بیماری های قلبی در کودکان

بیماری های قلبی یکی از انواع آسیب های همه گیر است که ممکن است حتی در دوران جنینی، نوزادی، کودکی و نوجوانی نیز اتفاق افتد. در بسیاری از موارد آسیب قلبی در دوران کودکی ، ارثی و مادرزادی است و در مراحل اولیه، علامت خاصی ندارد. گاهی نیز علائم به صورت مرحله به مرحله، خود را نشان می دهند. برای مثال، کودک به تدریج و در طول ماه ها، ضعیف می شود. اینکه بیماری های قلبی در کودکان چه نشانه هایی دارد و چگونه درمان می شود، موضوعی است که کارشناسان بخش سلامت مجله ماه ، به بررسی آن پرداخته  و مطالب مفیدی را در قالب یک مقاله در اختیار شما قرار داده اند.

بررسی بیماری های قلبی در کودکان

بیماری های قلبی، به خودی خود مشکل ساز و دردناک هستند، چه رسد به اینکه نوزادان یا کودکان نیز دچار این آسیب ها شوند. بیماری های قلبی در کودکان یا به شکل مشکلات مادرزادی است یا اختلال در دریچه های قلبی و یا اختلالاتی که در دوران کودکی در اثر برخی عوامل ژنتیکی ایجاد می شود. اما خوشبختانه، اخیرا محققان راه های درمانی را یافتند که با کمک آنها، مشکلات قلبی در کودکان به طور کامل حل شده و روند زندگی طبیعی، ادامه خواهد یافت.

مشکلات قلبی مادرزادی کودکان

اختلالات مادرزادی قلبی که با علامت اختصاری CHD شناخته می شود، از دوران جنینی آغاز شده و نوزاد بعد از تولد، این مشکل را خواهد داشت. حدود 1 درصد نوزادان متولد شده در ایالات متحده، دارای این اختلالات هستند. از جمله این اختلالات:

  • اختلال دریچه قلب مثل تنگی آئورت که موجب ایجاد اختلال در عبور خون می شود.
  • سندرم هیپوپلازی  چپ که در آن قسمت سمت چپ قلب، به خوبی و به طور کامل رشد نکرده است.
  • اختلالاتی که منجر به ایجاد حفره هایی می شود که باعث فاصله در عروق شده و در خون رسانی مشکل ایجاد می کنند.
  • اختلالات مادرزادی معمولا اثرات بلند مدتی بر سلامت کودک خواهد داشت، اما در بسیاری از موارد با کمک روش های درمانی مثل دارو یا پیوند قلب، برطرف خواهد شد.

گرفتگی رگ ها در کودکان

تصلب شرایین یا گرفتگی رگ ها در حقیقت به تجمع چربی و ایجاد پلاک در دیواره عروق، مربوط می شود. زمانی که توده چربی در عروق متراکم تر شود، خطر لخته شدن خون و انتقال آن به عضلات قلبی، افزایش می یابد. البته ایجاد این حالت، نیاز به مدت زمانی بسیار طولانی دارد. با وجود زمان زیادی که برای ایجاد پلاک در عروق نیاز است، اما در برخی موارد به دلیل چاقی یا ابتلا به بیماری دیابت ، کودکان نیز درگیر این اختلال شده و تصلب شرایین در آنها روی می دهد. معمولا پزشکان در مورد کودکانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی دارند و دچار اضافه وزن هستند، حساسیت بیشتری نشان داده و توصیه می کنند که این کودکان باید مرتبا تحت آزمایش و کنترل قرار گیرند.

بیماری عروق کرونری

دلیل عمده ایجاد بیماری عروق کرونری یا به اختصار CAD تشکیل پلاک در دیواره آنهاست که اصطلاحا با عنوان تصلب شرایین خوانده می شود. قطع خون رسانی به قلب زمانی روی می دهد که حداقل یک یا دو مورد از این عروق ، به طور کامل یا فقط در بخش های خاصی، دچار گرفتگی شده باشد.

آریتمی یا ضربان نامنظم قلب در کودکان

آریتمی زمانی روی می دهد که ضربان قلب، حالت طبیعی خود را از دست داده و به صورت نامنظمی خون پمپاژ کند. آریتمی در کودکان انواع مختلفی دارد:

  • ضربان قلب تاکی کاردی که رایج ترین نوع آریتمی در کودکان است.
  • ضربان قلب آهسته یا برادیکاردی
  • سندرم Q-T  طولانی
  • سندرم ولف پارکینسون وایت

از جمله علائم ایجاد آریتمی در کودکان، ضعف، خستگی، سرگیجه، غش کردن و مشکل تغذیه است.

بیماری کاوازاکی در کودکان

این نوع بیماری، بسیار نادر بود و می تواند موجب ایجاد التهاب در عروق خونی دست، پا، دهان و لب در کودک شده و در غدد لنفاوی، تورم ایجاد کند. بر اساس آمارها، از هر 4 بیمار قلبی، 1 نفر مبتلا به این اختلال است. درمان این بیماری تا حد زیادی به شدت و وسعت آن بستگی دارد، اما گاهی با داروهایی مثل ایمونوگلوبولین یا آسپرین، تحت درمان قرار می گیرد. درصد بالایی از این بیماران تا آخر عمر به مراقبت های ویژه نیاز دارند و باید مرتبا تحت آزمایش و تست های مربوطه قرار گیرند.

