شرکت لکسوس تولید کننده خودرو های ژاپنی

یک شرکت خودروسازی که در طراحی، نوآوری و عملکرد بسیار عالی عمل کرده شرکت لکسوس ژاپنی از زیر مجموعه های شرکت تویوتا است. طبق بررسی های بعمل آمده در مجله ماه این شرکت برای جلب رضایت مشتری، از نظریات و تجارب آن ها در جهت بهتر کردن محصولات خود بهره می برد. از آنجا که مردم هر روز در حال رانندگی و استفاده از خودرو هستند، این شرکت علاوه بر ارتقای محصولات خود از لحاظ فنی، به فکر حفظ و نگهداری از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوایی نیز می باشد.

تاریخچه شرکت لکسوس

شرکت در اصل یک شرکت اتومبیل سازی ژاپنی می باشد که امروزه محصولات خود را در بیش از 70 کشور جهان عرضه می کند و در میان ده شرکت مطرح خودرو سازی کشور ژاپن، به پرفروش ترین شرکت اتومبیل سازی در این کشور تبدیل شده است. لکسوس در سال 1980 با تولید خودرویی به نام  F1کار خود را در زمینه تولید خودرو آغاز کرد، در ادامه در سال 1989 LS و در سال های بعد سدان، کوپه و SUV را به محصولات خود اضافه کرد.

شرکت لکسوس با نام تویوتا به تولید و عرضه محصولات خودرو در تولیدات داخلی کشور ژاپن شناخته شده بود، تا این که توانست یک نسخه ی هیبریدی RX به مجموعه ی خود اضافه کند و دو سال بعد با تولید اولین مدل اسپرت به نام F marque با عملکرد فوق العاده به شهرت جهانی دست یافت. در ابتدا این شرکت، در خود کشور ژاپن به تولید و عرضه محصولات می پرداخت تا این که در سال 2003 در کانادا با تولید RX 330 شروع کار در خارج از کشور را آغاز کرد.

شروع قدرتمند شرکت خودروسازی لکسوس

همان طور که در بالا اشاره شد در دهه ی 1980 با پروژه F1 کار خود را شروع کرد و رقابت تنگاتنگی با شرکت های ژاپنی نیسان و هوندا آغاز کرد. از آن جا که کشور ژاپن یک سری محدودیت برای صادرات محصولات خود به ایالات متحده ایجاد کرده بود تنها در صورت موفق شدن شرکت ها به صادر کردن محصولات خود به بازارهای این کشور، از سود خوبی برخوردار می شدند، که شرکت لکسوس موفق به انجام این کار شد.

در سال 1983، Eiji Toyoda، رئیس هیئت مدیره شرکت تویوتا، چالشی به نام Flashing one برای ساخت بهترین اتومبیل جهان ایجاد کرد. این شرکت نیز با تولید Lexus LS 400 همراه با  موتور قدرتمند  M-GTE7در این چالش شرکت کرد. تا  قبل از ال اس 400 بهترین خودرویی که موفق به ساخت آن شده بود یک خودروی داخلی با قدرت موتور  V12بود.

تولید کنندگان ژاپنی در دهه 1980 به دلیل محدودیت های صادرات به ایالات متحده که توسط دولت ژاپن ایجاد شده بود، مجبور به صادر کردن تنها مدل های گران قیمت بوند که فروش اصلی خودرو را تا حد زیادی  محدود می کرد. در سال 1986، هوندا Acura marque را در ایالات متحده راه اندازی کرد که  بر محصولات تویوتا تأثیر بسیاری گذاشت.

در سال 1987، نیسان طرح های خود را با یک نام تجاری برتر، Infiniti معرفی کرد و رئیس شرکت نیسان بیان کرد که فاصله چرخ های این شرکت استاندارد می باشد و در سال  1990 با راه اندازی خط تولید این خودرو در پی اثبات حرف ها درآمد. شرکت لکسوس با فروش Mazda 929 در سال 1988 در آمریکای شمالی و بعدها با تولید یک مارک با کیفیت تر به نام Amati جای خود را در بین تولید کنندگان برتر جهان و ژاپن باز کرد.

دلیل انتخاب نام لکسوس بعنوان برند خودرو

محققان تویوتا در ماه مه 1985 به ایالات متحده سفر کردند تا بتوانند نظریات و تجارب افرادی که از محصولات این شرکت استفاده کرده اند را جویا شوند و در جهت ارتقا محصولات بهره ببرند. همزمان با کار محققان، تیم های مهندسی F1 محصولات خود را در راه اتوبان آلمانی متنهی به جاده های ایالات متحده آزمایش می کردند. در تحقیقات به این نتیجه رسیدند که برای ارائه محصول جدید خود به نام سدان نیاز به یک مارک جدید و جهانی دارند که بتوانند با رقبای خود رقابت کنند و نام لکسوس را برای محصولات خود انتخاب کردند.

