تاثیر قهوه بر پوست و مو

سلامت و زیبایی پوست و مو ، مسئله بسیار مهمی است که اغلب اقشار جامعه به ویژه جوانان، نسبت به آن توجه زیادی دارند. خوشبختانه به دلیل استقبال زیاد از روش های خانگی و ساده، روز به روز تحقیقات در زمینه بررسی این روش ها، افزایش یافته و اطلاعات مناسبی در این زمینه در اختیار افراد قرار می گیرد. مجله سلامت ماه نیز در این راستا، در ادامه معرفی روش های خانگی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست، به معرفی تاثیر قهوه بر پوست و مو می پردازد. این دانه پرطرفدار و بسیار محبوب، علاوه بر خواص بی نظیری که بر حفظ سلامت عمومی بدن مثل تاثیر قهوه بر طول عمر انسان یا تاثیر قهوه بر فشار خون دارد، اثرات قابل توجهی نیز بر رشد موها و حفظ زیبایی پوست خواهد داشت. در ادامه، با خصوصیات قهوه در این زمینه بیشتر آشنا خواهیم شد.

فواید و تاثیر قهوه بر پوست و مو

قهوه یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی های گرم است که در تمامی مناطق دنیا مورد مصرف قرار می گیرد. این نوشیدنی گرم، تنها یک انرژی بخش برای آغاز یک روز پرکار نیست، بلکه کافئین موجود در قهوه، خواص بی نظیری برای حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو دارد. از جمله خواص مثال زدنی کافئین، حفظ سلامت کبد، کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت ، تقویت عملکرد ذهن، کاهش وزن، سلامت و تقویت بینایی، تقویت حافظه و کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان هاست. در کنار این موارد، اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که قهوه و کافئین موجود در آن، تاثیر به سزایی در افزایش لطافت و درخشندگی موها، رشد آنها و حفظ زیبایی پوست دارد. از جمله موارد تاثیر قهوه بر پوست و مو، را در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

فواید قهوه در درمان تیرگی اطراف چشم

سیاهی اطراف چشم ، علل متعددی دارد، از جمله خشکی بدن، عوامل ژنتیکی، حساسیت و کمبود خواب. اگرچه قهوه قادر به برطرف کردن اثر عوامل وراثتی در این زمینه نیست، اما در کاهش التهاب پوست در این موارد موثر خواهد بود. از موارد دیگر تاثیر قهوه بر پوست و مو ، افزایش خون رسانی است. مصرف قهوه، خون رسانی و گردش خون در بدن را تقویت کرده و از این طریق به کاهش تیرگی اطراف چشم کمک می کند.

قهوه و کاهش چربی های موضعی

چربی های موضعی یکی از انواع مشکلاتی است که اغلب خانم ها و درصدی از آقایان با آن درگیر هستند. در برخی از قسمت های بدن مثل بازوها، ران، شکم و پهلو، وجود چربی زیاد در لایه های داخلی پوست موجب شل شد عضلات خواهد شد و ظاهری نامتعادل را در فرد ایجاد می کند. مصرف قهوه به عنوان عضوی ثابت در رژیم غذایی کمک می کند تا این چربی ها تا حد زیادی آب شده و با از دست دادن رطوبت خود، به تدریج ناپدید شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر قهوه بر پوست و مو ، مصرف کرم های حاوی عصاره قهوه یا کرم کافئین دار، تا 17 درصد در کاهش چربی های موضعی موثر است.

جلوگیری از ریزش مو با مصرف قهوه

ریزش مو در آقایان، مشکلی شایع است که در صورت عدم مراقبت و کنترل، به تدریج منجر به کچلی در فرد می شود. عوامل متعددی در ریزش موی آقایان دخیل است، از جمله علل ژنتیکی یا قرار گرفتن در معرض آلودگی های مختلف. مصرف قهوه یا استفاده از شامپوهای حاوی قهوه، با افزایش میزان گردش خون در سر، از ضعف ریشه مو و ریزش آن، جلوگیری می کند. پر پشت بودن مو و سلامت پوست سر در افرادی که به طور منظم در طول روز از این نوشیدنی استفاده می کنند، نشان دهنده تاثیر قهوه بر پوست و مو است. بنابراین قهوه را می توان یکی از روش های خانگی موثر بر درمان ریزش مو دانست.

خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه برای پوست

قهوه دارای خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی است. پس جهت بستن منافذ باز پوست که عامل اصلی ایجاد جوش به ویژه در صورت است، مورد استفاده قرار می گیرد. به گفته محققان، مصرف منظم قهوه در رژیم غذایی با استفاده از ماسک آن، علاوه بر درمان جوش ، به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی در درمان جای جوش نیز موثر خواهد بود.

اشاره کردیم که قهوه یکی از منابع سرشار آنتی اکسیدانی است، ماده ای که با فعالیت رادیکال های آزاد مبارزه کرده و در نتیجه از بروز علائم پیری پوست ، جلوگیری می کند. نظر کارشناسان در خصوص تاثیر قهوه بر پوست و مو این است که، قهوه دقیقا همان تاثیری را بر جوان سازی پوست دارد که محصولات آرایشی و بهداشتی در این زمینه خواهند داشت. وجود ماده ای به نام هیالورونیک اسید، فرآیند کلاژن سازی را تحریک کرده و از افتادگی و شل شدن پوست صورت جلوگیری می کند. از طرفی تبخیر آب از سطح لایه خارجی پوست را کنترل کرده و به حفظ رطوبت پوست و افزایش شادابی آن کمک می کند.

تاثیر ویتامین B3 قهوه بر مو و پوست

قهوه یکی از غنی ترین منابع ویتامین B3 یا نیاسین است که به گفته محققان از بروز سرطان پوست و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. نیاسین در واقع نوعی آنتی اکسیدان است که فعالیت رادیکال های آزاد را در بدن متوقف کرده و از این طریق به کاهش خطر ابتلا به سرطان منجر می شود. پس می توان به صراحت گفت که از جمله موارد تاثیر قهوه بر پوست و مو، پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست است.

قهوه از پوست در برابر نور خورشید مراقبت می کند

تحقیقات زیادی در زمینه بررسی خواص و تاثیر قهوه بر پوست و مو صورت گرفته و مشخص شد که قهوه علاوه بر تمامی خصوصیاتی که گفته شد، در مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید نیز نقش به سزایی دارد. به گفته محققان، کسانی که مصرف کننده دائمی قهوه هستند، بسیار کمتر از دیگران دچار آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی از جمله سرطان پوست می شوند. البته این بدان معنا نیست که در صورت مصرف قهوه، استفاده از کرم ضد آفتاب را کنار بگذارید.

رنگ کردن موها با قهوه

یکی از مواردی که موجب کاهش استحکام و مقاومت ریشه ها می شود، استفاده مکرر از رنگ های شیمیایی است. این رنگ ها دارای موادی مثل آهک است که ساقه مو را نیز در دراز مدت دچار آسیب می کند. قهوه یکی از انواع رنگ دهنده های طبیعی است که ضمن رنگ دهی سریع به مو، به افزایش رشد و ضخامت تار مو نیز کمک می کند. مقداری پودر قهوه را با یک عدد زرده تخم مرغ و مقداری روغن زیتون مخلوط و حدود 2 ساعت بر روی موها قرار دهید. البته توجه داشته باشید که قهوه ممکن است در برخی افراد، ایجاد حساسیت کند.

بر اساس نظریه کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، قهوه از جمله مواردی است که هم به صورت خوراکی و هم به شکل موضعی، در درمان مشکلات پوستی، تاثیر گذار است. در واقع تاثیر قهوه بر پوست و مو،  به هر شکلی، قابل توجه خواهد بود.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
coffeehairhairlosshealthskinپوستخواصریزش موسلامتقهوهمو
Comments (2)
Add Comment
  • طاهره

    شنیدم قهوه خوردن ضرر داره چطوره ک الان واسه پوست مفید از اب در اومد

  • زری

    اتفاقا من برای رنگ مو ازقهوه توهرترکیبی استفاده کردم عالی جواب میده👌