فواید ورزش یوگا از نظر علم

یوگا یکی از انواع ورزش هایی است که علاوه بر جسم، ذهن و روان را نیز درگیر کرده و در برخی منابع، آن را علم کنترل امواج فکر دانسته اند. این ورزش جنبه های فلسفی نیز دارد و به نوعی، موجب شناخت بیشتر از جسم  و روح می شود. در سال های اخیر، توجه به این ورزش به خصوص در میان بانوان و جوانان بسیار افزایش یافته و در مورد فواید آن، نظریات مختلفی ارائه شده است. البته نظریات در مورد فواید ورزش یوگا از نظر علم بسیار متفاوت بوده و گاها ضد و نقیض. در برخی موارد، محققان این ورزش را راهی مناسب برای رسیدن به سلامت روحی و جسمانی دانسته اند و و در مواردی نیز با آن مخالفت هایی صورت گرفته است. در مجله سلامت ماه ، در مورد این نظریات گاها متفاوت و برخی از فواید و مزایای یوگا برای سلامتی ، بیشتر بحث خواهیم کرد.

بررسی فواید ورزش یوگا از نظر علم

در دنیایی که اغلب تحقیقات و مطالعات انجام شده در زمینه سلامتی و تندرستی انسان است، یوگا جز موارد مهم شناخته می شود. علی رغم اینکه تلاش های زیادی در زمینه پیشرفت روش های درمانی صورت گرفته و بشر در زمینه داروسازی بسیار موفق ظاهر شده است، اما درصد قابل توجهی از کارشناسان، در مورد فواید و مزایای یوگا برای سلامتی روح و جسم، تاکید بسیار دارند. به طوری که حتی یک روز در تقویم به روز جهانی یوگا معروف است.

یوگا یک تمرین بسیار قدیمی است که نه تنها به عنوان یک ورزش از 2000 سال پیش در میان مردم شناخته شده است، بلکه ریشه مذهبی – فرهنگی نیز دارد. سال هاست که طرفداران این ورزش، برای تامین سلامت روحی و جسمی خود از آن بهره می برند، اما فقط چند سالی است که محققان در مورد فواید ورزش یوگا از نظر علم ، دست به تحقیقات متعددی زده اند و در حال بررسی ابعاد مختلف تاثیر گذاری مزایای این ورزش بر سلامتی هستند.

فواید یوگا برای سلامت بدن

تا کنون اغلب تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، جنبه های مثبت داشته و نه تنها در بحث درمان، بلکه در جریان پیشگیری از بسیاری از بیماری ها نیز، مورد توجه قرار گرفته است. اما هدف اصلی در ورزش یوگا، هماهنگ کردن روح و جسم و سیستم های مختلف بدن است تا بتوان از این طریق فرد را از نظر روحی، آماده مقابله با انواع بیماری ها کرد. یوگا اصولا با کار کردن بر روی جنبه فیزیکی زندگی فرد آغاز و به لایه های درونی فرد می رسد.

علم جدید ثابت می کند که تمرین های یوگا برای سلامت جسم و بدن بسیار مفید است و باعث می شود عملکرد ذهن و سیستم دفاعی بدن، تراکم استخوان ها، کارآیی سیستم عصبی و به طور کلی، قدرت انسان افزایش و بهبود یابد. در حال حاضر، تعداد افرادی که در حال فراگیری تمرینات یوگا هستند، روز به روز در حال افزایش است. زیرا هر روز اطلاعات جدیدی در مورد مزایای این ورزش توسط محققان در اختیار عموم قرار می گیرد. در بسیاری از کشورها، برخی متخصصان از یوگا برای درمان اغلب بیماری های اسکلتی استفاده می کنند.

زیرا معتقدند که با کار بر روی ذهن، به راحتی می توان عملکرد سیستم عصبی در تشخیص درد را تقویت کرده و بدن را نیز از دردها و مشکلات متعدد، جدا کرد. از همین رو، در مورد بیماری های عصبی نیز، قطعا فواید ورزش یوگا از نظر علم کاربرد فراوانی دارد. زیرا تمرینات آن، مستقیما ذهن را درگیر کرده و به راحتی می توان از آن برای حل اختلالات ذهنی نیز استفاده کرد.

فواید ورزش یوگا برای ذهن

یوگا کمک می کند تا دنیا را از دریچه ای دیگر دیده و با توجه به جنبه های مختلف آن، به شناخت کاملی از خود و دنیای اطراف خود برسیم. در آینده، این ورزش و تمرین به درجه ای از پیشرفت خواهد رسید که تمرینی برای درمان و پیشگیری از بیماری های متعدد باشد و قطعا این علم، هنوز جنبه های ناشناخته فراوانی دارد که در آینده توسط محققان، شناسایی خواهد شد. آن چه اهمیت دارد این است که علم نوین، این ورزش را مورد تایید قرار داده و در حال شناخت بیشتر فواید و مزایای آن برای سلامتی است تا بتواند با کمک تاثیرات ذهنی آن در زمینه های مختلف پزشکی، به پیشرفت های قابل توجهی برسد.

