ارتباط اگزما و آلرژی غذایی

اگزما یکی از شایع ترین اختلالات پوستی است که در کودکان رواج بیشتری دارد. این اختلال در حدود 20 در صد از کودکان و تنها 3 درصد از افراد بزرگسال را درگیر خواهد کرد. تعداد زیادی از افراد مبتلا به اگزما از انواع آلرژی از جمله تب یونجه، آسم و آلرژی یا حساسیت غذایی نیز رنج می برند. اگرچه مشکلاتی مانند هوای خشک، هوای سرد و پوشیدن لباس هایی که به اصطلاح بدن را می خورند می تواند عامل بروز اگزما باشد، اما یکی از مهم ترین مواردی که اگزما را شدیدتر می کند آلرژی غذایی است. آلرژی غذایی نیز یک مشکل شایع است که در بین کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است. اطلاع از ارتباط اگزما و آلرژی غذایی می تواند در پیشگیری از این بیماری کمک کننده باشد. در ادامه با مجله سلامت ماه همراه باشید.

ارتباط اگزما و آلرژی غذایی در افراد مختلف

همان گونه که گفتیم افراد مبتلا به اگزما اغلب از آلرژی غذایی نیز رنج می برند. بیماری اگزما که به درماتیت آتوپیک نیز معروف است نوعی اختلال پوستی است که با خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و التهاب پوست همراه است. این مشکلات که گاهی می توانند دردناک نیز باشند اغلب در زانوها، آرنج، گونه ها، بازو و پاها پدیدار می شود، اگرچه امکان ظاهر شدن آنها در دیگر نقاط بدن نیز وجود دارد.

 برخی آلرژی های غذایی مانند حساسیت به تخم مرغ، شیر، گندم، بادام زمینی و دانه سویا می تواند علائم اگزما را در فرد شدیدتر کنند. شیوع این مشکل در کودکان بیشتر از افراد بزرگسال است و علائم آن نیز در کودکان بیشتر بروز می کند. اگزما اغلب قبل از سن پنج سالگی خود را نشان می دهد و تا پایان پنج یا شش سالگی نیز بهبود می یابد و تنها در تعداد کمی از افراد تا سنین نوجوانی ادامه پیدا می کند. کودکانی که در خانواده هایی با سابقه فامیلی ابتلا به آلرژی مانند آسم و تب یونجه متولد می شوند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به اگزما قرار دارند.

به ندرت اتفاق می افتد که فردی در بزرگسالی به اگزما مبتلا شود. با توجه به آنچه درباره ارتباط اگزما و آلرژی غذایی گفتیم کودکانی که از یک اگزمای خفیف رنج می برند اگر به هر کدام از مواد غذایی یاد شده واکنش نشان دادند باید حتما تحت آزمایش آلرژی غذایی قرار گیرند.

غذاهای حساسیت زا در افراد مبتلا به اگزما

در مبحث ارتباط اگزما و آلرژی غذایی هفت ماده غذایی را که نام خواهیم برد بیشترین میزان آلرژی در افراد ایجاد می کند:

  • تخم مرغ
  • شیر
  • گندم
  • دانه سویا
  • آجیل درختان
  • ماهی
  • بادام زمینی

واکنش های آلرژیک نسبت به این مواد غذایی ممکن است خفیف باشد. اما این واکنش ها گاهی شدید شده و به تهدیدی برای زندگی فرد تبدیل می شوند. این واکنش ها معمولا چند ساعت پس از خوردن این غذا ها شروع می شوند. با توجه به ارتباط اگزما و آلرژی غذایی در صورتی که اگزمای کودک شما با خوردن این غذاها شدید تر شد باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید. اما با توجه به این که عوامل دیگری غیر از آلرژی غذایی نیز می توانند باعث شدیدتر شدن اگزما شوند بهتر است کودک توسط یک متخصص پوست نیز معاینه شود تا اگر درمان های معمولی پاسخگو نیستند از درمان های مناسب تری استفاده شود.

علائم آلرژی غذایی

  • اسهال، استفراغ و گرفتگی عضلات
  • کهیر
  • تورم و خارش لب ها، زبان، دهان و گلو
  • خستگی و مشکلات تنفسی
  • افت فشار خون

راه های تشخیص اگزمای ناشی از آلرژی غذایی

اگر احساس می کنید که استفاده از برخی مواد غذایی باعث شدیدتر شدن علائم اگزمای شما می شود باید به وجود ارتباط اگزما و آلرژی غذایی شک کنید. اگر تحریکات پوستی ناشی از اگزمای شما در برابر درمان ها مقاومت می کنند یا حتی بدتر می شوند زمان آن است که حتما به یک آلرژیست مراجعه کنید. آلرژیست تشخیص خواهد داد که آیا شما به تست آلرژی غذایی نیاز دارید یا خیر؟ آلرژیست با تجویز یک آزمایش خون به تشخیص آنتی بادی هایی که با این غذاهای مشکوک در ارتباطند خواهد پرداخت.

