بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

کبد عضوی از بدن است که به طور طبیعی مقداری چربی در آن وجود دارد، اما زیاد شدن میزان چربی در کبد یک اختلال متابولیکی است که اصطلاحا با عنوان کبد چرب شناخته می شود. کبد، دومین عضو بزرگ به لحاظ اندازه در بدن است. این عضو حیاتی، وظایف متعددی در بدن دارد، از جمله اینکه غذا و نوشیدنی را که میخوریم، فرآوری کرده و خون را نیز از وجود مواد زائد، تصفیه می کند. پس حتما با این تفاسیر می توان تصور کرد که اختلال در عملکرد کبد، چه مشکل بزرگی در بدن ایجاد خواهد کرد. کبد چرب، خوشبختانه راه درمان متعددی دارد. مجله سلامت ماه، صفحه پزشکی خود را در این مقاله به معرفی بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب اختصاص داده است. در ادامه با این مجله همراه باشید.

بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب چیست

در سال های خیر، آمار ابتلا به این بیماری 20 تا 30 درصد افزایش داشته است. اما خوشبختانه با کمی تغییر در سبک زندگی و پیروی از یک سری نکات تغذیه ای، به راحتی می توان از گسترش بیماری جلوگیری کرد. زیرا افزایش میزان چربی در کبد، آسیب های جبران ناپذیری در این عضو ایجاد می کند. تشخیص چربی کبد در مراحل اولیه توسط بررسی خصوصیات سلول های کبدی صورت می گردد.

در واقع با نمونه برداری از کبد و بررسی آن، می توان وجود چربی در آ را تشخیص داد. کبد عضوی است که در صورت آسیب، می تواند دوباره خود را بازسازی کرده و سلول های آسیب دیده را به سرعت جایگزین کند، اما به شرطی که شرایط لازم فراهم شده باشد و مشکلاتی مثل وجود چربی در آن، رشد کند. از بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب که می تواند در این راستا به این بیماران کمک کند، شامل موارد زیر می باشد.

قهوه موثر در درمان کبد چرب

تحقیقات نشان داده که بیماران مبتلا به کبد چرب که به طور منظم قهوه مصرف می کنند، کمتر دچار آسیب های ناشی از وجود چربی خواهند شد، زیرا کافئین موجود در قهوه از ترشح آنزیم های غیر عادی در کبد جلوگیری می کند. قهوه علاوه بر اینکه باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت می شود چربی کبد را نیز کنترل می کند.

پیشگیری از ابتلا به کبد چرب با مصرف سبزیجات

آزمایشات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد که کلم، کلم بروکلی، کاهو و اسفناج علاوه بر جلوگیری از ساخت چربی در کبد، منجر به کاهش وزن شده و خطر ابتلا به کبد چرب را در فرد تا حد زیادی کاهش می دهد.

جلوگیری از افزایش چربی کبد با سویا و توفو

گیاه سویا و محصولات برگرفته از آن مثل انواع لبنیات، از افزایش میزان چربی در کبد جلوگیری می کند. توفو، نوعی پنیر سویا است که در کنار داشتن چربی کم، پروتئین بسیار زیادی دارد. و جزء بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب می باشد.

ماهی عملکرد کبد را بهبود می بخشد

اغلب ماهی ها سرشار امگا 3 هستند که نوعی چربی مفید است. مصرف ماهی اگر چه باعث می شود که چربی وارد کبد شود، اما وجود این نوع چربی سالم برای عملکرد بهتر کبد لازم است. به علاوه ورم کبد را نیز کاهش می دهد.

مصرف جو دو سر و آووکادو برای کاهش وزن

کربوهیدرات های موجود در غلات کامل و سبوس داری مثل جو، موجب تامین انرژی مورد نیاز بدن می شوند. فیبر موجود در این غلات نیز تا زمان زیادی فرد را سیر نگه داشته و این از روش های کاهش وزن است. همانطور که می دانید کاهش وزن از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می کند. آووکادو حاوی ترکیبات شیمیایی ویژه است که از بروز آسیب های کبدی، جلوگیری کرده و به دلیل داشتن فیبر زیاد، برای کاهش و کنترل وزن، بسیار مناسب است. آووکادو جزء بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب می باشد.

