بهترین میوه های کم کالری

یکی از توصیه های اصلی پزشکان به افرادی که قصد کاهش وزن دارند، کم کردن میزان کالری دریافتی است. در حقیقت کاهش میزان مصرف کالری یکی از اساسی ترین روش های کاهش وزن می باشد. هر غذایی میزان کالری مخصوص به خود را دارد. میزان کالری موجود در غذا با ویتامین ها و مواد مغذی دیگر کاملا متفاوت است. بعضی از غذاها از نظر مواد مغذی تقریبا صفر ولی از نظر کالری بسیار غنی هستند. تنقلات و فست فود ها از جمله بهترین مثال ها در این زمینه هستند. لیستی از بهترین میوه های کم کالری که برای سلامت بدن مفید هستند را می توانید در این مقاله از مجله ماه مشاهده نمایید.

به طور کلی هم برای تناسب وزن و هم حفظ سلامت کلی بدن لازم است از خوراکی و غذاهایی استفاده شود که ضمن داشتن ویتامین ها و مواد معدنی ضروی، کم کالری باشد و موجب تجمع چربی و قند و کربوهیدرات ها در بدن نشود؛ زیرا علاوه بر چاقی موجب بیماری های دیگری مثل فشار خون و قند خون می شود. کالری از منابع اصلی سوخت و ساز در بدن است. پس اگرچه توصیه می شود که در میزان کالری مصرفی دقت داشته باشید، اما باید بدانید که وجود آن برای بدن ضروری است. از جمله بهترین میوه های کم کالری را ادامه توضیح خواهیم داد.

بهترین میوه های کم کالری را بشناسید

  • پرتقال: پرتقال یکی از بهترین میوه های کم کالری و در عین حال مغذی ترین میوه ها می باشد. پرتقال سرشار از انواع ویتامین ها مثل C، A و B است و به دلیل پتاسیم فراوانی که دارد، از بالا رفتن فشار خون در اثر مصرف سدیم زیاد جلوگیری می کند. اغلب پزشکان در رژیم های غذایی بر مصرف پرتقال تاکید بسیار دارند.
  • سیب سلامتی شما را تضمین می کند: سیب یکی از بهترین میوه های کم کالری می باشد. یک پیمانه سیب حدود 125 گرم سیب، 57 کالری دارد. بدن برای هضم این میوه به انرژی کمی نیاز دارد.
  • خیار سبز: خیار سبز را بیشتر به عنوان یکی از اجزای سالاد می شناسیم. این میوه که تقریبا بیشتر حجمش را آب تشکیل می دهد، بسیار کم کالری است. در واقع نصف یک پیمانه خیار، یعنی 52 گرم از این میوه فقط 8 کالری دارد.
  • کاهش فشار خون با مصرف گریپ فروت: گریپ فروت یکی از بهترین میوه های کم کالری و از میوه های فراموش شده و البته کم کالری است که بسیار مغذی بوده و برای درمان بیماری فشار خون و کلسترول از آن استفاده می شود. این میوه که در گروه مرکبات قرار میگیرد، به دلیل داشتن آب زیاد کالری کمی دارد. در واقع هر 123 گرم گریپ فروت 52 کالری دارد.
  • هندوانه منبع غنی آنتی اکسیدان: هندوانه از بهترین میوه های کم کالری به دلیل اینکه حجم آب زیادی دارد، می تواند معده را پر کرده و از خوردن مجدد غذا جلوگیری کند، بنابراین یکی از میوه های مناسب برای استفاده در رژیم های لاغری است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و کالری بسیار کمی دارد البته باید توجه داشت که مصرف زیاد از حد آن برای کبد و کلیه مضر است.

