جبران کم آبی بدن با میوه

مرطوب نگه داشتن بدن، یکی از روش هایی است که می توان از طریق آن به درمان برخی اختلالات و بیماری ها مثل سرماخوردگی یا برخی آلرژی های فصلی و یا عملکرد بهتر مغز، کمک کرد. نوشیدن به آب به عنوان یکی از روش های اصلی و ساده جهت حفظ رطوبت در بدن است. هر فرد در طول روز، حداقل به 1،5 تا 2 لیتر آب نیاز دارد، البته این میزان، بستگی به نوع فعالیت و وضعیت جسمانی فرد دارد. اما علاوه بر آب، یک سری از غذاها نیز می تواند در جلوگیری از خشکی بدن، موثر باشد. جبران کم آبی بدن با میوه و سبزیجات، عمده ترین گزینه ای است که به واسطه داشتن آب فراوان، رطوبت را در بدن حفظ می کنند. مجله سلامت ماه ، در مقاله ای به معرفی این میوه ها و تاثیر آنها در ایجاد رطوبت در بدن می پردازد.

جبران کم آبی بدن با میوه ها

علاوه بر آب و دیگر انواع نوشیدنی ها، یک سری از غذاها می تواند نیاز بدن به آب و رطوبت را برطرف کرده و مانع از ایجاد خشکی شود. آب و مواد غذایی حاوی آب، علاوه بر اینکه در پیشگیری از بیماری هایی مثل سرماخوردگی یا سردرد موثر است، میتواند مقدار جذب کالری در بدن را نیز تحت کنترل قرار داده و از ایجاد اضافه وزن جلوگیری کند. برای جبران کم آبی بدن با میوه ، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از مقادیر زیادی ویتامین سی ، فولیت و ویتامین ب است که برای تولید و رشد سلول ها ضروری است. 91 درصد از حجم توت فرنگی را آب تشکیل داده و مصرف آن، رطوبت بدن را حفظ خواهد کرد. بهتر است توت فرنگی را بدون هیچ گونه افزودنی مصرف کنید، اما گنجاندن آن در انواع دسرها و سالادها نیز ایده خوبی خواهد بود برای جبران کم آبی بدن با میوه .

هندوانه

92 درصد از حجم هندوانه را آب تشکیل داده است و یکی از بهترین و شناخته شده ترین عوامل جبران کم آبی بدن با میوه است. که به جهت داشتن مقدار آب زیاد، برای رفع خشکی بدن توصیه شده است. یک پیمانه هندوانه تقریبا برابر با نصف لیوان آب، مایعات به بدن می رساند. به علاوه دارای مقادیر فیبر زیاد، ویتامین سی ، ویتامین آ و منیزیم است. کالری هندوانه حدود 46 واحد در حد پیمانه است. این دو ویژگی، یعنی داشتن آب فراوان و کالری کم، باعث شده تا هندوانه میوه مورد علاقه افرادی باشد که به وزن و تناسب اندام، توجه خاصی دارند. آنتی اکسیدان ، از دیگر ترکیبات مفید این میوه است که به تقویت سیستم گردش خون و قلب، کمک می کند.

طالبی

طالبی علاوه بر 90 درصد آب، دارای مواد مغذی بسیار مفیدی است که باعث شده طرفداران بسیاری را به خود جذب کند. 177 گرم طالبی، برابر با یک لیوان آب، مایعات دارد. یک طالبی متوسط، 2 گرم فیبر دارد، یعنی موجب کاهش اشتها در فرد شده و به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند. به علاوه، از منابع غنی ویتامین آ محسوب می شود. یک عدد طالبی، 120 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می کند. ویتامین آ موثر در تقویت سیستم ایمنی است و به مبارزه در برابر عوامل بیماری زا کمک می کند همچنین در جبران کم آبی بدن با میوه نیز نقش به سزایی دارد.

هلو

هلو حاوی 80 درصد آب، ویتامین آ ، سی ، ب و منیزیم است. ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در هلو، به سلامت پوست کمک کرده و موجب شادابی پوست می گردد. یک هلوی متوسط، حاوی 60 واحد کالری است و با داشتن فیبر زیاد، از میوه های مناسب برای کاهش وزن به روش سیر نگه داشتن فرد برای مدت طولانی است. هلو را هم می توان به عنوان میان وعده و هم به عنوان پایه ای برای انواع دسرها مور استفاده قرار داد.

