تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی، یکی از بخش های پیچیده و البته بسیار حیاتی بدن است که عملکرد آن بر دیگر اندام ها نیز تاثیر گذار است. سیستم ایمنی همان گونه که از نامش مشخص است، وظیفه محافظت از بدن در برابر میکروب ها و عوامل بیماری زا را بر عهده دارد، اما متاسفانه نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد که استفاده از رژیم های غذایی ناسالم، مقدار زیاد شکر و چربی ها و غذاهای فرآوری شده، باعث می شود تا شمار بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی، روز به روز افزایش یابد. کارشناسان مجله سلامت ماه بر آن شدند تا به دلیل اهمیت این موضوع، در مورد گزارشات ارائه شده در زمینه تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی ، تحقیق کرده و اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان قرار دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا نقش تغذیه در سلامت بدن و سیستم ایمنی را بررسی کنیم.

عملکرد و تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی نیز همانند دیگر بخش های مختلف بدن، برای داشتن عملکرد مناسب و قدرتمند، به وجود انواع ویتامین ها و املاح معدنی نیازمند است. در صورتی که رژیم غذایی ما در بر دارنده این مواد نباشد، قطعا علاوه بر خود سیستم ایمنی، دیگر بخش ها هم مثل سیستم گوارش و البته سیستم عصبی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. به گفته کارشناسان، وضعیت سلامت فرد تا حد زیادی به چیزی که می خورد، بستگی دارد. در واقع سلامت انسان با توجه به نوع رژیم غذایی، تامین می شود. اغلب کارشناسان تغذیه بر این باورند که در حال حاضر بیشتر مردم جهان، درگیر رژیم های غربی شده اند و همین امر، سلامت آنها را بیشتر به خطر می اندازد.

عفونت در بدن، به سیستم ایمنی باز می گردد. در واقع ریشه بسیاری از بیماری ها، عفونت است. اگر چه سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن تا حدودی به وجود میکروب ها بستگی دارد، اما نباید فراموش کرد که این میکروب ها، مقدار مشخصی دارند و نحوه استفاده از آنها، تخصص سیستم ایمنی است. به جز مواردی که برای حفظ سلامت کلی بدن لازم است، ورود ویروس ها، میکروب ها، باکتری ها و هر عامل بیماری زای دیگری در بدن، سیستم ایمنی را تحریک کرده و در مقابله با پادتن های تولید شده توسط این سیستم، نابود می شوند.

رژیم های غربی مخرب سیستم ایمنی بدن

این رژیم غذایی در واقع در بردارنده برنامه غذایی است که اغلب کشورهای نیمه غربی مثل کانادا، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از آن پیروی می کنند. اساس این رژیم غذایی بر مصرف غذاهای فرآوری شده، شکر و کربوهیدرات ها بنا نهاده شده که عامل اصلی بیماری هایی مثل فشار خون بالا، چاقی و دیابت است. در حقیقت این مواد با درگیر کردن سیستم ایمنی بدن، موجب بروز انواع بیماری های پرخطر می شوند.

گوشت قرمز: اساسا گوشت قرمز سرشار از آهن و پروتئین است که وجود این مواد برای تقویت گلبول های قرمز خون و عملکرد بهتر ماهیچه ها، ضروری است. اما متاسفانه در رژیم های غربی، مقدار مصرف گوشت قرمز بسیار زیاد است، به طوری که نه تنها برای سلامت قلب و عروق مفید نیست، بلکه مضرات بسیار زیادی نیز برای فرد خواهد داشت. طبق گفته کارشناسان تغذیه دانشگاه کالیفرنیا، گوشت قرمز حاوی نوعی قند خاص است که مصرف زیاد آن، سیستم ایمنی را تحریک کرده و موجب می شود تا به عنوان یک عامل بیماری زا شناخته شده و مورد حمله قرار گیرد و تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی را بی اثر کند.

تاثیر غذاهای سرخ شده بر سیستم ایمنی

بر خلاف گوشت قرمز که اغلب افراد در مورد مضرات آن اطلاع کافی ندارند، همه ما به خوبی می دانیم که غذاهای چرب و سرخ شده، موجب افزایش سطح کلسترول و رسوب چربی در عروق می شود. تحقیقات در مورد تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی نشان می دهد غذاهای سرخ شده علاوه بر تاثیر منفی که بر عملکرد عروق دارد، مکانیزم های دفاعی ایمنی بدن از بین برده و فرد را در برابر حملات میکروبی و ویروسی، ضعیف می کند. البته مطمئنا نمی توان مصرف چیپس یا مرغ سرخ شده را به طور کلی حذف کرد، اما می توان آن را تا حدودی کاهش داد.

