غذاهایی که نباید قبل خواب بخوریم

حتما تا کنون بارها از سوی پزشکان این توصیه جدی را شنیده اید که قبل از خواب، نباید غذا خورد. در واقع پزشکان اکیدا سفارش می کنند که ساعاتی قبل از خواب ، نباید هیچ غذایی خورد. پیش از این، چنین تصور می شد که علت اصلی این توصیه از جانب متخصصین، کالری اضافی است که در این زمان وارد بدن شده و موجب اضافه وزن می شود. اما پس از مدتی تحقیق، مشخص شد که کالری اضافی در هر حالتی، ممکن است موجب اضافه وزن شود، چه صبح زود و چه قبل از خواب . آن چه باعث شده پزشکان تاکید بسیاری بر عدم مصرف غذاهایی خاص در ساعاتی قبل از خواب داشته باشند، اختلالاتی است که در فرآیند خواب ایجاد می شود. غذاهایی که نباید قبل خواب بخوریم را امروز در مجله سلامت ماه با هم مرور میکنیم.

قبل خواب چه غذایی نخوریم !؟

این مسئله که عمده ترین علت چاقی، خوردن غذاهای پرکالری قبل از خواب است، مسئله ای است که تقریبا رد شده. اغلب متخصصان توصیه می کنند که اولا از مصرف غذاهای سنگین در وعده شام، خودداری کنید. دوما اینکه حد الامکان، غذا را در ساعات اولیه شب صرف کنید و فاصله ای بین زمان غذا خوردن و خواب، قرار دهید. همان طور که اشاره شد، در گذشته بیشتر مردم، علت توصیه پزشکان برای ایجاد این فاصله را اضافه وزن مفرطی می دانستند که خوردن غذا قبل از خواب ایجاد می کند. اما اگر چه ثابت شده که غذای پر کالری می تواند موجب اضافه وزن شود، اما این مسئله، علت دیگری دارد.

هر وعده غذایی که ما می خوریم، نیاز به 3 ساعت زمان برای هضم و تجزیه دارد. در واقع خوردن غذا، ورود آن به معده، تجزیه مواد غذایی و انتقال آن به روده، نیاز به 3 ساعت زمان دارد. در صورتی که به محض خوردن غذا به رختخواب رفته و بخوابید، این فرآیند 3 ساعته دچار اختلال خواهد شد. در این حالت، مواد بدون اینکه به درستی تجزیه شده باشند یا ویتامین های آن جذب خون شود، وارد روده می گردند. به گفته محققان، این فرآیند ناقص هرگز توسط خود فرد احساس نمی شود، اما مستقیما بر خواب و کیفیت آن تاثیر گذار خواهد بود و باعث می شود

اینکه در بسیاری از موارد، فرد در طول روز احساس خستگی و کسلی دارد، به دلیل مصرف بی موقع غذایی است که در واقع نه تنها تجزیه نشده و انرژی وارد بدن نکرده، بلکه باعث اختلال در خواب نیز شده است و این دلیل تاکید بر این مسئله است تا بدانیم غذاهایی که نباید قبل خواب بخوریم چه چیز هایی هستند.

بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن

گیاهان، سبزیجات ، میوه ها و غلات ، از جمله سالم ترین و ضروری ترین مواد غذایی جهت پیشگیری از مرگ زودرس هستند. به طور کلی گیاه خوارانی که در کنار رژیم سبزیجات از منابع پروتئینی نیز استفاده می کنند، بیش از دیگران عمر خواهند کرد همچنین فعالیت ورزشی ، استرس را از فرد دور خواهد کرد، موجب می شود تا فرد خواب بهتری داشته باشد.

لیست غذاهایی که نباید قبل خواب بخوریم

شکلات، کیک و شیرینی سرشار از قند است و خوردن آنها قبل از خواب، بسیار مضر خواهد بود. به علاوه شکلات حاوی مقادیری کافئین است که موجب هوشیاری فرد شده و خواب را مختل می کند. اگر چه میزان کافئین موجود در شکلات بسته به نوع آن ممکن است بسیار ناچیز باشد، اما حتی مقدار کم آن نیز، بر فرآیندهای مغزی تاثیر گذار است. پس باید از مصرف آن قبل از خواب، خودداری کرد و آن را در دسته غذاهایی که نباید قبل خواب بخوریم قرار دهیم.

خوردن موز قبل از خواب

موز به دلیل داشتن مقادیر زیاد منیزیم، یکی از موادی است که موجب کاهش ترشح هورمون های مرتبط با استرس شده و با آرامشی که در فرد ایجاد می کند، می تواند خواب راحتی را به ارمغان آورد. اما مسئله اینجاست که موز جز مواد غذایی دیر هضم است. در واقع هضم آن به زمانی بیش از 3 ساعت نیاز دارد. پس اگر قبل از خواب موز بخورید، فرصتی برای تجزیه مواد مغذی آن وجود نخواهد داشت، زیرا به سرعت وارد روده می شود.

