درمان ریزش مو در خانه

در تعریف مولفه های زیبایی، مو یکی از مهم ترین و اصلی ترین موارد است که توجه و اهمیت به سلامت آن، مستقیما به زیبایی ظاهری بستگی درد. ریزش مو و کاهش کیفیت تارهای آن، یکی از مواردی است که به ویژه در میان جوانان، بسیار نگران کننده است. هم زنان و هم مردان، معمولا در حفظ سلامت موها تلاش فراوانی داشته و از هر راهکاری برای تقویت و پیشگیری از ریزش آن، استفاده می کنند. البته باید توجه داشت که هر روشی برای پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان و مردان صرفا قابل اعتماد نیست و ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. درمان ریزش مو در خانه با دارو های گیاهی، از میان راهکارهای متعدد شانس بیشتری برای انتخاب دارند، زیرا دست کم در بسیاری از موارد، ضرری برای مو ندارد. برای آشنایی با این روش ها با مجله سلامت ماه همراه باشید

روش های درمان ریزش مو در خانه

زیبایی و سلامت موها، از جمله موارد است که هم مورد توجه ویژه خانم ها و هم آقایان قرار گرفته و آن را یکی از شاخصه های زیبایی در نظر می گیرند. اما عواملی هستند که همواره این ملاک زیبایی را تحت تاثیر قرار داده و موجب ریزش یا تضعیف آن می شوند. افزایش سن، تغذیه نامناسب، آلودگی های محیطی، ریزش مو در اثر افسردگی و استرس ، استفاده از شوینده های نامناسب و نامرغوب، استفاده مداوم ابزارهای حرارتی برای حالت دادن مو و عدم مراقبت صحیح از موها، از جمله مواردی است که با گذشت زمان، کیفیت مو را از بین می برد.

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که تار موهایتان نازک شده و موهایتان کم پشت به نظر می رسد، باید چند نکته اساسی را در برخورد با آنها رعایت کنید. اولین مسئله برای درمان ریزش مو در خانه کاهش مصرف مواد شیمیایی برای حالت دادن به موهاست. مواد شیمیایی مثل انواع اسپری ها و ژل ها می تواند به اندازه اتو و سشوار برای تار مو مضر باشد. بهتر است موها را به روش طبیعی خشک کرده و برای آرایش آن، از مواد شیمیایی کمتر استفاده کنید.

داشتن تغذیه مناسب نیز یکی دیگر از راهکارهای درمان ریزش مو در خانه است. مصرف انواع پروتئین ها و ویتامین ها و البته مواد معدنی، از ضروریات داشتن یک موی سالم است. قبل از شستن مو در حمام، بهتر است موها را ابتدا شانه زده تا آلودگی موجود در تار مو تا حدودی برطرف شده و زمان کمتری برای شستن آن نیاز باشد. در استفاده از هر نوع روش خانگی باید دقت داشت که آیا مواد مصرف شده، عوارض جانبی ایجاد می کند یا خیر. در ادامه برخی از موادی که می تواند به تقویت ریشه و افزایش ضخامت آن کمک کند توضیح داده شده است.

درمان خانگی ریزش مو با تخم مرغ

تخم مرغ یکی از منابع اصلی تامین پروتئین مورد نیاز بدن است. مطمئنا وجود پروتئین می تواند به تقویت مو نیز کمک به سزایی کند. بسته به حجم و بلندی مو، 1 یا 2 عدد تخم مرغ را مخلوط کرده و با برس، موها را به آن آغشته کنید. این کار را 15 دقیقه قبل از شستن موها با شامپو و 2 بار در هفته انجام دهید.

تاثیر روغن زیتون بر تقویت موها

روغن زیتون موجب شفافیت و صاف شدن موها می شود. چند قاشق روغن زیتون را با یک یا دو قاشق عسل مخلوط کرده و به موها بزنید. پس از 30 دقیقه، موها را با آب ولرم و شامپو شست و شو دهید. برای درمان ریزش مو در خانه همچنین می توان از روغن نارگیل، روغن آووکادو و روغن کرچک نیز استفاده کرد.

خواص پیاز در پیشگیری از ریزش مو

پیاز از سبزیجات بسیار مقوی و البته ضد عفونی کننده است که مصرف آن، خواص تغذیه ای بسیار زیادی دارد. شاید به جرات بتوان گفت که یکی از تاثیر گذارترین مواد برای تقویت موها، قرار دادن تکه های پیاز بر روی موهاست. البته باید توجه داشت که این کار ممکن است در مواردی موجب بروز حساسیت در فرد شود که پس از مشاهده اولین علائم، باید مصرف را قطع نمود.

