خواص درمانی انار برای سرماخوردگی

بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا جز آن دسته بیماری هایی است که تنها با استراحت و مصرف یک سری داروهای مشخص، پس از چند روز بهبود خواهد یافت. عامل اصلی آن، ویروس آنفولانزا است که به راحتی و در صورتی عدم رعایت نکات بهداشتی منتقل خواهد شد. در بسیاری از موارد برای درمان سرماخوردگی، نیازی به مراجعه به پزشک نیست، مگر اینکه علائم تشدید یافته و نشان از مشکل تنفسی یا عفونی داشته باشد. مصرف مکمل ها، میوه ها و سبزیجات تازه می تواند در بهبود این بیماری، بسیار موثر باشد. یکی از میوه های پرطرفدار و البته مفید در این زمینه، انار است که خواص بی نظیری دارد. اهمیت مصرف میوه هایی مثل انار در طول دوره بیماری سرماخوردگی، موجب توجه ویژه کارشناسان به این مسئله شده است. کارشناسان مجله سلامت ماه در این مقاله خواص درمانی انار برای سرماخوردگی را مورد بررسی قرار داده اند.

فواید و خواص درمانی انار برای سرماخوردگی

اولین و مطمئن ترین راه در برخورد با سرماخوردگی، تلاش برای پیشگیری از آن است، زیرا خلاص شدن از علائم آن کمی مشکل و زمان بر می باشد. در این زمینه، مصرف خوراکی های مناسب، بهترین نقش را ایفا می کند. مورد بعدی، مصرف ویتامین های مورد نیاز و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است. در واقع دلیل عمده ابتلا به این بیماری، ضعف سیستم ایمنی در مبارزه با ویروس است. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، یکی از راه های تامین ویتامین های مورد نیاز بدن است. رعایت نکات بهداشتی و اصول اولیه مراقبتی نیز راه دیگری است که می تواند شما را از ابتلا به سرماخوردگی، نجات دهد.

میوه انار، حاوی بیش از 10 نوع ماده فیتوشیمیایی است. از هزاران سال پیش، اطبا انار را یک داروی گیاهی دانسته و از آن در درمان انواع بیماری ها، بهره برده اند. از جمله خواص درمانی انار برای سرماخوردگی و پیشگیری از این بیماری در ادامه مقاله توضیح داده شده است.

تقویت سیستم ایمنی با آنتی اکسیدان فراوان انار

رنگ قرمز دانه های انار، به دلیل وجود ماده ای با نام پلی فنل است. پلی فنل در واقع نوعی آنتی اکسیدان است. انار بیش از هر ماده دیگری، حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها در بدن، وظیفه تقویت سیستم گردش خون را به عهده دارند. با گردش منظم خون در بدن، گلبول های سفید که مسئول تشخیص عوامل بیماری زا در بدن هستند، به راحتی به کار خود پرداخته و با مشاهده هر گونه میکروب، باکتری، ویروس یا عامل دیگری به مبارزه با آن می پردازند. پس وجود آنتی اکسیدان در بدن، در واقع تقویت کننده سیستم ایمنی است. اگر سیستم ایمنی عملکرد درستی داشته باشد، بدن در کمترین زمان ممکن ویروس سرماخوردگی را شناسایی کرده و به مقابله با آن می پردازد.

انار سرشار از ویتامین سی

یکی از خواص درمانی انار برای سرماخوردگی وجود مقدار فراوان ویتامین C در آن است. در حقیقت آب گرفته شده از یک انار متوسط، 40 درصد نیاز روزانه فرد به این ویتامین را تامین می کند. مطمئنا از این مسئله آگاهی دارید که یکی از مواد مغذی که می تواند از بدن در برابر حمله ویروس آنفولانزا مراقبت کند، ویتامین C است.

پیشگیری از عفونت با خواص درمانی انار

انار به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان، یک میوه ضد عفونی کننده به حساب می آید که می تواند عفونت ناشی از سرماخوردگی را به راحتی از بین ببرد. آنتی اکسیدان های موجود در انار، میکروب ها را جمع کرده و از ایجاد فشار و آسیب ناشی از آنها به بخش های مختلف بدن به ویژه سیستم گوارشی، جلوگیری می کند.

