آیا ویتامین دی بر فشار خون تاثیرگذار است؟

بیماری فشار خون طی چند سال اخیر به یکی از شایع ترین بیماری های عروقی در بین میانسالان و سالمندان تبدیل شده و در کنار کلسترول بالا یکی از اصلی ترین دلایل سکته قلبی است. هر چند این بیماری بیشتر ابعاد سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، اما با رعایت یک سری نکات تغذیه ای به راحتی می توان از بروز آن پیشگیری کرد. اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که کمبود ویتامین دی یکی از دلایل بالا رفتن فشار خون است. این ویتامین هم به طور طبیعی از تابش نور خورشید دریافت شده و هم از مواد غذایی قابل تامین است. بخش سلامت مجله ماه در این مقاله به بررسی تاثیر ویتامین دی بر فشار خون پرداخته است. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

بررسی تاثیر ویتامین دی بر فشار خون

پیش از این بارها بر تاثیر ویتامین دی بر فشار خون تاکید شده بود که کمبود ویتامین دی در بدن مستقیما بر افزایش فشار خون تاثیر گذار است، اما دلیل علمی و علت اصلی آن دقیقا مشخص نشده بود. ویتامین دی به ویتامین خورشیدی نیز معروف است، زیرا بدن با قرار گرفتن در برابر تابش خورشید نور دریافت شده را به ویتامین دی تبدیل می کند. علاوه بر این ویتامین دی در بسیاری از غذاهایی که ما روزانه مصرف می کنیم وجود دارد.

در مطالعات جدیدی که محققان بر روی 146000 نفر از اهالی اروپا و آمریکای شمالی انجام دادند، متوجه تاثیر ویتامین دی بر فشار خون شدند و مشخص شد که با افزایش 10 درصدی دریافت این ویتامین خطر ابتلا به فشار خون تا 8 درصد کاهش می یابد. البته این مسئله در تمامی موارد صحت ندارد. یعنی نمی توان ادعا کرد که مصرف ویتامین دی می تواند از روش های کنترل فشار خون باشد.

 به گفته محققان مطالعات بیشتری در رابطه با تاثیر ویتامین دی بر فشار خون لازم است تا بتوان ثابت کرد که مصرف مداوم غذاهای حاوی ویتامین دی و یا مکمل ها یک راه درمانی برای کمک به بیماران مبتلا به فشار خون است. محققان بر این باور هستند که مصرف غذاهای حاوی ویتامین دی یا مکمل ها با تغییر در فشار خون در ارتباط است. افرادی که به اندازه کافی ویتامین دی مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به فشار خون قرار می گیرند. هر چند هنوز تاثیر قطعی این ویتامین مورد تایید قرار نگرفته، اما دست کم می بایست در مصرف آن بیشتر دقت به خرج داد؛ به خصوص در مورد افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون هستند، به عنوان یک راهکار احتمالی بسیار مفید به نظر می رسد.

بهترین منابع ویتامین دی

ویتامین دی یکی از فراوان ترین ویتامین ها است. زیرا نور خورشید به عنوان یکی از منابع غنی این ویتامین تقریبا در دسترس همه افراد است. اما متاسفانه با وجود این شرایط حدود 50 درصد از جمعیت جهان به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار ندارند و 40 درصد نیز با کمبود ویتامین دی مواجه هستند.

یکی از دلایل عمده این کمبود قرار گرفتن در فضاهای آپارتمانی، پوشش های ضد آفتاب و یا پیروی از رژیم های غربی است که در آن از منابع ویتامین دی کمتر استفاده می شود. به جز نور خورشید این ویتامین را می توان در مواد دیگری نیز جست و جو کرد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کر.

