درمان موهای شکسته و آسیب دیده

موها در سنین مختلف، شرایط خاص خود را دارند. هر نوع تغییر در سبک زندگی، مستقیما بر وضعیت مو و سلامت آن تاثیرگذار است. گاهی اوقات، آسیب دیدگی و شکنندگی تار مو به حدی زیاد است که نیاز به انجام بررسی های دقیق دارد. اما به گفته کارشناسان مجله سلامت ماه مراقبت از مو، حفظ بهداشت و تامین نیازهای تغذیه ای آن، کمک می کند تا آسیب دیدگی مو ها به راحتی برطرف شده و جای نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد. روش های خانگی معمولا در درمان موهای شکسته و آسیب دیده بسیار موثر هستند و اغلب افراد نیز، بیشتر سراغ روش های طبیعی و خانگی می روند و آن را به داروهای شیمیایی ترجیح می دهند. پس از معرفی راه های درمان موهای چرب و نازک در این مقاله به بررسی روش های درمان موهای آسیب دیده می پردازیم.

روش های ساده برای درمان موهای شکسته و آسیب دیده

اصولا هر تار مو، از 3 قسمت تشکیل شده که به هم مرتبط بوده و آسیب در هر کدام، موجب ایجاد آسیب دیدگی در لایه های بعدی می شود. خارجی ترین لایه تار مو، یعنی کوتیکول به نسبت لایه های دیگر بیشتر در معرض آسیب قرار دارد، زیرا مواجه این لایه با عوامل محیطی موثر بر سلامت مو مثل آلودگی هوا، تابش نور خورشید و شوینده های نامناسب، بیشتر است. لایه های داخلی معمولا بیشتر در اثر کمبود مواد مغذی و عدم تامین نیازهای تغذیه ای، دچار اختلال خواهند شد. قبل معرفی راه های درمان موهای شکسته و آسیب دیده لازم است عواملی که باعث آسیب موها می شوند را بشناسیم.

عوامل موثر در آسیب موها

معمولا مو به علل مختلفی دچار آسیب دیدگی و حالت شکنندگی می شود. از جمله مهم ترین این عوامل به شرح زیر هستند:

بی رنگ کردن موها: بی رنگ کردن موها و متوقف کردن فعالیت رنگ دانه ها در تار مو، به تدریج موجب ضعیف شدن تار مو شده و مقاومت آن را در برابر عوامل خارجی کاهش می دهد. از طرفی، بی رنگ کردن مداوم موها، زمینه ساز خشکی بیش از حد مو خواهد شد.

رنگ کردن زیاد موها: برخلاف تصور افراد، رنگ کردن موها بدون دکلره یا فرآیند بی رنگی نیز، آسیب های خاص خود را دارد. در مواردی که رنگ شیمیایی مناسب با نوع مو نباشد، نه تنها لایه بیرونی، بلکه لایه های درونی ساقه مو نیز دچار آسیب می شود، به ویژه اگر پس از رنگ کردن، مراقبت های لازم از موها به عمل نیاید. هر چه تعداد دفعات رنگ کردن مو کمتر باشد، عوارض استفاده از رنگ مو کمتر و آسیب دیدگی آن کاهش می یابد.

استفاده از مدل های آرایش مو: هرگونه فشار و کشش اضافی در تار مو، موجب شکنندگی و آسیب جدی به آن خواهد شد. آرایش مو به اشکال مختلف با استفاده از ابزارهایی مثل اتو و سشوار، استفاده بیش از حد از حالت دهنده های شیمیایی، استفاده اکستنشن های سنگین و کشیدن زیاد مو، همگی زمینه ساز آسیب به مو است. اگر آرایش مو به دفعات زیادی تکرار شود آشنایی از روش های درمان موهای شکسته و آسیب دیده ضرورت پیدا خواهد کرد!

عدم استفاده از شامپوی مناسب برای موها: هر فرد دارای جنس خاصی از مو است. برخی افراد موهای خشکی دارند در حالی که گروهی دیگر، دارای موهای کاملا چرب هستند. گذشته از انتخاب از میان انواع برندهای مختلف شامپو و نرم کننده ها، انتخاب بر اساس نوع جنس مو از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا عدم تناسب شامپو با مو، خود موجب آسیب و شکنندگی موهاست.

اگرچه وجود این آسیب ها، مشکلات زیادی در زیبایی و سلامت مو ایجاد می کند، اما خوشبختانه درمان آنها در بیشتر موارد، امکان پذیر خواهد بود و با روش های ساده زیر می توان به درمان موهای شکسته و آسیب دیده پرداخت.

