جلوی آبریزش بینی را بگیریم

بیماری سرماخوردگی، از آن دسته بیماری هایی است که اگر چه چندان خطرناک نبوده و حتی نیاز به درمان خاصی ندارد، اما علائم و عوارض آن، کمی آزارد دهنده و طولانی مدت است. از جمله این علائم، آبریزش بینی است که شاید بتوان گفت یکی از بدترین بخش های ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا در زمستان است. زمانی که مسیر تنفس از طریق مخاط آن یا عفونت ناشی از سرماخوردگی گرفته شود، این حالت را اصطلاحا آبریزش بینی می نامند. روش های متعددی برای اینکه جلوی آبریزش بینی را بگیریم ، بلدیم که همه آنها کاربردی و تقریبا چاره ساز است. اگر شما نیز از بروز این مشکل در هنگام ابتلا به سرماخوردگی، بسیار آزرده خاطر هستید، مجله سلامت ماه را دنبال کنید تا راه کارهای جالبی برای درمان آبریزش بینی ، در اختیارتان قرار گیرد.

چگونه جلوی آبریزش بینی را بگیریم

زمانی که فضای داخلی بینی و عروق آن به وسیله مخاط و آب اضافی، پر شود؛ فرد دچار گرفتگی بینی می شود. گرفتگی بینی در اغلب موارد با آبریزش همراه است. این حالت در نوزادان و سالمندان بسیار خطرناک بوده و نیاز به درمان و مراقبت دارد، زیرا ممکن است این افراد را در خواب، دچار تنگی نفس کند. اما در مورد نوزادان ، دانستن اینکه چطور جلوی آبریزش بینی را بگیریم خیلی مهم است.

گرفتگی بینی و آبریزش ممکن است در اثر بروز هر گونه انسداد و عفونت در بافت بینی به وجود آید. عفونت ناشی از بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا ، فعالیت سینوس ها و یا حساسیت نسبت به برخی مواد مثل دود سیگار یا آلودگی هوا و حساسیت های فصلی، منجر به آبریزش بینی می شود. برخی افراد نیز ممکن است بی هیچ دلیلی، دچار آبریزش شوند. البته در مواردی نیز آبریزش بینی به دلیل وجود پولیپ یا تومور در بینی ایجاد می شود که در این موارد ، دانستن صرف درمان آبریزش بینی بسنده نمی کند.

از جمله علت اصلی آبریزش بینی شامل عفونت سینوس ها، سینوزیت مزمن ، حساسیت ، سرماخوردگی ، استفاده بیش از حد اسپری باز کننده مخاط بینی ، مصرف برخی داروها، هوای خشک، بزرگ شدن غدد بینی، قرار گرفتن در هوای سرد، تغییرات هورمونی، استرس، اختلالات هورمونی، بارداری و مصرف دخانیات است .

درمان و جلوگیری از آبریزش بینی

آبریزش بینی، فقط یک شرایط آزاردهنده است و خطر زیادی نخواهد داشت، اما در صورتی که بیش از 10 روز به طول انجامید، با تب همراه بود، محتویات بینی زرد رنگ و یا سبز رنگ بود و آبریزش با خون همراه شد، باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا ممکن است این علائم، نشان دهنده بروز آسیب دیگری باشد که نیاز باشد جلوی آبریزش بینی را بگیریم .

معمولا در هنگام سرماخوردگی، بدن دچار خشکی شده و آبریزش بینی ایجاد می شود. رطوبت اضافی در محیط، تا حد زیادی خشکی را برطرف کرده و آبریزش را درمان می کند. اگر چه نوع بخار سرد و گرم هیچ تفاوتی در روند درمان آبریزش بینی ندارد، اما بهتر است برای جلوگیری از آسیب کودکان، از دستگاه بخار سرد استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید که باید فیلترهای دستگاه مرتبا تمیز شود تا از رشد باکتری در فضای محیط، جلوگیری به عمل آید.

با سوپ جلوی آبریزش بینی را بگیریم

غذاهای گرم علاوه بر حفظ رطوبت بدن، به کاهش شدت آبریزش بینی در فرد، بسیار کمک می کند. از زمان های بسیار دور، برای درمان گرفتگی بینی ، از غذاهای تند نیز زیاد استفاده می شده است. پس بهترین کار این است که علاوه بر گرم بودن غذا، به تندی آن نیز توجهی ویژه شود.

