عوارض و خطرات زیاد نشستن

برخی افراد به دلایل متعددی ناچارند تا ساعات طولانی از روز را بر روی صندلی نشسته و بسیاری از کارها را در همین حالت انجام دهند. در مواردی، به دلیل موقعیت شغلی و گاهی به خاطر وضعیت خاص جسمانی. نکته قابل توجه این است که نشستن طولانی مدت بر روی صندلی به هر دلیلی، می تواند مشکلات متعددی برای فرد به دنبال داشته باشد که برخی از آنها منجر به خطرات جدی برای سلامت بدن خواهد داشت. عوارض و خطرات زیاد نشستن برای سلامتی شامل اختلالات اسکلتی تا نا به سامانی های روحی می شود. در مجله سلامت ماه به تفصیل در مورد این مسئله و راه های کاهش خطرات آن بحث خواهیم کرد.

عوارض و خطرات زیاد نشستن برای سلامتی

به طور کلی، نشستن به نسبت ایستادن و راه رفتن نیاز به انرژی کمتری دارد. بنابراین در اثر عدم فعالیت زیاد، فرد در معرض عوارض و خطرات زیاد نشستن از جمله انواع بیماری های قلبی عروقی ، بیماری فشار خون، کلسترول بالا، بیماری دیابت و مواردی از این دست قرار دارد. نشستن زیاد، موجب بروز سندرم متابولیکی در بدن شده و حتی ممکن است در مواردی، منجر به مرگ فرد در اثر آسیب های قلبی شود.

نشستن طولانی مدت مثل نشستن پشت میز اداری، رو به روی صفحه کامپیوتر یا نشستن پشت فرمان ماشین است. افرادی که روزانه 8 ساعت بدون هیچ فعالیت فیزیکی در حال نشسته کارهای خود را انجام می دهند، به اندازه مصرف کنندگان دخانیات یا افراد دارای اضافه وزن، در معرض خطر انواع بیماری ها و مرگ زودرس هستند. 60 تا 75 دقیقه نشستن بدون حرکت را به عنوان عامل خطر دسته بندی می کنند.

آسیب های قلبی و مغزی از خطرات نشستن زیاد

محققان به این نتیجه رسیده اند که نشستن طولانی مدت، مستقیما به قلب آسیب می رساند. در یک تحقیق، تعدادی راننده مورد بررسی قرار گرفتند. گروهی از آنها راننده ترانزیت بودند و حتی در مواردی، 1 روز کامل نیز رانندگی می کردند و گروه دیگر، رانندگان لیفتراک در کارخانه جات صنعتی بودند که زمان رانندگی آنها در هر نوبت بیش از 30 دقیقه نبود. این دو گروه، دارای تغذیه و رژیم غذایی یکسان بوده و از نظر سلامت جسمی نیز در یک سطح قرار داشتند. پس از مدتی، مشخص شد که رانندگان ترانزیت به دلیل عوارض و خطرات زیاد نشستن ، بیش از گروه دیگر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. اگر برای مدت طولانی در مکانی ثابت نشسته باشید، ذهن به تدریج کند شده و ممکن است دچار جنون یا اختلالت ذهنی شوید.

ابتلا به بیماری قند خون در اثر زیاد نشستن

به عقیده پزشکان، افزایش میزان قند خون را در افراد از عوارض و خطرات زیاد نشستن است. این مسئله دو علت دارد، یکی اینکه کم تحرکی موجب چاقی شده و اضافه وزن نیز یکی از علل ابتلا به بیماری دیابت است. از طرفی، هنوز محققان نمی دانند که چه ارتباطی میان افزایش ترشح انسولین و نشستن طولانی مدت وجود دارد. این ارتباط اگرچه هنوز شناخته نشده، اما به اثبات رسیده است. همانطور که گفته شده معمولا نشستن طولانی مدت، چاقی را در پی دارد و در ادامه آن، انواع بیماری های دیگر نیز بروز می یابند. در نتیجه فرد به نسبت دیگران، عمر کوتاه تری خواهد داشت.

آسیب به کمر از عوارض زیاد نشستن

نشستن برای مدت طولانی، خود یک آسیب جدی برای کمر، ستون فقرات و مهره های گردن به شمار می آید، به ویژه اگر این نشستن صحیح نباشد و مدل نشستن شما با اشکال همراه باشد. در این موارد اختلال ایجاد شده دو چندان خواهد بود. اگر مجبورید که چندین ساعت بدون حرکت باشید، دست کم روش های صحیح نشستن را فرا بگیرید.

