راه های جلوگیری از سفید شدن موی سر

یکی از نشانه های عمده بالا رفتن سن، سفید شدن موهای سر است که البته در همه افراد به طور یکسان اتفاق نمی افتد. سفید شدن مو، تنها نشانه افزایش سن نیست، بلکه در بسیاری از موارد علل دیگری نیز خواهد داشت که به دنبال خود، فرد را به این فکر می اندازد تا به دنبال راه های جلوگیری از سفید شدن موی سر باشد. کمبود برخی ویتامین ها و نداشتن سبک صحیح زندگی از جمله عوامل این پدیده طبیعی است.

گاهی اوقات، مو در سنین پایین و در دوران جوانی نیز شروع به تغییر رنگ کرده و فرآیند سفیدی آن از سنین کم، آغاز می شود. محققان، مطالعات زیادی را در این زمینه بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که با یک سری روش های خانگی و ایجاد تغییرات در سبک زندگی برای مثال استفاده از روغن درخت چای برای مو، می توان از سفید شدن موها جلوگیری کرد. در ادامه این مقاله از مجله سلامت ماه ، راه های جلوگیری از سفید شدن موی سر را به شما معرفی خواهیم کرد.

راه های جلوگیری از سفید شدن موی سر در سن جوانی

رنگ تیره مو ها، حاصل وجود یک سری رنگدانه های خاص در ریشه مو است که با افزایش سن، به تدریج این رنگدانه ها کاهش یافته و مو دچار تغییر رنگ خواهد شد. اما افزایش سن، تنها یکی از عوامل دخیل در کاهش رنگدانه مو است. از نظر محققان، عوامل دیگری از جمله این موارد که در ادامه می خوانید، در سفید شدن موها تاثیرگذار هستند.

  1. عوامل ژنتیکی: ژنتیک و عوامل وراثتی ممکن است بر مقدار رنگدانه مو تاثیر گذاشته و سطح آن را تعیین کند. در برخی افراد به دلیل داشتن سابقه خانوادگی، ممکن است در سنین کمتر از 20 سال نیز شاهد سفیدی مو باشیم.
  2. کمبود ملانین: ملانین ماده ای است که وجود آن، بر مقدار رنگدانه های مو تاثیر گذار است. هر چه مقدار ملانین در سلول های ساقه و ریشه مو کمتر باشد، امکان سفید شدن موها در سنین کم نیز بیشتر خواهد بود. افرادی که تغذیه مناسبی ندارند و ویتامین ها و املاح مورد نیاز را به مقدار کافی دریافت نمی کنند، دچار کمبود ملانین خواهند شد.
  3. تغییرات هورمونی: هورمون ها و میزان ترشح آن ها در بدن، تاثیر بسزایی در مقدار رنگدانه های مو دارند. عدم تعادل در ترشح هورمون ها، علت سفیدی مو در جوانان است.
  4. استرس و فشار روانی: استرس یا به طور مستقیم رنگدانه های مو را تحت تاثیر قرار خواهد داد و یا به شکل غیر مستقیم با ایجاد عدم تعادل در ترشح هورمون ها، منجر به تغییر رنگ در مو می شود.
  5. عوامل خارجی: به گفته محققان، آلودگی های زیست محیطی، عدم مراقبت مناسب از بهداشت مو، مناسب نبودن شامپو، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص و زندگی در شرایط آب و هوایی خاص، موجب اختلال در عملکرد رنگدانه های مو می گردد.

علی رغم اینکه پیشگیری از سفید شدن مو تا حد زیادی به علت اصلی ایجاد آن بستگی دارد، اما محققان، راه های جلوگیری از سفید شدن موی سر را به نحوی انتخاب کرده و پیشنهاد می دهند تا تاثیر قابل توجهی داشته باشد. روش های موثر در جلوگیری از سفیدی مو عبارت است از مواردی که در ادامه بیان می کنیم.

سیگار موها را سفید می کند !

متخصصان بر این باورند که ارتباط مستقیمی میان مصرف سیگار و کاهش مقدار رنگدانه های مو وجود دارد، به گونه ای که با ترک سیگار، به طور مشخص می توان تغییرات ایجاد شده در رنگ موها را مشاهده کرد. ترک سیگار، یکی از راه های جلوگیری از سفید شدن موی سر است که بسیار مورد تاکید پزشکان قرار گرفته است.

مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها

رژیم غذایی و نوع مواد غذایی که مصرف می کنیم، تاثیر بسزایی در حفظ سلامت مو دارد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف منابع غنی آنتی اکسیدان، کمک می کند تا سطح رنگدانه های موجود در ریشه مو افزایش یافته و امکان سفید شدن مو در سنین پایین، وجود نداشته باشد. سبزیجات و میوه های تازه، روغن زیتون، چای سبز و ماهی از جمله منابع آنتی اکسیدانی هستند.

مصرف انواع ویتامین ها برای پیشگیری از سفید شدن موها

مصرف انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین های گروه ب و مواد معدنی مثل زینک، یکی از راه های جلوگیری از سفید شدن موی سر است. به گفته محققان، افرادی که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از منابع این نوع ویتامین ها استفاده نمی کنند، بیش از دیگران در معرض خطر کاهش رنگدانه های مو و سفید شدن آن قرار دارند و قطعا در سنین بالا، دچار ریزش مو نیز خواهند شد. در کنار رژیم غذایی مناسب، مصرف مکمل ها نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار است. طرفداران رژیم گیاه خواری، بیش از دیگر افراد به مصرف مکمل ها نیاز دارند، زیرا ممنوعیت مصرف منابع حیوانی در این افراد، خطر کمبود ویتامین های گروه ب را در آنان ایجاد می کند.

استفاده از زرده تخم مرغ برای پیشگیری از کاهش رنگدانه های مو

زرده تخم مرغ حاوی ترکیبات ویژه ای است که به تقویت رنگدانه ها کمک کرده و مانع از سفید شدن مو قبل از سنین پیری خواهد شد. یک عدد زرده تخم مرغ را با چنگال به هم زده و با آن، پوست و ریشه مو را ماساژ دهید. سپس با یک کلاه پلاستیکی موها را پوشانده و تا صبح صبر کنید. با یک شامپوی معطر، می توان ضمن شست و شوی سر، بوی ایجاد شده ناشی از تخم مرغ را از بین برد. این کار را دوبار در هفته تکرار کنید.

مراقبت از مو و پیشگیری از سفید شدن

یکی از موثرترین راه های جلوگیری از سفید شدن موی سر ، مراقبت از موها و حفظ بهداشت آن است. اول از هر چیزی باید با جنس موی خود آشنایی داشته و از شوینده های متناسب با جنس موی خود استفاده کنید. همانطور که قبلا در مبحث درمان موهای چرب و نازک گفتیم، هر چه سلامت مو بیشتر باشد، قطعا تعادل در تولید رنگدانه های نیز حفظ شده و امکان سفید شدن مو در سنین کم از بین می رود.

  • از رنگ کردن مکرر موها پرهیز کنید. تغییر رنگدانه های مو طی فواصل زمانی کوتاه، مقدار تولید آن را به تدریج کاهش می دهد و کم کم عوارض استفاده از رنگ مو پدیدار می شود.
  • استفاده از سشوار و اتو را محدود به مواقع ضروری کنید.
  • اکستنشن و کلاه گیس ها را تا حد ممکن مورد استفاده قرار ندهید و در موارد ضروری نیز در نصب آن دقت کنید تا آسیبی به ریشه مو وارد نشود.
  • روزانه دو بار موها را با دقت شانه زده و تارهای اضافی جدا شده را از لابه لای مو خارج کنید. هرگز موها را در حالت خیس شانه نکنید، زیرا کشیدگی تار مو در این موارد، موجب بروز آسیب های جدی به ریشه مو خواهد شد.

باید به مطلب فوق این نکته را نیز اضافه کنیم که از نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه، این راه های جلوگیری از سفید شدن موی سر، تنها مختص جوانان است. در واقع با بکارگیری این روش ها، از سفید شدن مو در سنین جوانی می توان جلوگیری کرد. اما دقت داشته باشید که با افزایش سن و گذر از مرز 30 یا 40 سالگی، سفید شدن مو امری طبیعی است و نمی توان کاهش رنگدانه های مو در اثر افزایش سن را کنترل کرد و به نحوی باید؛ کنار بیاییم.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
beautyhairhealthtreatmentدرمانزیباییسلامتمو
Comments (0)
Add Comment