خواص بلوبری برای تقویت حافظه

بلوبری یا همان زغال اخته آبی ، یکی از میوه های خوش طعم بومی شمال آمریکاست و در گذشته از آن به عنوان دارویی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شد. این میوه سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که مصرف آن، فواید تغذیه ای بسیاری دارد. نتایج تحقیقات نشان داده که بلوبری می تواند موجب تقویت حافظه و عملکرد سیستم عصبی در تشخیص درد شود. بخش سلامت مجله ماه ، به بررسی خواص غذایی این میوه خوشمزه اختصاص یافته است. برای آشنایی بیشتر با خواص بلوبری برای تقویت حافظه ، با ما همراه باشید.

بررسی خواص بلوبری برای تقویت حافظه

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان هاست و از بدن در برابر بروز بیماری های مرتبط با افزایش سن و آسیب های ناشی از آن، محافظت می کند. به دلیل وجود انواع ویتامین ها در این میوه آبی رنگ ، تقویت سیستم شناختی مغز و عملکرد بهتر ذهن ، از آثار این میوه جنگلی است. معمولا در اثر بالا رفتن سن، عملکرد حافظه کمی دچار اختلال شده و فرد در یادآوری مطالب، ضعیف می شود. اما مصرف روزانه بلوبری می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. از دیگر فواید بلوبری برای مغز و سیستم عصبی میتوان اشاره کرده به:

خواص بلوبری برای تقویت حافظه و تمرکز ؛ خوردن یک پیمانه بلوبری، می تواند در مدت 5 ساعت، قدرت حافظه و تمرکز را در فرد، بهبود بخشد. بر اساس نظریه کارشناسان، افرادی که در طول روز، از دسرهای حاوی بلوبری مصرف می کنند، چندین برابر بیش از دیگران، توانایی تمرکز بر فعالیت های روزانه را دارند. آنتی اکسیدان موجود در این میوه، به بهبود سیستم گردش خون کمک کرده و باعث می شود خون تازه تر با اکسیژن بیشتری به مغز برسد و در نتیجه، عملکرد مغز بهبود یابد.

کاهش اثرات منفی آلزایمر ؛ بررسی کارشناسان در مورد خواص بلوبری برای تقویت حافظه نشان می دهد، آنتی اکسیدان موجود در بلوبری، به تقویت حافظه و عملکرد شناختی سالخوردگانی که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند، کمک می کند. نتایج تحقیقی که در سال 2016 انجام شد، نشان می دهد که مصرف بلوبری، بر کاهش اثرات ناشی از اختلالات روانی ، تاثیر گذار است.

کاهش خطر ابتلا به جنون ؛ در بررسی هایی که بر روی یک گروه از افراد بین 66 تا 75 سال صورت گرفت، مشخص شد که نوشیدن 30 میلی گرم آب بلوبری در هر روز، علاوه بر تقویت حافظه و عملکرد مغزی در سالمندان، خطر ابتلا به جنون را نیز در آنها کاهش می دهد. به نظر میرسد وجود ماده ای به نام فلاونول ، دلیل اصلی این امر است.

جلوگیری از ضعف حافظه ؛ میوه های وحشی مثل بلوبری حاوی ترکیباتی هستند که از سلول های مغزی در برابر فعالیت های رادیکال های آزاد، محافظت می کنند.  بر اساس نتایج یک تحقیق، این میوه از ایجاد تنش در مغز و سیستم عصبی جلوگیری کرده مانع از نابودی نورون ها می شود. به علاوه عملکرد شناختی را تقویت کرده و موجب هوشیاری ذهنی در فرد می گردد که بعبارتی جزو مهمترین خواص بلوبری برای تقویت حافظه بحساب می آید.

درمان افسردگی با بلوبری

بلوبری میوه ای بسیار سودمند برای درمان افسردگی است. به گفته پزشکان، این میوه خوش رنگ و خوش طعم، موجب کاهش فعالیت محرک های افسردگی شده و شادی را به ارمغان می آورد. کاربرد بلوبری به عنوان یکی از راه های درمان افسردگی این است که با افزایش ترشح سروتونین در مغز ، علائم افسردگی به تدریج از بین رفته و فرد احساس خوبی خواهد داشت.

