روش های مراقبت از موهای فر

مو در حالت طبیعی یا شلال و کاملا صاف است یا مجعد و حالت دار. در هر دوره زمانی و با توجه به ویژگی های مد و استایل، نوعی حالت مو در میان مردم به خصوص جوانان، رواج پیدا می کند. بر اساس مشاهدات مجله سلامت ماه در سال های اخیر، اغلب، موهای حالت دار یا فر دار، مورد پسند جوانان قرار گرفته و حتی اگر موی صافی نیز داشته باشند، تلاش می کنند تا با وسایل و ابزار آرایشی مختلف به موها، حالت مجعد بدهند. موی فردار در کنار زیبایی های خاص خود، نیاز به یک سری مراقبت های ویژه نیز دارد. عدم استفاده از وسایل حرارتی، استفاده از نرم کننده و شامپوهای مناسب برای این نوع مو برخی از روش های مراقبت از موهای فر می باشد.

روش های مراقبت از موهای فر طبیعی

هیچ کس به اندازه یک خانم با موهای فردار، نمی تواند این مسئله را درک کند که گره خوردن مو و سختی شانه کردن آن، چه اندازه آزار دهنده است. موهای فردار، علی رغم تمامی مشکلاتی که می تواند برای فرد داشته باشد، یک سری مزیت ها نیز به دنبال دارد. فر بودن مو، کم پشتی آن را کاملا پنهان می کند. پس حتی اگر موهای کم پشتی نیز داشته باشید، با فر بودن مو این مسئله چندان قابل تشخیص نیست. موهای فر را به راحتی می توان حالت داد و با کمی خیس کردن و استفاده از سرم های صاف کننده، آن را شلال کرد. از طرفی، موی فر در صورتی که به درستی مراقبت شود، زیبایی خاص خود را دارد. از دغدغه های اصلی افراد در حفظ سلامت مو، روش های مراقبت از موهای فر است که در ادامه برخی از آنها را معرفی خواهیم کرد.

ضرورت استفاده از نرم کننده برای موهای فر

در اغلب موارد، موهای فر خشک است، زیرا به دلیل وضعیت خاص مو، چربی ترشح شده از جانب غدد چربی در پوست سر، تنها به قسمت های انتهایی نزدیک به ریشه مو می رسد و بقیه قسمت ها، فاقد چربی هستند. یکی از بهترین روش های مراقبت از موهای فر و جلوگیری از خشکی آن، استفاده از نرم کننده ها پس از شست و شوی موها است. وجود مواد روغنی در این نرم کننده ها کمک می کند تا چربی به مقدار کافی به تار مو رسیده و خشکی مو برطرف شود.

استفاده از مواد آرایشی در حالت خیس بودن مو

موی فردار به دلیل شرایط خاصی که دارد، در آرایش و شنیون، بسیار خشک و بد حالت خواهد شد. بهتر است در حالت خیس، موهای فردار را با مواد آرایشی مثل اسپری و ژل حالت دهید، زیرا موی خیس، رطوبت کافی برای حالت پذیری را دارد و از طرفی، ضخامت تار مو در این حالت، بیشتر است. در نتیجه سریع تر فرم خواهد گرفت.

مراقبت از موهای فر با استفاده از شامپوی موهای آسیب دیده

موی فردار، خشکی بیشتری به نسبت دیگر انواع مو دارد، بنابراین شست و شوی آن کمی سخت تر بوده و احتمال بروز آسیب به مو در این حالت، بیشتر است. یکی از بهترین روش های مراقبت از موهای فر در جریان شست و شو، استفاده از شامپوی ویژه موهای آسیب دیده است. این شامپوها ترکیبات ویژه ای دارند که آسیب پذیری مو را کمتر کرده و کمک می کند تا خشکی مو کاهش یابد. البته اخیرا برخی برندهای تولید کننده محصولات بهداشتی، اقدام به تولید شامپوهای ویژه ای برای موهای فردار کرده اند که استفاده از آنها به مراتب مناسب تر است.

