گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت

بیماری دیابت یکی از اختلالات شایع است که به ترشح انسولین و بالا رفتن سطح قند موجود در خون مرتبط است. مدیریت بیماری دیابت و ارائه راهکار های درمانی موثر برای آن به اندازه خود بیماری پیچیده و دشوار است. دیابت به دو دسته تقسیم می شود؛ نوع اول و نوع دوم که البته به نظر می رسد دیابت نوع دوم شیوع بیشتری یافته است. روش های درمانی بسیاری برای کنترل سطح قند موجود در خون پیشنهاد می شود که هر کدام از آن ها ممکن است برای یک سری از بیماران مفید واقع شود. بهره مندی از گیاهان دارویی یکی از انواع روش های درمانی است که در بسیاری از موارد جواب گو بوده و فرد را در وضعیت متعادلی از نظر سطح قند قرار می دهد. بخش سلامت مجله ماه در این مقاله به معرفی گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت پرداخته است.

گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت را بشناسید

اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که در مواردی که مصرف داروهای شیمیایی به دلیل وجود آسیب های زمینه ای امکان پذیر نیست گیاهان دارویی نقش موثری در بهبود وضعیت فرد خواهند داشت. ترکیب بعضی از این گیاهان، دارویی بسیار قدرتمند را تشکیل می دهد که با مصرف آن بدون ایجاد هرگونه مشکلات جانبی سطح قند موجود در خون سریعا کاهش خواهد یافت. از جمله گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت عبارتند از:

  • آلوئه ورا: گیاه آلوئه ورا از خانواده کاکتوس هاست که اغلب مردم با خواص جادویی این گیاه در درمان آسیب های پوستی و تاثیر آن بر طراوت و نرمی پوست آشنایی دارند. اما علاوه بر این مواد این گیاه در بهبود وضعیت گوارش و درمان بیماری قند خون نیز نقش به سزایی دارد. آلوئه ورا موجب تحریک پانکراس در تولید انسولین شده و در مواردی بر حساسیت سلول ها به انسولین نیز تاثیر گذار است و مضاف بر آن موجب کمتر شدن اثرات سوء افزایش قند در بدن می شود. آلوئه ورا را هم به صورت کمپوت هم به شکل آبمیوه و هم به عنوان مکمل دارویی میتوان مصرف کرد.
  • بامیه: شاید در میان سبزیجات هیچ گیاهی به اندازه بامیه در کاهش قند خون مفید و تاثیر گذار نباشد. بامیه گیاهی است سبز رنگ که در انواع غذا ها می توان از آن استفاده کرد. مصرف بامیه خطر ابتلا به دیابت را تا حد زیادی کاهش می دهد و در مبتلایان به دیابت به کاهش سطح قند کمک می کند. بامیه دارای کربوهیدرات و کالری ناچیزی است که همه افراد می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.
  • جیسینگ: جیسینگ انواع مختلفی دارد اما بر اساس تحقیقات انجام شده، نوع جیسینگی که در شمال آمریکا رشد می کند، در درمان دیابت و کاهش سطح قند موجود در خون بسیار موثر خواهد بود.

شنبلیله از گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت

تخم شنبلیله یکی از موثرترین مواد در کاهش سطح قند و از از گیاهان در افراد دیابتی است. این دانه حاوی مقادیر زیادی فیبر و مواد معدنی است که هضم کربوهیدرات ها را کندتر کرده تا از تجمع قند در خون جلوگیری شود. بر اساس تحقیقات مصرف عصاره این دانه در مبتلایان به نشانه های پیش دیابتی موجب رفع خطر ابتلا به دیابت شده است. به علاوه تاثیر انسولین بر سوختن قند اضافی را نیز دو چندان می کند. مصرف دانه یا خود گیاه شنبلیله در کاهش کلسترول خون نیز موثر است. این دانه را یا مستقیما به غذا اضافه می کنند یا از پودر آن به عنوان چاشنی یا ادویه استفاده می شود. مکمل های حاوی این گیاه نیز در بازار موجود است.