کاهش چربی کبد با مصرف بادام

انواع مغزها از جمله بادام، حاوی چربی های امگا 3 هستند. مطالعات نشان می دهد که چربی های امگا 3، موجب بهبود عملکرد کبد می شوند و مقاومت آن را در برابر رشد چربی ها بیشتر می کنند.

آنتی اکسیدان ها مانع از تشکیل چربی در کبد می شوند

یکی از دلایل اصلی تشکیل چربی در کبد، عدم تجزیه مناسب مواد غذایی است. میوه ها و سبزیجات، دارای ترکیبات پیچیده ای هستند که باید با دقت تجزیه شده تا بدن به راحتی بتواند از مواد مغذی آن ها استفاده کافی را برده و چربی در کبد ایجاد نشود. به گفته پزشکان، مصرف ویتامین هایی مثل E و C می تواند علاوه بر جلوگیری از تشکیل چربی، چربی ایجاد شده را نابود سازد.

در کنار این دو ویتامین مصرف داروهای کاهنده کلسترول نیز در پیشگیری از ایجاد چربی در کبد، بسیار موثر است. البته معمولا پزشکان این 3 دارو و مکمل را با هم توصیه می کند، زیرا هنوز اینکه عملکرد کدام بیش از دیگری است، زیاد مشخص نبوده و در مورد آن تردید هایی وجود دارد. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را باید در دسته بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب جای داد. زیرا به دلیل ایجاد سهولت در گردش خون، می توانند در دفع سموم از بدن توسط کبد دخیل باشند.

مصرف الکل برای مبتلایان به کبد چرب، ممنوع

مصرف الکل برای مبتلایان به کبد چرب ، مطلقا ممنوع می باشد زیرا تاثیر بسیار قوی بر این بیماری خواهد داشت. حتی یک بار مصرف نیز، می تواند چربی موجود را در کبد تشدید کند. در مورد افرادی که از نظر روانشناسی وابسته به مصرف الکل هستند و آنها را اصطلاحا NAFLD می نامیم، هر چند ماه یک بار می توانند به مقدار بسیار کم، از مشروبات الکلی استفاده کنند. از آن جایی که ترک الکل در این افراد مشکل بوده و می تواند منجر به بروز آسیب های ثانویه شود، نمی توان آنها را منع نمود. شکر، قندهای فرآوری شده، غلات بدون سبوس و گوشت زیاد نیز از دیگر غذاهایی است که مصرف آن برای بیماران مبتلا به کبد چرب، تقریبا ممنوع بوده و یا باید در مصرف آن ها دقت لازم را داشته باشند.

انواع کبد چرب

بیماری کبد چرب به دو دسته الکلی و غیر الکلی تقسیم می شود. کبد چرب غیر الکلی، بیشتر در افراد چاق و بی تحرک و کسانی که از غذاهای فرآوری شده زیاد استفاده می کنند، دیده شده است. اشاره کردیم که اول راه مطمئن و ساده برای از بین بردن چربی کبد، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم است. به طور کلی، بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب در این دسته از افراد، شامل سبزیجات و میوه های تازه، فیبر زیاد و غلات کامل، نمک، روغن و شکر کم و البته قطع مصرف الکل می باشد.

علائم و نشانه های کبد چرب

به طور کلی چربی کبد، علامت مشخص و ویژه ای ندارد، اما بر اساس تحقیقاتی که پزشکان بر روی بیماران مبتلا انجام داده اند، مشخص شد که اندازه کبد در آنها، پس از مدتی به دلیل ورم، کمی بزرگتر از حد طبیعی شده است که البته مشاهده این مورد در حالت عادی و بدون تصویربرداری های پزشکی، تقریبا غیر ممکن است. چنین افرادی غالبا دچار مشکل در هضم غذا، دل درد، کاهش وزن، کاهش اشتها، ضعف وبی حالی هستند.

اگر چربی کبد تحت درمان قرار نگیرد و همچنان رشد یابد، می تواند موجب نارسایی کلیوی شده و علائمی مثل ورم شکم، زرد رنگ شدن پوست در صورت و بدن، ضعف و خونریزی داشته باشد. امیدواریم مقاله بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب برای شما مفید واقع شده باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
cholesteroldiethealthlivertreatmentدرمانرژیمرژیم غذاییسلامتکبدکسترول
Comments (2)
Add Comment
  • زهرا

    لاااایک

  • هستی

    ترک خوردن آب سرد بهترین نوع درمان برای کبد چربه