نشستن طولانی مدت اثر ورزش را خنثی می کند

از بین رفتن اثر فعالیت ورزشی یکی از عوارض و خطرات زیاد نشستن است. حتی اگر در طول هفته، چندین ساعت ورزش کنید یا فعالیت بدنی شما حتی از میزان توصیه شده نیز بیشتر باشد، باز هم نشستن طولانی مدت می تواند اثر ورزش را خنثی کند. پس بهتر است ارزش فعالیت بدنی را با این کار از بین نبرید.

برخی از عوارض دیگر نشستن طولانی مدت

  • ابتلا به DVD: زمانی که برای مدت طولانی بر روی یک صندلی بنشینید، لخته ای از خون در زیر زانوها ایجاد می شود که به DVD معروف است. این لخته خون با درد و سوزش همراه است و اگر در پا به جریان در آید، بسیار خطرناک خواهد بود.
  • افزایش استرس و فشار روحی: آنچه موجب خوشحالی و شادابی در فرد می شود، فعالیت فیزیکی و تحرک است. نشستن یک جا موجب افزایش خشم و استرس در فرد شده و در مواردی، موجب بروز علائم شایع افسردگی خواهد شد.
  • تورم رگ ها: زمانی که مدت طولانی پشت میز نشسته باشید، عروق پا متورم شده و بافت های اطراف را آسیب می زند. این حالت که به واریس پا معرف است اگر چه یک خطر جدی به حساب نمی آید، اما همیشه با درد و احساس ناراحتی همراه است.
  • عدم حرکت در سالمندان: اگر سالمندان به بهانه درد پا، زیاد فعالیت بدنی نداشته باشند و برای مدتی در یک مکان بنشینند، به تدریج پوکی استخوان در آنها شدت یافته و همان فعالیت های عادی مثل رفتن به دستشویی یا حیاط را هم نمی توانند انجام دهند.

روش هایی برای کاهش خطرات و عوارض نشستن زیاد

10 دقیقه پیاده روی: به گفته محققان، سیستم گردش خون در مواردی که فرد برای مدت طولانی یکجا نشسته و بدون حرکت باشد، دچار اختلال شده و موجب آسیب به عضلات و اندام های حرکتی می شود. بهتر است برای جلوگیری از عوارض و خطرات زیاد نشستن هر چند ساعت یکبار، به مدت 10 دقیقه قدم بزنید تا سیستم گردش خون به حالت اولیه بازگردد. 10 دقیقه، شامل حدود 1000 قدم است. اگر شغلی دارید که مجبورید بیش از 6 ساعت بر روی صندلی بشینید، می توانید قبل از شروع کار کمی پیاده روی کنید، به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید یا مسیر منزل تا محل کار را در صورت امکان پیاده طی کنید.

مرتبا از جا بلند شوید: هر 30 دقیقه یکبار به مدت 5 دقیق از جای خود بلند شوید. این کار کمک می کند تا گردش قند در خون به تعادل رسیده و فرد دچار مشکلاتی از این بابت نباشد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که ایستادن برای مدت طولانی نیز همانند نشستن، خطرات خاص خود را دارد.

روش های نشستن صحیح روی صندلی

بیشترین آسیبی که نشستن طولانی مدت برای بدن دارد، آسیب به کمر، گردن و ستون فقرات است، آن هم به این دلیل که فرد در موقعیت مناسب قرار نگرفته و نحوه نشستنش صحیح نیست. در صورتی که مجبور باشید برای مدت طولانی بر روی صندلی نشسته و کار خود را انجام دهید، باید روش های درست نشستن را فرا گرفته و بدانید که چگونه بدون آسیب به کمر، این عادت را مدیریت کنید.

کارشناسان مجله اینترنتی ماه توصیه می کنند در هنگام نشستن باید طوری بر روی صندلی قرار بگیرید که مسیر تنفسی شما دچار فشار نباشد و به راحتی بتوانید نفس بکشید. از طرفی برای جلوگیری از آسیب به گردن باید صفحه مانیتور دقیقا رو به روی صورت شما باشد تا برای بهتر دیدن آن نیازی به خم کردن سر خود نداشته باشید. تا حد ممکن، سطحی شیب دار زیر پای خود و بر روی زمین قرار دهید. صندلی را با توجه به وزن و قد خود انتخاب کرده و حتما به استاندارد بودن آن توجه نمایید. جدی ترین عوارض و خطرات زیاد نشستن توسط مجله اینترنتی ماه بیان شد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diabeteshealthheart diseasesبیماری قلبیدیابتسلامت
Comments (2)
Add Comment
  • مجید. ام

    آیا یبوست هم میتواند ازعوارض نشستن زیاد باشد؟

    • سردبیر

      سلام وقت بخیر
      بله نشستن طولانی مدت نه تنها موجب افزایش وزن بلکه باعث پیچ خوردن روده ی بزرگ می شود، مدفوع را از حرکت باز می دارد و منجر به یبوست می شود.