عوارض استفاده از لیزر موهای زائد

یکی از دغدغه هایی که اغلب خانم ها و برخی از آقایان در زمینه از بین بردن موهای زائد دارند، انتخاب روش مفید و موثر در این زمینه است. از روش های سنتی گرفته تا راه کارهای مدرن و جدید، هر کدام فواید و معایب خاص خود را دارند که ممکن است از نظر کاربران، ارزش تجربه کردن نداشته باشد. از دید مجله سلامت ماه لیزر، یکی از روش های جدید و نوینی است که طرفداران زیادی پیدا کرده و به عنوان یک روش قطعی برای درمان موهای زائد، تبلیغ می شود. تاثیر این روش، تقریبا از دیگر روش های موجود بیشتر است، اما در کنار فواید بی شمارش، یک سری معایب کاملا جدی و گاهی خطرناک دارد که در این مقاله به آن پرداخته می شود. پس در ادامه با عوارض استفاده از لیزر موهای زائد آشنا شوید.

خطرات و عوارض استفاده از لیزر موهای زائد

در سال های اولیه استفاده از فناوری لیزر جهت درمان موهای زائد، انتقادهای بسیاری به این روش شد. البته در ابتدا، عدم پیشرفت دستگاه های لیزر، یک سری عوارض جانبی خطرناک و حادی در پی داشت که موجب نگرانی بسیاری از افراد هنگام استفاده از آن می شد. اما با پیشرفت فناوری و ساخت دستگاه های جدید، لیزر با کمترین خطر ممکن انجام شده و در حالت عادی، مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد. البته این بدان معنا نیست که لیزر برای از بین بردن موهای زائد، روشی کاملا مطمئن و بدون هیچ گونه عارضه ای است. بلکه تنها عوارض خطرناک و جدی آن برطرف شده. اما هنوز هم بسیاری از پزشکان، استفاده از آن را روشی مناسب نمی دانند. عوارض استفاده از لیزر موهای زائد به 2 دسته عمده تقسیم می شود. مشکل رنگ دانه پوست و التهاب پوستی ناشی از اشعه های استفاده شده.

عوارض لیزر برای رنگ دانه های پوست

پس از انجام لیزر و در هر نوبت از این کار، تغییرات عمده ای در رنگ پوست ایجاد می شود که حاصل تغییر رنگ دانه های پوستی است. افرادی که پوست روشن تری دارند، معمولا پس از لیزر، امکان ایجاد لکه های تیره رنگ در این قسمت ها را دارند، در حالی که در پوست تیره، لکه های سفید رنگ بیشتری دیده می شود. یعنی در ازای هر تار مو که لیزر شده، یک لکه پوستی مشاهده می شود. البته این مورد از عوارض استفاده از لیزر موهای زائد ، موقتی است و قطعا پس از مدتی از بین می رود.

ایجاد التهاب پوستی پس از لیزر

از جمله متداول ترین عوارض استفاده از لیزر موهای زائد ، خارش و التهاب پوستی است. بعد از اتمام هر جلسه لیزر، پوست دچار التهاب، قرمزی و خارش می شود. احساس سوزش در ناحیه لیزر شده و بی قراری در این قسمت، امری عادی است که خوشبختانه موقتی بوده و پس از مدتی از بین می رود. برخی از این علائم، نه تنها در لیزر، بلکه در دیگر روش های معمول جهت از بین بردن موهای زائد نیز دیده می شود. برای مثال، هنگام استفاده از وکس یا موم نیز، ممکن است قرمزی و التهاب پوست وجود داشته باشد و در مواردی حتی این التهاب، بیشتر از عوارض جانبی لیزر موهای زائد است.

برخی از عوارض خطرناک لیزر برای پوست

علاوه بر موارد گفته شده عوارض استفاده از لیزر موهای زائد گاهی بسیار خطرناک است. زمانی که از دستگاه های لیزر خانگی استفاده شود و یا متصدی مربوطه، چندان آموزش دیده و متخصص نباشد، امکان بروز این علائم بسیار زیادتر خواهد بود:

  • رویش غیر عادی مو در نواحی لیزر شده: تغییرات خاص در بافت پوست که معمولا در مواردی که استفاده از لیزر پس از برنزه کردن پوست باشد، بیشتر خواهد بود.
  • ایجاد جای زخم: ایجاد تاول در پوست به ویژه لحظاتی پس از استفاده از دستگاه لیزر. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، با پزشک در این مورد مشورت کنید. زیرا این موارد، خطرناک بوده و نشان از وجود مشکلی جدی در فرآیند لیزر است.

