رفع آلرژی به خورشید

با آغاز فصل تابستان و شدت یافتن میزان تابش نور خورشید، معمولا بیشتر افراد درگیر مشکلات پوستی متعددی می شوند. اگرچه بسیاری از این اختلالات پوستی، تنها مختص فصل تابستان نیست، اما در هر حال شدت آن در این ایام، بیش از دیگر فصول سال است؛ مبحثی که امروز کارشناسان مجله سلامت ماه در بخش مراقبت های پوستی به آن می پردازند. رفع آلرژی به خورشید را ما در این مطلب به شما به عنوان راهکاری جامع ارائه می دهیم تا اطلاعات تخصصی خود برای حفاظت پوست را بالا ببرید. 

مزایای نور خورشید برای سلامت بدن ، کم نیست، اما آلرژی یا حساسیت به خورشید، یکی از ده ها اختلالی است که عموما در فصل گرما و در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در برابر تابش نور خورشید ایجاد می شود و ممکن است فرد را درگیر مشکلات متعددی کند. این نوع آلرژی، علائم و روش های درمان مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. 

علائم و روش های رفع آلرژی به خورشید

اصولا آلرژی خورشیدی به شرایطی اطلاق می شود که در آن، سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن هنگام مواجه با نور خورشید، از خود واکنش نشان می دهد. وظیفه سیستم ایمنی شناسایی و تشخیص عوامل بیماری زا و اقدام جهت نابودی آنهاست. در مواردی که سیستم ایمنی به دلایلی دچار اختلال شده باشد، عوامل غیر بیماری زا مثل اشعه های خورشید، به عنوان یک حمله کننده، شناخته شده و بخش های مختلفی این سیستم بسیج می شوند تا این عامل غیرخودی نابود شود. خارش، قرمزی، دانه یا لکه های متعدد، از جمله واکنش های سیستم ایمنی در برابر تابش نور خورشید است.

در اغلب موارد، به محض قرار گرفتن در مقابل اشعه های خورشید، این علائم پدیدار می شوند. آلرژی به خورشید، نوعی اختلال پوستی شایع است که اغلب افراد با وجود مشاهده علائم، نسبت به آن آگاهی نداشته و گزارشی در این باره به پزشک ارائه نمی دهند، در نتیجه حتی در مورد روش های رفع آلرژی به خورشید نیز اطلاعی ندارند. 

انواع مختلف آلرژی به خورشید

آلرژی به نور خورشید، انواع مختلفی دارد که هر کدام بسته به شرایط، خصوصیات و علائم خاص خود را خواهند داشت. برخی از این نمونه ها عبارت است از اکتینیک پراگو که این نوع از آلرژی خورشیدی، ارثی است و بیشتر در میان نژاد آمریکایی ها دیده می شود. علائم این نوع اختلال پوستی، بسیار قوی تر از دیگر نمونه هاست، البته به جز آمریکایی ها، گروه های دیگر نیز امکان ابتلا به این نوع آلرژی را دارند.

فوتوآلرژیک نوع دیگری از حساسیت به نور خورشید است که زمانی اتفاق می افتد که یک ماده شیمیایی موجود در سطح پوست با اشعه های خورشید، واکنش شیمیایی داشته باشد. برخی ضد آفتاب ها، خوشبو کننده ها یا لوازم آرایشی دیگر، می تواند موجب بروز چنین حساسیتی شود. گاهی اوقات علائم مربوط به حساسیت خورشیدی ممکن است تا 3 روز بعد از وقوع واکنش نیز قابل مشاهده نباشد.

شایع ترین نوع آلرژی به خورشید، PMLE است که در زنان جوان و نوجوان بیش از مردان اتفاق افتاده و عمدتا در فصل تابستان شاهد آن هستیم. در این نوع آلرژی، خارش و قرمزی پوست شدید بوده و گاهی ممکن است منجر به بروز شوک آنافیلاکسی یا حساسیت های آلرژیک شود. در انتها کهیر خورشیدی ، نادرترین نوع آلرژی خورشیدی است که عمدتا در میان زنان دیده شده و اغلب دارای علائم  شدیدی است و نیاز به اعمال جدی تر روش های رفع آلرژی به خورشید دارد.

علائم آلرژی به خورشید

معمولا علائم مربوط به آلرژی خورشیدی با توجه به نوع، متفاوت هستند و شامل مواردی از این قبیل که در ادامه ذکر می کنیم، می باشد. در نمونه آلرژی PMLE که شایع ترین نوع آلرژی به خورشید است، فرد، یک تا دو ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ها، دچار سوزش و خارش شدید پوست می شود. خارش اغلب در نواحی در معرض تابش مثل پشت گردن، بالای سینه، پشت دست ها، صورت و قسمت های انتهایی پا، بیشتر است. گاهی اوقات، تهوع، استفراغ، سردرد و علائم بی حالی و ضعف نیز مشاهده شده و جای سوزش، دچار نوعی خون مردگی یا تجمع خون در ناحیه زیر پوست می شود. 