تاثیرات یوگا بر سلامت جسم و روان

بهبود قدرت فردی و انعطاف پذیری : طبق بررسی های انجام شده در مورد فواید ورزش یوگا از نظر علم ، اگر به طور منظم هر روز تمرینات یوگا را انجام دهید، علاوه بر افزایش قابل توجه قدرت ماهیچه ها، از نظر انعطاف پذیری نیز بدن شما در موقعیت بهتری قرار خواهد داشت. البته لازمه این امر، تمرینات روزانه است و اینکه آنها را به طور صحیح و دقیق انجام دهید.

تناسب اندام : یوگا این قابلیت را دارد تا همانند تمرینات سنگین بدنسازی، شما را به اندام مورد نظر خود نزدیک می کند. با این تفاوت که روشی که یوگا برای این کار استفاده می کند، بسیار ایمن تر، آرام تر و در محیطی ساکت است و اینکه می توان تمرینات آن را در محیطی که خود مایل هستید، انجام دهید.

کاهش وزن : برای کاهش وزن با کمک یوگا، نیازی به انجام تمرینات سخت نیست، بلکه فقط با انجام حرکات روزانه و معمولی یوگا، می توان مقدار سوخت و ساز بدن را افزایش داد و از این طریق، چربی های اضافی را از بین برد. به علاوه با کمک این تمرین ها، میزان ترشح هورمون های مختلف در بدن، تنظیم شده و میتوان راحت تر وزن را کنترل کرد.

کاهش درد و استرس با یوگا

درد ممکن است بر اثر عوامل متعددی ایجاد شود، عوامل داخلی یا عوامل خارجی. در هر حالت، می توان با کمک تمرینات یوگا، درد را در هر ناحیه ای از بدن کاهش داد. در واقع با تمرکز بر روی نقطه دردناک و هماهنگ کردن روح و جسم با یکدیگر، درد خود به خود کاهش می یابد.

بکارگیری به عنوان راهکار کاهش استرس و اضطراب ،از اصلی ترین فواید و مزایای یوگا برای سلامتی است که بیش از دیگر کاربردهایش در میان مردم شناخته شده است. استرس و خشم از عللی است که امروز اغلب روابط اجتماعی را بر هم زده و نه تنها در ارتباط با دیگران، بلکه سلامت جسمانی فرد را نیز به خطر  اندازد. از لحاظ علمی، یوگا و مدیتیشن از تمریناتی هستند که می تواند به راحتی و در کمترین زمان ممکن، فرد را به آرامش رسانده و تا حد زیادی از فشار عصبی موجود، بکاهد.

تنظیم خواب به کمک یوگا

از دیگر فواید ورزش یوگا از نظر علم می توان به داشتن خواب کافی اشاره کرد. تنظیم میزان خواب با یوگا یکی از فاکتورهایی است که سلامت جسمی و روحی را تضمین می کند. در واقع اگر فرد خواب راحت و کافی نداشته باشد، علاوه بر بروز مشکلات روحی، به دلیل کمبود انرژی دچار مشکلات جسمی نیز خواهد شد. به همین دلیل است که پزشکان داشتن 8 ساعت خواب در طول شبانه روز را ضروری دانسته و توجه به آن را از عوامل تامین سلامت جسمانی و روحی می دانند.

فواید و مزایای تمرینات یوگا کمک می کند که قبل از خواب، به یک آرامش نسبی رسیده و بهتر به خواب بروید. به علاوه جسم را نیز برای داشتن یک خواب راحت، آماده می کند. البته باید برای داشتن یک خواب راحت، علاوه بر روح و جسم، فضا را نیز باید آماده کنید. نور کافی، دمای مناسب، مکان راحت، بالشت استاندارد و رعایت مصرف غذا هایی که نباید قبل خواب بخوریم نیز، در این امر بسیار موثر خواهد بود. در مقاله ای که مطالعه فرمودید ، فواید ورزش یوگا از نظر علم و مزایای آن برای سلامت بدن و روان بررسی شد؛ مجله اینترنتی ماه با کارشناسان کارآزموده خود در تلاش هرچه بیشتر برای ارائه اطلاعات مناسب تر در این زمینه است، شما نیز می توانید با نظرات خود ما را راهنمایی کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
exercisehealthسلامتورزش
Comments (1)
Add Comment
  • زهرا

    نمیدونستم یوگا اینقدر ورزش جالبیه مرسی از مطلبتون