تاثیرات کلسترول بالا بر قلب و بدن

افزایش سطح کلسترول در بدن، پس از بیماری فشاری خون ، یکی از آسیب های شایعی است که درصد بسیاری از مردم را مبتلا کرده است. بالا بودن سطح کلسترول نه تنها خود یک آسیب جدی است، بلکه می تواند عاملی برای بروز دیگر بیماری ها و مشکلات سلامتی در فرد شود. آمارها نشان می دهد که تعداد زیادی از مبتلایان به کلسترول بالا، توجهی به پیشگیری و مراقبت از بیماری نداشته و اهمیتی قائل نمی شوند. ابتلا به چربی خون از تاثیرات کلسترول بالا بر قلب و بدن است که خطر سکته های قلبی را افزایش می دهد. کارشناسان مجله سلامت ماه در این مقاله به بررسی عوارض کلسترول بر بدن و تاثیرات منفی آن پرداخته اند که پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

عوارض و تاثیرات کلسترول بالا بر قلب و بدن

کلسترول بالا، یکی از مشکلاتی است که معمولا درصد بسیاری از افراد در سنین میانسالی و پیری، به آن مبتلا هستند. اگر چه برخی افراد از تاثیرات کلسترول بالا بر قلب و بدن بی خبر بوده و به آن توجهی ندارند، اما اساسا کلسترول بالا یکی از مسائلی است که باید سریعا تحت نظر قرار گرفته و راهی برای کنترل و درمان آن اتخاذ شود. هر چه کلسترول برای مدت زمان بیشتری بدون درمان رها شود، عوارض جانبی آن بیشتر خواهد بود.

بر اساس آمارها از هر 6 نفر، 1 نفر دارای کلسترول بالا یا در معرض ابتلا به آن است. بالا بودن سطح فشار خون موجب ایجاد اختلال در عملکرد معده، آسیب به عروق و ایجاد بیماری عروق کرونری و افزایش خطر ابتلا به سکته ها و نارسایی های قلبی می شود. هر چه مقدار تجمع لیپیدها در عروق بیشتر باشد، عبور خون از آنها مشکل تر خواهد بود. زمانی که عروق، توانایی انتقال خون و اکسیژن به قلب را نداشته باشند، قلب دچار آسیب شده و پمپاژ خون به دیگر اعضا نیز با اختلال مواجه خواهد شد. در این صورت سکته یا حمله قلبی اولین پیامد ممکن است.

ارتباط کلسترول با ترشح هورمون های مختلف در بدن

ترشح هورمون های مختلف در بدن مثل هورمون کورتیزول، تستوسترون و پروژسترون، به وجود چربی وابسته است. در واقع در صورتی که مقدار مشخصی کلسترول در خون موجود باشد، غدد مربوطه اقدام به ترشح این هورمون ها می کنند. به عبارت دیگر، ارتباط مشخصی بین وجود کلسترول و ترشح برخی هورمون ها در بدن وجود دارد. به همین دلیل است که زنان در دوران قاعدگی، به دلیل تغییرات هورمونی که در آنها ایجاد می شود، دارای سطح HDL بالا و LDL کمتر هستند. در نتیجه پس از سن یائسگی، خطر ابتلا به چربی خون در زنان به طور چشمگیری افزایش می یابد. هورمون دیگری که شدیدا تحت تاثیر میزان کلسترول است، هورمون های تیروئیدی است که با کم و زیاد شدن مقدار کلسترول، عملکرد آنها نیز تغییر خواهد کرد.

تاثیر بالا بودن کلسترول بر سیستم عصبی

سیستم عصبی برای ساخت نورون های جدید و جایگزین کردن به جای سلول های مرده و فرسوده، نیاز به مقداری چربی در بدن دارد. در حقیقت وجود چربی برای تولید سلول های مغزی ضروری است. اما اگر سطح کلسترول منفی خون از حد طبیعی فراتر رود، مشکلات عدیده ای در سیستم عصبی به وجود خواهد آمد. در این مبحث از اولین تاثیرات کلسترول بالا بر قلب و بدن احتمال ایجاد پلاک در عروق منتهی به مغز، ایجاد لخته در آنها و بروز سکته مغزی است. زمانی که چربی تجمع یافته در عروق افزایش یابد، مسیر حرکت خون مسدود شده و خون کافی به مغز نمی رسد.

