فواید یوگا برای سلامت قلب

ورزش یوگا، ترکیبی از تمرینات ذهنی و فیزیکی است و اصولا جهت کاهش استرس و اضطراب و آرام سازی بدن طراحی شده است. به گفته محققان، یوگا فواید بسیاری برای سلامتی دارد که اغلب از نظر علمی به اثبات رسیده و جهت کاهش علائم بیماری ها، از جانب پزشکان توصیه می شود. برای مثال تاثیر یوگا بر زیبایی ، مسئله ای است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و محققان در حیرتند که چگونه ورزش و تمرکز ذهنی، می تواند بر عملکرد کلی بدن و حتی زیبایی، اثرگذار باشد. یکی دیگر از مواد تاثیر یوگا بر سلامتی، اثر آن بر عملکرد عمومی قلب و درمان آسیب های قلبی است. اهمیت موضوع در این حد است که امروز در مجله سلامت ماه، در مورد فواید یوگا برای سلامت قلب ، مطالبی را از منابع معتبر گردآوری کرده ایم.

فواید تمرینات یوگا برای سلامت قلب

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان های جهانی، بیماری های قلبی، اولین عامل مرگ و میر در جهان است، چنانچه تنها در ایالات متحده آمریکا هر ساله حدود 600000 نفر در اثر ابتلا به این نوع آسیب ها، جان خود را از دست خواهند داد. بالا بودن فشار خون، افزایش سطح کلسترول و سیگار، اصلی ترین علل ابتلا به این نوع بیماری ها شناخته شده که اغلب در اثر نداشتن تحرک و فعالیت فیزیکی و استرس و فشار عصبی ایجاد می شود. علاوه بر این، تغذیه نادرست و به طور کلی سبک زندگی اشتباه، منجر به افزایش خطر ابتلا به این نوع آسیب ها خواهد شد.

یوگا نوعی ورزش و فعالیت فیزیکی است که بر تنفس صحیح، تمرکز و ریلکس کردن بدن بنا شده و میزان آگاهی فرد نسبت به بدن را بیشتر خواهد کرد. تمرینات یوگا، عضلات و ماهیچه های ریه را تقویت کرده، در نتیجه تنفس بهتری انجام می گیرد، از این رو فعالیت قلب به عنوان مرکز خون رسانی بدن، تقویت شده و خطر بروز آسیب های قلبی به مراتب کاهش خواهد یافت.

بهبود فعالیت های فیزیکی و تحرک با یوگا

همان طور که اشاره شد، نداشتن تحرک و فعالیت فیزیکی، یکی از علل اصلی ابتلا به انواع آسیب های قلبی است. تمرینات یوگا به دلیل سادگی و سهولت انجام، در هر زمان و هر کجا، قابلیت اجرا دارد، بنابراین کمک می کند تا بتوان از درصد قابل توجهی از آسیب های قلبی جلوگیری نمود. در واقع یکی از فواید یوگا برای سلامت قلب ، تاثیری است که بر افزایش میزان فعالیت بدنی و تحرک در فرد دارد. تحقیقات نشان داده، افرادی که برنامه هفتگی منظمی برای انجام تمرینات یوگا دارند، ماهیچه های قلبشان با قدرت و دقت بیشتری فعالیت کرده، در نتیجه پمپاژ خون و انتقال مواد مغذی و اکسیژن به بخش های مختلف، با کیفیت بهتری صورت می گیرد. این یعنی علاوه بر سلامت قلب، سلامت بخش های دیگر نیز تامین خواهد شد.

تمرین یوگا برای کاهش استرس

به گفته محققان و پزشکان قلب و عروق، در سال های اخیر، علی رغم پیشرفت های زیادی که در زمینه های مختلف صورت گرفته، زندگی افراد با استرس و فشار روانی زیادی همراه است و این مورد، یکی از اصلی ترین علل افزایش خطر ابتلا به آسیب های قلبی است. استرس علاوه بر افزایش تولید کورتیزول در بدن، کیفیت زندگی فرد را کاهش داده و به شکل مستقیم یا غیر مستقیم، بر تغذیه، فعالیت فیزیکی و سلامت عمومی بدن، اثر می گذارد. یکی دیگر از فواید یوگا برای سلامت قلب این است که سطح استرس و فشار روانی را در فرد کنترل کرده و باعث می شود تا از این طریق، درصد قابل توجهی از آمار خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله سکته، کاهش پیدا کند.

