و کلیه ها آسیب برساند.

طبق مطالعات مجله اینترنتی ماه ممکن است خواص روغن سیاه دانه در تضاد با بسیاری از دارو های رایج مانند بتا بلوکر ها و وارفارین ( Coumadin ) باشد و باعث اختلال در روند کار آن ها در بدن شود. حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف روغن دانه سیاه را متوفق کنید. هم چنین توصیه می شود که زنان باردار یا زنانی قصد بارداری شدن دارند و زنان شیرده از روغن سیاه دانه استفاده نکنند. نکته مهم این که در صورت مصرف دارویی خاص، قبل مصرف این روغن حتما با پزشک خود صحبت کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthpropertisetreatmentخواصدرمانسلامت
Comments (2)
Add Comment
  • عشقم پسرم❤️

    سایتهای معتبر فروش روغن رو معرفی کنید

  • negar

    چطور روغن سیاه دانه اصل وتقلبی را تشخیص بدهیم