درمان موهای آسیب دیده با آووکادو

یکی از موثرترین و البته ساده ترین روش های درمان موهای شکسته و آسیب دیده ، استفاده از ماسک آووکادو است. آواکادو میوه ای است سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب که به حفظ سلامت لایه بیرونی تار مو کمک کرده و آسیب دیدگی آن را برطرف می نماید. برای این کار یک عدد آووکادو را له کرده و با یک تخم مرغ مخلوط کنید. ماسک تهیه شده را بر روی موها گذاشته و حداقل 20 دقیقه صبر کنید. سپس با یک شامپوی مناسب، آن را شست و شو دهید.

خواص روغن زیتون برای موهای آسیب دیده و شکننده

در برخی موارد، استفاده از نرم کننده های نامناسب، عامل اصلی آسیب دیدگی موهاست. بهتر است در مواردی که نرم کننده های شیمیایی با موی شما سازگاری ندارد، از موادی مثل روغن زیتون استفاده کنید. برای درمان موهای شکسته و آسیب دیده مقداری روغن زیتون را به موهای خیس خود زده و با نوک انگشتان به آرامی ماساژ دهید. سپس با یک کلاه پلاستیکی، موها را پوشانده و 45 دقیقه زمان دهید. بعد از گذشت این مدت، می توان با یک شامپوی مناسب، موها را شست و شو کنید. علاوه بر این از روغن زیتون برای پرپشت شدن مو نیز می توان استفاده کرد.

کوتاه کردن مو ، راه حل درمان موهای آسیب دیده

آسیب دیدگی و شکنندگی تار موها در مواردی تنها با کوتاه کردن موها قابل درمان است. در واقع بهترین روش درمان موهای شکسته و آسیب دیده در آخرین مرحله، کوتاه کردن قسمت های آسیب دیده مو است. اگر تنها قسمت های انتهایی مو دچار شکنندگی و موخوره شده، کوتاه کردن 3 تا 5 سانتی متری از موها کافی است. اما اگر به هیچ وجه راضی به کوتاهی نیستید استفاده از مدل هایی خاص که منجر به کوتاهی زیاد مو نمی شود، کارآمد خواهد بود.

پیشگیری از آسیب دیدن موها با شست و شوی مناسب

در اغلب موارد، عدم شست و شوی مناسب و چنگ زدن غیر اصولی موها، عامل اصلی شکنندگی تار مو است. مو در حالت خیس، حساسیت بیشتری خواهد داشت. پس باید هنگام شستن، به آرامی آن را با نوک انگشتان دست ماساژ داده و از در هم پیچیدن مو به ویژه موهای بلند، خودداری کنید. بهترین روش برای خشک کردن رطوبت مو، روش طبیعی است. یعنی موها را باز بگذارید تا با جریان هوا خشک شود. در غیر این صورت، با حرکت ملایم و آهسته حوله، موها را خشک کنید.

علاوه بر شست و شو و خشک کردن، شانه زدن منظم و به روش صحیح، ضمن اکسیژن رسانی بهتر به موها، به پیشگیری و درمان موهای شکسته و آسیب دیده نیز کمک می کند. هرگز موها را در حالت خیس شانه نزنید، زیرا خطر شکنندگی تار مو را افزایش می دهد.

استفاده از ماسک های طبیعی جهت درمان آسیب دیدگی موها

در کنار انواع شامپوها و نرم کننده های متنوع، ماسک های خانگی نیز نقش به سزایی در درمان موهای شکسته و آسیب دیده دارند. تخم مرغ، آووکادو، روغن نارگیل، روغن زیتون، آب لیمو، موز و عصاره های گیاهی مثل حنا، بابونه و صدر، ترکیباتی هستند که ضمن تامین نیازهای تغذیه ای مو، به برطرف شدن آسیب در آن کمک کرده و سلامت موی شما را تضمین می کند.

در کنار موارد گفته شده و هم زمان با مراقبت فیزیکی از موها، تغذیه نیز نقش قابل توجهی در درمان موهای شکسته و آسیب دیده دارد. در واقع مو برای ترمیم آسیب ها نیاز به مواد مغذی دارد که غذا و خوراک این نیاز را برطرف می سازد. به گفته محققان مجله اینترنتی ماه ، استفاده از بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن ، تنوع در رژیم غذایی و استفاده از غذاهای متشکل از انواع گروه ها، امکان بروز چنین آسیب هایی کمتر می کند.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
beautyhairtreatmentدرمانزیباییمو
Comments (0)
Add Comment