  • ماهی سالامون؛ این نوع ماهی منبع غنی روغن های سالم و البته ویتامین دی است. میزان ویتامین دی موجود در ماهی سالامون در نوع دریایی یا پرورشی آن زیاد متفاوت نیست. اما به هر حال ماهی دریا بسیار مغزی تر از نوع پرورشی است. میزان دریافت ویتامین دی و جذب آن در بدن تا حد زیادی بستگی به نوع سرو آن نیز دارد. معمولا ماهی های سرخ شده ، 25 درصد کمتر از نمونه های دیگر، ویتامین دی دارند.
  • قارچ؛ از میان سبزیجات غده ای، قارچ بیش از همه ویتامین دی دارد. قارچ مانند مکانیزم بدن انسان با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین دی ذخیره می کند.

زرده تخم مرغ منبع غنی ویتامین ها

  •  علی رغم اینکه انواع غذاهای دریایی منابع غنی ویتامین دی هستند، اما تنها منبع به شمار نمی آیند. تخم مرغ نیز یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی حاوی این ویتامین است. سفیده تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی پروتئین و زرده تخم مرغ منبع غنی ویتامین ها و املاح معدنی است. هر عدد زرده تخم مرغ متوسط، 18- 39 واحد ویتامین دی دارد. علاوه بر این، مرغ های اصطلاحا خانگی که در فضای بزرگ رشد می کنند، دارای تخم هایی به مرتب غنی تر هستند. یعنی مقدار ویتامین دی در آن ها بیشتر است، زیرا در معرض نور خورشید هستند. قابل ذکر است که در رابطه با مصرف تخم مرغ باید دقت داشته و نباید برای افزایش دادن ویتامین دی بدن و تنها به دلیل تاثیر ویتامین دی بر فشار خون در مصرف آن زیاده روی کرد، بلکه باید تاثیر تخم مرغ بر کلسترول خون را هم در نظر گرفت.
  • شیر گاو؛ شیر گاو که اغلب مورد استفاده افراد قرار می گیرد، منبعی غنی از کلسیم، فسفر و ویتامین دی است.
  • شیر سویا؛ هم سویا و هم شیر سویا، هر دو سرشار از املاح فراوان هستند. ترکیب این دو با هم یک منبع کامل ویتامین دی است.
  • آب پرتقال؛ حدود 75 درصد از افراد در کل دنیا نسبت به لاکتوز مقاومت دارند و حدود 3 درصد نیز به شیر حساس هستند. این افراد می توانند به جای مصرف شیر برای تامین ویتامین دی مورد نیاز از آب پرتقال استفاده کنند.

تولید داروهای فشار خون حاوی ویتامین دی

برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن همان طور که گفته شد، علاوه بر مواد غذایی از مکمل ها نیز می توان استفاده کرد. مکمل ها انواع مختلفی دارند، از قرص و شربت گرفته تا پودرهای حاوی این ماده. علاوه بر دارو، محصولات بهداشتی و مراقبت پوست نیز جدیدا با مقادیر قابل توجهی ویتامین دی تولید می شوند که می تواند در تامین این کمبود کارساز باشد.

از آن جایی که نتایج یک سری تحقیقات پزشکی بر این عقیده استوار است که مصرف ویتامین دی خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد، امروزه برخی از داروهای کاهنده فشار نیز حاوی مقادیری ویتامین دی هستند. گفتیم که نتایج این تحقیقات هنوز اثبات نشده، اما در هر حال ویتامین دی در کنار دیگر املاح معدنی، مورد نیاز بدن است و حتی اگر تاثیری بر فشار خون نیز نداشته باشد، وجود آن برای بدن ضروری است و به جذب بهتر کلسیم و پتاسیم کمک می کند.

با توجه به مطالب گفته شده در رابطه با تاثیر ویتامین دی بر فشار خون به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از ساده ترین، کم هزینه ترین و سریع ترین روش ها جهت تامین ویتامین دی و کاهش فشار خون است. بهترین زمان جذب ویتامین دی را می توانید در مجله اینترنتی سلامت ماه مطالعه نمایید. علاوه بر این مصرف لبنیات و سبزیجات و توجه به رژیم غذایی نیز در این زمینه بسیار کارساز است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
blood pressurehealthvitaminsسلامتفشار خونویتامین
Comments (0)
Add Comment