بعد از زایمان چگونه لاغر شویم

برای بسیاری از زنان، رسیدن به وزن ایده آل پس از زایمان و لاغری ، یک کابوس هولناک است که در اغلب موارد، به شکست منجر می شود. نگهداری از نوزاد تازه متولد شده، تلاش برای بازگشتن به زندگی عادی قبلی از بارداری و برنامه ریزی برای کاهش وزن در کنار شیر دادن به نوزاد، همگی شرایطی استرس زا را برای مادر به وجود می آورد که کنار آمدن با آن، کمی مشکل به نظر می رسد. اما در هر حال و با وجود تمام این شرایط، برای دانستن اینکه بعد از زایمان چگونه لاغر شویم ، باید برنامه ریزی داشت.

به خصوص اگر مادر قصد دارد تا دوباره باردار شده و فرزند دیگری داشته باشد. اما برای کاهش وزن در جریان پس از بارداری ، توجه به یک سری نکات، ضروری است. امروز در مجله سلامت ماه 5 نکته برای لاغری و کاهش وزن بعد از بارداری را بر می شمریم که توجه به این نکات از الزامات است.

5 نکته برای اینکه بعد از زایمان چگونه لاغر شویم

بر اساس آمارها و طبق گفته پزشکان، زنانی که دارای وزن متعادل و ایده آل هستند، در دوران بارداری به طور متوسط بین 11 تا 16 کیلوگرم، اضافه وزن پیدا می کنند. چربی های ذخیره شده، جمع شدن آب در رحم، تغییر در بافت های اندام تولید مثلی و وجود شیر، همگی مسبب این افزایش وزن هستند تا باعث شود به دنبال این باشیم که بعد از زایمان چگونه لاغر شویم . وجود چربی های اضافی در بدن در این دوران، در واقع زمینه ساز داشتن یک زایمان راحت تر و فراهم کردن شرایط برای آغاز شیردهی است.

این مقدار وزن گفته شده، طبیعی و نرمال است و باید وجود داشته باشد. اما هر چه مقدار تحرک فرد کمتر و مقدار مصرف غذا بیشتر باشد، چربی های ذخیره شده بیشتر می شود و فرد اصطلاحا دچار چاقی بارداری می شود که بر طرف کردن آن به مراتب سخت تر است. البته این وضعیت بسیار شایع بوده و حدود نیمی از زنان، درگیر این اضافه وزن بیش از حد خواهند شد.

اضافه وزن و چاقی بیش از حد در دوران بارداری، خطر افزایش وزن نوزاد، ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت حاملگی و همچنین افزایش مشکلات بارداری در نوبت بعدی را بیشتر می کند. در ادامه ما به 5 نکته برای لاغری بعد از بارداری اشاره خواهیم کرد که نقش اساسی را در این روند دارند.

بعد از زایمان چگونه لاغر شویم و بمانیم

پیروی از رژیم غذایی در دوران پس از زایمان، از نظر پزشکان، کاری بس اشتباه و خطرناک است. زیرا در این زمان بدن به انواع گروه های غذایی نیاز دارد و باید جهت تامین شیر مورد نیاز کودک، حتما از همه گروه های غذایی استفاده کرد. بهتر است به جای رژیم غذایی ، برنامه غذایی منظمی داشته باشید. سعی کنید بیش از 1800 کالری در روز از وزن خود کم نکنید. استفاده از غذاهای سالم و طبیعی را در دستور کار خود قرار داده و از غذاهایی استفاده کنید که بتواند انرژی مورد نیاز شما برای وضعیت جدید را برآورده کند. اگر می پرسید بعد از زایمان چگونه لاغر شویم فرآیند کاهش وزن در این دوران، باید با شیب کندی ادامه پیدا کند.

شیردهی راهی برای کاهش وزن

شاید بتوان گفت یکی از راه های ساده برای اینکه بدانیم بعد از زایمان چگونه لاغر شویم ، شیر دادن به نوزاد است، زیرا این فرآیند خود موجب سوزاندن کالری زیاد می شود. بر اساس گفته پزشکان، در دوران شیردهی، روزانه نزدیک به 500 کالری سوزانده می شود. پس حتی اگر برنامه خاصی نیز برای تنظیم وزن پس از زایمان نداشته باشید، میتوانید با سوزاندن کالری در دوران شیردهی به وزن دلخواه برسید. مادرانی که در 6 ماهه اول پس از زایمان به طور پیوسته کودک را با شیر خود تغذیه می کنند، بسیار بیش از دیگران کاهش وزن دارند.

مقاله کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر را حتما بخوانید!

اگر چه کاهش وزن در دوران پس از زایمان بسیار اهمیت دارد، اما باید توجه داشت که نگهداری از کودک تازه متولد شده کار دشواری است و نیاز به انرژی کافی دارد. از طرفی شیردهی، خود فرآیندی است که باید با توجه به یک رژیم غذایی مناسب انجام گیرد. پس رعایت یکسری نکات در کاهش وزن پس از زایمان ضروری است.

