پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی با تغییر سبک زندگی

بیماری های قلبی در سال های اخیر به عنوان یکی از علل مرگ و میر در اغلب مناطق جهان شناخته شده است و درصد بسیاری از افراد به این بیماری و مشکلات ناشی از آن مبتلا هستند. اگر چه عواملی مثل افزایش سن و سابقه خانوادگی در بروز آسیب های قلبی ، غیر قابل پیشگیری است اما دیگر عوامل دخیل در بروز این بیماری را به راحتی می توان تحت کنترل در آورد و از ابتلا به آن جلوگیری نمود. پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی با تغییر سبک زندگی و توجه به باید ها و نبایدهای تغذیه ای، موجب کاهش خطر ابتلا به آسیب از جمله پیشگیری از سکته قلبی احتمالی می شود. آسیب هایی که معمولا بسیار پر هزینه بوده و دیگر ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. کارشناسان مجله سلامت ماه  در ادامه، راهکار کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی با تغییر سبک زندگی را ارائه نموده اند.

ما همواره در تلاشیم تا با ارائه به روزترین اطلاعات در زمینه یافته های پزشکی، جهت آشنایی بیشتر با انواع بیماری ها و شناخت راه های پیشگیری از آن، به مخاطبان کمک کنیم و نقشی در اطلاع رسانی و آگاه سازی اقشار مختلف جامعه داشته باشیم. به همین منظور، مقاله ای با عنوان راه های پیشگیری از بیماری قلبی با تغییر سبک و سیاق زندگی تهیه شده که در ادامه توجه شما را به آن جلب میکنیم.

چگونگی پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی با تغییر سبک زندگی

همان طور که گفته شد، دلایل ابتلا به بیماری های قلبی متعدد است. برخی از آنها مثل افزایش سن و سابقه خانوادگی، غیر قابل کنترل هستند و انسان نقشی در بروز آنها ندارد. اما عوامل دیگر را به راحتی می توان تحت نظر گرفت. با کمی توجه به رژیم غذایی و تغییرات کوچکی در سبک زندگی، می توان از بروز خطر ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کرد که از جمله این تغییرات می توان اشاره کرد به انجام فعالیت های بدنی مداوم و کوتاه به صورت روزانه.

اگرچه ممکن است داشتن فعالیت بدنی برای افرادی که تاکنون تنبل بوده و هیچ گونه ورزشی را دنبال نکرده اند، در ابتدا سخت باشد اما به تدریج خود شخص، از فواید آن لذت خواهد برد. به گفته محققان، 30 دقیقه پیاده روی در روز برای داشتن قلبی سالم، ضروری است. حتی اگر این 30 دقیقه را بر سه بخش 10 دقیقه ای تقسیم کنید. فعالیت بدنی علاوه بر اینکه باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی با تغییر سبک زندگی می شود، مانع از افزایش فشار خون ، چربی خون و اضافه وزن نیز خواهد شد. به علاوه، در تقویت روحیه فردی نیز تاثیر به سزایی دارد. اگر سن شما اجازه می دهد، می توانید کمی پا فراتر گذاشته و حتی یک ورزش حرفه ای را انتخاب و فعالیت بدنی را با انجام تمرینات تخصصی، دنبال کنید.

غذاهای مناسب قبل از ورزش

عضلات و ماهیچه های شما برای فعالیت نیاز به قند موجود در کربوهیدرات ها دارند. با مصرف کربوهیدرات ها، مقدار زیادی گلوکز در کبد و در ماهیچه ها ذخیره می شود. در طول فعالیت های بلند مدت و کوتاه مدت، بدن برای تامین انرژی از این ذخیره ی قندی استفاده می کند. اما در طولانی مدت، میزان نیاز بدن به قند بر اساس نوع فعالیت، نوع تغذیه و شدت فعالیت شما متفاوت است.

ترک عادت ها موجب سلامتی می شود

برخی رفتارهای پر خطر و عادات بد مثل سیگار ؛ به تنهایی، خود عاملی جهت افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. سیگار و هر گونه دخانیات، با ایجاد پلاک بر دیواره عروق، موجب تنگ شدن مسیر عبور خون شده و نهایتا سکته قلبی اتفاق می افتد. این خطر در افرادی که هر چند وقت یکبار اقدام به ترک سیگار کرده و دوباره مصرف را آغاز می کنند، بیشتر خواهد بود. هر چه فشار وارد شده بر ریه ها در اثر مصرف دود، بیشتر شود، فشار وارد بر قلب نیز به همان میزان افزایش یافته و فرد را بیشتر در معرض آسیب هایی نظیر بی نظمی ضربان قلب و بروز سکته قلبی قرار می دهد.