در نمونه اکتینیک پراگو که اشاره کردیم و معمولا به آلرژی ارثی معروف است، علائم شبیه به PMLE است، با این تفاوت در این وضعیت که صورت بیش از دیگر قسمتهای بدن، درگیر سوزش و خارش خواهد شد. در دیگر نمونه های آلرژی به خورشید، ضمن سوزش شدید پوست، حتی در نواحی زیر لباس، یعنی قسمت هایی که در معرض تابش نور خورشید نبوده نیز، شاهد خارش قابل توجه و ایجاد لکه ها و دانه های قرمز رنگ هستیم. کهیر و علائمی شبیه به اگزمای پوستی از دیگر نشانه های وجود این نوع آلرژی است. در شرایطی که میزان تابش زیاد بوده و فرد برای مدت طولانی در برابر نور خورشید قرار گرفته، تهوع، استفراغ، بی حالی و سردرد نیز بروز خواهد کرد.

درمان آلرژی یا حساسیت به خورشید

پیش از این اشاره کردیم که آلرژی به خورشید، اختلالی است که ممکن است در بسیاری از موارد، تشخیص داده نشده و روشی جدی برای رفع آن، اتخاذ نشود. اما در صورتی که متوجه این نوع آلرژی شدید و برای درمان آن به پزشک مراجعه کردید، با استفاده از روش هایی مثل آزمایش خون، نمونه برداری از پوست یا آزمایش به وسیله نور مصنوعی، آلرژی و نوع آن تشخیص داده می شود و در مرحله بعد، پزشک روش مناسب درمان برای رفع آلرژی به خورشید را به شما معرفی می کند. روش مناسب برای رفع آلرژی به خورشید ، با توجه به نوع آن، متفاوت است. اما با این حال، یک سری روش ها به عنوان روش های عمومی و مشترک، مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان تخصصی حساسیت به نور خورشید

پزشکان برای درمان این نوع حساسیت، اغلب از درمان های موضعی استفاده می کنند. استفاده از کرم های حاوی کورتیکواستروئید، اولین گزینه پزشکان است. ترکیبات موجود در این کرم ها، علائم مربوط به آلرژی را به راحتی درمان کرده و از شدت یافتن آن جلوگیری می کند. در برخی موارد، استفاده از داروهای درمان کننده مالاریا نیز اثر قابل توجهی بر رفع آلرژی به خورشید دارد. پرتو درمانی، از دیگر روش های موثر بهبود این نوع آلرژی است که با تابش مستقیم نور مصنوعی خورشید، موجب از بین رفتن علائم حساسیت می شود و در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های خانگی برای درمان آلرژی به خورشید

علاوه بر درمان های تخصصی، با استفاده از روش های ساده خانگی نیز می توان به رفع آلرژی به خورشید پرداخت، روش هایی مثل:

  1. دوری از تابش مستقیم خورشید: اگر از قرارگرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید پرهیز کنید، علائم آلرژی به راحتی و در کمتر از یک روز، برطرف خواهد شد.
  2. کاهش مصرف داروهای موثر در افزایش حساسیت: گاهی اوقات مصرف برخی داروها، میزان واکنش پوست به مواردی مثل اشعه های مضر خورشید را بیشتر می کند. در چنین مواردی بهتر است با پزشک در مورد دوز مصرف دارو مشورت کرده و یا تا حد ممکن، هنگامی که ناچار به قرار گرفتن در معرض نور هستید، مصرف دارو را قطع کنید. 
  3. استفاده از مرطوب کننده ها: مرطوب کننده کمک می کند تا علائم حساسیت زودتر برطرف شود و خشکی پوست در اثر ایجاد این علائم، بروز پیدا نکند.

آلرژی یا حساسیت به نور خورشید ، یکی از انواع اختلالاتی است که در مواجهه با اشعه های مضر خورشید ایجاد شده و ممکن است فرد را دچار مشکلات متعددی کند. با این حال، رفع آلرژی به خورشید ، چندان مشکل نیست و با رعایت یکسری نکات، میتوان به راحتی در کمترین زمان ممکن، آن را برطرف کرد. با مطالعه نکات متعددی که در مقاله های قبلی و بخش های مختلف مجله اینترنتی ماه در زمینه مراقبت از بدن در برابر تابش نور خورشید ارائه شده، میتوان تا حد زیادی از چنین اختلالاتی پیشگیری نمود. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
allergybeautyskintreatmentآلرژیپوستحساسیتدرمانزیبایی
Comments (1)
Add Comment
  • sara3348

    چه جالب تاالان نمیدونستم بدن نسبت به نور خورشید هم میتونه آلرژی داشته باشه