خواص تخم کتان

تخم کتان ، جزو دانه های مفید و پرخاصیت دسته بندی می شود که فواید و مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. این گیاه در منطقه وسیعی از آسیا و اروپا کشت شده و در طب سنتی و البته در مواردی، در طب نوین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کتان، دانه ای است بسیار قدیمی که در مورد استفاده از آن مطالب زیادی عنوان شده است. اما یکی از خواص تخم کتان که شگفت انگیز است، تاثیر آن بر مغز و استفاده از آن در درمان و پیشگیری از برخی بیماری های عصبی است. امروز قصد داریم تا در مجله سلامت ماه ، در مورد فواید این گیاه و البته عوارض جانبی آن، نتایج تحقیقاتی را بیان کنیم.

خواص تخم کتان برای سیستم گوارش

کتان، تاریخچه ای بسیار طولانی دارد و از زمان های دور به عنوان غذا و دارو مورد استفاده قرار می گرفته است. علاوه بر این، از الیاف این گیاه برای تهیه پارچه نیز استفاده می شود. امروزه محصولات حاوی کتان را می توان در تمامی فروشگاه های عرضه مواد غذایی یا حتی نانوایی ها پیدا کرد. این گیاه دارای ترکیبات متعددی است که می تواند نقش به سزایی در تامین سلامت فرد داشته باشد.

کتان حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر محلول و غیر محلول است که کمک می کند سیستم گوارشی بهتر فعالیت خود را انجام دهد. کسانی که به طور روزانه در رژیم غذایی خود از کتان و محتویات آن استفاده می کنند، کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری های گوارشی ، بیماری دیابت ، بیماری های قلبی و سرطان قرار دارند. یکی از عللی که باعث شده در سال های اخیر، استفاده از تخم کتان در رژیم های غذایی بیش از دیگر مواقع افزایش یابد، تایید وجود مقادیر زیادی اسید چرب امگا 3 و امگا 6 در این گیاه است که به کارکرد منظم تر سلول های مغز کمک می کند. این دو نوع اسید چرب، کمک می کند تا سلول های عصبی، سلامت خود را حفظ کرده و بدن از لحاظ فیزیکی، تحت تاثیر استرس و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، قرار نگیرد.

همچنین خواص تخم کتان به رشد بهتر مغز جنین نیز کمک می کند. آنتی اکسیدان های متنوع موجود در این ماده غذایی باعث می شود تا هورمون های زنانه بهتر تنظیم شده، در نتیجه احتمال بروز اختلالات پریودی و بی نظمی عادت ماهانه در اثر استرس ، سرطان سینه یا مشکلات ناشی از یائسگی در فرد کاهش یابد.

خواص تخم کتان برای سلامت مغز

پیش از این اغلب ما بیشتر در مورد فواید و خواص تخم کتان برای حفظ سلامت قلب، مطالبی شنیده بودیم، اما جالب است بدانید که این گیاه، مزیت های بی شماری نیز برای سلامت مغز دارد و دلیل عمده آن نیز، وجود اسید چرب امگا 3 و مگا 6 است. همانطور که در مقاله فواید امگا 3 برای مغز و بدن اشاره شد، بخش بزرگی از مغز را چربی تشکیل داده و این عضو برای انجام بهتر و بیشتر فعالیت های خود، نیاز به وجود چربی دارد. چربی های معمولی، به دلیل داشتن کلسترول بالا، به تدریج در عروق تجمع یافته و موجب ایجاد پلاک و در نهایت بیماری عروق کرونری می شوند.

در واقع با تشکیل پلاک، مسیر عبور خون در مغز گرفته شده و اکسیژن کافی برای انجام فعالیت های مغزی، تامین نخواهد شد. پس لازم است تا از نوعی چربی استفاده شود که امکان ایجاد پلاک در عروق با آن وجود نداشته باشد و در عین حال فعالیت های مغزی نیز همچنان ادامه داشته باشد.

پس از بررسی های متعدد، مشخص شد که اسید چرب امگا 3، بهترین نوع چربی است که می تواند نیاز مغز را برطرف کند. زیرا اشباع شده و ترانس نیست و سریعا به مصرف می رسد. پس صراحتا می توان گفت که مصرف منابع دارای اسید چرب امگا 3، سلامت مغز را تضمین می کند. البته هنوز محققان با اطمینان کامل ثابت نکرده اند که این نوع چربی می تواند بیماری های مغزی مثل آلزایمر یا جنون را درمان یا پیشگیری کند، اما در هر حال، مصرف آن مفیدتر از دیگر روغن هاست.

