آسم و راه های درمان آن

مجاری تنفسی به دلیل نقش اساسی که در حیات انسانها دارند، معمولا از جمله اجزای مهم و بسیار حیاتی به شمار می آیند و نیازمند مراقبت های ویژه ای هستند. سیستم تنفسی، دارای اجزای متعددی است که آسیب در هر کدام از آنها، می تواند خطرات جبران ناپذیری برای سلامت کلی بدن داشته باشد. بیماری آسم یکی از آسیب هایی است که اغلب ما با آن آشنایی داشته و مطمئنا افراد مختلفی را با این وضعیت، در اطراف خود مشاهده کرده ایم. اگر با مجله سلامت ماه همراه باشید، اطلاعات دقیق تری در مورد آسم و راه های درمان آن ، در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بیماری آسم و راه های درمان آن

فرد مبتلا به آسم یا تنگی نفس ، در تنفس دچار مشکل شده و وجود یک سری حساسیت ها، وضعیت را برای وی مشکل تر خواهد کرد. آسم یکی از انواع بیماری های مزمن است که مسیرهای تنفسی را درگیر می کند. مسیر تنفسی از یک سری لوله هایی تشکیل شده که مسئولیت دریافت اکسیژن و بازگشت دی اکسید کربن را به ریه، بر عهده دارد. در صورتی که شخص دچار بیماری آسم شود، بخش داخلی و دیواره های این لوله ها، دچار ورم و زخم می شوند. وجود این جراحات، موجب حساسیت زیاد این راه های تنفسی شده و باعث می شود تا واکنش نسبتا شدیدی در برابر مواد آلرژی زا از خود نشان دهند.

زمانی که مسیر تنفسی، در برابر عاملی حساسیت زا از خود واکنش نشان می دهد، باریک تر شده و هوای کمتری را از خود عبور می دهد. تنگ شدن مسیر عبور هوا، تنگی نفس ، سوزش گلو ، سرفه و درد در ناحیه قفسه سینه را به دنبال خواهد داشت. این وضعیت صبح ها یا ساعات پایانی شب، به اوج خود می رسد و در نهایت اندیشیدن به آسم و راه های درمان آن را جدی تر می کند.

زمانی که علائم آسم به اوج خود رسیده و فرد را کاملا دچار مشکل می سازد، در واقع حمله آسمی اتفاق افتاده است. در مواردی که این حمله بسیار شدید باشد، مجاری تنفسی کاملا بسته شده و فرد قادر به تنفس نیست و اندام های داخلی با کمبود اکسیژن مواجه خواهند شد. در این حالت، حتی خطر مرگ نیز فرد را تهدید می کند.

علائم آسم و راه های درمان آن

علائم آسم در افراد، متفاوت است. برخی افراد ممکن است فقط در شرایطی خاص مثل هنگام ورزش دچار حمله آسمی شوند، اما گروهی دیگر در هر زمانی در معرض خطر آسم قرار دارند. به طور کلی، علائم آسم، شامل تنگی نفس، درد یا گرفتگی در ناحیه قفسه سینه، اختلال در خواب به دلیل کاهش اکسیژن، سر و صدا به هنگام تنفس، سرفه و عطسه های بسیار شدید که کاملا متفاوت با سرفه های مربوط به سرماخوردگی و آنفولانزا است.

در مورد برخی افراد، آسم دارای علائمی است که فقط در شرایط خاص بروز می کنند. برای مثال، هنگام انجام تمرینات ورزشی، به ویژه زمانی که هوا بسیار سرد یا بسیار گرم باشد. در مواردی، دلیل حمله آسمی و تنگی نفس ، قرار گرفتن در معرض برخی گازها یا مواد شیمیایی موجود در محیط کار و حملاتی که در اثر برخورد با مواد آلرژی زا مثل گرده یا غبار به وجود می آید، رخ می دهد.

کمک های اولیه به فرد مبتلا به آسم

حمله آسم اگر شدت یابد، می تواند خطر مرگ را برای فرد در پی داشته باشد. بدین منظور باید در مورد وضعیت حمله، با پزشک خود مشورت نمایید و نسبت به شرایط اورژانسی، اطلاعات لازم در مورد آسم و راه های درمان آن را کسب کرده تا بتوانید به موقع اقدامات لازم را انجام دهید. در شرایطی که تنفس با مشکل اساسی روبرو می شود، سرفه ناشی از حمله آسمی به هیچ وجه قطع نشده، استفاده از اسپری یا داروها جواب گو نیست و یا اینکه حتی فعالیت های سبک نیز موجب ایجاد حمله می شود، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد تا وضعیت مورد بررسی دقیق قرار گیرد. باید توجه داشته باشید که در این شرایط، حتما به پزشک مراجعه کرده و وضعیت را به وی گزارش دهید.

