اثرات خوب نمک بر بدن

نمک از نوعی ترکیب معدنی به نام سدیم تشکیل شده که وجود آن برای بدن ضروری است. اما متاسفانه امروزه میزان مصرف آن از حد استاندارد خود تجاوز کرده و اغلب مردم در مناطق مختلف دنیا، درگیر مشکلات ناشی از مصرف بیش از حد نمک هستند. پزشکان در مورد نحوه و مقدار و مضرات مصرف نمک توصیه های فراوای ارائه می دهند، اما در مورد فواید آن و ضرورت استفاده از آن در رژیم غذایی روزانه، تاکنون کمتر بحث شده است. از جمله اینکه بسیاری از فرآیندهای جاری در بدن، به وجود سدیم نمک وابسته هستند. در این مقاله از مجله سلامت ماه ، در مورد فواید و اثرات خوب نمک بر بدن ، توضیحات بیشتری ارائه می دهیم.

فواید و اثرات خوب نمک بر بدن

نمک دربردارنده نوعی ماده معدنی به نام سدیم است که از ترکیبات مهم برای بدن به شمار می آید. نمک یک چاشنی و طعم دهنده برای غذا محسوب می شود و تقریبا در تمامی نقاط دنیا به شکل های مختلف از آن استفاده می شود. سدیم موجود در بدن، وظیفه ارسال سیگنال های عصبی را به مغز بر عهده دارد. به علاوه، کمک می کند تا مقدار مایعات در بدن به سطح تعادل رسیده و فشار خون، کنترل شود. مقدار سدیم طبیعی موجود در مایعات بدن، 9 دهم درصد است و رسیدن سدیم از طریق نمک به بدن ، باعث می شود تا این میزان به تعادل برسد. از جمله وظایف و خواص نمک برای بدن را در ادامه مقاله ذکر خواهیم کرد.

جلوگیری از کمبود ید در بدن با نمک

ید یکی از عناصری است که وجود آن برای ترشح هورمون تیروئید ضروری است. نمک های یددار، بهترین منبع برای تامین ید مورد نیاز بدن هستند و از این رو اثرات خوب نمک بر بدن را آشکار می کنند. از آن جایی که بدن به صورت طبیعی، ید تولید نمی کند، مصرف ید در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد. در صورتی که بدن با کمبود ید مواجه شد، مشکلات متعددی به وجود خواهد آمد از جمله مشکلاتی مثل مشکلاتی مثل آسیب های مغزی و قلبی. علاوه بر این، رشد مغز و قلب در جنین، نیازمند ترشح مناسب هورمون تیروئید است و کودکان نیز در سنین خردسالی، برای رشد بهتر و کامل تر به ترشح کافی این هورمون نیاز دارند.

تنظیم رطوبت بدن توسط نمک

از اثرات خوب نمک بر بدن اینکه کمک می کند تا الکترولیت ها در بدن تعادل داشته باشند و همه اندام ها به صورت یکسان از آب، بهره مند شوند. الکترولیت ها معمولا حاوی سدیم، منیزیم، پتاسیم و کلسیم مورد نیاز بدن هستند که باید حتما در اختیار اندام ها قرار گیرد. افرادی که فعالیت بدنی سنگین دارند و شغل آنها به گونه ای است که در محیط بیرون فعالیت دارند، بیشتر در معرض خشکی بدن هستند و آب بیشتری در بدن آنها بخار می شود. به همین دلیل، مقدار الکترولیت و مایعات بدن در آنها کاهش می یابد. هم زمان با مصرف کافی آب، مقدار استاندارد نمک نیز کمک می کند تا فرد دچار خشکی حاد نشده و بدنش به مقدار کافی، آب داشته باشد این نیز از جمله فواید این ماده سفید است.

نمک عامل تضمین سلامت قلب و عروق

تا کنون اغلب در مورد مسئله تاثیر نمک بر فشار خون بحث شده که مصرف نمک موجب افزایش فشار خون شده و بالا رفتن فشار خون نیز از علل اصلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. اما باید بدانید که این مسئله زمانی اتفاق می افتد که مصرف نمک و سدیم، بیش از حد طبیعی باشد. در حالت عادی و به مقدار استاندارد بر اساس بررسی خواص و فواید نمک ، سدیم با تنظیم مایعات بدن، گردش خون را تسهیل بخشیده و از کاهش میزان خون ورودی به قلب جلوگیری می کند.

