خواص آب خیار

خیار، یکی از اعضای گروه صیفی جات است که درصد بسیاری از حجم آن را آب تشکیل داده و دارای مقدار کمی کالری و چربی است. خیار به دلیل داشتن مقدار آب زیاد، معمولا جزو خوراکی هایی است که به ویژه در فصل تابستان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. خواص آب خیار نیز به صورت گسترده در میان عموم مورد استفاده قرار می گیرد که مصرف عمده آن در موارد پوستی و زیبایی می باشد. طبیعتا همه ما در مورد خواص این میوه برای پوست و ایجاد طراوت و شادابی در آن، آگاهی داریم، اما امروز در مجله سلامت ماه قصد داریم تا در مورد خواص آب خیار و موارد مصرف آن که جزو بهترین میوه های کم کالری است، اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

فواید و خواص آب خیار

خیار سبز برای اولین بار در نواحی اطراف شبه قاره هند کاشته شد و از هزاران سال پیش، جزء جدانشدنی رژیم مدیترانه ای است که هم به عنوان یک میان وعده مناسب و هم دارویی پرخاصیت، مورد استفاده قرار می گیرد. خیار انواع مختلفی دارد، اما در اغلب موارد از آن در تهیه سالاد یا به عنوان میان وعده استفاده می شود. این میوه را میتوان هم با پوست و هم بدون پوست مصرف کرد و از خواص آن لذت برد.

نکته قابل توجه در مورد این میوه آن است که از زمان های قدیم، خیار به عنوان میوه ای جهت ایجاد لطافت و شادابی در پوست، شناخته شده و استفاده های زیادی در این زمینه از آن شده است. آب خیار نه تنها یک محلول درمانی است که برای بهبود بسیاری از اختلالات مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه به عنوان یک میان وعده مناسب، بسیار مفید و سرشار از خاصیت خواهد بود. از جمله خواص آب خیار را در ادامه ذکر کرده ایم.

حفظ رطوبت بدن با آب خیار

بدن برای داشتن عملکردی مناسب، نیاز به آب کافی دارد. اگر چه توصیه شده که هر فرد باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشد، اما اساسا نیاز بدن به آن در هر فرد متفاوت است و با توجه به وضعیت بدنی و میزان تعرق و فعالیت جسمی، ممکن است این نیاز متغیر باشد. گاهی بدن نیاز به آب دارد، اما فرد تمایلی به نوشیدن آب ندارد. در این وضعیت، می توان از آب خیار استفاده کرد، در واقع جبران کم آبی بدن با میوه خیار امکان پذیر است زیرا به دلیل بالا بودن خواص آب خیار و طعم خوبی که دارد، می تواند جایگزینی مناسب برای تامین آب باشد.

خیار به دلیل داشتن آنتی اکسیدان زیاد و تاثیری که بر حفظ رطوبت بدن دارد، از جمله میوه هایی است که مصرف آن به حفظ رطوبت و طراوت پوست بسیار کمک می کند. به علاوه دارای ویتامین ب6 است که وجود آن، از پیر شدن پوست جلوگیری می کند. نوشیدن یک لیوان آب خیار در هر روز، از بروز علائم پیری پوست بر اثر افزایش سن جلوگیری کرده و یا آن را به تعویق می اندازد.

تاثیر آب خیار بر سلامت بدن

آنتی اکسیدان، ترکیبی است که از اکسیداسیون سلول ها در اثر فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و مانع از بروز بیماری هایی مثل آلزایمر ، سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و پیرچشمی می شود. به گفته محققان، هر سبزی یا میوه حاوی آنتی اکسیدان می تواند به راحتی از بروز چنین بیماری هایی پیشگیری کند. خیار جزو این دسته از میوه هاست که در کنار آنتی اکسیدان، حاوی بتاکاروتن، ویتامین سی و منگنز است و یک خوراکی ضد سرطان به حساب می آید.

خیار به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان، بسیاری از سموم بدن را از بین برده و موجب پاکسازی بدن می شود. از طرفی خواص آب خیار این است که چون حجم مایعات بدن را افزایش می دهد، موجب تکرر ادرار شده و سموم به راحتی دفع خواهند شد.

