تاثیر آمینو اسید بر فشار خون

بدن ما برای حفظ سلامتی، نیاز به همه انواع ویتامین ها و مواد معدنی و البته انواع گروه های غذایی دارد. از آن جایی که هر کدام از این مواد، در بدن نقشی مختص به خود را بر عهده دارند، کمبود آنها، موجب بروز مشکلاتی در بدن خواهد شد. آمینو اسید از جمله ترکیبات منحصر به فردی است که بسیار شناخته شده است و از آن جایی که وجود آن برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن ضروری است، پس کمبود آن در واقع منجر به کمبود پروتئین در بدن می شود. علاوه بر این، به گفته محققان، آمینو اسید هم بر افزایش فشار خون و هم بر کاهش آن تاثیر گذار است. تعریف آمینو اسید، وظیفه آن در بدن، منابع تامین و البته تاثیر آمینو اسید بر فشار خون ، از جمله مواردی است که در ادامه این مقاله از مجله سلامت ماه به آن پرداخته خواهد شد.

تاثیر آمینو اسید بر فشار خون بالا و پایین

به گفته محققان، آمینو اسید به دلیل داشتن ترکیباتی خاص، می تواند بر فشار خون تاثیر گذار باشد. زمانی که از فشار خون صحبت می کنیم، منظور ما در واقع میزان فشاری است که خون هنگام عبور، به دیواره رگ ها وارد می کند. این میزان فشار بر اساس قطر عروق و یا مقدار حجم خونی که از آن عبور می کند، محاسبه می شود. فشار خون عادی در افراد سالم، 12 بر روی 8 است. اما یک سری عوامل می تواند بر این عدد تاثیر گذار بوده و آن را تغییر دهد و بیماری فشار خون را موجب شود. سن، برخی بیماری ها، رژیم غذایی، دمای هوا و وضعیت عصبی از جمله این عوامل هستند.

فشار خون پایین: همان طور که اشاره کردیم، آمینو اسید انواع مختلفی دارد. تائورین و گلوتامین، دو نوع آمینو اسید هستند که به دلیل همراه داشتن مقادیری سدیم، این قابلیت را دارند تا فشار خون پایین را به حد نرمال برسانند. در تحقیقی که بر روی موش ها انجام شد، مشخص شد که مشکل افت فشار خون در موش هایی که این دو نوع آمینو اسید مشخص به آنها تزریق شده بود، پس از چند روز برطرف شد. در نتیجه از تاثیر آمینو اسید بر فشار خون می توان گفت فشار خون پایین را کنترل می کند و آن را به حد نرمال می رساند.

فشار خون بالا: زمانی که ثابت شد آمینو اسید می تواند افت فشار خون را درمان کند، تصور این مسئله که بتواند فشاری خون بالا را نیز از بین ببرد، کمی مشکل و دور از ذهن بود. اما در تحقیقی که بر روی موش ها انجام شد، مشخص شد که انتقال دهنده های موجود در آمینو اسید، این توانایی را دارند تا در صورت افزایش فشار خون، این وضعیت را کنترل کرده و فشار را به حد نرمال نزدیک کنند. البته میزان تاثیر آمینو اسید بر فشار خون بالا بر روی انسانها، اگر چه به اثبات رسیده، اما هنوز نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

ترکیبات دارای آمینو اسید

آمینو اسید ترکیب اصلی در ساخت پروتئین است، در واقع دیواره اصلی پروتئین، از جنس آمینو اسید است. از طرفی، پروتئین نیز یکی از ضروری ترین ترکیبات مورد نیاز بدن است که وجود آن برای فعالیت ماهیچه ها و عضلات لازم است. شما می توانید با آگاهی از غذاهای مناسب قبل از ورزش ، آمینو اسید و در نتیجه پروتئین لازم برای بدن را تامین کنید. بدن ما برای انجام فعالیت های خود، به 20 نوع مختلف از آمینو اسید نیاز دارد تا بتواند علاوه بر ساخت پروتئین و کمک به ماهیچه ها، وظایف دیگری را نیز به انجام برساند.

از جمله دیگر کاربرد آن در بدن علاوه بر تاثیر آمینو اسید بر فشار خون، می توان به جابه جایی مواد مغذی در بدن از طریق جریان خون، انتقال سیگنال های اطلاعاتی از یک قسمت بدن به قسمتی دیگر به عنوان عضوی از سیستم ایمنی، کمک به تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی، از بدن در برابر حمله عوامل بیماری زا محافظت می کند و آنزیم هایی تولید می کند که وجود آنها برای ایجاد ترکیبات شیمیایی در بدن ضروری است، اشاره کرد.