آیا لیزر موهای زائد باعث سرطان می شود

اخیرا این شایعه در میان برخی افراد رایج شده که سرطان پوست و انواع دیگر سرطان ها، یکی از عوارض لیزر موهای زائد است. در حالی که این مسئله حقیقت ندارد. اشعه های ساطع شده از لیزر در حدی نیست که به اندام های داخلی آسیب برساند و تنها پوست و نواحی اطراف آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین هیچ دخالتی در ایجاد یا رشد سلول های سرطانی نخواهد داشت.

لیزر روشی مناسب برای رفع موهای زائد

از نظر برخی متخصصان، لیزر یکی از روش های مناسب رفع موهای زاید است که هم سرعت بالایی داشته و هم تاثیر گذاری قابل قبولی دارد. بسته به محل انجام لیزر، پس از چند ماه، نتیجه کار مشخص خواهد شد. در صورتی که پیش از انجام لیزر، اجازه دهید تا موها کمی رشد کرده باشند، فرآیند لیزر با سرعت و دقت بهتری انجام خواهد شد. البته مناسب بودن روش لیزر به نوع پوست، برخی خصوصیات فیزیولوژیکی و بیماری های زمینه ای در فرد نیز بستگی دارد. به گفته متخصصان، افرادی که به دلایل مختلف تحت درمان با دیگر روش های لیزری هستند، امکان استفاده از این راه کار را نخواهند داشت.

لیزر چگونه موهای زائد را ازبین می برد

لیزر، یکی از روش های رایج جهت از بین بردن موهای زائد است که امروزه بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته است. از اشعه های لیزر، تقریبا در تمامی قسمت های بدن به جز چشم و نواحی اطراف آن، می توان استفاده کرد. از نظر کارشناسان، جنس مو و همچنین رنگ آن، در میزان موفقیت لیزر بسیار اهمیت دارد. در اصل، رنگ دانه مو باید نور ساطع شده از اشعه را دریافت و جذب کند. لیزر، فولیکول مو را هدف قرار داده و هیچ گونه آسیب جدی به پوست وارد نمی کند. بنابراین، تیره و روشن بودن رنگ پوست، در میزان تاثیرگذاری لیزر و عوارض استفاده از لیزر موهای زائد موثر است.

هرچه رنگ پوست روشن تر و رنگ مو تیره تر باشد، امکان موفقیت لیزر برای از بین بردن موهای زائد بیشتر خواهد بود. اگر چه در حال حاضر، محققان در حال ساخت نمونه دستگاه هایی هستند که نسبت به پوست های تیره و رنگ موی روشن نیز، دقت بالایی داشته باشد. مدت زمان مورد نیاز برای ارائه نتیجه مطلوب حاصل از لیزر، بستگی به مکان رویش مو دارد. در قسمت هایی که رشد موها بیشتر باشد، مثل صورت یا زیر بغل، معمولا تعداد جلسات لیزر بیشتر خواهد بود. زیرا زمان زیادی برای ضعیف کردن ریشه مو لازم است.

نتیجه گیری مجله ماه

از مطالب گفته شده چنین بر می آید که عوارض استفاده از لیزر موهای زائد ، توهمی بیش نیست و در صورت رعایت نکات توصیه شده و مراجعه به مراکز مجاز، مشکلی ایجاد نمی شود. البته همان طور که اشاره کردیم، جنس و رنگ پوست نیز در میزان تاثیرگذاری لیزر بسیار موثر است. پس قبل از اقدام به لیزر، ابتدا با پزشک در این مورد مشورت کرده و بررسی کنید که آیا جنس پوست شما، مناسب انجام لیزر است یا خیر. از نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، وجود یک سری علائم و عوارض پس از لیزر، موقتی است و در موارد عادی، جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا پس از مدتی، علائم موجود از بین می رود

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
hairhealthسلامتمو
Comments (0)
Add Comment