صدای اضافه قلب یا سوفل قلبی

از دیگر موارد بیماری های قلبی در کودکان ، سوفل قلب است. این سندرم صدای باد شدیدی است که توسط گردش خون در بطن ها یا دریچه های قلب و یا از طریق رگ های خونی در نزدیکی قلب ایجاد می شود. در بسیاری از موارد، این اختلال، بی خطر است. اما در مواردی نیز ممکن است نشان دهنده یک مشکل عروقی باشد. عامل اصلی سوفل قلبی، کم خونی، تب یا CHD است. اگر پزشکی صدای غیر طبیعی از قلب کودک بشنود، آزمایشات دیگری انجام خواهد داد تا از سلامت قلب، اطمینان حاصل کند. سوفل قلبی، اگر نشانه اختلال خاصی نباشد، درمان خاصی نیز نیاز نخواهد داشت.

پریکاردیت

قلب توسط یک کیسه یا غشا محافظت می شود که اصطلاحا آن را پریکارد می نامند. التهاب یا ایجاد عفونت در این لایه محافظ، یکی از اختلالاتی است که ممکن است در نوزاد اتفاق افتد. در این حالت، مایع موجود بین لایه پریکارد و خود قلب، افزایش یافته و عمل پمپاژ به سختی انجام می گیرد. معمولا روش درمانی این اختلال، به سن کودک و موقعیت سلامت در وی بستگی دارد.

روماتیسم قلبی در کودکان

نوعی باکتری خاص که موجب گلودرد و تب مخملک می شود، در صورت درمان نشدن، روماتیسم قلبی ایجاد می کند. روماتیسم قلبی بیماری بسیار جدی است که در کودکان 5 تا 15 سال بیشتر شایع می باشد. اما تا 10 یا 20 سالگی، نشانه ای از خود بروز نخواهد داد. برای پیشگیری از این اختلال، کافی است در صورت بروز عفونت در گلو، سریعا آن را با آنتی بیوتیک برطرف کرد.

عفونت های ویروسی

عفونت ها علاوه بر بروز بیماری های تنفسی و سرماخوردگی های شدید، در ایجاد بیماری های قلبی در کودکان نیز نقش دارند. گاهی عفونت هایی مثل میوکاردیت، توانایی قلب در پمپاژ خون را تحت تاثیر قرار می دهد. این عفونت ها به ندرت اتفاق افتاده ولی بسیار خطرناک هستند و با علائمی مثل سرماخوردگی بروز می یابد.

جلوگیری از بیماری قلبی مادرزادی در کودکان

هر چند در بسیاری از موارد، علت اصلی بیماری های قلبی در کودکان دقیقا مشخص نیست، اما یک سری عوامل خطر بروز این آسیب ها را چند برابر می کند. عواملی مثل دیابت ، مصرف برخی داروها، الکل و سیگار و از همه مهمتر وراثت.

بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن

بیماری قلبی می تواند منشا مادر زادی نیز داشته باشد. از علائم این بیماری رنگ کبود پوست نوزاد، تورم در ناحیه شکم، پاها و اطراف چشم، تنگی نفس، گرفتگی نفس در هنگام غذا خوردن و در نتیجه کاهش وزن نوزاد می باشد. بیماری قلبی مادرزادی تهدید کننده نیست و حتی شاید تا دوران بزرگ سالی هم نشان داده نشود.

پس از شناخت بیماری های قلبی و راه های پیشگیری آن، راه های متفاوتی برای درمان بیماری قلبی وجود دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم

با کنترل دقیق دیابت قبل و در دوران بارداری ، می توان از بروز انواع آسیب های قلبی در جنین ، پیشگیری کرد. همچنین مصرف برخی داروها در دوران بارداری، می تواند تاثیری مستقیم بر قلب جنین داشته باشد. ضروری است تا در دوران بارداری ، در مورد مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید.

نوشیدن الکل و کشیدن سیگار را کنار بگذارید؛ این دو عامل نیز حتی به میزان کم، می تواند بر شکل گیری جنین و روند رشد آن تاثیر گذار بوده و موجب بروز بیماری های قلبی مادرزادی شود. اما فراموش نکنید که وراثت یکی از مواردی است که تا حدودی غیر قابل کنترل می باشد و نقش زیادی در این نوع بیماری کودکان دارد. اما در کل بر اساس یافته های مجله اینترنتی ماه می توان اینچنین نتیجه گیری کرد که اگر مادر در دوران بارداری تحت مراقبت قرار گرفته و جنین از لحاظ آسیب های قلبی مورد بررسی قرار گیرد، تا حد زیادی می توان از ایجاد اختلالات مادرزادی و بیماری های قلبی در کودکان پیشگیری کرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
heartheart diseasessicknessبیماری قلبیقلب
Comments (0)
Add Comment