در سال 1986، شرکت  Saatchi و آژانس تبلیغاتی تویوتا یک واحد تخصصی را برای رسیدگی به بازاریابی برند جدید تشکیل دادند. شرکت مشاوره ای، Lippincott و Margulies را استخدام کرد و فهرستی از 219 نام برای برند جدید انتخاب شد. از میان آن ها نام های وتر، ورون، چارل، کاليبر و الکسیس به عنوان برترین نام ها انتخاب شدند.

در میان آن ها الکسیس که از نام دونده ی معروف به نام الکسیس کارینگتون گرفته شده بود به عنوان بهترین انتخاب مطرح شد. که با حذف حرف اول آن و جایگزین کردن حروف I و U تبدیل به لکسوس شد. البته برخی کارشناسان در مورد اسم برند نظریه هایی از جمله نام ترکیبی از کلمات “لوکس” و “ظرافت”، مخفف صادرات به ایالات متحده یا این که این نام هیچ معنی خاصی ندارد، داده اند.

شعار شرکت لکسوس

شعار اصلی لکسوس توجه خاص خود به جزئیات محصولات و توسعه ی آن می باشد. لوگوی لکسوس توسط Molly Designs و Hunter Communications طراحی شد. طراحی این لوگو، دارای یک لنز “L” بیضی شکل بود و طبق گفته ی خود شرکت تویوتا با استفاده از یک فرمول ریاضی طراحی شده است. اولین آگهی شرکت لکسوس که  شامل نام و لوگو لوکس بود، در نمایشگاه خودروهای شیکاگو، لس آنجلس و نیویورک در سال 1988 ارائه شد.

پیشروی پرسرعت خط تولید لکسوس

پروژه F1 در سال 1989 با یک تیم پرجمعیت که شامل 60 طراح، 1400 مهندس، 2300 تکنسین، 220 کارمند پشتیبانی و هزینه ای بیش از 1 میلیارد دلار تکمیل شد. خودروی حاصل از این پروژه، با نام  لکسوس ال اس 400 ، شامل یک موتور بنزینی 40 لیتری با قدرت V8 در ژانویه 1989 در نمایشگاه بین المللی خودروهای آمریکای شمالی در دیترویت عرضه شد. هم چنین فروش رسمی این خودرو در ماه سپتامبر در 81 نمایندگی جدید لکسوس در ایالات متحده آغاز شد. همزمان نیز نسخه ی جدیدی در بازار ژاپن با نام تویوتا کمری و تویوتا ویستا عرضه شد که راه اندازی لکسوس با یک کمپین تبلیغاتی چند میلیارد دلاری برای معرفی در بازارهای جهانی همراه بود.

شرکت لکسوس در سال 1993، سدان اسپرت ورزشی، با موتور GS 300 و قیمت کم تر از LS 400 را تولید و به بازار عرضه کرد. این شرکت در سال 1994، با طراحی مجدد به تولید نسل دوم LS 400 پرداخت و در همان سال نیز آن را به بازار عرضه کرد. با این حال، فروش محصولات این شرکت در سال  1995 به دلایلی از جمله تعرفه بالای ایالات متحده برای محصولات ژاپنی متوقف شد. در همان سال دولت ژاپن بدون اعمال این تعرفه ها، فروش عادی را دوباره ادامه داد.

20 سالگی سومین نسل از سدان لکسوس

LX 450، نسل سوم سدان با موتور  ES 300در سال 1996 و در طی بحث های تعرفه سال 1995 به بازار عرضه شد. در سال بعد برنامه هایی برای طراحی و تولید مدل SUV ریخته شد که شرکت توانست در سال 1998 اولین خودروی مدل SUV به نام RX 300 و نسل دوم خودروهای سدان با موتور GS 300 و GS 400 را به بازار معرفی کند. پس از موفقیت RX 300، در همان سال فروش این شرکت در کشور برزیل آغاز شد و در سال 1999 این خودرور را در آمریکا فروخت.

امروزه شرکت لکسوس در بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان حتی ایران محصولات متنوع خود را مانند سدان لکسوس ای اس 2019 عرضه می کند که این موفقیتی دست نیافتنی است. اگرچه اطلاعات مالی نام تجاری به طور عمومی افشا نشده است، اما تخمین زده می شود که ارزش نام تجاری آن حدود 3 میلیارد دلار در هر سال است. متخصص واحد خودرو مجله اینترنتی ماه اضافه می کند که لکسوس به عنوان بزرگترین برند خودرو ژاپن توسط اینتربراند در سال 2009 بر اساس ارزش بازار ژاپن، شناخته شد.

[rs_post_grid cats=”46″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
lexusلکسوس
Comments (0)
Add Comment