انار به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی، عفونت های موجود در روده و سیستم گوارشی را از بین برده و به سلامت هر چه بیشتر این اندام ها کمک می کند. البته در برخی افراد، انار ممکن است باعث ایجاد خشکی روده و یبوست شود که بهتر است آن را با ترکیباتی دیگر که به عنوان مسهل عمل می کنند، مصرف کرد.

خاصیت ضد ویروسی انار برای سرماخوردگی

در میان تمامی میوه های پاییزی، انار بیش از همه دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. در واقع مصرف منظم انار کمک می کند تا عوامل بیماری زا سریعا در بدن شناسایی و از بین برود. مجموع خواص درمانی انار برای سرماخوردگی که در بالا گفته شد، می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد. به همین دلیل است که گفته شده انار یکی از بهترین میوه ها جهت درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن است. علاوه بر خاصیت بی نظیر این میوه در درمان بیماری سرماخوردگی، انار خواص دیگری نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

پیشگیری از رشد سلول های سرطانی با خوردن انار

تحقیقات اخیر محققان در بررسی خواص انار نشان می دهد که این میوه بی نظیر، دارای ترکیباتی است که در نابود سازی سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد آنها، نقش به سزایی دارد. البته هنوز میزان تاثیر این ترکیبات با اطمینان صد در صد مشخص نیست، اما مصرف یک عدد انار در هر روز، هیچ گونه ضرری نخواهد داشت.

خواص انار در تقویت سیستم خون رسانی

انار دوست قلب است و فواید زیادی برای بهبود عملکرد این عضو حیاتی دارد. آنتی اکسیدان های موجود در انار، رادیکال های آزاد موجود در خون را از بین برده و با تقویت سیستم خون رسانی، به کنترل میزان اکسیژن قلب کمک می کند. از طرفی انار رشد پلاک ها و فرایند تشکیل آنها در عروق را کمتر کرده و موجب کاهش میزان کلسترول در خون می شود.

تاثیر خواص انار در درمان دیابت

در قرون وسطا، مردمان هند از انار برای درمان بیماری دیابت استفاده می کردند. اگر چه هنوز به طور کامل مشخص نیست که دلیل موثر بودن مصرف انار در درمان دیابت چیست، اما به نظر می رسد دست کم در کاهش حساسیت سلول ها به انسولین و کاهش مقدار قند موجود در خون، بی تاثیر نیست.

آنتی اکسیدان انار باعث تقویت حافظه می شود

بر اساس آخرین تحقیقاتی که محققان در مورد فواید انار برای سلامت مغز انجام داده اند، مشخص شد که مصرف روزانه یک لیوان آب انار، به طرز چشمگیری می تواند بر عملکرد حافظه تاثیر گذار باشد و آن را افزایش دهد. به گفته محققان دلیل عمده این تاثیر گذاری نیز، وجود آنتی اکسیدان ای فراوان در انار است که با بهبود و تقویت گردش خون و افزایش میزان ارسال اکسیژن به سلول های مغزی، عملکرد بخش های مختلف آن را تقویت می نماید.

خواص درمانی انار در کاهش فشار خون

علاوه بر خواص درمانی انار برای سرماخوردگی مصرف یک لیوان آب انار می تواند در کاهش فشار خون افراد مبتلا به بیماری فشار خون نقش اساسی داشته باشد. اما هنوز دقیقا مشخص نیست ک آیا انار در بلند مدت نیز می تواند در درمان فشار خون موثر باشد یا خیر. بررسی این مسئله نیاز به انجام تحقیقات بیشتری دارد. کارشناسان مجله اینترنتی ماه پیگیری این موضوع را در دستور کار خود قرار داده اند و در صورت مشخص شدن نتیجه، آن را در قالب مقاله ای در سایت قرار خواهند داد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
flufruithealthtreatmentدرمانسرماخوردگیسلامتمیوه
Comments (1)
Add Comment
  • Fariba

    آیا انار برای پیشگیری از حمله مغزی کوثر هست ؟