کنترل قند خون از اثرات خوب نمک بر بدن

نمک با کنترل میزان حساسیت سلولها به انسولین، از بروز اختلالات ناشی از دیابت جلوگیری کرده و حتی علائم آن را تا حدودی کاهش می دهد. زمانی که بدن با کمبود انسولین مواجه باشد، مقاومت سلولها به انسولین افزایش یافته، در نتیجه قند اضافی در بدن تجمع یافته و موجب بروز علائم متعدد می شود.

نمک یک آنتی هیستامین است

نمک یک آنتی هیستامین طبیعی است. زمانی که سیستم ایمنی با یک عامل جدید و ناشناخته برخورد می کند، برای مقابله به آن، هیستامین تولید می کند که وجود آن در بدن، می تواند علائمی مثل سرفه، عطسه، آبریزش بینی و در شرایط حاد، تنگی نفس و شوک آنافیلاکسی یا حساسیت آلرژیک ایجاد کند. در این وضعیت با کمک آنتی هیستامین، می توان علائم را برطرف نمود. نمک به دلیل داشتن سدیم، نوعی آنتی هیستامین است که می تواند از شدت یافتن علائم شوک، پیشگیری نماید بنابراین در مواقع بروز حساسیت از فواید نمک برای بدن غافل نشوید.

فایده خوردن نمک ناشتا

بدن برای حفظ مقدار ph معده و کنترل تعادل آن، نیاز به سدیم دارد. اسید موجود در معده، هیدروکلریک است، نمک نیز حاوی سدیم کلرید می باشد. ترکیب این دو باهم موجب می شود تا معده زیر سایه اثرات خوب نمک بر بدن ، دارای درصد اسیدی متعادلی باشد و به راحتی عمل هضم را به انجام برساند. زمانی که معده اسید به اندازه کافی ترشح کند و مقدار اسیدی بودن آن کافی باشد، علاوه بر تجزیه مناسب تر غذا، جذب ویتامین ها و مواد معدنی مثل زینک، پتاسیم، کلسیم، آهن نیز افزایش می یابد.

همچنین نمک کیفیت خواب را افزایش می دهد. نمک به دلیل داشتن ترکیباتی خاص، ترشح هورمون های آرام بخش در بدن را افزایش داده و کمک می کند تا فرد خواب راحت تری داشته باشد. اغلب کسانی که دارای رژیم های غذایی کم نمک هستند، دچار اختلالات خواب می باشند و از اثرات خوب نمک بر بدن بی بهره اند.

مقدار استاندارد مصرف نمک در افراد مختلف

افرادی که در بدن خود دارای کیست یا فیبروز هستند، معمولا بیش از دیگران نیاز به آب و نمک دارند، زیرا کیست به خودی خود موجب ایجاد خشکی در بدن می شود. اگر شما جز این دسته افراد هستید، باید با توجه به نوع فعالیت های روزانه، مقدار مصرف نمک و آب را افزایش داده و توجه داشته باشید تا بدنتان دچار خشکی نشود. مقدار استاندارد مصرف نمک در روز، 2300 میلی گرم است اما متاسفانه اغلب افراد، بیش از این میزان، نمک مصرف می کنند و از این طریق، زمینه بروز آسیب های متعددی را در بدن فراهم می آورند. البته این مقدار برای افراد عادی است.

بیماران مبتلا به آسیب های قلبی یا بیماری فشار خون ، نباید بیش از 1500 میلی گرم در روز، نمک مصرف کنند.علی رغم تمامی مزایایی که در مورد اثرات خوب نمک بر بدن گفته شد، نمک در صورتی که زیاد مصرف شود، خطرات بسیار تهدید کننده ای دارد . اولین و مشخص ترین آنها، افزایش فشار خون است که خود زمینه ساز انواع آسیب های قلبی مثل سکته یا نارسایی است. بهتر است روزانه مقدار مصرف نمک را مرتبا کنترل کرده و تا حد ممکن از نمک های ید دار و ترجیحا نمک دریا استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که به گفته مجله اینترنتی ماه حتی نمک دریا نیز، مقدار مشخص مصرف دارد و نباید در مورد آن نیز، از حد مجاز فراتر روید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthsaltسلامتنمک
Comments (1)
Add Comment
  • ali.bm

    پس نمک زیادهم برای بدن مضرنیست،یه خاصیتهایی هم داره