عدم استفاده از حوله برای خشک کردن موهای فر

موی مجعد یا فردار پس از شست و شو، حالت وز داشته و کنترل آن مشکل خواهد بود. استفاده از حوله برای خشک کردن مو در این حالت وضعیت را بدتر می کند و موجب گره خوردن بیشتر آن می شود. بهتر است تا حد ممکن مو را به صورت طبیعی خشک کنید و برای گرفتن آب اضافی از آن، از یک پیراهن نخی یا تی شرت استفاده نمایید.

کوتاه کردن مو بدون خیس کردن

موی فردار زمانی که خیس شود، ظاهر کاملا متفاوتی با حالت خشک دارد، به طوری که نمی توان به راحتی مدل آن را تشخیص داد. بنابراین هنگام کوتاه کردن مو، برای مشاهده دقیق تر مدل آن بهتر است از آرایشگر بخواهید بدون خیس کردن آن را کوتاه یا مرتب نماید.

دقت در شست و شوی و صاف کردن موی فر

هنگام شامپو زدن موی فر باید دقت زیادی به خرج دهید، زیرا چنگ زدن زیاد مو، موجب پیچیدگی هرچه بیشتر آن می شود و قطعا شانه زدن آن مشکل خواهد بود. بهتر است تا حد ممکن به آرامی کف سر را ماساژ داده و آن را تمیز نمایید. به علاوه توجه داشته باشید که استفاده زیاد از شامپو، خشکی مو را بیش از پیش افزایش می دهد. یکی از روش های مراقبت از موهای فر این است که ضمن حفظ توجه به نظافت آن، از بروز خشکی بیشتر در پوست جلوگیری کنید.

تحت هیچ شرایطی از برس برای صاف کردن مو استفاده نکنید. برس، وز موها را بیشتر کرده و موجب در هم تنیدگی تار مو می شود. بهتر است برای صاف کردن، از یک شانه با دندانه های درشت تر استفاده نمایید. نحوه شانه کردن مو نیز در این حالت قابل اهمیت است. قبل از حرکت شانه بر روی مو، ابتدا با انگشتان دست در هم تنیدگی مو را باز کرده و سپس با شانه، صاف کنید. نکته دیگر در زمینه روش های مراقبت از موهای فر اینکه، هیچ وقت موی خیس را شانه نکنید.

محافظت از موها با عدم استفاده از وسایل حرارتی

ابزارهای آرایشی مثل اتو یا سشوار، خشکی مو را افزایش می دهند. حرارت ناشی از این ابزارها، چربی طبیعی مو را از بین برده و با کاهش رطوبت آن، حالت وز و غیر عادی به آن می دهد. در شرایط خاص، اگر ناگزیر به استفاده از این ابزارها هستید، حتما با درجه متوسط آن و تا حد ممکن، با حرارت سرد موها را حالت دهید.

کاهش استفاده از مواد صاف کننده جهت مراقبت از مو

در سال های اخیر روش های متعددی باب شده که می توان با کمک آنها، موهای فر را برای مدت طولانی، صاف کرد و یا برعکس، موی صاف را حالت دار نمود. در این روش ها، از انواع سرم های شیمیایی استفاده می شود که با سنگینی خود، حالت مو را از بین برده و کمک می کند تا تار مو برای مدت طولانی، صاف شود. اگرچه در برخی موارد این روش ها، دشواری های موجود در مراقبت از موی فر را کم می کند، اما استفاده از آنها بدون عوارض نخواهد بود.

از آن جایی که مراقبت از موی فر به نسبت دیگر انواع مو کمی سخت تر است، قطعا روش های مراقبت از موهای فر نیز به مراتب متفاوت تر خواهد بود. به عقیده مجله اینترنتی ماه ، در سال های اخیر محصولات مخصوص این مدل مو، بیشتر شده و برخی برندها به شکل اختصاصی در این زمینه محصول تولید می کنند. بنابراین علاوه بر روش های فوق می توان برای مراقبت از موهای فر از آن ها استفاده کرد. نکته مهم و قابل توجه در استفاده از انواع محصولات مراقبت از مو این است که قبل از استفاده، نسبت به سازگاری آن ها با موی خود اطمینان داشته باشید. پیشنهاد می کنیم مقاله درمان ریزش مو در خانه را از دست ندهید.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
beautyhairزیباییمو
Comments (1)
Add Comment
  • نغمه

    موهای فر رومیشه بااب نمک حالت داد وقتی ک خیس وازحمام بیرون میای فرها محشر میشن