رژیم غذایی افراد قند خونی

داشتن تغذیه مناسب، همیشه به عنوان بهترین راه برای حفظ سلامت فردی است. اما هر بیماری نیز، رژیم غذایی خاص خود را نیاز دارد و باید با توجه به وضعیت فرد، یک سری مواد را در برنامه روزانه گنجاند. دیابتی ها از جمله بیمارانی هستند که توجه به رژیم غذایی در آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. تغذیه سالم و رژیم غذایی افراد قند خونی نه تنها در روند بیماری تاثیر به سزایی دارد، بلکه انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه را برای فرد فراهم می آورد. به همین منظور، کارشناسان مجله سلامت ماه ، جهت آشنایی بیشتر این بیماران و ارائه یک رژیم غذایی مناسب، مقاله ای در این باره تهیه کرده اند که رژیم و تغذیه مناسب برای افراد دیابتی را ارائه می دهد.

برنامه و رژیم غذایی افراد قند خونی

تفاوتی ندارد که شما مبتلا به بیماری قند خون هستید یا خیر، در هر صورت تغذیه مناسب و سالم، از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت زیرا تمامی ابعاد فعالیت های روزانه و سلامت فردی به این برنامه غذایی بستگی دارد. میزان مصرف یک سری غذاها به جنسیت، سن، میزان فعالیت روزانه و وضعیت کلی سلامت بستگی دارد. نکته جالبی که شاید تاکنون زیاد به آن توجه نشده، این باشد که اخیرا اندازه بشقاب ها و ظرف غذا، بسیار بزرگتر شده و به همین دلیل، مقدار غذای مصرفی در هر وعده نیز تحت تاثیر اندازه ظرف است. هر چه ظرف غذا کوچکتر باشد، مقدار غذای موجود در آن، حجیم تر به نظر آمده و به این ترتیب، تناسب در میزان مصرف رعایت خواهد شد.

هر وعده غذایی صرفا دربردارنده همه نیازهای اساسی ما نیست به همین دلیل، باید در وعده های مختلف از انواع منابع ویتامین ها و املاح، استفاده کرد. یک برنامه کامل و مناسب، شامل این موارد خواهد بود:

  • سبزیجات و میوه ها
  • غذاهای نشاسته ای
  • گوشت، تخم مرغ، مغزها
  • لبنیات
  • غذاهای چرب و شیرین
  • نمک

رژیم سبزیجات برای افراد دیابتی

میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر، انواع ویتامین ها، مواد معدنی با مقدار چربی و کالری کم هستند. تقریبا در همه وعده های غذایی می توان از این گروه استفاده کرد. سبزیجات در پیشگیری از انواع بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون و کلسترول موثر هستند. مقدار مصرف این مواد، 5 وعده در هر روز است، البته تنوع در انتخاب این مواد نیز نباید فراموش شود.

غذاهای نشاسته ای برای بیماری قند خون

سیب زمینی، نام، پاستا و برنج از جمله پرکاربرد ترین مواد نشاسته ای هستند که حاوی کربوهیدرات بوده و به عنوان سوخت مورد نیاز سلول ها، مصرف می شوند. به منظور برنامه ریزی رژیم غذایی افراد قند خونی بهتر است در مصرف این مواد کمی دقت به خرج داده و از نوع کامل این غلات استفاده کنید. نان سبوس دار یا برنج قهوه ای، با عنوان غلات کامل شناخته می شوند. مواد نشاسته ای نیز باید به طور روزانه مصرف شوند.

رژیم پروتئینی برای بیماران دیابتی

این دسته از مواد غذایی سرشار از پروتئین بوده و برای رشد ماهیچه ها و مفاصل، ضروری هستند. انواع ماهی ها حاوی مقادیر زیادی امگا 3 می باشند که وجود آنها می تواند چربی مورد نیاز بدن را تامین کند. به علاوه، گوشت ها منابع غنی آهن هستند که به رشد و تولید گلبول های قرمز، کمک فراوانی میکند. این رژیم غذایی باید با احتیاط فراوان ولی به صورت روزانه مصرف شود. زیاده روی در مصرف گوشت، باعث افزایش میزان کلسترول خون می شود. ماهی نیز در هفته یک یا 2 بار، ضروری است. در رژیم و تغذیه مناسب برای افراد دیابتی ، مصرف تخم مرغ نیز به دلیل داشتن کلسترول محدودیت دارد و به این نکته توجه داشته باشید که دیابت ، خطر ابتلا به بیماری کلسترول خون را نیز بالا می برد.