اگر پوست شما آفتاب سوخته شده و ملتهب است، می توانید آب یک عدد خیار را گرفته، آن را در فریزر قرار دهید تا کمی برفکی شود. سپس آن را بر روی قسمت آسیب دیده قرار دهید تا پوست را ترمیم کند. شاید شنیدن این نکته برای شما جالب باشد که خیار حاوی ماده ای معدنی به نام سیلیکا است که وجود آن برای حفظ سلامت مفاصل و عضلات ضروری است. مصرف آب خیار به صورت روزانه، می تواند به تنهایی نیاز بدن به این ماده را تامین کند.

مقاله درمان آفتاب سوختگی پوست را از دست ندهید!

آب خیار موثر در کاهش وزن و فشار خون

در صورتی که مقدار سدیم در بدن افزایش یابد، فشار خون بالا رفته و فرد دچار علائم مرتبط با آن خواهد شد. وجود پتاسیم در بدن، موجب خنثی شدن درصدی از سدیم و عملکرد آن در بدن می شود. از جمله خواص آب خیار ، این است که سرشار از پتاسیم بوده و از این طریق می تواند در کاهش فشار خون در فرد، موثر باشد.

اگر در تلاش هستید تا با داشتن یک رژیم غذایی مناسب، به وزن دلخواه برسید، به جای نوشیدنی های قندی و کافئین دار، از خواص آب خیار استفاده کنید که ضمن حفظ سلامت بدن، کالری کمتری داشته و وزن اضافی ایجاد نمی کند. زیرا مرطوب نگه داشتن بدن و نوشیدن آب زیاد، یکی از راه کارهایی است که به کاهش وزن کمک می کند. نوشیدن آب خیار ، علاوه بر داشتن کالری کم، معده را برای مدت طولانی پر نگه داشته و فرد احساس گرسنگی نمی کند. خیار جزو میوه های مناسب برای کاهش وزن است.

تاثیر آب خیار بر سلامت مغز و استخوان

خیار، سرشار از ویتامین کا است که در انتقال کلسیم به استخوان ها، نقش بسزایی دارد. نوشیدن یک لیوان آب خیار در هر روز، 22 درصد از نیاز روزانه به ویتامین کا را برطرف می کند. در واقع از جمله خواص آب خیار ، این است که هم به سلامت استخوان ها رسیدگی شده و هم از بروز اختلالاتی مثل پوکی استخوان جلوگیری می کند.

آب خیار حاوی نوعی فلاونوئید است که بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی موش ها، مصرف آن از تنبلی مغز جلوگیری کرده و حافظه را تقویت می کند. البته هنوز تاثیر این ماده بر روی انسان، ثابت نشده، اما به نظر می رسد در آینده ای نزدیک محققان به نتایج قابل توجهی در این زمینه دست پیدا کنند.

ارزش غذایی خیار

به گفته محققان، یک پیمانه خیار تکه شده خام با پوست که حدود 52 گرم وزن دارد، دارای:

  • 49 گرم آب
  • 8 واحد کالری
  • 0،34 گرم پروتئین
  • 0،6 گرم چربی
  • 1،89 گرم کربوهیدرات
  • 8 میلی گرم کلسیم
  • 0،15 گرم آهن
  • 7 میلی گرم منیزیم
  • 12 میلی گرم فسفر
  • 76 میلی گرم پتاسیم
  • 1 میلی گرم سدیم
  • 1،5 میلی گرم ویتامین سی
  • 4 میکروگرم اسید فولیک

ویتامین آ ، ویتامین ب6 و نیاسین، از دیگر ترکیبات خیار است.

از بین بردن بوی بد دهان با خوردن خیار

اگرچه اغلب ما از خیار به عنوان پای ثابت همه انواع سالادها استفاده می کنیم، اما بهتر است آب آن را نیز امتحان کنیم و از این طریق نیز به خواص بی نظیر این میوه پرطرفدار، دسترسی داشته باشیم. کارشناس مجله اینترنتی ماه معتقدند که آب خیار به دلیل خنک بودن، حرارت موجود در بدن را از بین برده و با ایجاد بویی خوش در دهان و مسیرهای تنفسی، به داشتن یک تنفس راحت و بی بو کمک می کند. از جمله خواص آب خیار این است که پای ثابت بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
beautyfruithealthpropertiseخواصزیباییسلامتمیوه
Comments (3)
Add Comment
  • رها

    واقعا میوه معجزه گری هس

  • لاله

    هیچ فکر میکردین آب خیار انقد خواص داشته باشه!

  • زهرا

    واییییییی چقدر میوه جالبیه عالی بود مطلبتون