خواص و نحوه استفاده روغن تخم کتان

کتان همان گونه که اشاره شد، گیاهی است که هم به صورت دارو و هم به شکل غذا استفاده می شود. علاوه بر مصرف دانه های کتان در انواع غذاها، می توان روغن آن را هم به صورت خوراکی و هم به شکل دارویی مصرف کرد. روغن کتان را به انواع سالادها یا سس ها می توان اضافه کرد. نکته قابل توجه در مورد این روغن آن است که هرگز نباید برای سرخ کردن از آن استفاده کرد، زیرا در معرض حرارت، ترکیبات بسیار سمی می سازد و خواص تخم کتان به سمومی کشنده تبدیل می شوند. از این روغن میتوان برای حفظ لطافت پوست و تهیه انواع ماسک مو و پوست نیز بهره برد.

در کنار تمامی فواید و خواصی که تخم و روغن کتان دارد، باید در مصرف آن دقت کافی داشت، زیرا استفاده نادرست و بیش از حد از این گیاه، عوارض جانبی بسیاری دارد. یکی از مسائل مهم در این زمینه، این است که علی رغم مطالعاتی که در زمینه شناخت و بررسی این گیاه و خواص آن صورت گرفته، هنوز بسیاری از خصوصیات آن ناشناخته است و هنوز محققان به نتایج صد در صد کاملی در این مورد دست نیافته اند. پس لازم است تا قبل از مصرف، حتما با پزشک در مورد مقدار و نحوه استفاده از این گیاه، مشورت نمایید.

در انتخاب نوع محصولات نیز باید دقت فراوان داشت، زیرا کیفیت ها با هم متفاوت است  در مواردی، محصول نامرغوب ممکن است سلامتی را به خطر اندازد. پس حتما از مکان های معتبر و برندهای شناخته شده اقدام به تهیه این محصول نمایید.

خواص تخم کتان برای انواع بیماری ها

از آنجایی که خواص تخم کتان موجب کاهش قند خون در فرد می شود و تاثیر به سزایی در این زمینه دارد، بیماران دیابتی و هر گروه دیگر که مشکل بیماری قند خون دارند، باید در مورد مصرف این گیاه، تحقیق نموده و با پزشک مشورت نمایند. علاوه بر قند، کتان بر سطح فشار خون نیز تاثیر گذار بوده و موجب کاهش فشار می شود. پس به جز بیماران مبتلا به پرفشاری خون، دیگر افراد باید در مصرف آن نکات اساسی را رعایت کنند.

تخم کتان دارای ترکیباتی است که شدت خونریزی را افزایش می دهد. پس اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید یا به هر دلیل دیگری در معرض خونریزی هستید، مصرف آن را قطع کنید. هرگز تخم کتان یا روغن این گیاه را در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید، زیرا به دلیل تاثیری که در ترشح و تولید هورمون ها دارد، فرد را دچار مشکلات متعددی می کند.

حساسیت به تخم کتان

خواص تخم کتان در بسیاری از افراد، موجب ایجاد حساسیت می شود. در واقع دسته بزرگی از مردم به دلیل حساسیت به این گیاه، محروم از خواص بی نظیر آن هستند. قرمزی پوست، سوزش، خارش، تهوع، استفراغ و در موارد بسیار جدی، شوک آنافیلاکسی یا حساسیت آلرژیک از عوارض آن است.

تخم کتان و روغن این گیاه ، تاثیر متفاوت بر سیستم گوارشی دارند. هنگام استفاده از تخم کتان، باید آب و غذاهای فیبردار زیادی مصرف کنید، زیرا ممکن است منجر به یبوست شود. اما در مقابل، روغن کتان، سیستم گواش را تحریک کرده و منجر به اسهال می شود. علاوه بر موارد ذکر شده در مورد خواص تخم کتان و کاربرد های درمان آن، توجه داشته باشید که این گیاه ممکن است با برخی داروها نیز تداخل داشته باشد. همانطور که قبلا نیز در مجله اینترنتی ماه اشاره شد، بیماران فشار خونی، بیماران دیابتی، زنان باردار، افراد دارای مشکلات گوارشی که در حال مصرف دارو هستند، باید قبل از خوردن کتان، به تداخل این گیاه با دارو، توجه داشته باشند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diethealthرژیمرژیم غذاییسلامت
Comments (1)
Add Comment
  • Minoo

    من فک میکنم اگر تخم کتان به صورت مکمل دارویی استفاده بشه تاثیرش بیشتر باشه