خوردن قند مصنوعی برای ایمنی بدن مضر است

قندها نیز همانند غذاهای سرخ شده، در رژیم های غربی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب افراد با علم به مضرات آن، توجهی به کاهش مقدار مصرف ندارند. قند مصنوعی نه تنها در شکلات های شیرین و انواع کیک و شیرینی ها به وفور استفاده می شود، بلکه ماکارونی، برنج سفید و نان های صنعتی نیز، حاوی مقادیر زیادی از این ماده خطرناک هستند. قند علاوه بر ایجاد مشکلات پوستی و گوارشی، موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی نیز می شود و محرک ها را در برابر شناخت عوامل بیماری زا، تضعیف می کند.

بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مرکبات : حتما تا کنون به این مسئله دقت کرده اید که اغلب افراد به محض ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا، مرکبات مصرف می کنند. دلیل عمده این امر، وجود مقادیر زیادی ویتامین سی در این نوع میوه هاست که با تولید بیشتر گلبول قرمز، موجب بروز تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی می شود. لیمو، پرتقال، نارنگی و گریپ فروت از انواع مرکبات هستند.

فلفل دلمه قرمز رنگ : در میان سبزیجات، فلفل دلمه، بیشترین مقدار ویتامین سی را در خود دارد. در واقع درصد ویتامین سی موجود در فلفل دلمه ای، دو برابر بیشتر از مرکبات است. علاوه بر ویتامین، این گیاه سرشار از بتاکاروتن است که علاوه بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ، در سلامت چشم و پوست نیز دخیل است.

تاثیر ویتامین بر بدن

از آن جا که ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است، نقش مهمی در جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی عروقی، عفونت ها و افزایش سلامتی و عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن دارد و از مواد غذایی موثر در سلامت پوست بشمار می آید. این ویتامین را اغلب می توان در میوه ها مخصوصا گروه مرکبات، سبزیجاتی مثل بروکلی و گوجه فرنگی یافت کرد.

سبزیجات تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

بروکلی یکی از سبزیجات معجزه آساست که دربردارنده بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. به علاوه مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که باعث شده به عنوان یک گیاه جادویی شناخته شده و در اغلب رژیم های غذایی سالم، گنجانده شود. تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی را می توانید در نتیجه مصرف مداوم بروکلی به همراه سالاد و غذا ها مشاهده کرد.

سیر : سیر چاشنی است که تقریبا در همه جای دنیا از خواص بی نظیر آن استفاده فراوان می شود. اضافه کردن سیر به غذا، زینک زیادی را به بدن می رساند و موجب تقویت سیستم ایمنی می شود. سیر جزو گیاهان ضد عفونی کننده نیز هست. پس از این بابت، خود نوعی سیستم دفاعی به حساب می آید.

اسفناج : اسفناج حاوی ویتامین سی، بتاکاروتن، آنتی اکسیدان و مواد معدنی فراوانی است. بتاکاروتن ماده ای است که سیستم ایمنی را در برابر مبارزه با ویروس ها، یاری می رساند. بهتر است اسفناج و کلم بروکلی را کمتر در معرض حرارت قرار دهید تا خواص تغذیه ای آن، حفظ شود. اما در مواردی حرارت ملایم، ویتامین آ موجود در آنها را بهتر آزاد کرده و بیشتر در دسترس قرار می دهد.

پیشگیری از سرماخوردگی با بادام

پزشکان توصیه میکنند که برای پیشگیری از سرماخوردگی ، ویتامین ای و برای بهبود آن، ویتامین سی به مقدار زیاد در رژیم غذایی گنجانده شود. بادام از جمله مغزهایی است که هم ویتامین ای و هم سی دارد. پس در هر موقعیتی مصرف آن مفید به فایده خواهد بود. مواد معدنی موجود در بادام، به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و منبع مناسبی برای تامین چربی مورد نیاز بدن است.

اما طبق گفته کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه برای حصول نتیجه تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی ، چای سبز را فراموش نکنید. چای سبز حاوی نوعی خاص از آنتی اکسیدان هاست که بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر گذار است. آمینو اسید وجود در چای نیز، یکی دیگر از تقویت کننده های گلبول های سفید خون است و نقش تغذیه در سلامت بدن و سیستم ایمنی را تکمیل می کند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
diethealthرژیمرژیم غذاییسلامت
Comments (1)
Add Comment
  • یلدا

    دمنوش آلوئه ورا برا تقویت سیستم ایمنی هم خیلی خوبه حتما امتحان کنید