بهترین گیاهان کم کالری برای سلامت بدن

  • خاصیت جادویی کرفس برای لاغری: کرفس از جمله گیاهانی است که دقیقا با شنیدن نام آن به یاد رژیم های غذایی سالم و کم کالری می افتیم. مصرف کرفس به تنهایی برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. پس لازم است غذاها یا چاشنی هایی به آن اضافه شود که خواص آن و کالری کم آن را تحت تاثیر قرار ندهد. به دلیل آب فراوانی که دارد ممکن است معده را پر کرده و برای ساعات طولانی میل به غذا را در فرد از بین ببرد. به همین دلیل در اغلب رژیم های لاغری بر مصرف کرفس تاکید می شود.
  • هویج منبع غنی بتاکاروتن: هویج یک سبزی ریشه دار بوده و خواص شگفت انگیزی دارد. اغلب ما هویج را فقط در رنگ نارنجی دیده ایم، اما این گیاه در رنگ های قرمز، بنفش، زرد و سفید نیز موجود است. هویج به دلیل داشتن نوعی از ویتامین A به نام بتاکاروتن، در تقویت بینایی و حفظ سلامت چشم نقش به سزایی دارد. 128 گرم هویج، 53 کالری دارد.
  • پیشگیری از سرطان با کلم بروکلی: کلم بروکلی یکی از مغذی ترین گیاه های موجود در این کره خاکی است. کلم بروکلی علاوه بر داشتن کالری کم در مبارزه با سلول های سرطانی بسیار موثر است. این ماده از سری غذاهایی است که باید هر روز مصرف کرد. کلم بروکلی ویتامین C خالص است و 91 گرم آن فقط 31 کالری دارد.

تضمین سلامت بدن با گیاهان کم کالری

  • نخود فرنگی: نخود فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین های A، K و B و دیگر انواع مواد معدنی است. کالری بسیار کمی دارد و از مدل های مختلف این گیاه به عنوان یک میان وعده مناسب می تواند استفاده کرد.
  • درمان بیماری ها با سیر: سیر یکی از گیاهان معجزه آسا و شگفت انگیزی است که در درمان انواع عفونت ها و کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. از گذشته های دور، از سیر برای درمان خانگی انواع بیماری ها استفاده می شد. هر 3 گرم سیر، 5 کالری دارد.
  • گوجه فرنگی: هنوز مشخص نیست که گوجه فرنگی جز دسته سبزیجات قرار می گیرد یا میوه ها، اما در هر حال بسیار مغذی بوده و از منابع اصلی لیکوپن و ویتامین C به حساب می آید. لیکوپن خاصیت ضد سرطانی دارد و آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی نیز موجب بهبود وضعیت سیستم گردش خون می شود. گوجه از آن دسته خوراکی هایی است که تقریبا در اغلب غذاها به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پیاز: پیاز را تقریبا در هر غذایی می توان دید، چه به صورت خام و چه به شکل سرخ شده. از جمله سبزیجات کم کالری است که خواص ضد سرطانی داشته و برای پیشگیری و از بین بردن انواع عفونت ها مناسب است. پیاز همچنین برای تقویت استخوان ها و کمک به عملکرد سیستم قلب و عروق مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گل کلم: مصرف گل کلم خام زیاد جالب توجه نیست. اغلب برای مصرف این گیاه کم کالری و سرشار از ویتامین C و K آن را می پزند. آنتی اکسیدان نیز از دیگر خواص بی نظیر این گیاه است.

نوشیدنی های بدون کالری

قهوه، چای و آب گازدار به شرطی که افزودنی خاصی نداشته باشد، تقریبا کالری صفر دارند یا بعضا مقدار کالری آن ناچیز است. اغلب چایی های سنتی و محلی به دلیل نداشتن کالری به افرادی که در حال پیروی از رژیم های لاغری هستند توصیه می شود. قهوه نیز در صورتی که بدون شکر استفاده شود، راه حل خوبی برای کاهش وزن است. آب گازدار جایگزین مناسبی برای افرادی است که عادت به مصرف نوشابه های گازدار دارند. به دلیل نداشتن کالری و قند می تواند در جهت تامین نیاز این افراد مورد استفاده قرار گیرد.

همان طور که گفته شد، خوراکی های متعددی وجود دارد که میزان کالری آن ها صفر یا بسیار ناچیز است اما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. عمده این خوراکی ها گروه سبزیجات و میوه ها می باشد. نکته قابل توجه این است که باید این غذاها را بدون اضافه کردن کالری های دیگر مصرف کرد تا نتیجه دلخواه را داشته باشد. در این مقاله توضیحاتی در رابطه با بهترین میوه های کم کالری ارائه شد. همچنین برای اطلاع بیشتر در رابطه با دیگر غذاها و میوه های موثر بر سلامت بدن، مانند میوه های مناسب برای کاهش وزن می توانید به مجله اینترنتی ماه سر بزنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
caloriesfruithealthسلامتکالریمیوه
Comments (0)
Add Comment