اگر این وضعیت ادامه یابد خون کم تحرک در عروق لخته شده و با رسیدن این لخته به مغز، بروز سکته قلبی غیر قابل پیشگیری است. از طرفی مسدود شدن مسیر عبور خون در عروق منتهی به قلب، موجب می شود تا مغز با کمبود اکسیژن مواجه شده و اختلالاتی در عملکرد کلی مغز، مشاهده شود. گذشته از این موارد کلسترول بالا عاملی است که موجب تضعیف سیستم شناختی و البته حافظه می شود.

کاربرد و تاثیرات کلسترول در سیستم گوارش

سیستم گوارشی به منظور هضم غذا و استفاده از مواد مغذی موجود در آنها، به وجود چربی نیاز دارد. کلسترول کمک می کند تا اسید معده به خوبی ترشح شده و روده بتواند از تمامی مزایای تغذیه ای موجود، بهره کافی را ببرد. اما از تاثیرات کلسترول بالا بر قلب و بدن این است که مقدار اضافه آن به تدریج به سنگ یا شن تبدیل شده و در کلیه رسوب می کند. معمولا حرکت این سنگ ها بسیار دردناک بوده و دفع آن مشکل خواهد بود. در مواردی حتی خارج کردن سنگ موجود در کلیه، نیاز به عمل جراحی دارد.

دلایل افزایش کلسترول در خون چیست

چربی به طور طبیعی در خون وجود داشته و حتی توسط خود بدن نیز ساخته می شود. چربی که با غذاهای مختلف مصرف کرده و وارد بدن می کنیم، با پروتئین های موجود در خون همراه شده و لیپوپروتئین ها را می سازد. افزایش مقدار لیپوپروتئین های منفی را با عنوان چربی خون بالا می شناسیم. مصرف غذاهای پرچرب و ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی، چاقی مفرط، عوامل ژنتیکی و داشتن سابقه خانوادگی از جمله مهم ترین علل ابتلا به کلسترول بالاست.

افراد دارای اضافه وزن، افراد سیگاری، مبتلایان به بیماری دیابت ، افراد بدون تحرک و مصرف کنندگان دائمی فست فودها، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به کلسترول بالا هستند. اغلب افراد گمان می کنند که چربی خون فقط در سنین بالا اتفاق می افتد و یا در افراد لاغر، امکان ابتلا به این بیماری وجود ندارد. در پاسخ باید گفت اگر چه افراد چاق و سنین بالا، خطر ابتلا به چربی خون را بیشتر می کند، اما این بدان معنا نیست که دیگر گروه ها هرگز دچار آسیب اختلال نمی شوند.

تغییر رژیم غذایی برای پیشگیری از بالا رفتن کلسترول

برای کاهش خطر باید نکات تغذیه ای را بسیار مورد توجه قرار دهید. به جای سرخ کردن، غذاها را آب پز کنید. برای مصرف لبنیات نمونه کم چرب آن را انتخاب نمایید. شیرینی، کیک، بیسکویت، روغن های ناسالم، گوشت قرمز، تخم مرغ، پیتزا، سوسیس، کالباس و بستنی را تا حد مکن کاهش داده و از منابع طبیعی و تازه بیشتر استفاده نمایید. بر اساس تحقیقات مجله اینترنتی ماه سبزیجات و میوه ها، بهترین نوع مواد غذایی هستند که مصرف آن ها از روش های کاهش کلسترول می باشد. مصرف غلات کامل نیز راهکار خوبی برای کاهش میزان چربی موجود در خون است. اگر قصد مصرف مغزها را دارید، از مقدار چربی موجود در غذاهای دیگر در طول روز، کاسته شود. امیدواریم مقاله تاثیرات کلسترول بالا بر قلب و بدن مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
cholesterolheartقلبکلسترول
Comments (0)
Add Comment