تقویت سلول های مغزی ؛ قرار دادن بلوبری در برنامه غذایی، باعث می شود تا تولید سلول های مغزی در هیپوکامپوس بیشتر شود. در آزمایشی که بر روی موش ها انجام شد، مشخص شد که مصرف مکمل های حاوی بلوبری ، عملکرد ذهنی آنها را بهبود بخشیده و روند تولید سلول های مغزی، در حال افزایش است.

خواص بلوبری برای بدن

تقویت استخوان ها : بلوبری سرشار از منیزیم، زینک، آهن، پتاسیم، فسفر و ویتامین K است. به همین دلیل در تقویت استخوان ها، افزایش انعطاف پذیری و تراکم آنها بسیار موثر است.

محافظت از پوست : بلوبری حاوی ماده ای به نام گلرنگ است که از بروز آسیب در DNA جلوگیری می کند، به خصوص در افرادی که در معرض تابش نور خورشید هستند. علاوه بر این، بلوبری سرشار از ویتامین C است که خود یکی از عناصر ساخت کلاژن و موثر در جوان سازی پوست می باشد. به همین دلیل است که خوردن بلوبری از پیر شدن و چروکیدگی پوست جلوگیری می کند. در کنار این مزیت ها، بلوبری از ایجاد آسیب های پوستی در اثر قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود و آلودگی، پیشگیری می کند.

کاهش کلسترول: از آن جایی که بلوبری دارای فیبر و آنتی اکسیدان است، می تواند به راحتی کلسترول بد خون را از بین برده و به تقویت عملکرد قلب و عروق کمک کند. به علاوه به دلیل داشتن پتاسیم، کلسیم و منیزیم از بالا رفتن فشار خون مداوم و بروز بیماری فشار خون نیز جلوگیری می کند.

پیشگیری از سرطان : از دیگر ترکیبات معجزه آسای بلوبری ، مس و ویتامین C است که مانع از رشد سلول های سرطانی به ویژه سرطان کبد و روده می شود.

کاهش وزن با بلوبری

کاهش وزن : فیبر موجود در این میوه باعث هضم بهتر غذا شده و به کاهش وزن کمک می کند. بلوبری دارای کربوهیدرات کم است، در نتیجه قند و کالری زیادی نخواهد داشت. در واقع هر پیمانه بلوبری حاوی 15 گرم کربوهیدرات و 84 واحد کالری است. فریزر کردن یا خشک کردن این میوه، یک میان وعده عالی را تشکیل می دهد که ارزش غذایی بسیاری دارد.

درمان دیابت : آب بلوبری یا استفاده از هر نوع خوراکی حاوی بلوبری، می تواند وضعیت حساسیت سلول های بدن به انسولین را ارتقاء دهد. به علاوه به دلیل داشتن فیبر زیاد، می تواند در رژیم غذایی افراد دارای دیابتی قرار گیرد و سطح قند موجود در خون را کاهش دهد. محققان معتقدند که مصرف این میوه، می تواند یکی از بهترین گزینه ها جهت پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو باشد.

درمان عفونت های ادراری : میوه بلوبری این قابلیت را دارد تا باکتری های موجود در روده را از بین برده و عفونت ادراری را درمان کند. دلیل عمده این قابلیت نیز، وجود یک سری آنتی بیوتیک های قوی در این میوه است.

نقش بلوبری در سیستم ایمنی بدن

بعد از بررسی خواص بلوبری برای تقویت حافظه دریافتیم که این میوه مغذی بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز تاثیرات بسزایی دارد. طوری که به نظر می رسد آنتی اکسیدان بلوبری ، شاه کلید سلامتی این میوه است. زیرا در بسیاری از موارد، این ترکیبات می تواند کارساز بوده و از بدن محافظت کند. یکی دیگر از نقش های آنتی اکسیدان در بدن ، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ایجاد عفونت است. طی بررسی متخصصین سلامت مجله اینترنتی ماه مشخص شد تا زمانی که سیستم ایمنی سالم بوده و بتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد، فرد دچار تب، سرماخوردگی و دیگر بیماری های عفونی و ویروسی نخواهد شد. با مجله سلامت ماه در این حوزه گسترده همراه باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
fruithealthسلامتمیوه
Comments (0)
Add Comment