آزمایش دیگری که برای ارتباط اگزما و آلرژی غذایی انجام خواهد شد تست خارش پوست است که در آن آلرژی زاهای مشکوک روی پوست قرار گرفته می شود. اگر پوست شروع به خارش، قرمز شدن و التهاب کرد تست آلرژی غذایی شما مثبت است. اما آزمایش خون و آزمایش پوستی که توضیح داده شد می توانند گمراه کننده باشند. در حالی که جواب منفی این آزمایش ها نشان دهنده این است که فرد مبتلا به اگزما با غذاها حساسیت ندارد، نتیجه مثبت این آزمایش ها نیز چندان قابل اعتماد نیست. فقط صرف این که کودک به غذای خاصی در این آزمایش ها واکنش نشان می دهد نمی توان گفت که او به اگزمایی مبتلاست که آلرژی غذایی نیز در آن دخالت دارد.

بهترین روش تشخیص آلرژی غذایی در فرد مبتلا به اگزما

بهترین روش برای تشخیص ارتباط اگزما و آلرژی غذایی آزمایش خوردن غذا است که به آلرژی زا بودن آن مشکوک هستید. به این صورت که تحت نظر پزشک به کودک مقدار زیادی از غذای مشکوک داده شده و نتایج بررسی می شوند. اگر علائم اگزما از جمله قرمزی، دانه یا جوش بروز پیدا کند یا در عرض دو ساعت پوست شدیدا شروع به خارش کند آن گاه می توان نتیجه گرفت که آلرژی به ماده غذایی باعث بروز اگزما در فرد است.

درمان اگزمای ناشی از آلرژی غذایی

حتی اگر ثابت شود که اگزما و تحریکات پوستی ناشی از مواد غذایی آلرژی زاست تنها با عدم مصرف این غذاها نمی توان تمام علائم را کاملا از بین برد، بلکه فرآیند درمان دارای چند مرحله است. مصرف داروهای مرتبط با این مشکل، استفاده از محصولات مراقبتی پوست که مخصوص اگزما هستند و پرهیز از مصرف مواد غذایی محرک، سه مرحله مهم در درمان اگزما محسوب می شوند. اخبار خوب این است که آلرژی غذایی و اگزما اغلب در سنین بزرگسالی بروز نخواهند کرد. اگرچه آلرژی به برخی مواد غذایی مانند بادام زمینی ممکن است مدت ها طول بکشند اما در نهایت افراد این آلرژی و اگزما را پشت سر خواهند گذاشت.

غذاهای موثر در درمان اگزما

در ادامه روند بررسی ها در مورد ارتباط اگزما و آلرژی غذایی دانشمندان در جستجوی برخی مواد غذایی هستند که در بهبود علائم اگزما ناشی از آلرژی غذایی موثرند. بیشتر بررسی هایی که بر روی مواد غذایی و مکمل ها برای بهبود اگزما انجام شده اند نتیجه چندان موفقی نداشته است، اما بررسی ها همچنان ادامه دارند. برخی تحقیقات نشان می دهند که پروبیوتیک ها که نوعی باکتری زنده موجود در غذاهایی مانند ماست یا مکمل ها هستند می توانند در بهبود علائم بیماری اگزما در کودکان موثر باشند. این بررسی ها در نقاط مختلف دنیا بر روی انواع پروبیوتیک ها انجام شده است. اما هنوز مشخص نیست که کدام نوع آن در بهبود اگزما موثر است.

بررسی های مجله اینترنتی ماه نشان می دهد که جهت رفع ارتباط اگزما و آلرژی غذایی دانشمندان در حال تحقیق بر روی چای هستند. گرچه شواهد چندانی در دست نیست اما برخی تحقیقات حاکی از این است که چای سیاه و چای سبز می توانند در بهبود علائم اگزما موثر باشند. علاوه بر این به تاثیر اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی که قادر به مقابله با التهابات برای کمک به درمان اگزما هستند اشاره شده است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
allergyeczemaآلرژیاگزماحساسیت
Comments (4)
Add Comment
  • شبنم

    من همه نوع راهکاری رو انجام دادم متاسفانه بی فایدس

  • Maryam

    سلام مرسی از. مطلب مفیدتون

  • حسین

    لطفا در مورد دارو های این بیماری هم اطلاعاتی قرار بدید

  • ریحانه

    متن خوبی بود سپاس