کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت

بیماری دیابت به دو دسته کلی تقسیم می شود. دیابت نوع اول که بیشتر در میان کودکان و نوجوانان شایع است و دیابت نوع دو که مختص بزرگسالان است و نسبت به نوع اول، درصد زیادی را مبتلا کرده است. اگر چه دیابت یک بیماری ارثی است و در اغلب موارد، بیشتر افراد دارای سابقه خانوادگی درگیرش می شوند، اما این بدان معنا نیست که دیگر گروه ها، احتیاط لازم را انجام نداده و نسبت به پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت ، سهل انگاری کنند. اگر نگاهی به آمار بیاندازیم، مشخص خواهد شد که درصد بسیاری از افراد دیابتی، هیچ گونه سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری نداشته اند. در مجله سلامت ماه ، امروز مقاله ای ترتیب داده شده که به بررسی راهکارهای جلوگیری از بروز بیماری قند خون می پردازد. لطفا ادامه این مقاله را دنبال کنید.

راه های پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت

هر چند به کار بستن راهکارهای پزشکی جهت جلوگیری از بروز بیماری قند خون کمی مشکل به نظر می رسد و با نوع تغذیه و رژیم غذایی اغلب مردم، مطابقت ندارد، اما پیشگیری بسیار آسان تر از درمان خواهد بود. دیابت ممکن است هر فردی را به خود درگیر سازد، اما گروهی از افراد بیش از دیگران در خطر هستند، مثل افراد چاق یا کسانی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا بیماری دیابت هستند. با کمی تغییر در سبک زندگی، خوردن غذاهای سالم تر و داشتن فعالیت بدنی مناسب و منظم، می توان به راحتی خطر ابتلا به دیابت را کاهش داد. اگر بخواهیم راهکارهای پیشگیری از این بیماری را دسته بندی کنیم، این دسته بندی شامل این موارد خواهد بود.

داشتن فعالیت بدنی منظم برای کاهش قند خون

تحقیقات نشان داده که فعالیت بدنی منظم و مناسب، نه تنها شما را از لحاظ روحی در وضعیت مناسبی قرار می دهد، بلکه ضامن سلامت جسمی شما نیز خواهد بود. 30 دقیقه پیاده روی در روز، علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و سطح قند خون ، وزن را کاهش داده و مقاومت بدن در برابر انسولین را از بین می برد. اگر از نظر جسمی مشکلی برای انجام ورزش های خاص ندارید، بهتر است کمی قدم فراتر گذاشته و علاوه بر پیاده روی، ورزش های مثل دوچرخه سواری، شنا، دو و البته ورزش های تخصصی را نیز امتحان کنید.

کنترل قند خون با مصرف غلات و فیبر

مصرف فیبر ؛ غذاهای حاوی فیبر مثل انواع سبزیجات، میوه ها و غلات کامل، کمک می کند تا علاوه بر کنترل سطح قند خون ، به وزن مناسب رسیده و از بروز انواع بیماری های قلبی نیز جلوگیری می کند. مصرف غلات کامل ؛ محققان هنوز در مورد علت تاثیر غلات بر کاهش قند خون ، اطلاعات زیادی در دست ندارند. اما این مطلب ثابت شده که غلات کامل می تواند نقش موثری در کاهش قند موجود در سیستم گردش خون داشته باشد. در هنگام خرید نان، غلات و یا پاستا، به واژه کامل، توجه ویژه داشته باشید. زیرا اغلب غلاتی که ما در طول روز مصرف می کنیم، کامل و دارای سبوس نیستند. بیماران دیابتی باید دست کم نیمی از غلات مصرفی در روز را از نوع سبوس دار انتخاب نمایند تا کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و جلوگیری از بروز بیماری قند خون حاصل شود .

تاثیر کاهش وزن در کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت

یکی از علل اصلی ابتلا به دیابت، اضافه وزن و چاقی است. اگر نتایج بررسی های صورت گرفته در این زمینه را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که با هر یک کیلو وزنی که از شما کاسته می شود، چندین درصد خطر ابتلا به دیابت، کاهش می یابد. برای مثال، 7 درصد کاهش وزن، 60 درصد خطر دیابت را کاهش خواهد داد.