پرتقال

پرتقال دارای 88 درصد آب است. مطمئنا همه، پرتغال را به عنوان منبعی غنی از ویتامین سی می شناسند که تقویت کننده سیستم ایمنی است و بدن را در برابر انواع بیماری های ویروسی حفاظت می کند. همانند دیگر میوه ها، پرتقال فیبر زیادی دارد، آنتی اکسیدان بالا دارد و به دلیل داشتن ترکیبات فلانوئید، در از بین بردن عفونت و جراحات ناشی از آن، مناسب است. پرتغال جز دسته مرکبات قرار گرفته و پزشکان توصیه می کنند که برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه، باید روزانه حداقل یک بار از مرکبات استفاده کرد. نارنگی، پرتقال، لیمو، گریپ فروت، از انواع مرکبات هستند که در توصیه مربوط  به جبران کم آبی بدن با میوه بسیار مورد توجه قرار میگیرند.

درمان خانگی کم آبی بدن با خیار و سبزیجات

95 درصد از حجم خیار سبز را آب تشکیل داده است. به علاوه حاوی فیبر و ویتامین سی فراوان نیز هست. یک فنجان خیار سبز ورقه شده معادل 1 لیوان آب، می تواند تشنگی را برطرف کند. خیار سبز تنها در سالاد مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه می توان آن را در دسرها و غذاهای مختلف نیز، به کار برد.

یک بشقاب سالاد سبزیجات، حاوی 90 درصد آب و 15 واحد کالری است. آنتی اکسیدان، فیبر، فولیت و انواع ویتامین ها، از دیگر ترکیبات اساسی در سالاد است. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که هر روز به همراه وعده شام یا ناهار، یک بشقاب سالاد بخورید، زیرا به دلیل داشتن فیبر، فرد را تا مدت زیادی سیر نگه داشته و مانع از مصرف کالری اضافی خواهد شد.

کدو سبز جز سبزیجات آب داری است که 94 درصد از حجم آن را آب تشکیل داده است. کدو دارای 1 گرم فیبر، 20 واحد کالری و ویتامین سی است. در واقع ویتامین سی موجود در کدو سبز، 30 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند. کدو به عنوان عضوی از رژیم سبزیجات ، فیبر فراوانی  دارد و به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند.

غذاهایی که باعث کمبود آب در بدن می شوند

همان گونه که مصرف برخی غذاها به از بین بردن خشکی بدن کمک می کند، یک سری غذاها یا نوشیدنی ها نیز، خود باعث خشکی و از بین رفتن رطوبت در بدن می شوند. از جمله:

نوشابه

اگر چه در یک روز گرم تابستان، خوردن یک لیوان نوشابه خنک، به فرد حس تازگی و طراوت می بخشد، اما به دلیل داشتن قند زیاد، مایعات را در بدن جمع کرده و موجب دفع سریع آن می شود. از طرفی، کافئین موجود در نوشابه نیز، خود به عنوان عاملی موثر در ایجاد خشکی بدن شناخته می شود.

آب میوه های صنعتی

آب میوه های صنعتی به دلیل داشتن کربوهیدرات بالا، خشکی بدن را در پی خواهند داشت. زیرا معده برای هضم کربوهیدرات ها نیاز به آب فراوان دارد. در صورتی که هم زمان با آنها، آب زیاد مصرف نشود، پس از چند دقیقه، فرد را دچار کاهش رطوبت در بدن خواهند کرد.

الکل

بدن برای کمک به تاثیر گذار الکل، نیاز به فضایی مرطوب و آب کافی دارد. در واقع زمانی که الکل مصرف می کنید، مقدار زیادی آب از سلول ها دریافت شده و فرد دچار خشکی می شود. حتی اگر در زمان مصرف، تشنگی را برطرف کند، اما پس از آن به تدریج علائم خود را نشان خواهد داد. پس با توجه به مطالبی که تاکنون در مجله اینترنتی ماه در مورد جبران کم آبی بدن با میوه و درمان خانگی کم آبی بدن مطالعه فرمودید، از مصرف برخی مواد غذایی تنش زا و مشکل ساز در بدن، حتما باید پرهیز کرد. چرا که آثار سوء این غذاهایی که باعث کمبود آب در بدن می شوند ، گاها جبران ناپذیر است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
dietfruithealthرژیمرژیم غذاییسلامتمیوه
Comments (1)
Add Comment
  • زری

    وقتی ادم تشنه باشه هیچی ابرنمیشه