اثرات مثبت خواب کافی بر بدن

برای بسیاری از افراد، داشتن یک خواب راحت و بدون دغدغه آرزویی است که برآورده کردن آن چندان کار سختی نیست، این کار تنها نیاز به یاد گرفتن یک سری مهارت ها دارد. همان طور که خواب زیاد، منجر به بروز مشکلات بسیاری در بدن می شود، خواب کافی نیز از نیازهای اصلی بدن است و در صورتی که فرد خواب کافی و به اندازه داشته باشد، قطعا عملکرد بهتری در بخش های مختلف بدن خواهد داشت. اکنون در مجله سلامت ماه قصد داریم تا در مورد اثرات مثبت خواب کافی بر بدن صحبت کرده و بدانیم که اصولا چند ساعت خواب کافی مورد نیاز بدن است.

اثرات مثبت خواب کافی بر بدن و سلامتی فردی

شاید در گذشته پزشکان به ساعات خواب و اهمیت آن در حفظ سلامتی، توجه کمتری نشان می دادند. در حقیقت، بسیاری از افراد نسبت به اهمیت خواب در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها، اطلاع چندانی نداشتند. اما با پیشرفت فناوری و گسترش تحقیقات در زمینه بررسی انواع بیماری ها، مشخص شد که علت اصلی ابتلا به برخی اختلالات، کمبود خواب کافی است. افرادی که به هر دلیلی در طول شبانه روز، به این نیاز اساسی بدن بی توجهی می کنند، در دراز مدت دچار مشکلات فراوانی خواهند شد. از جمله اثرات مثبت خواب کافی بر بدن ، عبارتند از:

خواب کافی به حفظ سلامت قلب کمک می کند

بر اساس پژوهش های صورت گرفته، درصد بسیاری از موارد سکته های قلبی در ساعات آغازین روز، یعنی در ساعات قبل از طلوع خورشید اتفاق می افتد و اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که نداشتن خواب کافی با تاثیر بر میزان کلسترول و فشار خون، می تواند بروز این سکته ها را شدت ببخشد. از جمله اثرات مثبت خواب کافی بر بدن در زمینه سلامت قلب و عروق، حفظ سلامت و پیشگیری از بروز انواع آسیب های مرتبط با آنها است.

جلوگیری از سرطان با تامین خواب کافی مورد نیاز بدن

آیا می دانید افرادی که اغلب اوقات در شیفت های شبانه مشغول بکار هستند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان روده و سینه قرار دارند؟ به گفته محققان، قرار گرفتن در معرض نور در ساعات پایانی شب، سطح ملاتونین را در خون کاهش می دهد. ملاتونین نوعی هورمون در بدن است که ساعات خواب و بیداری را تنظیم کرده و از رشد سلول ها و تومور سرطانی جلوگیری می کند. برای تنظیم بهتر ملاتونین در بدن و تامین ساعت خواب مورد نیاز بدن، تا حد امکان اتاق خواب را تاریک کرده و 3 ساعت قبل از خواب، از کار با دستگاه های الکترونیکی پرهیز کنید.

خواب کافی ، استرس را کاهش می دهد

زمانی که فرد طی روزهای متمادی با کمبود خواب کافی مورد نیاز بدن مواجه شود، به تدریج دچار استرس و فشار روانی شده و همین استرس، فشار خون را افزایش می دهد. فشار خون، عامل اصلی بروز  سکته های قلبی در افراد است و از طرفی، ترشح هورمون خواب را در بدن تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین از مهم ترین اثرات مثبت خواب کافی بر بدن ، کاهش استرس و رسیدن فرد به ثبات روانی است.

خوب بخوابید تا باهوش بمانید

مغز در زمان خواب، ریکاوری می شود. در واقع مغز برای داشتن عملکرد بهتر، به خواب و استراحت کافی نیاز دارد. افرادی که دچار کمبود خواب هستند، معمولا تمرکز کافی برای انجام کار نداشته و زیاد در جزییات، هوشیار نخواهند بود. به علاوه، به دلیل تاثیری که خواب بر عملکرد حافظه دارد، داشتن خواب کافی، موجب بهبود حافظه شده و ذهن را هوشیارتر می کند.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن با خواب

سیستم ایمنی بدن، دستگاهی است که در برابر عوامل بیماری زا مقاومت کرده و از بخش های مختلف بدن محافظت می کند. یکی از شگفت انگیزترین اثرات مثبت خواب کافی بر بدن ، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است. بررسی ها نشان می دهد که افراد مبتلا به بی خوابی یا انواع اختلالات دیگر مرتبط با خواب، دچار ضعف عملکرد سیستم ایمنی هستند و بدن آنها در برابر حمله عوامل بیماری زا، مقاومت لازم را ندارد.