تاثیر زنجبیل و دارچین در درمان بیماری دیابت

زنجبیل از قرن ها پیش در اغلب مناطق آسیا و آفریقا به عنوان یک گیاه دارویی بسیار مفید مورد استفاده قرار گرفته است. برخی افراد از زنجبیل به دلیل داشتن طعم تند به عنوان ادویه استفاده می کنند. این گیاه یا به صورت خام و تازه مصرف می شود و یا آن را خشک کرده و از پودر آن استفاده می کنند. زنجبیل علاوه بر کاهش سطح قند خون یکی از موثرترین دارو ها جهت از بین بردن حساسیت به انسولین در سلول ها می باشد.

دارچین از گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت ، گیاهی خوشبو که از پوست درخت تهیه شده و در اغلب آشپزخانه ها یافت می شود. دارچین دارای طعمی شیرین و در عین حال تند است و به خاطر همین شیرینی طبیعی می توان از آن به عنوان یک افزودنی شیرین استفاده کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف دارچین می تواند اثرات مختلفی بر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو داشته باشد؛ اثراتی مثل کاهش سطح قند، تاثیر در حساسیت به انسولین و تولید آن، افزایش سطح آنتی اکسیدان ها، کاهش فشار خون و کاهش توده بدنی. البته میزان مصرف این گیاه دقیقا مشخص نشده اما به هر حال مصرف آن برای همه بیماران دیابتی ضروری است. از دارچین هم به عنوان چاشنی و ادویه و هم به صورت مکمل می توان استفاده کرد.

کاهش گلوکز با مصرف عصاره بیل بری

بیل بری میوه ای است آبی رنگ که شباهت زیادی به بلوبری دارد، اما رنگ آن کمی تیره تر و بافتش نرم تر است و از معروف ترین گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت می باشد. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان بوده که گردش خون را بهبود بخشیده و از غلظت خون جلوگیری می کند. عصاره این میوه اگرچه به طور مشخص نمی تواند دیابت را درمان کند اما بیماران دیابتی ادعا می کنند که پس از مصرف این میوه و تست قند خون شاهد کاهش گلوکز در سطح بدن هستند. در بسیاری از موارد استفاده از این میوه به متابولیسم و وضعیت بدن فرد بستگی دارد، زیرا ممکن است در همه بیماران جوابگو نباشد.

کاهش قند خون با مصرف خربزه تلخ

خربزه تلخ یکی از انواع گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت است که از قرن ها پیش توسط مردمان چین و هند به عنوان دارو و در برخی موارد به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار گرفته است. محققان با بررسی بخش های مختلف این گیاه به این نتیجه رسیدند که خربزه تلخ حاوی ترکیباتی است که مصرف آن قند موجود در خون را کاهش داده و اثرات جانبی ناشی از دیابت را کم خواهد کرد. این گیاه را هم به صورت میوه و هم به صورت آبمیوه می توان مصرف کرد. البته هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا می توان به جای تزریق انسولین فقط به خوردن این گیاه بسنده کرد یا خیر، اما به هر حال هم در درمان مبتلایان به دیابت نوع اول و هم دیابت نوع دوم کارساز است.

درمان دیابت با استفاده از خواص انجیر

استفاده از این گیاه در درمان دیابت مختص مردمان هند است. از زمان های قدیم برای درمان قند خون از این گیاه استفاده می شد. امروزه نیز کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که انجیر در کاهش مقدار قند محلول در خون و حساسیت سلول ها به انسولین بسیار موثر است. برای اطلاع از دیگر راه های درمان بیماری دیابت می توانید بخش سلامت مجله اینترنتی ماه را مورد مطالعه قرار دهید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diabeteshealthtreatmentدرماندیابتسلامتقند خون
Comments (0)
Add Comment