کنترل فشار خون برای پیشگیری از بیماری قلبی

اگر دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری فشار خون هستید، حتما از پزشک بخواهید تا در هر بار مراجعه، فشار خون شما را نیز کنترل نماید. ای مورد از عواملی است که تاثیر مستقیمی بر بروز آسیب های قلبی دارد. با کنترل فشارخون ، می توان تا حد زیادی از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری نمود. در حالت عادی، فشار خون باید 12 بر 8 باشد.

رابطه کلسترول و بیماری های قلبی

از آغاز دهه سوم زندگی، یعنی از سن 30 سالگی به بعد، باید هر 5 سال یکبار آزمایشات لازم برای کنترل میزان چربی در خون به طور منظم انجام شود. اگر دارای سابقه خانوادگی در این زمینه هستید یا با اولین آزمایش، پزشک مورد مشکوکی از خطر ابتلا به کلسترول بالا را بیابد، طول مدت انجام این چک آپ به تشخیص پزشک، کوتاهتر شده و باید به طور سالانه انجام پذیرد. کلسترول بالا، یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی است.

کلسترول و بیماری های قلبی

کلسترول ماده ای است که عملکرد های مختلفی در بدن داشته و تاثیرات متعددی در پی دارد. کلسترول به شکل های مختلف در سیستم گردش خون جریان دارد. در بعضی موارد این چربی ها به ال دی ال چسبیده و گاهی اوقات نیز با اچ دی ال همراه می شود. زمانی که کلسترول در بدن شما زیاد باشد، این مواد با ترکیبات دیگری در بدن همراه شده و توده هایی را ایجاد می کند که به دیواره رگ ها چسبیده و آن را ضخیم می کند.

غذاهای مفید برای سلامت قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری

داشتن یک رژیم غذایی مناسب، رمز سلامتی و کلید موفقیت در مبارزه با عوامل بیماری زاست. این مسئله در مورد پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی نیز صحیح است. اغلب رژیم های غذایی معروف و پرطرفدار دنیا، با توجه به نکات تغذیه ای برنامه ریزی شده اند. اگر خواهان داشتن قلبی سالم هستید، مصرف سبزیجات و میوه های تازه، غلات کامل، لبنیات کم چرب، گوشت قرمز به مقدار متعادل و ماهی را فراموش نکنید. از اضافه کردن نمک و شکر اضافی به غذا، پرهیز کنید. همان طور که اشاره شد، کلسترول بالا، خود از علل افزایش خطر ابتلا به سکته های قلبی است. تا حد ممکن، چربی های صنعتی را کنار گذاشته و از منابع طبیعی چربی مثل روغن زیتون، روغن بادام، روغن کنجد، روغن آووکادو و و روغن نارگیل استفاده کنید. استفاده از چاشنی های طبیعی به جای نمک را  فراموش نکنید چرا که نقش ریز کلیدی در پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی با تغییر سبک زندگی را ایفا می کنند.

برخی افراد در گذشته بر این باور بودند که نوشیدن الکل تا حدی می تواند از بروز آسیب های قلبی جلوگیری کند. اما امروزه پزشکان به این نتیجه رسیده اند که به دلیل  مضرات مصرف مشروبات الکلی ، استفاده از آن به هر میزان، مشکلات خاص خود را خواهد داشت، زیرا معمولا برای آن دسته افرادی که پیش از این، عادت به مصرف مکرر الکل داشته اند، کاهش مقدار مصرف، خیلی مشکل به نظر می رسد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی با تغییر سبک زندگی و خواب

استرس علاوه بر تاثیرات مستقیمی که بر عملکرد بخش های مختلف بدن دارد، می تواند با افزایش اشتها و کاهش تحرک در فرد و عملکرد وی در تغییر سبک زندگی ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را چند برابر کند. مدیریت استرس و کنترل میزان فشار روحی و همچنین تغییر سبک زندگی ، می تواند در کاهش آسیب ها، کارساز باشد.

مدیریت سبک زندگی با داشتن خواب کافی، تضمین کننده سلامت قلب است. به گفته کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه و نقل از منابع تحقیقاتی، کسانی که خواب منظم و کافی ندارند، بیش از دیگران در معرض چاقی، بیماری فشار خون و افسردگی هستند که هر کدام از این اختلالات نیز، عاملی برای افزایش درصد ابتلا به بیماری های قلبی است. اگر مایل به پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی با تغییر سبک زندگی هستید باید بدانید که بدن انسان نیاز به حداقل 7 تا 8 ساعت خواب کافی دارد. اگر برنامه خواب منظمی ترتیب دهید، ساعت بدن با آن وفق یافته و دیگر دچار بی خوابی های شبانه نخواهید بود.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
heartبیماری قلبی
Comments (0)
Add Comment