مصرف قند و کربوهیدرات های فرآوری شده

بخش عمده ای از رژیم غذایی ما را قندها و کربوهیدرات های فرآوری شده تشکیل می دهد. این قندها در بدن به سلول های قندی تبدیل شده و در جریان خون به گردش در می آیند. مصرف این نوع قندها، مهم ترین عامل افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم است. درصد زیادی از افراد مبتلا به دیابت نوع دوم ، دچار حساسیت به انسولین می شوند. در واقع  بر خلاف دیابت نوع یک ، در این نمونه انسولین تولید می شود، اما سلول های خونی به آن واکنشی نشان نمی دهند. در نتیجه قند در جریان خون تجمع یافته و انسولین نیز به طور پیاپی در حال ترشح شدن است. کاهش مقدار مصرف قندهای مصنوعی، راهکاری موثر جهت جلوگیری از بروز بیماری قند خون است.

اگر قند خون دارید، آب بخورید

آب را جایگزین نوشیدنی های قندی کنید. نوشیدن انواع نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی به دلیل داشتن میزان قند زیاد، خطر ابتلا به دیابت در کودکان را به شدت افزایش می دهد. نوشیدن آب علاوه بر اینکه جایگزین مناسبی برای این نوع مایعات مضر است، میتواند مقدار ترشح انسولین و قند موجود در خون را کنترل نماید.

ترک سیگار عامل جلوگیری از بروز بیماری قند خون

هر بیماری یا اختلالی در بدن، به نوعی به مصرف سیگار مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد کشیدن سیگار نه تنها موجب بروز اختلال در عملکرد قلب و ریه شده، بلکه احتمال افزایش سطح قند در خون را نیز زیاد می کند. علاوه بر تاثیر مستقیمی که سیگار بر ترشح انسولین دارد، در برخی موارد افراد سیگاری دچار اضافه وزن شده و خطر ابتلا به دیابت نوع دو در آنها، دو برابر خواهد شد.

توجه به میزان دریافت ویتامین دی

کمبود ویتامین دی در بدن با افزایش سطح قند خون ارتباط مستقیمی دارد. به گفته محققان در مورد جلوگیری از بروز بیماری قند خون ، افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، 40 درصد بیش از دیگران به دیابت نوع دوم دچار می شوند. نتیجه تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که مصرف مکمل ها و منابع غنی ویتامین دی توسط افراد مبتلا به دیابت از پیشروی بیماری جلوگیری کرد. نور خورشید، لبنیات، برخی سبزیجات تازه و حبوبات از جمله بهترین منابع دریافت ویتامین دی هستند. مصرف مکمل ها نیز می تواند در این زمینه کارساز باشد.

با مصرف چای و قهوه دیابت نمی گیرید

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که خوردن هر نوشیدنی کافئین دار، مثل قهوه، چای سیاه یا چای سبز، موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت تا 54 درصد می شود. نوشیدن 3 فنجان چای یا قهوه در هر روز بدین منظور، کافی است. نوشیدنی های کافئین دار به دلیل داشتن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، موجب بهبود عملکرد سیستم گردش خون و مانع از تجمع قند در خون می شود. معمولا پزشکان به زنان و مردانی که دچار اضافه وزن هستند، توصیه می کنند که فواید چای را فراموش  نکرده و از مصرف آن غافل نشوند.

همان طور که طی صحبت ها در مورد جلوگیری از بروز بیماری قند خون گفته شد، اگرچه دیابت ارثی است و در مورد یک سری افراد، راه کنترلی وجود ندارد، اما در موارد دیگر می توان با اتخاذ روش های ساده، خطر بروز آن را کاهش داد. به عقیده کارشناس مجله اینترنتی ماه در باب روش های کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت ، نکته ای که باید مد نظر همه گروه های سنی قرار گیرد، این است که با مشاهده اولین علائم دیابت ، حتما با پزشک مشورت کرده و مرتبا میزان قند را تحت کنترل داشته باشند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diabetesدیابتقند خون
Comments (0)
Add Comment