تحقیقات ثابت کرده که ویتامین سی نقشی اساسی در کاهش علائم سرماخوردگی و طول مدت آن دارد. اما در مورد اینکه دقیقا با ویتامین سی چطور جلوی آبریزش بینی را بگیریم ، این مسئله هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. اما به هر حال، اگر آبریزش بینی در اثر سرماخوردگی به وجود آمده باشد، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی می تواند کمک کننده باشد. اما اگر آبریزش دلیل دیگری دارد، زیاد به فکر مصرف ویتامین سی و تاثیر مثبت آن نباشید.

درمان گرفتگی بینی و آبریزش با کیسه آب گرم

قرار دادن کمپرس سرد یا گرم در نواحی اطراف بینی یکی از راه هایی است که اگرچه آبریزش را درمان نمی کند، اما دست کم سوزش ناشی از آن را کاهش داده و احساس بهتری به فرد خواهد داد. برای این منظور، چند تکه یخ را درون یک پلاستیک گذاشته و در یک حوله بپیچید و یا یک تکه پارچه را گرم کرده و روی بینی قرار دهید. این کار حتی اگر اثر صد در صدی نداشته باشد، اما دست کم، مضر نیست.

باز گذاشتن مجراهای تنفسی در هنگام خواب

حتما تا کنون با این شرایط رو به رو شده اید که گرفتگی و آبریزش بینی در هنگام خواب، بیش از زمان های دیگر، شدت گرفته و مانع از استراحت می شود دغدغه اصلی افراد این می شود که چطور جلوی آبریزش بینی را بگیریم . ساده ترین راه این است که برای داشتن تنفس راحت تر، راه های تنفسی را تا حد ممکن باز بگذارید. یک بالشت اضافه زیر سر خود گذاشته تا سرتان کمی بالاتر قرار گیرد و دستگاه بخور و ایجاد رطوبت را نیز، در اتاق قرار دهید.

دوش گرفتن برای درمان علائم سرماخوردگی

حتما تا کنون این مورد را تجربه کرده اید که پس از یک دوش آب گرم، احساس بهتری داشته و آبریزش بینی در شما بسیار کمتر شده است. وجود بخار و رطوبت در حمام، دلیل اصلی این امر است. این کار را حتی می توان در یک ظرف آب گرم نیز انجام داد، به این صورت که ظرفی را پر از آب کرده و صورت خود را در نزدیکی ظرف بگیرد و حوله ای را روی سر خود بیندازید، به گونه ای که بخار حاصل از آب گرم، خارج شود.

داروی آبریزش بینی

اگر آبریزش بینی در اثر حساسیت به وجود آمده باشد، باید طبق دستور پزشک از دارو های درمان علائم سرماخوردگی مانند آنتی هیستامین استفاده کرد. توجه داشته باشید که دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته را حتما از قبل مطالعه کنید، زیرا مصرف بی موقع و سهوی، شرایط را برای شما بدتر خواهد کرد. همچنین با کمک آب نمک می توان مخاط بینی را آسان تر از بینی خارج کرد، به علاوه در زدودن عفونت نیز بسیار موثر است.

سیر خاصیت ضد باکتریایی دارد و در درمان عفونت بینی بسیار موثر است. گاها برای این که جلوی آبریزش بینی را بگیریم ، جویدن یک حبه سیر کمک می کند تا بدنتان گرم شده و آبریزش و گرفتگی بینی در شما کاهش یابد. علاوه بر این طبق گفته کارشناس مجله اینترنتی ماه ، روغن اکالیپتوس خاصیت ضد احتقان و گرفتگی دارد و یکی از قدیمی ترین روش ها در درمان آبریزش بینی است. این روغن را می توانید به عنوان قطره آماده در داروخانه تهیه کرده، بر روی یک دستمال ریخته و آن را جلوی بینی بگیرید تا راه تنفس شما باز شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
fluhealthsicknessبیماریسرماخوردگیسلامت
Comments (0)
Add Comment