مضرات خوردن غذاهای چرب قبل از خواب

غذاهای چرب نیز جزو مواردی است که هضم آن نیاز به زمان طولانی تری دارد و مناسب قبل از خواب نیستند. آووکادو، پنیر، روغن زیتون، لبنیات پرچرب، بستنی و هر غذای چرب دیگر، خواب را دچار اختلال خواهد کرد. پس حتی اگر قبل از خواب احساس گرسنگی کردید، هرگز از این مواد خوراکی استفاده نکنید.

به گفته پزشکان، بیش از 10 درصد افراد به ویژه در سنین جوانی، دچار عارضه بازگشت اسید معده هستند و در بسیاری از موارد، خود از این مسئله بی خبرند. در واقع پس از مراجعه به پزشک برای مطرح کردن مشکلی دیگر، پزشک ناخودآگاه متوجه این اختلال خواهد شد. افزایش اسید معده با علائمی مثل احساس سوزش در ناحیه پشت گلو همراه است که در اصطلاح عامیانه به آن رفلاکس می گوییم. این اسید در اثر جوشش مایع معده، به سمت دهان بازگشت می یابد. غذاهای اسیدی مثل انواع سس های بر پایه گوجه فرنگی، غذاهای سرخ شده و غذاهای تند، بازگشت اسید معده را شدت می بخشد. این حالت که اصطلاحا با عنوان رفلاکس شناخته می شود، با خوابیدن و دراز کشیدن، بدتر خواهد شد. به همین دلیل افراد مبتلا به این عارضه، نباید قبل از خواب، غذاهای تند و اسیدی مصرف کنند.

مصرف الکل قبل از خواب

برخی افراد معتقدند که مصرف الکل قبل از خواب، کیفیت خواب را افزایش می دهد. باید بدانید که این اعتقاد کاملا اشتباه بوده و نباید به آن توجهی داشت، زیرا اثر الکل بر کیفیت خواب ، کاملا برعکس است. در صورتی که دست کم 5 ساعت قبل از خواب الکل مصرف کنید، در طول شب مطمئنا چندین بار از خواب پریده و فرآیند خواب دچار اختلال خواهد شد. از طرفی گذشته از خواب شب، روز بعد نیز مطمئنا دچار احساس کسلی و بی حوصلگی خواهید شد.

مکانیزم الکل در بدن

قطعا زمانی که اتانول، ماده موثر الکل وارد سیستم گردش خون شد، مویرگ ها آن را به مغز نیز خواهند رساند. با ورود اتانول به مغز، واکنش فرد به الکل یا همان مکانیزم الکل در بدن آغاز شده و به تدریج تغییر رفتار فرد یا همان حالت مستی، خود را بروز می دهد.

قبل خواب سرخ کردنی نخوریم

به طور کلی، گوشت قرمز از غذاهایی است که هضم آن کمی زمان بر است، به ویژه در وعده شام. این مسئله زمانی حاد تر خواهد شد که گوشت از نوع فرآوری شده باشد و انواع افزودنی ها و مقادیر زیادی نمک نیز با آن همراه باشد. پس از تاریک شدن هوا، مصرف هر نوع سرخ کردنی ممنوع است، زیرا هضم آنها زمان بر بوده و اگر قبل از هضم کامل، به رختخواب بروید، علاوه بر عدم تجزیه چربی های موجود در غذا و تجمع آنها در خون، ترکیبات مفید غذا نیز بدون تجزیه پذیری، وارد روده می شود. پس سرخ کردنی ها غذاهایی هستند که نباید قبل خواب بخوریم .

خوردن میوه و سبزیجات قبل از خواب

اگر چه سبزیجات از بهترین نوع مواد غذایی برای صرف وعده شام هستند، اما نوع خام آنها، معده را در هضم دچار مشکل می کند و بنابراین ممکن است باعث بی خوابی شود. بروکلی و کلم نسبت به بقیه سبزیجات از حساسیت بیشتری از این بابت برخوردارند.

میوه های خشک به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا، یکی از بهترین نوع تنقلاتی است که می توان مصرف کرد، اما نه شب هنگام و قبل از خواب. میوه های خشک به دلیل داشتن فیبر بالا و البته قند زیاد، فرآیند خواب را دچار اختلال خواهند کرد.

هندوانه نیز به دلیل داشتن آب فراوان، از میوه هایی است که مصرف آن قبل از خواب چندان مناسب نیست، زیرا شما را مجبور می کند که در طول شب چندین بار به دستشویی رفته و به این ترتیب، نظم خواب بهم می ریزد. در این مقاله از مجله اینترنتی ماه ، غذاهایی که نباید قبل خواب بخوریم را برشمردیم. این مسئله از دید سلامت بدن کاملا مهم است و نمیتوان از آن چشم پوشی کرد، چرا که اختلال در خواب شبانه، موجب ایجاد حس خواب آلودگی و خستگی در طول روز خواهد شد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diethealthرژیمرژیم غذاییسلامت
Comments (0)
Add Comment