لیمو برای تقویت مو و پیشگیری از ریزش موها

مصرف لیمو برای تقویت مو، شاید چندان روش شناخته شده ای نباشد، اما تاثیر بسیار قوی دارد. لیمو سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که وجود آنها برای تقویت و رشد موها، ضروری است. مصرف مداوم آب لیمو، حتی در افراد کچل نیز می تواند تاثیر به سزایی در رشد مجدد موها داشته باشد. جهت درمان ریزش مو در خانه آب لیمو را با چند قاشق روغن زیتون مخلوط کرده و آن را به مدت 30 دقیقه بر روی موها قرار دهید. سپس با آب گرم و شامپو بشویید. توجه به این نکته نیز ضروری است که مصرف زیاد لیمو و آغشته کردن موها با آن می تواند رنگ طبیعی موها را تغییر دهد. پس در مصرف آن دقت کنید.

چای سبز و خواص بی نظیر آن برای مو

اغلب مردم چای سبز را با خواص آرام بخش و ضد افسردگی آن می شناسند. چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان، موجب تقویت سیستم گردش خون شده و خون رسانی نیز تاثیر مستقیمی بر رشد مو و تقویت ساقه مو دارد. اگر چای سبز کیسه ای استفاده می کنید، پس از نوشیدن آن کیسه چای را بر روی پوست سر قرار داده و پس از چند دقیقه موها را با آب گرم بشویید.

درمان ریز مو در خانه با آلوئه ورا

از زمان های دور، مصرف آلوئه ورا به عنوان یک راه ساده جهت تقویت ریشه مو و حفظ سلامت آن، معروف بوده است. این گیاه شگفت انگیز، علاوه بر تقویت ریشه مو به حفظ ظاهر زیبای مو نیز کمک خواهد کرد. ژل موجود در میان ساقه آلوئه ورا را خارج کرده و با آن، پوست سر را ماساژ دهید. می توان از شامپوهای دارای عصاره آلوئه ورا نیز استفاده نمود.

ماساژ روزانه پوست سر را فراموش نکنید

یکی از موثر ترین روش ها جهت تحریک ریشه مو، ماساژ دادن پوست سر است. این کار خون رسانی در سر را افزایش داده و موجب رشد بیشتر و بهتر ساقه مو می شود. بهتر است برای درمان ریزش مو در خانه این کار را به صورت روزانه انجام داد و در صورت امکان از انواع روغن های گیاهی نیز استفاده کنید. زیرا تاثیر ماساژ را چندین برابر می کند.

نکاتی در مورد روش های خانگی درمان ریزش مو

توجه به این نکته بسیار ضروری است که استفاده و نتیجه گیری از روش های خانگی کاملا شخصی بوده و در همه افراد یکسان نیست. در بسیاری از موارد، برخی روش های خانگی هیچ منبع علمی نداشته و نمی توان بر سالم و موثر بودن آنها اطمینان داشت. افرادی که دچار حساسیت های شدید هستند، باید در مورد مصرف این مواد دقت فراوانی داشته باشند، زیرا در مواردی مصرف این مواد نه تنها موثر نیست، بلکه می تواند ریزش مو را شدت بخشیده و یا کیفیت آن را پایین آورد.

زیرا ممکن است این اختلال در رشد مو دلیل متابولیکی داشته باشد. البته نمی توان منکر این قضیه شد که روش های طبیعی و خانگی، علاوه بر کم هزینه بودن دست کم ضرر چندانی نداشته و حتی اگر موجب درمان ریزش مو هم نشود، اختلالی ایجاد نمی کند. در درمان ریزش مو تاثیر گذاری برخی از انواع گیاهان دارویی به حدی است که حتی پزشکان نیز مصرف آنها را توصیه کرده و در برخی صنایع نیز برای تهیه شوینده ها از عصاره این گیاهان استفاده می شود.

نتیجه گیری مجله سلامت ماه

در مواردی که ریزش مو دلیل خاصی ندارد و ناگهانی اتفاق می افتد، باید با پزشک مشورت نمود. شاید یکی از علل این تغییر ناگهانی، بیماری خاصی باشد که نیاز به درمان فوری دارد. افرادی که به طور ناگهانی دچار ریزش مو یا هر گونه اختلال در رشد موها می شوند، باید پیش از اعمال روش های درمان ریزش مو در خانه با پزشک خود در این زمینه مشورت کنند. جهت شناخت دیگر روش های پیشگیری از ریزش مو مجله اینترنتی ماه را دنبال کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
hairhairlosstreatmentدرمانریزش مومو
Comments (0)
Add Comment