یک وعده لبنیات در روز

ماست، شیر و پنیر، سرشار از کلسیم است و برای رشد دندان ها در کودکان و تراکم استخوان بسیار مفید است. برخی از انواع لبنیات، دارای مقدار چربی فراوانی هستند که معمولا با عنوان لبنیات کامل شناخته می شوند. مصرف این نوع مواد به دلیل داشتن چربی زیاد، توصیه نمی شود اما برای کودکانی که نیاز به جذب کلسیم و پروتئین بیشتر دارند، مصرف آنها ممانعتی ندارد. اما به منظور استفاده در رژیم غذایی افراد قند خونی ، خوردن یک وعده لبنیات در هر روز، ضروری است، اما بیش از این مقدار توصیه نمی شود.

رژیم چربی، شیرینی و نمک برا افراد دیابتی

شیرینی ها و انواع غذاهای چرب، خط قرمز بیماران دیابتی است که مصرف آن باید به کمترین حد ممکن برسد. بهتر است برای تهیه شیرینی ها، از شکر قهوه ای یا روغن های طبیعی استفاده شود تا میزان کالری موجود در آن، کاهش یابد. مصرف نمک نیز به اندازه کربوهیدرات ها در بیماران دیابتی خطرناک است. غذاهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی نمک هستند و بهتر است غذا را در منزل و با مقدار استاندارد نمک، تهیه کنید.

بهترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی

بهتر است هنگام صرف غذا، نیمی از بشقاب را با سبزیجات تازه پر کرده و نیم دیگر را با غذاهای کم چرب، کم کالری، انواع مغزها، پروتئین های گیاهی، دانه ها و دیگر غذاهای سالم. مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده در رژیم غذایی افراد قند خونی باید قطع یا به کمترین حد ممکن برسد. تنقلاتی مثل چیپس، نوشابه، شیرینی های پر چرب و پاپ کورن برای دیابتی ها ممنوع است. مصرف شکر مصنوعی و به طور کلی، کربوهیدرات ها برای افراد دیابتی علاوه بر افزایش میزان قند خون، موجب چاقی و اضافه وزن در فرد می شود که خود عاملی در تشدید بیماری دیابت است. از طرفی کربوهیدرات ذخیره شده در بدن، حساسیت سلول ها به انسولین را نیز افزایش می دهد.

بهترین غذاهای برای افراد قند خونی

از جمله بهترین غذا در دسته های مختلف غذایی که برای دیابتی ها مناسب است، شامل:

  • اسفناج، کلم، کرفس، خیار، پیاز، فلفل و کدو از گروه سبزیجات
  • سیب، هلو، توت، آلبالو، گلابی، پرتقال، کیوی، موز، انگور، طالبی از گروه میوه ها
  • آووکادو، مغزها، زیتون، سویا، نارگیل و برخی دانه ها مانند مصرف آفتابگردان برای تامین چربی مورد نیاز
  • غلات کامل، سبوس دار، پروتئین های گیاهی.

آن چه که علاوه بر تغذیه در رژیم غذایی افراد قند خونی اهمیت دارد این است که غذا در محیطی سالم و بهداشتی تهیه شده باشد، مواد اولیه از نوع سالم و بهترین باشند، افزودنی ها از نظر غذایی، سالم باشد و البته اینکه در جریان پخت به خواص غذاها توجه شود. و نکته آخر از دید مجله اینترنتی ماه ، اینکه ورزش نیز در کنار تغذیه میتواند به کنترل دیابت کمک کند. چرا که کربوهیدرات های مصرف شده در بدن، به قند تبدیل می شوند و در صورتی که این قندها، به عنوان سوخت مورد استفاده قرار نگیرند، تجمع یافته و موجب افزایش میزان قند در خون می شود. پس باید در کنار رژیم غذایی، به فعالیت های ورزشی نیز توجه داشت.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diabetesdiethealthدیابترژیمرژیم غذاییسلامتقند خون
Comments (1)
Add Comment
  • غلامرضا

    با سلام آیا این غذاها در از بین رفتن بیماری قند خون تاثیر دارند ؟ یا فقط برای کنترل قند خون هستند؟