از میان 20 نوع آمینو اسیدی که ما به آن نیاز داریم، بدن فقط قادر به تولید 11 نوع آن است. 9 نوع دیگر را که با عنوان آمینو اسید ضروری شناخته می شوند، باید از طریق مصرف غذاهای حاوی این ماده تامین کنیم. این نوع آمینو اسید را از این رو ضروری می نامیم که دریافت آنها ضرورتا از طریق رژیم غذایی صورت می گیرد. مقدار نیاز بدن به آمینو اسید در هر شخص، متفاوت است. برای مثال اگر فردی 70 کیلوگرم وزن دارد، باید روزانه 280 میلی گرم تریپتوفان و 2100 میلی گرم لیزین دریافت کند.

منابع حیوانی آمینو اسید

زمانی که صحبت از تاثیر آمینو اسید بر فشار خون به میان می آید، اولین منبعی که در ذهن تداعی می شود، منابع پروتئین حیوانی است. انواع پروتئین های حیوانی، سرشار از آمینو اسید های ضروری برای بدن هستند. گوشت گوسفند، مرغ، گاو و تخم مرغ، از پروتئین های کامل هستند. هر تکه گوشت، حاوی تقریبا 9 گرم پروتئین است. علاوه بر گوشت، لبنیات نیز نقش به سزایی در تامین آمینو اسید مورد نیاز بدن دارند. شیر، پنیر، ماست و کشک، تقریبا 8 درصد از نیاز روزانه به پروتئین را تامین می کنند. البته بهتر است به منظور پیشگیری از ابتلا به چربی خون، از لبنیات کم چرب استفاده نمایید.

از دیگر منابع تامین آمینو اسیدهای ضروری برای بدن، ماهی ها هستند. هر تکه ماهی، حاوی 7 تا 8 گرم پروتئین است. برخی از انواع ماهی ها مثل ماهی سالامون، علاوه بر چربی، مقادیری اسید چرب امگا 3 دارد که علاوه بر آمینو اسید، منبع مناسبی برای تامین چربی مورد نیاز بدن نیز هست.

تامین پروتئین از دانه ها و غلات

پروتئین های گیاهی نیز، می تواند گزینه مناسبی برای تامین نیاز بدن به آمینو اسید باشند، اما درصد آمینو اسید موجود در آنها، کمتر از منابع حیوانی است. البته اگر همه گروه ها یعنی حبوبات، دانه ها و مغزها را در یک روز به طور کامل مصرف کنیم، ترکیب آنها می تواند نیاز روزانه به آمینو اسید را برطرف کند. برای مثال سویا خود دارای تمامی آمینو اسیدهای مورد نیاز است. لوبیا، نخود و عدس به همراه بادام، بادام زمینی و دانه های آفتابگردان، به روی هم، 17 تا 28 گرم پروتئین دارند.

این گروه غذایی، اگرچه نسبت به منابع حیوانی و گیاهی، آمینو اسید چندانی ندارند اما به هر حال مصرف روزانه آنها می تواند از کمبود این ترکیب در بدن جلوگیری کند. البته باید در انتخاب غلات دقت داشت تا از نوع سبوس دار و کامل آن استفاده کرد.

نیاز روزانه بدن به پروتئین

در مورد نیاز مصرف آمینو اسید باید دقت داشته باشید، زیرا افزایش مصرف این ترکیب چه از طریق غذا و چه از طریق مکمل ها می تواند موجب افزایش مقدار پروتئین در بدن شده و مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، باید با توجه به وزن و وضعیت جسمانی، مقدار آمینو اسید مورد نیاز شما محاسبه شود. اگر در این باره اطلاعات کاملی ندارید، می توانید با پزشک مشورت کنید.

در انتهای سخن، آمینو اسید ها واحد های تشکیل دهنده پروتئین ها هستند از پیوستن چند نوع آمینو اسید با تعداد مشخص، پروتئین های گوناگون ساخته می شود. نام دیگر و پزشکی آمینو اسید ها، اسید های آمینه است. شما تا کنون از تاثیر آمینو اسید بر فشار خون آگاه شده اید ولی کارشناسان مجله اینترنتی ماه بر این باورند که آمینو اسیدها در افزایش میزان دوپامین در مغز و ریزش مو در اثر افسردگی نیز تاثیر گذارند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
blood pressurepropertiseproteinپروتئینخواصفشار خون
Comments (1)
Add Comment
  • Ata

    باسلام آیا آمینو اسید به صورت مستقیم بر روی قلب و بیماریهای قلبی تاثیر دارد؟