فواید یوگا برای سلامت قلب و کنترل سطح فشار خون

تجربه ثابت کرده، در کنار تغذیه مناسب و متعادل، انجام منظم تمرینات ورزش یوگا کمک می کند تا فشارخون در حد نرمال باقی مانده و تنظیم آن، فعالیت قلب را نیز تحت کنترل داشته باشد. تمرینات یوگا، عروق خونی را تقویت کرده و گردش خون در آن ها را تسهیل می کند. از آن جایی که اصلی ترین عامل ایجاد آسیب های قلبی، فعالیت عروق است، بهبود عملکرد آن ها، منجر به فعالیت بهتر مغز می شود.

چند نمونه حرکت و تمرین یوگا

حرکت اول: پاها را به عرض شانه باز کرده و از ناحیه انتهای کمر به سمت جلو خم شوید. آرنج در زاویه ای تقریبا 45 درجه گرفت و با دست، نوک انگشتان پا را لمس کنید. این حرکت، همسترینگ و عضلات انتهای کمر را تقویت کرده، به آرام سازی ذهن کمک کرده، استرس را کاهش داده و کمک می کند تا در حالت تعادل روحی قرار داشته باشید. از طرفی به کنترل فشارخون نیز منجر خواهد شد.

حرکت دوم: بر روی یک سطح صاف نشسته، یکی از پاها را در حالت چهار زانو و دیگری را کاملا صاف، روی زمین دراز کنید. از ناحیه کمر به سمت جلو خم شده، در حالی که از مچ دست تا آرنج، بر روی سطح زمین قرار گرفته، با دو دست کف پا را بگیرید. در این حالت، سر رو به جلو است و کمر کاملا خم شده. در این حالت، عضلات دو سر ران، همیسترینگ و شانه ها درگیر شده و بدن در یک حالت کشش آرامش بخشی قرار گرفته است. این حرکت، با تاثیری که بر گردش خون دارد، بی خوابی را درمان کرده و از این طریق به کاهش استرس و اضطراب کمک خواهد کرد.

حرکت سوم: بر روی سطح صاف، دراز کشیده و پاها را در حالت کشیده قرار دهید. یکی از پاها را با زانوی صاف، به سمت بالا آورده، به گونه ای که با دست، امکان کنترل و لمس نوک انگشتان وجود داشته باشد. بدن را چندین ثانیه در همین حالت نگه داشته و سپس جای پا را عوض کنید. عضلات باسن و ران در این حالت تقویت شده، در نتیجه فشار خون در حالت متعادل قرار خواهد گرفت.

نکاتی مهم هنگام انجام حرکت یوگا

فواید یوگا برای سلامت قلب ، مسئله ای است که اخیرا بسیار مورد توجه کارشناسان و البته افراد قرار گرفته. از این رو انجام تمرینات ساده آن، به بخش عمده ای از فعالیت های روزانه برخی گروه ها تبدیل شده است. البته باید توجه داشت که انجام این تمرینات، ملزم به رعایت یکسری نکات است. نکاتی مثل:

مشورت با پزشک

برخی از تمرینات یوگا، بسیار پیچیده است و ممکن است فشار قابل توجهی بر فرد ایجاد کند. از این رو بهتر است قبل از اقدام به انجام آن ها، با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید تا از بروز عوارض احتمالی، پیشگیری شود.

توجه به زمان ریکاوری

اگرچه تمرینات یوگا، اغلب ساده است و انرژی زیادی از فرد نمی گیرد، اما بهتر است به زمان انجام آن ها و همچنین ریکاوری و استراحت، توجه داشت. زیرا بدن به این استراحت نیاز دارد، حتی اگر خسته به نظر نرسید. بهتر است ابتدا از تمرینات سبک تر آغاز کرده و به تدریج تحت نظر مربی یا کارشناس، از تمرینات سنگین تر استفاده کنید.

شناسایی نقاط درد

هنگام انجام هر نوع تمرین ورزشی، ممکن است دردی در نقاط خاصی از بدن احساس شود. بهتر است این نقاط درد را شناسایی کرده و با مربی خود در این باره مشورت نمایید تا هم صحت انجام حرکت مورد بررسی قرار گیرد و هم وجود عارضه زمینه ای موجود.

یوگا از جمله ورزش های پرطرفداری است که از نظر روانی، اثرات مثبتی بر فرد داشته و کمک می کند تا استرس و فشار عصبی تا حد قابل ملاحظه ای کاش یابد. از این رو برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید خواهد بود. فواید یوگا برای سلامت قلب ، بیشتر به دلیل همین اثرگذاری بر کاهش استرس می باشد به گونه ای که اخیرا جزو موثرترین راه های پیشگیری از بیماری های قلبی شناخته شده است، موردی که بارها پیش از این در مجله اینترنتی ماه در مورد آن بحث شده است. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
exercisehealthheartسلامتقلبورزش
Comments (0)
Add Comment