فرق آسم با حساسیت آلرژیک

در صورتی که سرفه یا عطسه های طولانی مدت دارید و یا پس از انجام فعالیت های ورزشی یا هر فعالیت سنگین دیگری، دچار اختلال در تنفس می شوید، حتما با پزشک در این زمینه مشورت کنید. زیرا اگر بیماری آسم و راه های درمان آن بدون برنامه خاصی رها شود، می تواند آسیب های جدی به مجاری تنفسی وارد کند. پس از اینکه وجود بیماری آسم در شما تشخیص داده شد، باید مرتبا با پزشک در ارتباط بوده و تحت مراقبت قرار بگیرید. استفاده از روش های درمانی، علائم آسم را کاهش داده و کمک می کند تا از بروز حملات سنگین آسمی در آینده، پیشگیری به عمل آید.

اما اگر مصرف داروهای تجویز شده برای آسم و راه های درمان آن ، تاثیری بر بیماری شما ندارد، حتما با پزشک مشورت کرده و از مصرف بیش از حد دارو خودداری کنید. زیرا افزایش دوز مصرف دارو به صورت خودسرانه، عوارض جانبی در پی داشته و ممکن است دلیل حمله آسمی و تنگی نفس را تشدید کند. به دلیل اینک علائم آسم ممکن است در هر فصل و موقعیتی متفاوت باشد و به طور کلی روند بیماری در هر فرد ممکن است تفاوت هایی داشته باشد، بهتر است در فواصل زمانی مشخص به پزشک مراجعه کرده  و تحت مراقبت قرار بگیرید.

دلیل ابتلا به آسم

آسم در واقع بیماری است که در اثر ایجاد التهاب در مجاری تنفسی و تنگ شدن مسیر عبور هوا به وجود می آید. فرد مبتلا به آسم ، این بیماری را همیشه با خود به همراه دارد، اما علائم مربوط به آن فقط زمانی بروز می کند که یک سری عوامل تاثیر گذار، موجب تحریک مجاری تنفسی شود. در برخی موارد، مواد آلرژی زا ، دلیل حمله آسمی و تنگی نفس هستند. زمانی که عاملی خارجی مثل گرده گیاه یا غبار و یا هر ماده آلرژی زا دیگری وارد بدن شود، سیستم ایمنی آن را به عنوان نوعی عامل بیماری زا تشخیص داده و به مبارزه با آن می پردازد. ترشح مواد شیمیایی جهت این مبارزه، در حقیقت همان عاملی است که موجب بروز حمله آسمی شده و پای بیماری آسم و راه های درمان آن را به میان می کشد.

عوامل تشدید کننده آسم

  • مواد آلرژی زای بیرون از منزل مثل غبار و گرده گل
  • مواد آلرژی زای درون منزل مثل موی حیوانات یا گرد و خاک
  • ذرات معلق در هوا مثل ذرات بیوشیمیایی و دود
  • فعالیت های ورزشی
  • استرس
  • شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا سرد، هوای خشک و وجود رطوبت و باد
  • وجود عفونت های ویروسی در مجاری تنفسی
  • افراد مبتلا به سوزش معده
  • حساسیت به آسپرین ؛ حدود 20 درصد افراد، نسبت به آسپرین یا داروهایی مثل ایبوپروفن حساسیت دارند، به ویژه زمانی که در مصرف آنها زیاده روی شود.
  • داروهای ضد گرفتگی عروق که معمولا در بیماران مبتلا به فشار خون، کلسترول بالا و بیماری میگرن تجویز شده و مانع از انسداد عروق می شود.

برخی غذاها نیز می تواند منجر به شدت بیماری در افراد مبتلا به آسم شود که البته این مورد در همه افراد یکسان نیست. زیرا هر فرد با توجه به وضعیت فیزیکی و ژنتیکی، ممکن است به یک سری مواد غذایی حساسیت داشته باشد. به اعتقاد متخصص سلامت در مجله اینترنتی ماه ، در برخی موارد، آسم با آلرژی اشتباه گرفته می شود. آلرژی در واقع وضعیتی است که فرد در آن نسبت به یک ماده خاص، واکنش نشان داده و دچار حساسیت می شود، اما آسم یک بیماری تنفسی است که آلرژی می تواند یکی از محرک های آن باشد. همه مبتلایان به آسم، مطلقا دچار آلرژی نیستند و همه حساسیت ها، منجر به تشدید آسم نخواهد شد. پس بایستی کمال دقت و صبر را در تشخیص بیماری آسم و راه های درمان آن به کار برد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
allergyasthmasicknesstreatmentآسمآلرژیبیماریدرمان
Comments (1)
Add Comment
  • مهتاب

    رعایت همه این موارد وقتی تو ی شهر باشی ک اطرافش کوهه و پر از پالایشگاه بی فایدس