لاغری بعد از بارداری با نوشیدن آب

نوشیدن آب فراوان علاوه بر اینکه مانع از ایجاد خشکی در بدن می شود، حجم معده را پر کرده و باعث می شود تا غذای کمتری بخورید، از طرفی سرعت سوخت و ساز را نیز در بدن افزایش می دهد. اینکه توصیه شده باید در روز 8 لیوان آب بنوشید، نکته ای چندان قابل اتکا نیست، زیرا هرکس با توجه به شرایط بدنی و وضعیت فعالیت جسمانی خود، نیاز به یک مقدار مشخص مایعات دارد. در صورتی که مقدار مایعات بدن کافی باشد، ادرار، طبیعی و رنگ آن، شفاف خواهد بود.

فعالیت های بدنی برای لاغری پس از بارداری

تنها راهکار کنترل وزن در دوران پس از زایمان و اینکه بعد از زایمان چگونه لاغر شویم ، رژیم غذایی نیست. اگرچه این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است، اما در کنار آن، ورزش و داشتن فعالیت بدنی نیز اهمیت دارد. ورزش های هوازی یا ایروبیک و تمرینات بدنسازی کمک می کند تا چربی های ذخیره شده در دوران بارداری از بین رفته و فرد به وزن متعادل برسد. به گفته پزشکان، ورزش نه تنها به تعادل وزن کمک می کند، بلکه استرس و افسردگی پس از زایمان را نیز برطرف کرده و به داشتن خواب راحت نیز منجر خواهد شد.

قطعا رفتن به باشگاه ورزشی با وجود یک نوزاد، کار بسیار مشکلی خواهد بود و منظور کارشناسان از داشتن فعالیت بدنی نیز، صرفا چنین مواردی نیست. پیاده روی ساده ترین راهی است که می تواند با افزایش تعداد ضربان قلب، جنبش پذیری چربی ها را افزایش داده و به سوزاندن آنها کمک کند. معمولا 30 دقیقه پیاده روی در روز توصیه می شود که اگر مادران امکان انجام آن را ندارند، بهتر است این مدت زمان را به 3 وعده 10 دقیقه ای تقسیم کنند.

داشتن خواب کافی پس از بارداری

برای هر فردی، 8 ساعت خواب در طول شبانه روز ضروری است. البته برای مادرانی که تازه زایمان کرده و به دنبال این هستند که بعد از زایمان چگونه لاغر شویم ، 8 ساعت خواب با وجود نوزاد امکان پذیر نیست. استرس و خستگی در مادران، موجب ترشح کورتیزول و دیگر انواع هورمون ها در بدن شده و فرآیند چربی سوزی را مختل می کند. بر اساس تحقیقات، مادرانی که بیشتر تحت شرایط استرس زا قرار دارند، وزن کمتری را پس از زایمان از دست می دهند. بهتر است فعالیت های روزانه خود را طوری تنظیم کنید که هم زمان با خوابیدن نوزاد، خود شما نیز کمی استراحت داشته باشید.

رژیم غذایی لاغری پس از بارداری

مادران شیرده و کسانی که تازه بارداری را گذرانده اند، بیش از دیگران نیاز به مصرف منابع غنی تغذیه ای دارند. ماهی از بهترین غذاهای کاملی است که هم سلامت مادر را تضمین کرده و هم به تکمیل فرآیند سیستم عصبی نوزاد کمک می کند. پروتئین ها، کلسیم و منابع کم چرب و کم کالری از کربوهیدرات ها نیز باید حتما در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

نکته قابل توجه به خصوص برای مادران شیرده این است که نباید هیچ گروه غذایی حذف شود زیرا بدن به تمامی آنها نیاز دارد تا بتواند نیازهای تغذیه ای نوزاد را جبران کند. تنها مسئله، توجه به چربی و کالری دریافتی است که باید تحت کنترل درآید.

در انتها به گفته کارشناس مجله اینترنتی ماه با رعایت این نکات، میتوان پس از زایمان، وزنی ایده آل داشت، البته این فرآیند زمان بر است و به دلیل شرایط ویژه ای که مادران دارند، نمی توان انتظار داشت که در مدت زمانی کوتاه، وزنی قابل توجه از دست دهند. همچنین شما نیز اگر این مطلب را پسندیدید و افرادی را می شناسید که مدام می پرسند بعد از زایمان چگونه لاغر شویم ، می توانید مجله ماه را به آنها معرفی کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
dietpregnancyبارداریحاملگیرژیمرژیم غذایی
Comments (1)
Add Comment
  • نیلوفر

    اگر شخص حین دوران بارداری ورزش های مخصوص این دوران رو انجام بده به تناسب اندام بعد از زایمان هم خیلی کمک می کنه