کنترل وزن با داشتن خواب کافی

هورمون های مرتبط با اشتها، ارتباط تنگاتنگی با هورمون های خواب دارند. در واقع تغییر در ساعات خواب، می تواند بر میزان ترشح هورمون های سیری نیز تاثیرگذار باشد، به گونه ای که فرد مبتلا به بی خوابی، کنترلی بر مقدار مصرف غذا ندارد، زیرا هورمون سیری به موقع و به مقدار کافی ترشح نمی شود. از طرفی، بی خوابی در دراز مدت، منجر به افزایش استرس در فرد می شود و درصد بسیاری از افراد هنگام بروز استرس، عادت به خوردن زیاد غذا دارند. از اثرات مثبت خواب کافی بر بدن ، کنترل وزن و پیشگیری از مصرف کالری های اضافی است.

تاثیر خواب کافی بر ورزشکاران

با توجه به تاثیری که خواب کافی بر عملکرد ذهنی، حافظه و قدرت تمرکز دارد، محققان به این نتیجه رسیدند که خواب کافی موجب بهبود عملکرد ورزشکاران حرفه ای می شود. بر اساس تحقیقی که بر روی یک سری از بازیکنان بسکتبالیست صورت گرفت، مشخص شد که ورزشکاران دارای خواب منظم و کافی مورد نیاز بدن ، در زمین ورزشی، عملکرد بهتر و تمرکز بالاتری هستند و درصد خطا و اشتباه در آنان کمتر است.

خواب کافی و کاهش خطر ابتلا به افسردگی

اگرچه هنوز به شکل دقیق مشخص نیست که آیا افسردگی موجب بی خوابی می شود یا بی خوابی عامل افسردگی است، اما کارشناسان معتقدند که خواب کافی تاثیر به سزایی در پیشگیری از افسردگی دارد. زیرا افراد با ساعات خواب مناسب و استاندارد، دارای تعادل در وضعیت روحی و جسمی هستند، در نتیجه درصد بسیاری از علل ابتلا و علائم شایع افسردگی از این طریق از بین خواهد رفت.

خواب کافی مورد نیاز بدن در سنین مختلف

در کنار بررسی اثرات مثبت خواب کافی بر بدن ، باید به این نکته نیز توجه داشت که اصولا چند ساعت خواب را میتوان برای بدن کافی دانست؟ از نظر محققان، میزان خواب در سنین مختلف به عوامل متعددی از جمله همین سن بستگی دارد. به طور میانگین، کودکان و نوجوانان تا سن 13 سالگی، به 9 تا 17 ساعت خواب، جوانان به 8 تا 11 ساعت و بزرگسالان به 7 تا 8 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند.

البته این میزان بازهم در شرایط خاص متفاوت است. عواملی مثل داشتن سابقه بی خوابی، بارداری، نوع و میزان فعالیت روزانه و شغل نیز در تعیین میزان ساعت خواب، دخیل هستند.  به عقیده کارشناسان، در صورتی که صبح با احساس کسلی و خستگی از خواب بیدار می شوید، این یعنی بدن شما به ساعت خواب بیشتری نیاز دارد. اما اگر پس از بیدار شدن، حس شادابی داشتید، قطعا ساعت خواب شما مناسب و متعادل است.

موارد گفته شده تنها بخشی از اثرات مثبت خواب کافی بر بدن است. در واقع خواب و استراحت، یکی از اصلی ترین نیازهای بدن است که در صورت عدم تامین آن، فرد دچار مشکلات متعددی خواهد شد که گاهی تصور مضرات بی خوابی برای بدن بسیار سخت است. طبق بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، محققان در همچنان در تلاشند تا روش های جدیدی برای درمان کم خوابی یا بی خوابی در افراد بیابند تا از این طریق، به درمان بسیاری از اختلالات ذهنی و دیگر بیماری ها کمک کنند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
healthسلامت
Comments (1)
Add Comment
  • یحیی

    خابیدن کافی توام با ساعت مناسب هست که این تاثیرات مثبت رو داره ن که ۶صب بخابی تا شش عصر